Side 2 av 3 FirstFirst 123 SisteSiste
Resultater 11 til 20 av 22

Thread: Utvikling og produksjon av videolys [Narvik]

Meget aktiv navigas's Avatar

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1
    Given: 0/0

Re: Utvikling og produksjon av videolys [Narvik]

En liten oppdatering til. Etter kontakt med TaskLED om drivere til meget kraftige LED, så har jeg kommer fram til at DX LEDene som har blitt linket til tidligere ikke er i nærheten av oppgitt output. Men jeg fikk tips om å bruke Bridgelux sine LED-produkter. Så jeg vurderer denne LEDen, med en 3A HBFlex driver fra TaskLED, da kjører jeg LEDene med god margin og jeg kan programmere den slik at jeg ikke senker spenningen på cellene for mye(Cut-off).

Tror dere at det er mulig å "stusse" hjørnene på LEDen slik at jeg kan bygge den inn på en mindre diameter?
    Click image for larger version. 

Name:	BXRA-50C9000-J-00.jpg 
Views:	157 
Size:	21.6 KB 
ID:	45908

Jeg vil bruke et eksohus av aluminium til å lede varmen ut til sjøvannet, interne heatsinker som leder varmen til aluhuset. Jeg skal lete opp og ned og se etter om jeg finner noe kobber for heatsinken til LEDen, ellers bruker jeg litt mer alu. Så bruker jeg en heatsink ved baksiden av lyktehuset for å kjøle ned driver og lage plass til den. Jeg ønsker å ha færrest mulig gjennomføringer og ingen dynamiske gjennomføringer. Så det blir gjennomføring til glasset som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre. Så blir det et M16 hull i bakkant for en AGRO-gjennomføring. Jeg vil mest sannsynlig bruke wet-connector til kabler, for å ha et mest mulig konfigurerbart oppsett. ~21'000 lumen kan bli for mye når man lyser opp en gang innvendig i et vrak. Jobber litt med 3D-modellen ved side av pugging til programmeringseksamen. Får en smakebit på en langt fra ferdig modell under.

Name:  samling iso.jpg
Views: 292
Size:  19.0 KB

Ha en fin helg folkens!

-Mathias

0 Not allowed! Not allowed!
    Følger av DIN-standarden.

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Meget aktiv avigulf's Avatar

Ble medlem
    Sep 2002
    Sted
    VESTFOLD
    Thumbs Up/Down
    Received: 2/2

Interessant prosjekt. Bare pass på å legge inn mulighet for dimming av lys. 10k lumen kan bli for mye i begrenset sikt. For video er 2 lyktehoder å foretrekke.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Medlem av Tønsberg Dykkeklubb. www.tbgdykk.no .................. UV-videoer: https://vimeo.com/user4995046/videos
    dykking - starter med en nedtur og slutter med en opptur -alltid :-) Ant.dykk: 460+

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by avigulf View Post
    Interessant prosjekt. Bare pass på å legge inn mulighet for dimming av lys. 10k lumen kan bli for mye i begrenset sikt. For video er 2 lyktehoder å foretrekke.
    Jo, takk. Det er morsomt å lage noe litt på grensen. Dimmingen min blir av, ~10'000 og ~20'000 lumen. Det kommer hovedsaklig til å bli brukt når vi er utenpå vrakene her i Narvik. Det kommer ikke til å bli brukt i dårlig sikt(noe jeg ikke har opplevd her i Narvik siden skolestart). Dette er videolys rett og slett for de mer utfordrende scenene når baugpartier, skrogsider, lasterom, motorrom og for eksempel roret på Romanby skal lyses opp. Det skal konstrueres slik at det kan bli brukt av en "lysdykker" som lyssetter scenen best mulig og filming foregår av en annen dykker.

-Mathias

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Ekstremt aktiv the_dragon_no1's Avatar

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Ålesund
    Thumbs Up/Down
    Received: 5/5

spennende! følger med ;-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down

Nå er LED's bestilt. Drivere(Hyperboost V2, fra TaskLED) bestilles i løpet av dagen. Har kommet opp med et litt annerledes konsept, jobber med tegningene nå. Dette blir sinnsykt mye lys.

Når selve maskineringen og monteringen begynner kommer det mye mer bilder og forklaring. Bare å fyre løs med spørsmål

-Mathias

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Ålesund
    Thumbs Up/Down

Evt, ang spennings varsling. Kanskje mulig med leksan/plexi baklokk på canister. Da såklart, type tykk!

Trur d ska være muli og snaue litt av leddene. Men ikke mye.

Sendt fra Samsung Galaxy S2, via Tapatalk forum app.

Senior poster

Ble medlem
    May 2003
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0

Spennende prosjekt!
    Har du gjort noe form av overslag for delepriser og evt. sluttpris dette kommer til å havne på?

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down

Blir Ni-Mh batterier, både på grunn av prisk, sikkerhet og lademuligheter. De kan lades greit ut Men skal sette på spenningskutt på driverne. Går litt etter KISS prinsippet på disse lyktene. Lades via E/O kabler uten noe mer fjas enn det. Jeg kommer til å kutte litt på LEDene, ser ganske tydelig hvor man kan ta litt av de. Snæsne LED(som tok 5 dager fra de var bestilt i USA til de var i Narvik).

Delepriser ligger sånn +/- på dette:
    -LED x2, 600,-
    -Drivere x2, 80$ + frakt
    -Batteripakke (20 stk NiMh 12Ah D-celler) 700,-'ish
    -Kabler, siden jeg skal ha E/O kabler blir det mye dyrere enn fast oppsett. Husker ikke prisoverslaget der
    -Strukturelle materialer(alu, POM), dekkes av skolen
    -Bryter, glass +++ maks 500,-

Så rundt en 3 høvdinger tipper jeg at jeg havner på. + utallige utviklingstimer og timer foran dreibenken selvsagt.

-Mathias

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down

Da kommer det en liten oppdatering.

Nå begynner det å dra seg sammen. Behøver noen småjusteringer på tegningene, samt økonomi til å bestille inn de siste delene. Jeg kommer til å bruke et BS glass fra Dev-Pein på Ø 70mm, med en tykkelse på 12mm. Det får en anleggsflate på 5mm og det blir limt. Det blir kun brukt alu til lyktehodene, av praktiske grunner. Det får en ytre Ø på 76mm. Det blir montert vippebrytere fra Staven-DIY, med Agro-gjennomføringer for E/O kablene. Jeg er ikke noe fan av E/O sine egne gjennomføringer. Jeg kommer til å montere et spesielt skummateriale på lyktehodene for å holde de nøytrale under vann. Det øker også stabiliteten til rigen (forhåpentligvis) betraktelig.

Men så er det noen spørsmål som alltid. Jeg sitter med Inventor nå og skulle egentlig gjøre ferdig 3D-modellene(er på 3. revisjon av lyktehodet). Men så kom jeg på at jeg ikke har dimensjoner på vippebryteren... BLÆH! Fant det heller ikke på produsenten sin side. Jeg ønsker å ha størst mulig heatsink, internt i lyktehodet og vil derfor gi bryteren minst mulig plass. Er det noen som har samme bryter som kunne gitt meg noen cirka-mål av selve "boksen" til bryteren?

Også når det gjelder montering av lyktehodene på armer, er det noen som vet hvilken dimensjon det er på gjengene til for eksempel Ultralight sine metallballer til bruk med klemmer?

Det er snakk om vippebryteren til http://staven.no/diy_shop/

Dykk mye og forsiktig!

-Mathias

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Ålesund
    Thumbs Up/Down

Kan sjekke litt senere

Sendt fra Samsung Galaxy S2, via Tapatalk forum app.

Side 2 av 3 FirstFirst 123 SisteSiste

Facebook Comments

Tagger for denne tråden

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg