Resultater 1 til 2 av 2

Thread: Comeback dykker (etter 22 års pause...)

Nykommer

Ble medlem
    Jul 2018
    Thumbs Up/Down
    Received: 1/0
    Given: 0/0

Comeback dykker (etter 22 års pause...)

Livet går i faser, åpenbart.
    Vel, her er jeg, mann 51, verken i min ungdom eller i overkant god form.
    Men lysten til å dykke igjen, meldte seg brått og plutselig.
    Dykket ca 100 dykk på 90-tallet, og føler nå for å gjøre comeback.
    I første rekke tenkte jeg på å dykke mest på ferieturer til varmere strøk, men etter å ha tenkt meg om litt mer, innser jeg at det også blir dykking i Norge. Kjenner ikke lenger noen som dykker, og har tatt kontakt med Drammen Sportsdykkerklubb. Ikke fått svar enda, men hey - det er midt i ferietiden så jeg har full forståelse for det.

Utstyrsmessig er jeg _nesten_ oppe og går igjen. Jeg ble kjempeglad da jeg oppdaget at mitt antikviterte Scubapro MK5/109 sett faktisk kunne overhales. Jeg er glad i det gamle settet, og kanskje litt sta?
    Tørrdrakt ser ut til å være i god stand, men er ikke testet ennå. Har gått til innkjøp av en 5mm våtdrakt til ferieturer, og tenkte å begynne med den også i Norge. Vil gjerne venne meg litt til dykking og repetere gamle ferdigheter før jeg hopper ut med full tørrdrakt (som akkurat nå føles litt klaustrobisk...) Er det helt fjernt tenkt av meg? Det er vel mulig å dykke i Norge nå i denne varmen med 5mm, uten å gå så dypt eller nødvendigvis gjøre dykket så langvarig?

Stort sett alle godt voksne menn like gadgets, så ny Suunto D6i er skaffet, samtidig som min gamle Oceanic Datamax sport også ser ut til å kunne reddes. Dobbelt opp skader aldri, jeg bare synes det var så vanvittig coolt med trådløs sender av luft til computer.

Trenger en flaske og bly, men skal innom og hente ventilsettet overhalt på tirsdag eller onsdag, så plukker det opp da. Og da er jeg stort sett ready to go! Har gått igjennom gamle teoribøker, lest meg opp på nett og bestilt nytt dykkersertifikat fra PADI. Har de opprinnelige, men har gjort en navneendring siden da. Mye nytt og forholde seg til. Observerer at vingevest nå stort sett er det foretrukne? Eller vest med integrert bly. Selv tenker jeg å bruke et standard blybelte (8kg...?) med våtdrakt til å begynne med. Senere med tørrdrakt er planen å beholde blybelte, men evt legge ytterligere vekt i vest. Hvilket betinger ny vest. Litt usikker på ny vest. Min gamle med tidlige 90tallsfarger fungerer tilsynelatende bra etter at jeg har overhalt ut-ventilene. Får ikke testet luftinntaket før flaske og ventilsett er hus.

Har jeg en ok plan? Funker det med noen lette dykk m 5 mm våtdrakt i Norge på denne tiden? Forutsatt at jeg finner noen å dykke med, men tror det skal løse seg. De må bare være litt tålmodige med meg til å begynne med.

1 Not allowed! Not allowed!

Nykommer

Ble medlem
    Jul 2018
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 1/0

Re: Comeback dykker (etter 22 års pause...)

Hei.
    Artig å høre at det er andre i samme situasjon. Selv er jeg 47 år. Ser i dykkerloggen at jeg tok mitt (foreløpig) siste dykk i 2006. For en uke siden sendte jeg inn flaske og ventilsett til overhaling og bestemte meg for å lese meg opp. Jeg bor jo midt i smørøyet (Stavern) og har hatt lyst til å ta det opp igjen flere ganger, men har ingen å dykke med, så da mangler jeg det siste pushet. Skal se om jeg ikke får meldt meg på en dykkertur eller to denne uka, men det er jo en god ide å friske opp gamle kunnskaper med andre "old-boys".
    Kom gjerne hitover til Stavern, så tar vi det rolig og forsiktig. Jeg har ferie en ukes tid til så jeg kan stort sett når som helst.
    Ring meg gjerne på tlf: 46421768 hvis du eller andre lesere er interessert.
    mvh
    Owe R. Johansen

0 Not allowed! Not allowed!
    Last edited by Owe; 30-07-2018 at 12:28.

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg