*godkjent av admin*

Da er Unified Team Diving kommet til Norge!
UTD har i lengere tid vært aktiv i USA, Asia og andre europeiske land, men vi kjører nå kurs her i Norge.

På årets DEMA i Las Vegas opplevde jeg veldig stor interesse, med tilhørende spørsmål – både om vor dekompresjon, tekniske løsninger, prosjekter, gassplanlegging og mye, mye mere. Jeg har lagd en liten bit om UTD herunder, men svarer selvfølgelig gjerne på spørsmål!

Om UTD:
Unified Team Diving er utsprunget af DIR-filosofien, men med en inkluderende tilgang og éns prosedyrer på tvers av alle systemer. Fokus er på at strømlinjet undervisning og dykking, så det ikke er "omskoling", og der sikres konsistens gjennom alle nivåer og miljøer.

Nettopp konsistens er i min optikk en primær årsak til, at dykkingen blir veldig sikker - til dato har UTD ikke hatt en eneste rapportert ulykke under sin paraply, og det er altså ved at bli en halvstor paraply.

UTD har sertifisert tusentalls dykkere globalt og driver prosjekter i alle typer miljøer; senest et utforskningsprosjekt i kinesiske hulesystemer. UTD er vokset markant de siste årene, særlig i USA, Asia og bl.a. Spania, Italia og Danmark.

Konsistensen skaper sikkerhet og det er sikkerheten som gir plass til at have gøy med dykking.
Fordi UTD er inkluderende, er alle velkommen, og det går an at fortsette sin utvikling på dét nivå, der passer den enkelte dykker - altså ingen krav om at starte helt fra bunn.

UTD har også egen utstyrsproduksjon, men det er primært for at støtte spesifikke krav, som dykkere måtte have - der er mange detaljer omkring det, men det handler altså om konsistente løsninger.
Her i Norge er fokus på trening, i første omgang på backmount og i nær fremtid, sidemount.