Resultater 1 til 10 av 10

Thread: SMB: Spool eller Reel ?

På gli.. stiska's Avatar

Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/3
    Given: 0/0

SMB: Spool eller Reel ?

kjøpte en smb med en "reel" for noen måneder siden, men nå har snellen fått seg en trøkk, så den må byttes ut.

vilken type reel/spool anbefaler folk å kjøpe ? har lurt litt på en vanlig spool, noe sånt som dette.

http://www.fue.no/fue_mambo/index.ph...roducts_id=318

ser ut som at en slik en tar en del mindre plass, men er det like lett å bruke som de snellene med sveiv med tanke på at man gjerne har hansker av litt tykkelse her til lands ?

Stian

0 Not allowed! Not allowed!
    ..Don't let it end with a bend..

Meget aktiv OKOverrein's Avatar

Ble medlem
    Jul 2006
    Sted
    Tromsø
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0

Sv: SMB: Spool eller Reel ?

Ingen problem å bruke med tykke hansker. Det beste er jo at det er lett å få spool + bøye i lommen.

Jeg ville heller ha gått for en spool enn en dårlig reel...

Meget aktiv skjelviken's Avatar

Ble medlem
    Jul 2008
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Spool for bøyeskyting (og kort linelegging) og reel for linelegging. Ingen problem å bruke spool med tykke hansker.

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    lødingen
    Thumbs Up/Down

Keep it simple!

Jeg dykker med 7mm neopren 3-finger votter og bruker spool av enkleste sort.

When Chuck Norris puts on his YBOD, everyone else dies.

På gli.. stiska's Avatar

Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Spool it is.. takk for svar

Ekstremt aktiv lambi666's Avatar

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Vesterålen!
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by stiska View Post
    gå for en spool med mere gunstig pris , dvs dropp H`en å gå for 2 helt ok spooler til samme pris!

Lambi

Dykking er ingen hobby!
    Dykking er en livstil!

På gli.. stiska's Avatar

Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

kjøpte spool på Ebay for 129,- med frakt så får jeg testet det ut litt før jeg kansje ved en senere anledning kjøper noe av bedre kvalitet.

http://www.ebay.com/itm/Scuba-Diving...#ht_2047wt_956

På gli.. Fredrik's Avatar

Ble medlem
    Mar 2011
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Quote Originally Posted by Lambi666 View Post
    gå for en spool med mere gunstig pris , dvs dropp H`en å gå for 2 helt ok spooler til samme pris!

Lambi
    Det er tross alt forskjell på både "spool og spool" og "double ender og double ender" .

De billigste spools'ene er som regel noe formpresset plast som blir stivt/på grensen til porøst i lav temperatur og har lettere for å knekke. De er i og for seg mindre seige i normale temperaturer også, og knekker/går generelt lettere i stykker. Mens de dyrere er dreiet ut av hele stykker delrin og er langt mer seig og robuste.
    Vi har to leverandører vi jobber med som leverer det som ville ha vært rasende billig spools, men jeg har vanskelig for å overbevise meg selv om at spools dreiet ut av delrin er så dyre at det er verdt å kjøpe/selge spools som vi vet har lettere for å gå i stykker.

Messing er mykere enn stål og når pistolhaken henger seg opp fordi messingen er deformert -> ny billig double ender i messig. I tillegg blir de tregere og tregere med bruk enten du vil eller ikke, og da kommer det tips om å spraye CRC (regelmessig) på dem. Eller heller bruke double enders og bolt snap i god kvalitet syrefast stål så bare funker og funker de.

Som med mye annet får du ofte det du betaler for. Billig kan rett nok i blant være billig, men det kan fort også bli både like dyrt og dyrere enn å kjøpe "skikkelig" to begin with.

Fredrik

Ekstremt aktiv lambi666's Avatar

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Vesterålen!
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Fredrik View Post

Lambi
    Det er tross alt forskjell på både "spool og spool" og "double ender og double ender" .

Som med mye annet får du ofte det du betaler for. Billig kan rett nok i blant være billig, men det kan fort også bli både like dyrt og dyrere enn å kjøpe "skikkelig" to begin with.

Fredrik
    ja forskjellen er H`en å dobbel pris! Har aldri knekt spoolen , å her oppe er det grønn å hvit vinter.Tror de færreste gidder å bruke maske-pris på en spool , rett å slett fordi en spool til 199/230kr funker.
    Kjøpte 3 spooler av en her på forumet ..den var dreid ut av delrin å funker kjempebra Jeg å buddy har brukt dem i 1.5 år nå , å prisen var under 500kr for alle 3.

God helg

Lambi

Dykking er ingen hobby!
    Dykking er en livstil!

På gli.. Fredrik's Avatar

Ble medlem
    Mar 2011
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

ja forskjellen er H`en å dobbel pris! Har aldri knekt spoolen , å her oppe er det grønn å hvit vinter.Tror de færreste gidder å bruke maske-pris på en spool , rett å slett fordi en spool til 199/230kr funker.
    Kjøpte 3 spooler av en her på forumet ..den var dreid ut av delrin å funker kjempebra Jeg å buddy har brukt dem i 1.5 år nå , å prisen var under 500kr for alle 3.

God helg

Lambi
    Det er et godt eksempel (jeg har også en sånn som jeg fikk av han). Godt eksempel, fordi til den prisen du betalte for de tre spools'ene var det så dårlig business at han kun gadd gjøre det en liten stund, og så kuttet det ut. Men det var en bra deal, som det ofte blir når noen driver dugnad med ting som selges
    Nå er ikke "spools" det dykkebransjen står og faller på, men mer generelt så kontinuitet er en god ting for både virksomhetene (fra produsent til senter) og oss dykkere så framt ingen av oss (fra produsent til dykkere) gror fast, men utvikler seg og tenker nytt. Over tid må det finnes noe som ligner break even eller bedre for at den her kontinuiteten skal kunne finne sted.

Bruk og kast tankegangen rundt de billige formpressete plastspools'ene liker jeg ikke fra hverken bruker, resurs/miljø, pris eller noe perspektiv. Besteforeldregenerasjonen vår var flinkere å verdsette det at ting varte

God helg du også

Fredrik

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg