Kan dere forklare nærmere hvordan bakplaten fungerer? Er den kompatibel med andre enn Hs vinger?
Halcyon Traveler BC System
2,5kg med funksjonelt, smart og reisevennlig oppdriftssystem til dykkereiser!
Vi opplever dette som "det største som har skjedd med vinge/bakplatesystem til enkeltflaskedykking siden Halcyon lanserte første generasjon Pioneer MC System på slutten av 90-tallet". Siden den gang har Halcyon fortsatt å utvikle og forbedre vingesystem for dykking med enkeltflasker. Mens Halcyon har innovert har andre stått i kø rundt for å etterligne. Med Halcyon Traveler BC System setter Halcyon en ny standard for reisevennlig vingesystem til enkeltflaskedykking som skal bli vanskelig å slå!
Mye av vektbesparelsen kommer fra den helt nye bakplaten som er laget i PA6 Nylon, samtidig som vingen har vært på slankekur, og all så kalt "attachment hardware" har blit slanket fra syrefast stål til svart hard coated aluminium eller nylon hvor det har vært forsvarlig og mulig.
Det mest interessante med Halcyon sitt nye Traveler BC System er uten tvil bakplaten.
Den er designet helt fra scratch, kun med tanke på å være en enkeltflaskededikert bakplate. Alle tradisjonelle bakplater er primært laget for dobbeltsett, og der av behovet for en "enkeltflaskeadapter" av ett eller annet slag for å montere sammen tradisjonelle vingesystemer til enkeltflaskedykking. Når bakplaten er designet fra bunn av med enkeltflaskedykking for øyet innebærer det at den har blitt gitt en litt anerledes form og behovet for et enkeltflaskeadapter er eliminert ved at den funksjonaliteten er inkorporert i selve bakplaten.
I tillegg har "det som skal til" for at Halcyon sitt unike Cinch justeringssystem skal fungere blitt støpt og integrert i selve bakpalten. Det medfører i praksis at justeringen er enda enklere å betjene.
Og den siste av de tre tingene vi liker best med den nye bakplaten, at de har sett behovet for å kunne vekte ned bakplaten/dykkeren, og kommet opp med en modulær og smart løsning for å integrere opp til 4 * ca 1,5kg bly på selve bakplaten.
Vi opplever dette produktet som "selve svaret" på spørsmålet: Eh, uhm - jeg dykker med dobbeltsett (lite eller stort) når jeg er hjemme i Norge og dykker med tørrdrakt. Hva gjør jeg nå som jeg skal to uker til Maldivene og skal dykke med enkeltflaske?
Mer informasjon og prising finner du her.
Last edited by twistah; 02-07-2012 at 14:12. Reason: Formattering
Kan dere forklare nærmere hvordan bakplaten fungerer? Er den kompatibel med andre enn Hs vinger?
Er det mulig å demontere Cinch'en å bruke permanent justert webbing på denne slik som på std plater?
You think?
GUE Fundamentals
PADI OWD
Hvorfor skulle du ville gjøre det ???
På din egen plate, som en permanent løsning, ville jeg i så falt filt ned disse to "buene" som tillater webbingen å bevege seg og satt på en vektstopper på hver side. Avhengig av hvor langt det er å gå til boden og hva slags verktøy du har tilgjengelig der burde det ikke ta mer enn 5-10 minutter.
MEN, når det er sagt - så bra som Cinch justeringen fungerer når den er inkorporert/støpt i selve bakplaten, så har ikke jeg flere innvendinger igjen mot justeringsmuligheten annet enn "du klarer deg jo strengt tatt like fint uten". Jeg ville definitivt beholdt den og brukt den. Særlig på et enkeltflaskesystem som jeg skal bruke ene gangen med 1,5mm rash guard, andre gangen med 5mm våtdrakt og mellom turer kanskje et par ganger hjemme med tørrdrakt.
Du har jo truffet Mr Bjørn O. som sikkert har nevnt at han "har hengt seg opp" i at justeringen kan bli forskjellig fra gang til gang når du ikke har et "permanent justert lengde" seletøy. Det kan han i og for seg ha et lite poeng i. Veldig sjelden at du bare får fordeler, uten at en liten ulempe eller to følger med.
Men det er vel egentlig mer en sånn "you can't fix stuipd" ting? Enten du har den ene fikse løsningen eller ikke kan ikke vi som brukere være bevisstløse. Skal vi kjøre en bil som ble parkert med håndbrekket på, er det en fordel å ta av håndbrekket igjen før vi begynner å kjøre. Og når vi kler på oss utstyret vårt, enten det er en vest eller et vingesystem som kan justeres så bør vi sjekke/legge oss til en vane sånn at vi ikke strammer noe skjevt opp og det blir sittende på halvåtte.
Det at Cinch justeringen fungerer enda bedre og er enklere å betjene når den er støpt inn i selve bakplaten bør også bety i praksis at "problemstillingen til Bjørn" blir redusert, sannsynligvis mer eller mindre forsvinner helt.
Fredrik
Fue.no
En vektstopper på hver webbing frontside, det vil vel kanskje fungere som en stopper så strammingen blir lik hver gang?
Sent by tapatalk
En vektstopper, to runder med tejp der du vil seletøyet skal stoppe, eller whatever lignende vil absolutt kunne være en løsning for de som eventuelt opplever at justeringen ikke blit lik fra gang til gang.
Jeg tror også at selv om jeg ikke er enig med Mr Bjørn O, så vil spørsmålet til Jostein "overleve" i overskuelig fremtid, så vi har prøvd å tenke opp et par forskjellige innspill til fikse måter å "deaktivere" Cinch muligheten for de som insisterer >
![]()
Akkurat nå er systemet nettopp lansert og det skal få leve litt som det er for å høste erfaringer og få inn feedback. Så er det planlagt en første evaluering i oktober for å se på alt mellom himmel og jord. Til den evalueringen er denne (lille) tingen noe kommer til å spille inn, sammen med et par av våre egne ønsker og vi er i tillegg veldig keen på å høre både synspunkter og erfaringer fra de som allerede har kjøpt og tatt systemet i bruk før den tid.
Fredrik
Fue.no
Denne videoen er sannsynligvis "oppklarende" for funksjonalitet og virkemåte:
Ellers så finnes det for øvrig en komplett videomanual til Halcyon Travel BC System, som tar for seg enda flere detaljer.
Til det andre spørsmålet ditt:
Den nye bakplaten er pr idag ikke kompatibel med den andre Halcyon enkeltflaskevingen 'Eclipse'.
(Hvis noen fremdeles har Halcyon Pioneer vinger som gikk ut av produksjon rundt 2006, så vil de fungere sammen med den nye bakplaten).
Så håper vi (før årsskiftet) og tror vi (etter årsskiftet noe gang) at det blir gjort de små endringene på Halcyon Eclipse enkeltflaskevinger som skal til for at nye Eclipse vinger blir kompatibel med den nye bakplaten.
Den nye bakplaten er derimot kompatibel med DIR Zone vingen din, og en del andre enkeltflaskevinger fra andre produsenter.
Fredrik
Fue.no
Last edited by twistah; 02-07-2012 at 14:17. Reason: Video tag og formattering
Sånn egentlig så skulle dere vel hatt noen til å teste det ut, noen som drar på tur snart 8) ;D
PADI Open Water Scuba Instructor
Har visst gått glipp av denne jeg
Sånn bare for å oppklare, så har jeg ikke noe sånn veldig grunnleggende imot cinch greien, jeg bare ser ikke helt poenget med denjeg er liksom fortsatt litt på den "if you don't need it..." greia. Jeg dykker jo som antydet over her fortsatt med puritansk webbing, er fornøyd med det, og det farger sikkert mine anbefalinger rundt omkring. Jeg får vel nesten også vedkjenne meg å ha fjernet noen cinch'er på kurs innimellom
På et dedikert sydenkit tviler jeg ikke på at denne løsningen kan ha noe for seg/fungere. Når det er sagt, så er jeg vel vitende om at det er mange som får de til å funke også med tørrdrakt og mye utstyr, så bare jeg som er litt puritansk der altså.
En lettere rigg til å reise med må jo være bra, så lenge de har funnet et materiale som holder, så får heller folk som er like puritanske som meg fjerne cinch'en hvis de vil det. Det lar seg jo fint gjøre
B
Bookmarks