Resultater 1 til 3 av 3

Thread: Sinus squeeze

Nykommer

Ble medlem
    Mar 2011
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Sinus squeeze

Jeg hadde en litt uvanlig dag når jeg skulle dykke i helgen.
    Skulle ut å dykke på søndag, fikk på meg utstyret og kommet meg ut i vann.
    Vannet var grumsete fra overflaten og ned til ca 2 meter. Sikten var så dårlig at jeg så vidt så armen min når jeg skulle se på computeren. Men jeg kom meg ikke noe særlig lenger ned enn det før jeg bare måtte avbryte.

Mens jeg startet nedstigningen fikk jeg sykt vondt i venstre tinning, og jeg håpet på at smertene skulle gå over når jeg var kommet ned på 1,5-2 meters dyp. Når jeg var på det dypet forsøkte jeg å presse sammen nesen med fingrene og blåse i håp om at det kun var "vanlig utligning" som var problemet. Det skjedde likevel ingenting, og jeg holdt meg på det dypet i ca 2 min før jeg fant ut at dette ikke kunne fortsette. Jeg steg deretter opp igjen til overflaten, for å se om smertene ville gå over da. Jeg holdt meg da på overflaten til buddy kom opp igjen fra grumset, da det ikke var mulig å se buddy på det dypet jeg var på.
    Med nærmere ettertanke burde vi holdt sammen da vi gikk ned, og det var i hvert fall en erfaring å ta med seg videre for min del.

Etter buddy kom opp igjen fortalte jeg hva som hadde skjedd, og vi avventet i noen minutter på overflaten til den værste smerten hadde gitt seg. Så var det på med maske igjen, for å så prøve på nytt. Denne gangen holdt jeg og buddy hverandre fast til hverandre for å ikke miste syne av den andre.
    Under nedstigning kom smerten fort og sterkt tilbake. Bare på én meter var smertene tilstede igjen, og jeg viste tegn til buddy at jeg måtte opp igjen for å avbryte dykket.

Etter vi var kommet opp igjen fra vannet, fant vi vel ut at dette mest sannsynlig hadde noe å gjøre med bihulene som ligger rundt tinningen. Til tross for at jeg hadde kommet meg opp av vannet og byttet om igjen var det fremdeles smerter i venstre tinning, men noe avtagende. Og jeg ville bare se hvordan det gikk utover dagen. Etter det hadde gått ca 4-5 timer fra vi hadde forlatt vannet var smertene fremdeles tilstede, men fremdeles noe avtakende. Så for å høre, ringte jeg like godt legevakten for å høre om de kunne si noe mer omkring smertene.
    Sykepleier som tok telefonen spurte blant annet om varighet under vann og hva slags dybde det var tale om, og hun var ikke sikker, men skulle forhøre seg med lege, og ringe opp igjen dersom legen trodde det kunne være noe. Jeg hørte ikke noe mer fra dem.

På mandag våknet jeg opp igjen uten noen særlige smerter, men heller et ubehag som kjentes godt. Og etter det har ubehaget vært avtagende, men ikke borte. Når jeg - i dag - våknet hadde jeg fremdeles ubehag i venstre tinning/fremdel av hode og ringte derfor fastlegen min for å få en time.
    Fikk en time senere på dagen og hun kom vel frem til noe av det samme som jeg og buddy hadde kommet frem til. Det var nok mest sannsynlig bihulene som var tette, og derfor ble skapt et trykk i bihulene på grunn av nedstigningen. Og er etter hva jeg har googlet meg frem til vært noe lignende til flymedisin når flyvere(fra langt tilbake, uten kabintrykk) foretok nedstigning.
    Det ble kalt sinus sqeeze. Jeg fikk da også utskrevet kortisonnesespray for å få løst opp alt av slimhinner(NASONEX), i tillegg kunne jeg bruke ibux/paracet.

Det var ikke en behagelig opplevelse, men i hvert fall en erfaring rikere.

0 Not allowed! Not allowed!

Ekstremt aktiv the_dragon_no1's Avatar

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Ålesund
    Thumbs Up/Down
    Received: 5/2

Sv: Sinus squeeze

Hørtes ikke godt ut nei..
    har ikke nylig hatt noe influensa eller liggnende da ?

I got nitrogen narcosis! What's your excuse ?

Nykommer

Ble medlem
    Mar 2011
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0

Sv: Sinus squeeze

Jo, jeg har hatt det, og jeg regner med at det har vært en medvirkende årsak.
    Det som likevel er litt pussig er at jeg også dykket forrige helg, og da var det ingen problemer knyttet til det dykket, og jeg var syk to uker før det igjen, men det har hengt igjen litt.

Men nå er det påske, og fjellturer istedenfor

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg