Side 1 av 2 12 SisteSiste
Results 1 to 10 of 13

Thread: Våtdrakt.

Litt garvet siljemari's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Hordvik, Bergen
    Innlegg takk / like
    Blog Entries
    5

Våtdrakt.

Til nå så bruker jeg Omer sin siberia 9mm våtdrakt når jeg dykker. Den er 2 delt, med selebukse og body overdel. Jeg har bra bevegelse i den, den sitter bra, er varm og god.
    Det kan se ut til at jeg må snart ha meg en ny drakt. Og lurer da på om det er noen andre våtdrakter som er i noe lunde samme gate. Eller om jeg skal gå for den samme typen som jeg har nå.

Jeg har ikke noe problem med å bruke den på vinterstid og, når gradene kryper ned mot 3-5.

Kan nevne at jeg dykker med flaske, sertifisert til 30 meter.

Click image for larger version. 

Name:	omer.jpg 
Views:	67 
Size:	11.7 KB 
ID:	44938
    AOWD

På gli.. J.Jensen's Avatar
    Ble medlem
    May 2010
    Innlegg takk / like

Re: Våtdrakt.

Noen spesiell grunn til at du ikke vil over på tørrdrakt?
    You think?

GUE Fundamentals
    PADI OWD

Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Hordvik, Bergen
    Innlegg takk / like
    Blog Entries
    5

Quote Originally Posted by J.Jensen View Post
    Noen spesiell grunn til at du ikke vil over på tørrdrakt?
    Jeg føler jeg mister mye av bevegelighet i tørrdrakt. Jeg sliter og en del med luft i beina.
    Ca 50% av alle dykkene jeg har er med tørrdrakt, men jeg liker best våtdrakt.
    Og når jeg ikke sliter med å fryse mest våtdrakt så ser jeg ikke helt poenget med å bytte til noe jeg liker mindre.

På gli.. boltit's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg takk / like

Det står respekt av helårs våtdraktdykkere Har selv en i klubben som begynner tidlig, og holder det gående et godt stykke utover høsten.
    Jeg skulle prøve å følge hans fotsport, og kjøpte fra Divestore.com, Waterproof Aeris 7 mm Semidry i kobinasjon med en 7mm shorty utenpå. Totalt 14mm.
    Drakten er i og for seg god, og dette semi-dry greiene funker til en viss grad, men for meg blir det for kaldt i norge. Sommerstid i Oslofjorden klarer jeg 40 minutter.

Nå er jeg ingen våtdraktsekspert, men opplevert Waterproof som et godt merke - og en bra drakt. Hvis man er av typen som holder ut

Meget aktiv
    Ble medlem
    Nov 2010
    Sted
    Sørlandet
    Innlegg takk / like

Den store ulempen med våtdrakt er at den komprimeres. Det betyr at du må ha ekstra bly for å komme ned, og at du under oppstigning kan oppleve at du ikke hadde nok bly likevel og i verste fall bytte en sikkerhetsstopp med en litt for rask oppstigning. Og med korrekt blymengde blir det fremdeles til at du må fylle et par liter ekstra luft i BCD eller vinge når du er på det dypeste.

Mister du bevegelighet i tørrdrakt har antagelig drakten (eller vamsen) feil størrelse. Eller så er problemet at du er så forsiktig med draktluften at det du opplever er en moderat draktskvis. Og er du redd for luft i beina kan det godt tenkes at du kompenserer med for lite luft drakten.

Problemer med luft i beina blir heller ikke bedre dersom tørrdrakten har litt romslig vidde på beina. Den enkleste løsningen her kan være å kjøpe et par gamasjer. Prøv et par Gator Wraps. http://www.fue.no/index.php/halcyon-gator-wraps.html
    Last edited by digme; 25-07-2012 at 08:49.

Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Hordvik, Bergen
    Innlegg takk / like
    Blog Entries
    5

Jeg har ikke hat noe problemer med oppstigning eller nedstigning med våtdrakten min. Merker at den komprimeres, men jeg har ikke noe problem med å kompansere det med luft.

Jeg har derimot har problemer med det med tørrdrakt, da jeg har endt opp med for mye luft i drakten og ikke klart å tømme fort nok, eller rett og slett at beina er blitt fylt med luft og jeg har endt opp med ukontrolert oppstigning med beina først. (Beina er nok litt store, men siden jeg er høy og stor ellers så må jeg ha en såpass str på draken som jeg har nå, men kan godt vre det hjelper med gamasjer)
    Dette er ting som jeg ikke har opplevd med våtdrakt.
    Det er lettere å kunne vri kropp og hode i alle retninger man vil med våtdrakt enn med tørrdrakt (føler i hvrtfall jeg) uten at luft slippes ut i av hetten og vann inn.
    AOWD

Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Hordvik, Bergen
    Innlegg takk / like
    Blog Entries
    5

Quote Originally Posted by boltit View Post
    Det står respekt av helårs våtdraktdykkere Har selv en i klubben som begynner tidlig, og holder det gående et godt stykke utover høsten.
    Jeg skulle prøve å følge hans fotsport, og kjøpte fra Divestore.com, Waterproof Aeris 7 mm Semidry i kobinasjon med en 7mm shorty utenpå. Totalt 14mm.
    Drakten er i og for seg god, og dette semi-dry greiene funker til en viss grad, men for meg blir det for kaldt i norge. Sommerstid i Oslofjorden klarer jeg 40 minutter.

Nå er jeg ingen våtdraktsekspert, men opplevert Waterproof som et godt merke - og en bra drakt. Hvis man er av typen som holder ut
    Er nok ikke alle som klarer å dykke vått hele året. Jeg har ikke noe problem til nå med det, ihvertfall ikke med Omer drakten min. Dykker gjerne flere dykk etter hverandre uten problem og.
    Det er en smakssak..

Men takk for tipset, jeg skal absolutt sjekke de draktene ut.. Kan jo være greit å prøve litt forskjellig.
    AOWD

Meget aktiv
    Ble medlem
    Nov 2010
    Sted
    Sørlandet
    Innlegg takk / like

Quote Originally Posted by siljemari View Post
    Jeg har derimot har problemer med det med tørrdrakt, da jeg har endt opp med for mye luft i drakten og ikke klart å tømme fort nok, eller rett og slett at beina er blitt fylt med luft og jeg har endt opp med ukontrolert oppstigning med beina først. (Beina er nok litt store, men siden jeg er høy og stor ellers så må jeg ha en såpass str på draken som jeg har nå, men kan godt vre det hjelper med gamasjer)
    For mye luft i beina er et problem du lærer å løse på tørrdraktskurset, og det er mulig du bør trene litt mer på dette. Men, er beina for store har du i utgangspunktet dårlige odds. prøv gamasjer.

Et annet problem som kan oppstå er at vams tetter mot ventilen slik at ikke tørrdrakten tømmer seg. Dette er også et problem som kan løses, bare en er klar over hva som skjer.

Quote Originally Posted by siljemari View Post
    Det er lettere å kunne vri kropp og hode i alle retninger man vil med våtdrakt enn med tørrdrakt (føler i hvrtfall jeg) uten at luft slippes ut i av hetten og vann inn.
    Dette høres merkelig ut. De færreste har tørrdrakt med luft i hetta, og da er det mansjetten i halsen som holder vannet ute. Det er mulig en neoprenmansjett hkan ha dette problemet. fastsydd hette kan også bli litt stiv. En latex- eller silikonmansjett skal ikke oppføre seg slik. Mitt eneste problem er at jeg må barbere litt hår i nakken slik at mansjetten garantert ligger mot hud.

En annen løsning mot lekkasjer i halsen er å bruke en løs tilleggsmansjett som kalles bioseal.

Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Hordvik, Bergen
    Innlegg takk / like
    Blog Entries
    5

Quote Originally Posted by digme View Post
    For mye luft i beina er et problem du lærer å løse på tørrdraktskurset, og det er mulig du bør trene litt mer på dette. Men, er beina for store har du i utgangspunktet dårlige odds. prøv gamasjer.

Et annet problem som kan oppstå er at vams tetter mot ventilen slik at ikke tørrdrakten tømmer seg. Dette er også et problem som kan løses, bare en er klar over hva som skjer.

Dette høres merkelig ut. De færreste har tørrdrakt med luft i hetta, og da er det mansjetten i halsen som holder vannet ute. Det er mulig en neoprenmansjett hkan ha dette problemet. fastsydd hette kan også bli litt stiv. En latex- eller silikonmansjett skal ikke oppføre seg slik. Mitt eneste problem er at jeg må barbere litt hår i nakken slik at mansjetten garantert ligger mot hud.

En annen løsning mot lekkasjer i halsen er å bruke en løs tilleggsmansjett som kalles bioseal.
    Jeg begynte å dykke med tørrdrakt, om har over halvparten med tørdrakt, prøvde våtdrakt og det var rett og slett noe jeg likte bedre. Vil nok sikkert kunne lære og like tørrdrakt og, men til dags dato så ser jeg ikke helt behovet..

Gikk ellers litt fort i svingene mine her ser jeg, mente at luften siger ut av halsen om jeg strekker hodet i visse rettninger for å kunne se på noe,og da siver fort litt vann inn og. (ikke hetten)
    Jeg bruker Nemo Eskimo tørrdrakt når jeg dykker tørt.
    AOWD

Nykommer eikebass's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sted
    Flatøy
    Innlegg takk / like

Thumbs up Re: Våtdrakt.

eg har prøvd waterproof sine drakter, og de kan ikke måle seg med Omer! De nye Omer draktene er sykt mye mykere enn waterproof sine! det er en grunn til at alle vi har/hadde Siberia! men skalldrakt er en helt annen verden enn neopren! grunnen til at eg begynte med tørrdrakt igjen, er vel flere grunner til! har blitt en større frysepinn enn før, følelsen å stå naken på en kai med sludd og stiv kuling etter et dykk er ikke digg! da er det ca o-----oo så kaldt! bare vent silje! før eller seinere går du nok tilbake!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks