Resultater 1 til 4 av 4

Thread: Ny i gamet - ønsker innspill på utsyrspakker

Nykommer

Ble medlem
    Jul 2014
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Ny i gamet - ønsker innspill på utsyrspakker

Blitt frelst for fridykking/UV jakt etter noen turer med lånt utstyr. Vil derfor kjøpe noe nytt. Ser at det er gunstig å kjøpe pakke, sitter nå å vurderer mellom 2 pakker. Vil gjerne ha noe som jeg kan bruke hele året.

Pakke 1 er fra dykk.no http://dykk.no/main.aspx?page=article&artno=PKFD02

Instinct Cell 6,5 mm open cell våtdrakt - Mares Pure Instinct (tidligere Sporasub)
    Instinct Pro helfot svømmeføtter med lange blad - Mares Pure Instinct
    Tana fridykker maske - Mares Pure Instinct
    Dual snorkel (Pro Flex) - Mares Pure Instinct
    Hansker Flexa Fit 5 mm semidry - Mares
    Våtsokk 5 mm - Mares
    Elasstisk gummibelte med spenne for bly - Mares Pure Instinct
    10 kg Bly
    Mares Pure Instinct Torpedo bøye

Jeg har prøvd disse finnene og synes ikke de var særlig behagelig på foten, fikk mye smerter på utsiden av fotbladet etter ca 30 min. Prøvde også noen andre Mares-finner med helfot og kortere blad med samme problem. Har en fot med gnaske høy vrist. Etter å ha lest litt er jeg også usikker på om finnene er litt stive som nybegynner-finner. Prisen her er et pluss, samt at jeg relativt lett kan komme meg til butikken om det skulle være behov for bytting/prøving av alternativer.

Alternativ 2 er fra frivannsliv (som jeg forstår er spesialister på fridykking) http://www.frivannsliv.no/products/k...kke-fridykking

• Drakt: Frivannsliv Optimal 7mm
    • Sokker: 7 mm
    • Hansker: Frivannsliv 5 mm
    • Maske: Frivannsliv Vision
    • Snorkel: Frivannsliv flexi
    • Finner: Batfins eller X-Speed
    • Blybelte: Elastisk blybelte med 10 kg bly.
    • Fangstbøye

Batfins er ikke aktuelt. Har blitt anbefalt å vurdere Omer Stingray fremfor X-speed pga fotlomme på disse. Det jeg da lurer på er om pakken fra frivannsliv inneholder komponenter som er såpass mye bedre at dette forsvarer de ekstra 1000,- denne koster. Kan jo selvsagt høre pris på pakke fra dykk.no uten føtter (om de vil gi en grei pakkepris) for å kjøpe Omer Stingray utenom. Da er det vel primært drakt som skiller disse (maske og snorkel antar jeg er same-same)?

Innspill?

0 Not allowed! Not allowed!

Nykommer

Ble medlem
    Jul 2014
    Thumbs Up/Down

Re: Ny i gamet - ønsker innspill på utsyrspakker

I og med at det ikke har kommet noen innspill her, hiver jeg inn et videre spørsmål.
    Vurderer å klaske til med utstyrspakken til 7500,- som også inneholde kniv, harpun og litt annet, spesielt hvis jeg går for pakken til frivanssliv. Er kniv og harpun i denne brukbart eller kommer man lengre på å kjøpe dette løst? Men er fremdeles usikker på valget siden pakke fra dykk.no er såpass mye billigere uten at det er tydelige forskjeller i kvalitet.

Nykommer sergey's Avatar

Ble medlem
    Mar 2013
    Thumbs Up/Down

La meg bare tenke høyt. Så vidt jeg kan se, Senior pakke inkluderer i tillegg harpun, kniv, bag, fangstnett og line. Etter min menning bag, fangsnett og line er selvsagt kjekt å ha, men baggen kan erstattes med sterk plastkasse fra biltema (100-200 kr), spesielt hvis man kjører bil mellom hjem og dykkeplass, og line kan lages av klessnør (50-100 kr), og jakter mann på fisk da er det ikke så nødvendig med fangsnett. Dvs at litt mindre enn 3000 kr (forskjell mellom pakkene) kan brukes på kniv og harpun. Kniv for 300 kr er helt OK, jeg bruker nesten samme i siste 5 år og er svært fornøyd. Forresten, kniv mann MÅ ha under fridykking uansett. Etter kjop av kniv sitter vi med kr 2000+ igjen av prisforskjell mellom pakkene, som kan brukes til å kjøpe harpun. Jeg ville ha gått for frivannsliv senior eller hunter da.

Vi er her for å fiske

Nykommer

Ble medlem
    Apr 2014
    Thumbs Up/Down

Ta en telefon til frivannsliv å fortell de hva du ønsker, så setter de sammen en pakke til deg

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg