Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 22

Thread: Bly

På gli.. siljemari's Avatar

Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Hordvik, Bergen
    Blogg-innlegg
    6
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/4
    Given: 0/0

Bly

Var uheldig i dag og mistet ene blyet mitt. Er ett slik bly som man klipser fast i lommen på bcd'en. Vi var nede på ca 20 meters dyp, der jeg dykket med min søster og min far. Vi var kommet ca halvveis i dykket, da jeg plutselig merket at jeg steg for fort opp og såg at ene blyet mitt falt ned på bunnen. Jeg klarte å tømme bcd for luft, svømme ned og gi tegn til de to andre om at jeg hadde mistet blyet. Det tok desverre litt tid før de skjønte hva jeg stresset med, (bør vel få oss ett tegn for bly.)
    Min søster fikk gitt meg blyet og jeg fikk lagt meg ned på rygg og far og søster hjalp meg feste det igjen. Det tok litt tid før jeg klarte å hente meg inn igjen, så låg fint på bunnen på ca 24 meter til jeg følte at pusten var normal igjen. (Er tyngre enn mann tror for å holde svømme seg ned igjen når man har mistet så mye bly, oppdriften er god da)

Kan og sies at dette er ikke første gangen jeg har mistet blyet mitt, har vel skjedd 3 ganger, på ca 53 dykk.
    Første gangen var klipsen knukket, uten at jeg merket det, klarte da ikke å svømme meg ned igjen selv for å holde meg nede.(såg det når vi hentet opp igjen blyet)
    Andre gangen når vi rotet inne ved land og skulle opp igjen, tror det ble dratt ut når det var litt stress med å hjelpe ene buddyen. Dette var jo i overflaten, så var ikke noe stress med.
    Tredje gangen var i dag.

0 Not allowed! Not allowed!

Nykommer Antwelm's Avatar

Ble medlem
    Aug 2004
    Sted
    Stavanger
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0

Re: Bly

Takk for at du deler dette med oss.

Regner med det er nokså underrapportert med mistet 'integrert' bly pga plastikløsninger.

Senior poster J.Jensen's Avatar

Ble medlem
    May 2010
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/3
    Bra at det endte godt!

Hvor mye bly hadde du i blylommen?

You think?

GUE Fundamentals
    PADI OWD

Meget aktiv myhre's Avatar

Ble medlem
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Kjempeflott at du deler historien med forumets dykkere!!

MEN jeg ville da stille spørsmål ved bruken av integrert bly hvis historikken er 3 av 53 dykk har endt med mistet bly...

-Fredrik Myhre-
    www.fredrikmyhre.webs.com

We must protect Mother Nature for our children, grandchildren and children yet to be born.
    We must protect Mother Nature for those who can't speak for themselves
    such as the birds, animals, fish and trees.

-Qwatsinas

Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Hordvik, Bergen
    Blogg-innlegg
    6
    Thumbs Up/Down

Er vel bare fordi at jeg er en stor jente, og bruker en rimelig tjukk våtdrakt, det vil si at jeg må opp mot 16-18 kg med bly for å komme meg ned.
    Da er vel slike integrerte bly eneste alternativet???
    Blybeltet er vel ikke helt egnet når man snakker om så mange kg. ... :S

AOWD Nitrox 40m

Meget aktiv myhre's Avatar

Ble medlem
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Et blybelte er i mitt hode (og praksis) sikrere enn plastklips-integrerte løsninger anyday.
    Ser du dykker BCD, så da kan man jo f.eks. fordele litt bly på flaske + BCD-lomme + blybelte.

Et eksempel på oppsett:
    4 kg bly på flaske (festet på nedre flaskebånd/med et blybelte nederst på flaske)
    2 kg bly pr lomme på BCD
    10 kg bly på beltet.

Evt. kan man jo gå over til VBH-løsning og få fordelt en del bly på adapter/blykile, harness og blybelte...

-Fredrik Myhre-
    www.fredrikmyhre.webs.com

We must protect Mother Nature for our children, grandchildren and children yet to be born.
    We must protect Mother Nature for those who can't speak for themselves
    such as the birds, animals, fish and trees.

-Qwatsinas

Ekstremt aktiv Sid*'s Avatar

Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Vi har brukt DUI blyselebelteløsning i tilsammen rundt 600 dykk. Aldri vært et problem og har derfor ingen motforestillinger mot å anbefale den løsningen. Bly fra DUI-selesystemet faller ikke ut av seg selv. Bly integrert i jakkevest-bcd har vi derimot noe varierende erfaringer med. Bl.a. mistet guttungen bly i en slik jakkevest under ett av sine eksamensdykk. Heldigvis er en pop-up fra tjue meter stort sett problemfritt. Ser du bor i Bergen så Eivind hos Nemo eller gutta hos fue kan sikkert hjelpe deg med en god løsning. Vbh (vinge og tilhørende greier) er på ingen måte alfa og romeo for en god sikring av ballasten og for en bra dykkeopplevelse. En slik Dui-løsning koster rundt tusenlappen uten bly (som du sikkert har selv?)

Last edited by Sid*; 23-07-2012 at 01:50.
    Hjälper inte bastu öl och tjära, då är döden nära!

Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Hordvik, Bergen
    Blogg-innlegg
    6
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by myhre View Post
    Et blybelte er i mitt hode (og praksis) sikrere enn plastklips-integrerte løsninger anyday.
    Ser du dykker BCD, så da kan man jo f.eks. fordele litt bly på flaske + BCD-lomme + blybelte.

Et eksempel på oppsett:
    4 kg bly på flaske (festet på nedre flaskebånd/med et blybelte nederst på flaske)
    2 kg bly pr lomme på BCD
    10 kg bly på beltet.

Evt. kan man jo gå over til VBH-løsning og få fordelt en del bly på adapter/blykile, harness og blybelte...
    Har rett og slett ikke tenkt på den løsningen, men den er absolutt ikke dum..

Quote Originally Posted by Sid* View Post
    Vi har brukt DUI blyselebelteløsning i tilsammen rundt 600 dykk. Aldri vært et problem og har derfor ingen motforestillinger mot å anbefale den løsningen. Bly fra DUI-selesystemet faller ikke ut av seg selv. Bly integrert i jakkevest-bcd har vi derimot noe varierende erfaringer med. Bl.a. mistet guttungen bly i en slik jakkevest under ett av sine eksamensdykk. Heldigvis er en pop-up fra tjue meter stort sett problemfritt. Ser du bor i Bergen så Eivind hos Nemo eller gutta hos fue kan sikkert hjelpe deg med en god løsning. Vbh (vinge og tilhørende greier) er på ingen måte alfa og romeo for en god sikring av ballasten og for en bra dykkeopplevelse. En slik Dui-løsning koster rundt tusenlappen uten bly (som du sikkert har selv?)
    Nå vet je gikke hva DUI-selesystem er, men det skal jeg sjekke ut, og selvsagt kan jeg snakke med Eivind for å få litt hjelp. Luftet det litt for han ved en tidligere anledning, men fikk ikke ett helt skikkelig svar, men da var det snakk om bare vanlig blybelte, og vi ble vel enig om at bare blybelte med så mange kg var ikke helt aktuelt.
    Men kan jo sjekke om han har dette systemet som du snakker om..
    Og bly har jeg selv, så noen tusinger skal jeg jo kunne stå i...

AOWD Nitrox 40m

Meget aktiv

Ble medlem
    Nov 2010
    Sted
    Sørlandet
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

DUI-selesystem er belte med seler, og droppbart bly i lommer som er festet på beltet. Fancy løsning.

En billigere løsning er å avlaste lommene på BCD ved å flytte litt av blyet over på et belte. Med mindre bly i BCD-lommene er det mindre sannsynlighet for at klipsen glipper, og lettere å svømme seg ned om det skulle skje.

Tredje alternativ er å bytte BCD til en modell med sikrere blylommer.

Smak og behag, og litt lommebok.

Senior poster J.Jensen's Avatar

Ble medlem
    May 2010
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/3

Er absolutt enig med post #4. 3 av 53 er en HORRIBEL statistikk på mistet bly, helt på grensen til det jeg personlig vurderer som risikosport og fortsette dykke med.

Blybelte er absolutt ikke egnet for 16-18kg.

Med en tykk neopren våtdrakt behøver du masse kilo bly for å komme deg de første metrene ned.
    Etterhvert som drakten komprimeres mister den oppdrift. Jo tykkere den er, jo mer oppdrift mister du på vei nedover. På bunn er du antagelig godt over 10kg negativ og må fylle en hel vaskebøtte med luft i vesten din for å være nøytral.

Løsningen, etter min mening, er å bytte ut den tykke neoprendrakten din med en skalldrakt, samt bytte den farlige BCD'en din med noe mer strømlinjeformet og vektintegrert.

En skalldrakt vil ikke endre oppdrift fra overflata til bunnen, annet en den lille litern eller så med luft som komprimeres inni drakta på tur ned. Den endrer heller ikke isolasjon, slik som neoprendrakten gjør (tykk og varm oppe, tynn og kald nede), slik at du bedre kan kle deg for den bunntida du skal ha.
    Noe vekt må du selvsagt ha for å komme deg ned, men ikke på langt nær så mye som med en tykk våtdrakt.

Det bør jo ikke komme som noe sjokk at en GUE-dykker anbefaler VBH, men jeg byttet ut jakkevest (Seaquest PRO Qd eller nå sånt) med VBH kort tid etter grunnkurs og kommer ALDRI til å bytte tilbake.
    Du får bort alt unødvendig dilldall fra magen/brystkassa.
    Bakplaten m/flaske ligger MYE stødigere på ryggen, samt den er 2kg+ negativ så allerede her har du mistet noen kilo bly. Med vektintegrert singeltankadapter har du 3kg til, 2,5kg kan legges i forsenkninga inni plata (P-vekt) samt et par kg kan festes på nedre flaskeband. Da er vi oppe i 10ish kg som ikke kan falle løs. Trenger du da mer (med skalldrakt tviler jeg sterkt på det) så kan du ha et par små kilo på belte, evt. om du ikke trenger mer men ønsker droppbart kan du ta et par av de faste kiloene over på et belte.
    Med riktig avveining i tørrdrakt har du ikke behov for mer droppbar vekt enn det du har i gassvekt i flaskene. 1000 liter luft veier pittelitt over kiloen.

En annen side av det er jo at med tørrdrakt har du to kilder til oppdrift, så skulle en feile har du fortsatt en å gå på. Det vil i praksis si at du kun trenger benytte droppbar vekt i nødsituasjoner som negativt ihopp med stengt kran eller røff sjø når man har bom-navigert og vil være litt mer komfortabel i overflata.

Fordeler med vinge er at oppdriften er sentrert rundt flaska di, som stort sett er negativ. Det er også ca ved tyngdepunktsentret ditt, og hjelper deg å holde riktig trim i vannet. Den presser ikke rundt kroppen din når den er full som en jakkevest vil gjøre. Vinge velger man etter hvilken størrelse flasker man skal ha. Man kan enkelt skifte ut kun vingen for å variere mellom enkel og dobbel flaske, uten å måtte gjøre noen andre justeringer på noe. Min personlige mening er at det er lettere å montere VBH-rigg enn en jakkevestrigg, men her er sikkert meningene delt som baken.

Ble litt mer enn jeg tenkte skrive men skitt au! Få deg en sikrere måte å ha blyet ditt på!

PS: Jeg hadde også 18kg med neoprendrakt og jakkevest, har i dag uten endring i kropsfasong kun 6kg (plata ikke medregnet med skalldrakt og VBH) og kan sikkert plukke av enda litt til. Dobbeltsettet mitt veier ca samme som enkelflaskeriggen jeg tok kurset med! Det var et HÆLVETTE å bære rundt på 12-300 med 18kg bly på... (flaska der var forsåvidt betydelig mer negativ enn dobbelflaskene jeg har i dag (D8.5) så der er det også noen kilo oppdrift som ikke er medregnet i de 6kg ovenfor)

You think?

GUE Fundamentals
    PADI OWD

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg