Side 1 av 10 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 94

Thread: Pumpehuset i Drøbak; kloakkutslipp?

På gli.. larsolavs's Avatar

Ble medlem
    May 2005
    Sted
    Drøbak, Akershus.
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Pumpehuset i Drøbak; kloakkutslipp?

På torsdag denne uken dykket en venn av meg ved Pumpehuset i Drøbak. Jeg tipset ham om å ta seg et dykk der siden han ikke hadde vært der før og siden det er et sted hvor det er lett å orientere seg.

Selv har jeg bare hatt gode dykkeopplevelser der frem til nå, men tilbakemeldingen var ikke akkurat som ventet: da han og buddy kom ned til 8-10m dyp lå det fullt av tamponger, dopapir og annet man helst ikke nevner. Lenger ned og ut var det greit igjen.
    Andre som har erfart liknende der i det siste? Hørt om utslipp som ikke burde ha skjedd?

Dersom noen dykker uti der i løpet av helgen, gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det var her i tråden.

Imens skal jeg drømme tilbake til de dagene hvor helmaske var tingen. God helg!

Lars Olav

0 Not allowed! Not allowed!
    Dykker i "god" dir-stil, men savner helmasken når det er iskaldt og/eller fullt av brennmaneter/kloakk...

Administrator Busdiver's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Færvik, Tromøya, Arendal
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/2

Sv: Pumpehuset i Drøbak; kloakkutslipp?

Quote Originally Posted by larsolavs View Post
    På torsdag denne uken dykket en venn av meg ved Pumpehuset i Drøbak. Jeg tipset ham om å ta seg et dykk der siden han ikke hadde vært der før og siden det er et sted hvor det er lett å orientere seg.

Selv har jeg bare hatt gode dykkeopplevelser der frem til nå, men tilbakemeldingen var ikke akkurat som ventet: da han og buddy kom ned til 8-10m dyp lå det fullt av tamponger, dopapir og annet man helst ikke nevner. Lenger ned og ut var det greit igjen.
    Andre som har erfart liknende der i det siste? Hørt om utslipp som ikke burde ha skjedd?

Dersom noen dykker uti der i løpet av helgen, gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det var her i tråden.

Imens skal jeg drømme tilbake til de dagene hvor helmaske var tingen. God helg!

Lars Olav
    Om det ikke har vært sett slikt her før KAN DET jo hende at noen har tømt et båt-toalett eller en båt-septik her...
    Mange år siden jeg dykka der nå, - så ikke noe slikt i det området da.

mvh
    Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

Nykommer

Ble medlem
    Sep 2009
    Thumbs Up/Down

Det har vært sånn siden før jul, tror det har blitt byttet et rør der og det ble lekasje iforbindelse med dette arbeidet.

Ble medlem
    May 2005
    Sted
    Drøbak, Akershus.
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Freefly83 View Post
    Det har vært sånn siden før jul, tror det har blitt byttet et rør der og det ble lekasje iforbindelse med dette arbeidet.
    Ok, takk for opplysningen.
    Da er det dessverre bare å vente en stund før man dykker der igjen :-\\

Dykker i "god" dir-stil, men savner helmasken når det er iskaldt og/eller fullt av brennmaneter/kloakk...

Meget aktiv

Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Så det samme i fjor (eller forfjor?), mener å huske det var etter et større regnfall. Har ikke vært i Norge siden november, men har ikke dere nettopp hatt en del regn? Rør som ikke håndterer større vannmengder?

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Færvik, Tromøya, Arendal
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by bherman View Post
    Så det samme i fjor (eller forfjor?), mener å huske det var etter et større regnfall. Har ikke vært i Norge siden november, men har ikke dere nettopp hatt en del regn? Rør som ikke håndterer større vannmengder?
    Det er også en stor sannsynlighet for det "bherman"!

Har sett dette flere ganger utenfor Bekkevika renseanlegg ved Langvika Tjøme på 1980-tallet før anlegget ble bygget om.

Ved store nedbørsmengder blir det "overflow" i renseanlegget grunnet at smeltevann/regnvann fra gatekummene blandes med kloakken i "forrige generrasjons renseanlegg og mye "uhumskheter" havner da i "drinken" urenset. Mer moderne renseanlegg har større kapasitet så slikt ikke skal skje, eller så ledes ikke gateovervann og kloakk lenger i samme system, - sier min hjemmelsmann i "kommunal-teknikk"-bransjen.

