Results 1 to 10 of 10

Thread: Kalde føtter!

Nykommer
    Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Trondheim
    Innlegg takk / like

Kalde føtter!

Guttungen (16) har lett for å fryse. Dermed blir han kald på hender og føtter etter en halvtimes tid under vann (~10 °C bunntemp) og vil opp lenge før han har brukt opp luften eller nitrogentiden sin. Han bruker Scubapro Everdry neoprendrakt med to lag tynt ullundertøy pluss en tynn ullgenser, og ett par tynne ullfrottéstrømper. Selv er jeg i fin form med samme drakt, tynne ullfrottéstrømper og Aclima ullnetting pluss et tynt sett ullmakko under drakten.

Hvor bør han først prøve å kle på seg mer? Bør han ta på mer/tykkere tøy på overkroppen, eller bør han ta på et par strømper til, evt. gå opp til en litt tykkere sportssokk som strømpepar nummer to?

Meget aktiv henrik242's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg takk / like

Re: Kalde føtter!

To tynne lag isolerer bedre enn ett tjukt. Mindre plass tar det også. Derfor: To par tekniske ullsokker (f.eks Ulvang sine), og tørrhansker med liner og tynn ullhanske inni.

Og en god hette, 5 eller 7 mm, siden størstedelen av varmetapet går via hodet.
    Last edited by henrik242; 09-07-2012 at 09:35.

På gli.. dyr0y's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2011
    Sted
    Flekkefjord, Vest Agder
    Innlegg takk / like

Kjøp han en god vams. Jeg er veldig fornøyd med min Halo 3D. Den fokuserer veldig på "cold spots" og er ganske tykk der det er mest varmetap, og tynnere andre plasser, så det enda er god bevegelighet. For å holde føttene varme, kjøp vamssokker kombinert med et par gode ullsokker.
    Og som Henrik sier, tørrhansker med gode innerhansker og tykk hette. Da skal han nok ikke fryse.
    Én dag skal vi alle dø. Alle andre dager skal vi ikke.

Ble medlem
    Jul 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg takk / like

Quote Originally Posted by dyr0y View Post
    Kjøp han en god vams. Jeg er veldig fornøyd med min Halo 3D. Den fokuserer veldig på "cold spots" og er ganske tykk der det er mest varmetap, og tynnere andre plasser, så det enda er god bevegelighet.
    Min erfaring er at Fourth Element Halo 3D er altfor tjukk under en neoprendrakt. Jeg gikk ned til Fourth Element Arctic, og den går akkurat. Men det er likevel trangt.

Jeg ville isåfall heller gått for Bare sin SB System Mid Layer, som ser ut til å bygge minimalt. Fåes på f.eks Dykkersport. Eller bare slenge på et ekstra lag med teknisk undertøy. F.eks Brynje er topp.
    Last edited by henrik242; 09-07-2012 at 11:50.

Nykommer
    Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Trondheim
    Innlegg takk / like

Skal kikke på Bare SB System, den så ikke dum ut. Takk for tips. Og jeg blir vel å tre på poden to sett ullfrottéstrømper istedenfor ett neste gang, som en begynnelse

Så en bitteliten rant, ta den ikke for alvorlig:
    Hva er det egentlig med dette "teknisk"-ordet som stadigvekk hektes på mer eller mindre brukbart utendørsutstyr? Jeg har ekstremt gode erfaringer med Aclimas ullnetting over vann, og etter min (ikke særlig ydmyke) mening banker dette undertøyet livsjiten utav det meste av det jeg har klådd på eller prøvd av "teknisk" undertøy (dessuten er netting usedvanlig behagelig hvis jeg har hatt litt vanninntrengning i drakten eller blitt i iverkant svett siden våt netting er utrolig mye mer behagelig enn vått, nysgjerrig og innpåslitent glatt ullundertøy). Samme med Woolpowers etterhvert gamle og velprøvde Ullfrotté Original, som lager både et suverent halvvarmt innerlag og de beste ullstrømpene jeg kan få til friluftsbruk, (igjen etter min ikke særlig ydmyke mening) langt overlegne det jeg har prøvd fra f.eks. Ullvang. Ingen av disse bruker "teknisk"-ordet, men de er likevel det jeg har blitt hengende ved etter over tjue år med friluftsliv under tildels ganske så våte og kalde forhold.
    </rant>

(sorry, det måtte bare ut...)

Ble medlem
    Jul 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg takk / like

Quote Originally Posted by Størker View Post
    Så en bitteliten rant, ta den ikke for alvorlig:
    Hva er det egentlig med dette "teknisk"-ordet som stadigvekk hektes på mer eller mindre brukbart utendørsutstyr?
    Ikke noe problem Mitt inntrykk er at "teknisk" brukes der man blander flere typer materiale for å oppnå egenskaper slik at tøyet f.eks transporterer fuktighet, puster og/eller holder varmen; og da på en måte som enkeltmaterialet ikke ville klart. F.eks ull som holder på varmen (bra) men samtidig holder seg fuktig (ikke bra).

Men jeg er enig, "teknisk" er nok et moteord som sikkert går heden om få år

Nykommer
    Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Trondheim
    Innlegg takk / like

Quote Originally Posted by henrik242 View Post
    ull som holder på varmen (bra) men samtidig holder seg fuktig (ikke bra).
    Smaken er som baken, selv foretrekker jeg litt fuktig ull framfor duften av velbrukt syntetfiber. Jeg har enda til gode å prøve syntetbasert langt undertøy som ikke lukter høgg etter et år eller så med jevnlig bruk. Selv med forskriftsmessig vask etter hver gang man har hatt det på...

PS: Har du prøvd ullnetting? Uslåelig som innerste lag, fra atten varmegrader og ned til man heller holder seg inne og fyrer på peisen

Ble medlem
    Jul 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg takk / like

Quote Originally Posted by Størker View Post
    Smaken er som baken, selv foretrekker jeg litt fuktig ull framfor duften av velbrukt syntetfiber. Jeg har enda til gode å prøve syntetbasert langt undertøy som ikke lukter høgg etter et år eller så med jevnlig bruk. Selv med forskriftsmessig vask etter hver gang man har hatt det på...
    Problemet mitt med fuktig tøy er at jeg blir så kald når jeg dykker med det. Og enig, helsyntetisk blir fort illeluktende, så det styrer jeg unna. En blandings med ull er mye bedre.

Jeg vasker tøyet uten tøymykner, men bruker et par korker eddik istedenfor skyllemiddel. Det gjør susen.
    Last edited by henrik242; 09-07-2012 at 14:02.

Senior poster Jørgen*'s Avatar
    Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg takk / like

Den drakten han har er med sokker og rockboots. Dvs at hvis han "står" mye under vann vil all luft i drakten gå oppover, og det vil bli lite varm isolerende luft igjen i beina.

Det er mulig å sette på sko på denne drakten. Det kan kanskje hjelpe. Evt dykke mer så man blir flinkere til å "sende luft" til beina.
    Don&#39;t Drink And Dive

På gli.. J.Jensen's Avatar
    Ble medlem
    May 2010
    Innlegg takk / like

Kalde føtter!

Man blir kald på hender og føtter når kjernetemp synker.

Kjøp gutten ei Waterproof 10mm hette og en vest som feks FE Xerotherm vesten, dersom han ikke allerede har tilsvarende. Og tørrhansker.
    You think?

GUE Fundamentals
    PADI OWD

Facebook Comments

Bookmarks