Side 3 av 3 FirstFirst 123
Resultater 21 til 26 av 26

Thread: Nitrox VS luft

På gli..

Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Re: Nitrox VS luft

Ikke at jeg er noen tilhenger av PADI, men hva er det jeg mangler av nitroxkunnskaper siden jeg har kurs fra denne organisasjonen?

0 Not allowed! Not allowed!

På gli..

Ble medlem
    Sep 2012
    Thumbs Up/Down

Etter siste revisjon av nitroxkurset lærer man ikke lenger å beregne partialtrykk, men nesten kun å stille inn computeren riktig og hva man skal passe på når man dykker med nitrox. Altså lærer man hva man skal gjøre for å overleve, men man får liten forståelse utover dette og er dermed mye dårligere rustet for å gå videre til dekompresjons- og trimixdykking.

På gli.. Fredrik's Avatar

Ble medlem
    Mar 2011
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Quote Originally Posted by roydahl View Post
    Hei Fredrik,et par spørsmål til innlegget ditt:Hvordan gir Nitrox mindre vedlikehold av flaskene
    Det er mer kostnadseffektivt at 1 fyllested tilbyr continous blandet nitrox/ikke deltrykksfyller, enn at 500 fyllekunder med ujevn hyppighet skal oksygenklargjøre flasker og særlig kraner. Jeg beskrev hvorfor norske dykkesentre bør få fylleslangene sine ut av 80-tallet. Kunne sikkert leses slik du oppfattet det, men det var ikke meningen

Si senteret tar 300 kroner for O2 service kran, 300 kroner for O2 vask av flaske, og krever det annet hvert år + en 150 kroners årlig innspeksjon mellom der. Tot 750,- pr flaske pr 2 år * 500 = 375.000 kroner. Den alternative kostnaden for at dykkesenteret skal kunne fylle nitrox på en kundevennligmåte er en pitte liten brøkdel av den summen.

Nå har kunden og senteret litt forskjellig interesser her da. Siden kundegruppen får hele service besparelsen, mens dykkesenteret skal bære den lavere alternative kostnaden for å tilby nitroxfylling på den riktige måten, og i tillegg taper serviceinntekter . Men akkurat det skal ikke folk bry seg om. Uansett hvilken sammenheng det er snakk om, bør ingen fortsette å gjøre ting på feil måte, bare fordi det gavner ett eller annet tilsynelatende gunstig kortsiktig økonomisk motiv. Mulig de tapte serviceinntektene er en del av grunnen til at dykkesentrene ikke vil legge til rette for enkel nitroxfylling. Spør du meg burde ikke dykkesentrene fått lov å drive med trykkprøving og kranservice, men det er en helt annen diskusjon.

In any case, du som dykker kommer ikke til å havne dårlig ut av en omlegging til kundevennlig måte å fylle nitrox på. Så det bør du lage bannere, organisere buddies for å danne pressgrupper, Facebook-grupper og gå i tog for 1. mai -> for å påvirke stedet du fyller.

Quote Originally Posted by roydahl View Post
    og hvorfor mener du at 'membranløsning' er et dårligere valg? Ja, jeg kan teknologien rundt 'membraner' Roy
    Fordi flere ting, men:
    - Når du starter fylle, stopper, pause, starter fylle på nytt igjen med membransystemer vil oksygenprosenten ofte være litt all over the place til membranet får riktig arbeidstemperatur. Så det å fylle en og en flaske, vil ofte være en lite praktisk øvelse med bingo-lignende resultat. Jeg har ikke lest så mye reklamemateriell som tar for seg den problematikken, men det er en gjenganger blant de vi møter på som har erfaring med membransystemer og har forsøkt seg på å fylle en og en flaske med sine respektive systemer, at det ikke har vært spesielt knirkefritt. Det er en produsent som konkret tar den problemstillingen opp, og lover på tro og ære at det ikke er et relevant problem med deres system. Et system som "tilfeldigvis" koster en del mer enn konkurrentene sine, og vi egentlig tror dem når de sier det. Men jeg kjenner eller har ikke møtt noen som har praktisk erfaring med det systemet (de har stort sett alt annet enn europa som sitt marked), så jeg vet ikke.
    - Anskaffelses-, drifts- og vedlikeholdskostnader ekstra lavtrykkskompressor opp mot kostnaden for billig oksygen gjør som regel at du enten bør ha dårlig gassleverings logistikk (f.eks en båt som er ute på en 14 dagers live aboard, eller "some deserted island"), eller mulig det vil svare seg på veldig store volumer over lengre tid.
    Kan forenkle hverdagen da, og over tid vil kostnadsbildet i teorien bli likere. Jeg så nettopp at SUB (Studentenes Undervannsklubb i Bergen) har gått til anskaffelse av et membransystem til eget bruk. I deres/klubbers tilfelle ser jeg at det "enklere logistikk og hverdag" fort vil ha større betydning, enn på et dykkesenter hvor det jobber folk 8-20 som kan ta i mot leveranser, osv. I tillegg til at SUB fortjener skryt for veldig mye , og akkurat nå særlig dette, så håper jeg SUB lykkes med denne anskaffelsen og kan bli et eksempel til etterfølgelse for flere klubber.

Fredrik

På gli.. Fredrik's Avatar

Ble medlem
    Mar 2011
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Quote Originally Posted by Noowun Effahurdaviim View Post
    Nye PADI Nitrox er et håpløst konsept. Den gamle varianten dekket det samme som Fundamentals gjør.
    Tja. Ikke quick rules or enkle såkalte battle fields calculations. Som er verktøy for å gjøre "tørr kunnskap til praktisk og nyttig". Den disconnect'en, eller det siste steget fra "grei kunnskap" til "praktisk nyttig" er på tvers av kurstilbudet på de ulike områdene blant det som virkelig skiller. I tillegg er kravene til dykkeferdigheter helt anerledes dersom du har lyst på en "nitrox lapp" med de magiske tre bokstavene på plastkortet, så tja.
    Du kan flash'e et kort og få fill monkey'en til å fylle nitrox til deg i begge tilfeller. Utover det blir likhetene og forskjellene en 14 siders diskusjon hvor det nyttige er oppsummert i de fire første innleggene på siden 1 .

Fredrik

På gli..

Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by ErlingElev View Post
    Ikke at jeg er noen tilhenger av PADI, men hva er det jeg mangler av nitroxkunnskaper siden jeg har kurs fra denne organisasjonen?

Ingen som har noe og komme med?

Litt garvet tsc3k's Avatar

Ble medlem
    Jan 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by ErlingElev View Post
    Ingen som har noe og komme med?
    Det var vel noen som svarte på det i tråden.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Side 3 av 3 FirstFirst 123

Facebook Comments

Brukere som har lest denne tråden: 0

There are no members to list at the moment.

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg