Resultater 1 til 7 av 7

Thread: Spørsmål om skolegang og start med yrkesdykking.

Litt garvet May82's Avatar

Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Sharm el sheikh
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Spørsmål om skolegang og start med yrkesdykking.

Heisann!

I den senere tid så har jeg begynt å kikke på yrkesdykking / metningsdykking og mulighetene for å evnt starte med dette som yrke.. Jeg håpte på å kunnne få svar på noen av spørsmålene jeg har her?

Nr 1.. Jeg er selv 32 år gammel.. er det for sent å starte? Hva er ideel alder?

Nr 2. Hvilke skoler / organisasjoner er best å gjøre treningen med? Norges Yrkesdykkerskole eller i utlandet? Hørt om flere i scotland etc som skal være bra?

nr 3. Er det noen fordel å ha flere års erfaring med fritidsdykking, arbeide som padi instruktør i utlandet, eller er dette null verdt når det kommer til yrkesdykking?

nr 4. Hvor lenge kan du holde på med yrkesdykking/metningsdykking.. har hørt forskjellige rykter om 5-10 år så sliter man med helsa, skjøre ben i kroppen og lignende?

nr 5. hva pris kan man regne med for å ta utdanningen og hvor lett er det å få jobb innen det etterpå?

Vi er flere stykker som lurer på dette, både norske og engelske, alle utdannet padi instruktører og med teknisk dykking som erfaring også..

Håper på kjapt svar, og har dere mer info dere mener vil komme oss til nytte så vil vi være veldig takknemlig for det

0 Not allowed! Not allowed!

Hyperaktiv Johan's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Sandnes
    Thumbs Up/Down
    Given: 1/0

Re: Spørsmål om skolegang og start med yrkesdykking.

1: Nei
    2: NYD eller HiB Dykkerutdanningen (glem skottland, mye billigere i Norge)
    3: Nei. Fagbrev og arbeidserfaring innen sveising, rørlegging o.l. (på den annen side er det flere dykkefirmaer som driver skolevirksomhet i tillegg)
    4: Lenge, så lenge du ikke er uheldig, eller evt. gjør dumme ting.
    5: Husker ikke spesifikt hva det koster nå, men det er fra 20000-35000 innbiller jeg meg. Søk på Nyd eller dykkerutdanningen (billigst) sine sider for mer info.

Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Sharm el sheikh
    Thumbs Up/Down

mange takk for svar.
    Du sier norge er mye billigere å ta utdanningen i.. men har de rett i at scottland gir bedre utdanning?
    Hvor hard er utdanningen fysisk?

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Sandnes
    Thumbs Up/Down

Jepp.
    Kan aldri tenke meg at Skottland har bedre utdanning.
    Kursene i Skottland er dessuten delt opp i flere separate moduler, som du må betale for, mens kursene i Norge er "all inclusive"

Utdanningen er ikke så fryktelig hard, du kommer til å bli sliten, men ikke så sliten som du sannsynligvis kommer til å bli når du faktisk begynner å jobbe.

Men, nå har ikke jeg redningsdykker-biten, og jeg kan lett tenke meg at den kan være rimelig tøff.

Ble medlem
    Aug 2007
    Sted
    Sharm el sheikh
    Thumbs Up/Down

takker for kjappe og informative svar!
    Hvor enkelt er det å få jobb innen dette etter fullført utdanning?
    og hvor mye må til for å komme seg ut i nordsjøen? Er det som med andre yrker at dersom du ikke kjenner noen i det allerede så er det ekstremt vanskelig å få en fot innenfor døra?

sjekket ut NYD og dykkerutdanning.no.. men ser på sistnevnte at du må ha studiekompetanse (jeg har fagbrev, ikke studie), pluss at for emg så virker det som om sistnevnte også er delt opp i flere småkurs?
    Ser i fall ut til å bli NYD for meg..

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Sandnes
    Thumbs Up/Down

Kommer helt an på hvor kresen du er.
    For nordsjøen, så er det nok rimelig viktig å kjenne "noen", men man kan jo være heldig, og jo mer erfaring man har, jo heldigere blir man...

Foreslår at du leser litt nøyere på siden til dykkerutdanningen: Det står studiekompetanse, eller fagbrev, eller vk1 + vk2 (innenfor relevante fag)

Du kan ta "bare" klasse 1 hos HiB, men om du sammeligner klasse 1 med det du får i Skottland, så må du ta flere kurs for å få tilsvarende kompetanse som klasse 1. For ikke å snakke om klasse 3 m.m.

Nykommer

Ble medlem
    May 2017
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/7

Varför är det då så? Det kan verka som om de som styr landet har tappat lite kontrollen på tillgång och efterfrågan. I vissa kommuner är det bostadsköer på upp till 20-25 år medan det i andra kan gå på ett par år. I norra delen av Sverige är det mycket lättare att få en bostad medan det i storstäderna och södra Sverige kan verka hopplöst ibland. Visst, är man född med silversked i mun så är det inga problem, en lägenhet eller ett hus köps in snabbt länk. Men alla har inte den fördelen.

-1 Not allowed! Not allowed!

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg