Side 2 av 2 FirstFirst 12
Resultater 11 til 17 av 17

Thread: alternobaric vertigo/true vertigo

Nykommer

Ble medlem
    Oct 2011
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Sv: alternobaric vertigo/true vertigo

Takk for tilbakemelding.

De to gangene jeg har opplevd det (på 50 dykk), har jeg opplev dette på ca 30 m. Begge gangene var det rett etter at vi startet oppstigning, fra 2 til 4 meter utifra maks dybde. Jeg har heller aldri hatt problemer med utlikning, og oppstigningene har alltid vært rolige. Svimmelheten kjenner jeg heller ikke noe til før den sparker som en hest og da er det for sent

Det er sikkert mange varianter/opplevelser av fenomenet. Såpas har jeg lest meg til. Men jeg ville nok foretrukket at det skjedde på 3 meter og ikke 30 Jeg håper jo å slippe å oppleve dette igjen og kommer til å jobbe med utlikningen. Jeg kjenner som sagt ikke noe før det skjer, men det betyr åpenbart ikke at det ikke er et problem.

Tarjei

0 Not allowed! Not allowed!

På gli..

Ble medlem
    Apr 2010
    Sted
    Langhus
    Thumbs Up/Down
    Received: 2/0

Den gangen jeg opplevde det var jeg på vei opp til deco på 6 m under oppstigning i fritt vann. Var litt forkjølet, men hadde "snufset" sjøvann, noe som fungerte godt på veien ned, ingen utligningsproblemer. Effekten var nok på vei ut da vi var på vei opp igjen.
    Vertigo oppstod brått og uventet på ca 7 m dyp. Mistet fullstendig følelsen av både retningssans og oppdriftskontroll, og ble redd for at jeg fortsatte oppstigning til overflaten.
    Da det gikk over var jeg fortsatt på 6,5 m dyp, og jeg kunne fortsette opp til deco uten problemer.
    Skikkelig ubehagelig og ikke minst uventet, men ingen farlig situasjon oppstod. Hadde nok vært lettere om man hadde hatt bunnen som referanse. Hadde heldigvis buddy som lå rett i nærheten.

mvh
    Brynjar Reberg
    Dykkelege og fastlege
    Majorstuhuset legegruppe
    Oslo

Nykommer

Ble medlem
    Oct 2011
    Thumbs Up/Down

Jeg hadde jo bunnen som referanse, så jeg opplevde ikke å bli desorientert. I tillegg hadde jeg og Makker rett ved. Min opplevelse er at det har skjedd så fort at man raskt gjennvinner kontrollen uten å miste oppdriftskontroll eller orientering. Men jeg har ikke opplevd det i fritt vann, så jeg kan se for meg at det er fort gjort å miste kontroll.

Jeg føler meg alltid uvell og ør en stund etter, selv om den værste svimmelheten gir seg ganske kjapt. Opplever dere det samme? Eller er dere 100% friske rett etter at det gir seg?

Ekstremt aktiv the_dragon_no1's Avatar

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Ålesund
    Thumbs Up/Down
    Received: 5/2

Re: alternobaric vertigo/true vertigo

Oj da, såpass!
    Joda som du sier så henger det igjen etterpå.
    Men som sagt, lukk øynene om d sku skje igjen, da er d ikke like ille etterpå.
    Håper ikke jeg blir plaget med dette på dypt vann :-!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Nykommer

Ble medlem
    Oct 2011
    Thumbs Up/Down

Jeg vet ikke om jeg tør lukke øynene Men jeg skal forsøke. Jeg håper uansett at jeg slipper å oppleve det igjen.

Godt å høre at symptomene stemmer overens og at man ikke er den eneste som har opplevd dette.

Senior poster Frode_E's Avatar

Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Fjellhamar
    Thumbs Up/Down

Fint å høre at jeg ikke er alene om dette. Har selv opplevd dette mange ganger og gjerne når jeg har hatt dykk til rundt 30 meter.
    Med årene så har jeg bare vendt meg til dette og setter snart pris på en billig rus som ikke gir skallebank dagen etter. Min svimmelhet gir seg med en gang igjen år jeg stiger2-3 meter til.

Etter mange slike opplevelser synes jeg ikke dette er ekkelt eller at jeg mister noen kontroll mer men de første gangene var ganske ubehagelige. Nå ligger jeg noen ganger bare rolig og nyter tilstanden før jeg går opp litt til og da er det borte.

Lykke til videre med rusen/svimmelheten

Frode

Ekstremt aktiv the_dragon_no1's Avatar

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Ålesund
    Thumbs Up/Down
    Received: 5/2

Quote Originally Posted by Frode Eriksen View Post
    Nå ligger jeg noen ganger bare rolig og nyter tilstanden før jeg går opp litt til og da er det borte.

Lykke til videre med rusen/svimmelheten
    :lol:

I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Side 2 av 2 FirstFirst 12

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg