-
Litt garvet
-
Meget aktiv
Re: Problemer under dykk.
Hold deg unna kaffe, te og annet vanndrivende et halvt døgn før dykket. Drikk moderat av andre væsker også.
Hvis ikke det hjelper, kan du installere P-valve i tørrdrakta di. Det er kanskje litt klønete, men du slipper å bekymre deg igjen :-)
Sent from my Nexus S using Tapatalk 2
-
På gli..
skriver uten egne erfaringer her nå, men kunne en slik sak være en løsning:
http://www.she-p.com/
Så vidt meg bekjent er dette utbredt i tech-miljøene hvor det er mange timer under vann
-
Litt garvet
Jeg drikker generelt ikke kaffe og te osv, og prøver å ikke drikke mye tiden før dykk, det har desverre ikke hjulpet nok.
Kanskje jeg må undersøke en slik P-valve, eller noe slikt.
-
Senior poster
Prøv med noe litt salt, potetgull etc. Prøv også å gå på do så nære dykk du klarer. Jeg er helt vill på toalett besøk før dykk, har vel samme "problem" som deg.
Riktignok flittig bruker av p-valve
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
Litt garvet
Skal teste det med salt... Og toalettet og skauen blir brukt hyppig før dykk...
Skjønner ikke hva som gjør det, om det er trykkforandringene eller hva... :S
-
Meget aktiv
Hvis du lese engelsk rimelig godt kan du jo google "immersion diuresis" og for å gjøre det enkelt kan du starte med følgende artikkel fra Divers Alert Network.
For å oppsummere kan det være at problemet ditt er en fysiologiske effekt som er en følge av temperatur og trykk hvor kroppen feiltolker signalene og gir signal til nyrene at nå har du væskeoverskudd som må skilles ut. Og i løpet av oppstigningen og rett etter dykket får du et faktisk væskeunderskudd som gjør at kroppen henter ut reservene som er lagret i kroppen din og nyrene fortsetter å jobbe med å skille ut mer urin.
Det dårlige rådet her er å ikke drikke nok vann før du dykker. Har du underskudd på væske øker du risikoen for trykkfallsyke. Men hold deg unna slikt som er vanndrivende. I tillegg til kaffe og te er det en del frukt og grønnsaker som i varierende grad er vanndrivende. Salt mat reduserer væsketap som følge av varme, og kan være et fornuftig tiltak hvis du har en varm eller anstrengende forberedelse til dykket.
Jeg forsøker å få i meg rikelig med vann i timene før dykket, men stopper en times tid før jeg trekker på meg tørrdrakta. Tar det en stund før jeg skal i vannet kan det hende jeg tar en slurk i ny og ne. Nå opplever jeg heller ikke immersion diuresis som noe problem på de fleste dykkene, men det hender nå og da.
Jeg har p-ventil, men bruker den sjelden. Stort sett bare når jeg må skifte før en lengre båttur og helst ikke bør ta av meg drakta før vi er tilbake på land igjen. Det som noen bruker som et alternativ er ganske enkelt en inkontinensbleie.
-
Senior poster
Ja, du må for Guds skyld ikke begrense drikking pga "problemet". Da er det bedre å vaske vamsen etterpå.
Prøv deg fram litt. Farris og litt salt kjeks funker for meg...
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
Ekstremt aktiv
Immersjonseffekten er en effekt av at kroppen nedsenkes i væske, og at trykket på bena som holder ca 1/2 til 2/3 liter væske opphører. Denne væsken må gå et sted, og skilles ut av nyrene.
Tipset med å drikke godt, men stanse ca 1 time før dykket, og så komme seg på do er noen jeg også benytter med god success.
Ellers er bleier og p-valves alternativer.
-- mrr
-
Litt garvet
Nå har jeg med godt hell klart meg på de to siste dykken, då ett på 50 min og ett på 35 min.
Jeg har holdt meg unna vanndrivende som kaffe, te osv... Drukket moderate mengder med vann før dykket, (les har ikke tørstet meg i hjel, og heller ikke lempet nedpå 2 liter ;-) ) og passet på å gå på toalettet godt før dykket.
Det har gått fint, men fremdeles kjenner jeg at behovet er der når jeg kommer på rundt 8 meter. Dog ikke så voldsomt at jeg ikke klarer å holde meg, jeg får teste meg litt mer frem. Og takker alle for gode råd og tips.
Om det er ennå flere så er det bare å skrike ut.
Facebook Comments