Hei alle sammen! Dette blir min første post på forumet

Først, litt bakgrunn:
Jeg elsker dykking, men erfaringen begrenser seg til snorkling med lekebutikk-utstyr når jeg fortsatt var ung og optimistisk. Snorkling med lånt utstyr og et skikkelig prøvedykk i Egypt, for så å grave frem igjen fra garasjen utstyret fra gamle dager, og bruke dette på en sydentur. Jeg vet ikke om noen her har prøvd en tjue år gammel PVC-maske med dårlig passform før? Jeg tror masken var halvfull av vann på annethvert åndedrag...

Jeg kan begynne med meg selv. Jeg trenger maske, snorkel og svømmeføtter som passer til fridykking og utforsking i strandkanten. Jeg klarer pr dags dato maks 5-8 meter og 80-90 sekunder under vann. Dette går ut av egen lomme så jeg er villig til å betale for godt utstyr, men... Det kommer til å bli brukt kanskje 20-30 timer i året, så kanskje ikke high end entusiast utstyr? Har dere forslag?

Jeg vet jeg burde prøve utstyr i butikken, men det er ikke mange av dem på indre Østlandet, og jeg tenker jeg må forberede ferien i god tid da jeg skal ha med seks ungdommer fra bofellesskapet jeg jobber på.

Maske: https://www.frivannsliv.no/products/bauchat-mundial ble anbefalt på ett eller annet forum på bakgrunn av at posteren hadde bart. Jeg har også hår under nesen som jeg ikke helt uten videre vil fjerne så... Jeg er lutter øre for forslag ( helst basert på erfaringer eller henvisninger )

Snorkel: Her er jeg helt blank. Jeg klarer fint å blåse tom snorkelen når jeg kommer opp til overflaten. Men det er kanskje et poeng med bølgeavviser og bunnventil? Eller er det marketing wank?

Svømmeføtter: Her er jeg ute etter noen som kan brukes uten sokk. Eller med sokk hvis det erfaringsvis er mye bedre. Her setter jeg kjempepris på innspill, jeg er glad i komfort ;D. Problemet mitt i dette forholdet er som følger; bred lest. Når jeg kjøper fjellsko, som har helt stiv såle, så er det kun étt par som har passet, Viking Hunter. Alt annet klemmer forfoten. Jeg trenger altså svømmeføtter med god bredde i front, eller fotlomme som er tøyelig nok. Jeg har målt i tilfelle det står noen i en butikk og leser dette ;D Foten er 25,3cm lang, og 11,0cm bred. jeg bruker vanligvis str 43.

Til ungdommene (Gutter 16-18) er jeg på kommunalt budsjett, det setter noen begrensninger. Det er potensielt 24 ungdommer som skal ha tilgang til utstyret. Gutter og jenter 15-19 år. Hver av dem skal kanskje bruke utstyret noen timer i forbindelse med ferie og turer hvert år.

Jeg har sett på dette:
https://www.xxl.no/wave-snorkel-dykk...147486_1_style

Vil dette ødelegge hele opplevelsen? finnes det andre, bedre, men fortsatt rimelige alternativ? Det har vel ingenting å si, men vi skal plaske rundt langs sørlandskysten, svenskekysten, og kanskje litt i basseng og ferskvann på østlandet.

Alle innspill og argumentasjon tas mot med takk

Mvh,
Fredrik