Siden denne plassen i Drøbak heter nettopp "Pumpehuset", - er det et pumpehus til et kloakkrenseanlegg eller er det ifm. akvariet i Drøbak? Har mistanke om det første nemlig!

mvh

Meget aktiv

Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Quote Originally Posted by Busdiver View Post
    Siden denne plassen i Drøbak heter nettopp "Pumpehuset", - er det et pumpehus til et kloakkrenseanlegg eller er det ifm. akvariet i Drøbak? Har mistanke om det første nemlig!
    Har ikke noe med akvariet å gjøre, og det er en liten pumpestasjon elns på plassen. Går ihvertfall et par rør som kommer ut fra sanden omtrent på fem meter og fortsetter nedover. Er et tredje rør der også kom jeg på nå.
    Pengene mine sitter ihvertfall på at det er et kapasitetsproblem når det regner mye

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Tigerstaden
    Thumbs Up/Down

Ved store nedbørsmengder blir det "overflow" i renseanlegget grunnet at smeltevann/regnvann fra gatekummene blandes med kloakken i "forrige generrasjons renseanlegg og mye "uhumskheter" havner da i "drinken" urenset. Mer moderne renseanlegg har større kapasitet så slikt ikke skal skje, eller så ledes ikke gateovervann og kloakk lenger i samme system, - sier min hjemmelsmann i "kommunal-teknikk"-bransjen.

Stemmer for Pumpehuset i Drøbaks vedkommende. Problemet er ikke nytt, jeg deltok i en kampanje i Amta i 1998 for å sette fokus på dette.

Og det er enda mere problematisk enn gateovervann; det er en bypass av kloakk ved problemer som går rett ut, ikke engang ned på 90+ meter slik det "rensede" vannet gjør.

I det aller minste trengs det en tilsvarende bypass som hovedløpet, slik at man ikke slipper ut kloakk i strandsonen slik man har gjort siden en gang på 1980-tallet.

-- mrr

-- mrr

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Færvik, Tromøya, Arendal
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by mrr View Post

Stemmer for Pumpehuset i Drøbaks vedkommende. Problemet er ikke nytt, jeg deltok i en kampanje i Amta i 1998 for å sette fokus på dette.

Og det er enda mere problematisk enn gateovervann; det er en bypass av kloakk ved problemer som går rett ut, ikke engang ned på 90+ meter slik det "rensede" vannet gjør.

I det aller minste trengs det en tilsvarende bypass som hovedløpet, slik at man ikke slipper ut kloakk i strandsonen slik man har gjort siden en gang på 1980-tallet.

-- mrr
    På slutten av 1980-tallet gikk Tjøme og Nøtterøy Dykkeklubb sammen med Tønsbergs Blad og fikk fram Tjøme Kommunes forsøk på å få lov til å øke utslippstillatelsen fra renseanlegget sitt i Bekkevika ved Langvika fra 3000 til 6000 "personekvivalenter" ifm, utbygging av alt flere boliger på Tjøme. Dette var tenkt gjennomført uten å foreta seg noe som helst med det gamle renseanlegget. Hvor vi dokumenterte antall dager som det var "overvann" og direkteutslipp. Dette kunne vi gjøre fordi han som registrerte det som hendte på renseanlegget gjorde jobben sin og skrev opp forholdene i journalen hver dag. Vi fotograferte den oppslåtte protokollen som lå rett innenfor kontorvinduet på renseanlegget som viste hele den siste måneden. 8)

Da til slutt kommunen, - etter en masse kritikk og avvisoppslag i TB,- måtte arrangere et folkemøte om renseanlegget og kommunens planer på Tjøme Kino så spurte jeg kommuneingeniøren om hvor mange dager siste måned det hadde vært kloakk-overvann så foretok han en "spansk en" når han svarte at det ikke hadde forekommet uregelmentert utslipp i den perioden i det hele tatt.

Neste bilde i min lysbildeserie fra forholdene nedenfor renseanlegget og i sjøen utenfor viste så den nevnte boka som klart og tydelig viste at det hadde vært overvann og uregelmentert utslipp nesten halvparten av dagene den måneden. Og at kommuneingeniøre sto og løy de frammøtte tjømlingane rett opp i trynet. DA ble det veldig stille i salen gitt! Det hele endte opp med at renseanlegget ble fullmodernisert i løpet av rekordtid! olice:
    Men dette begynner å bli mange år siden. Ser at renseanlegget nå igjen har problemer med å "gjøre jobben sin".

Dere som nå bruker Pumpehuset i Drøbak som dykkeplass burde også alliere dere med lokalpressen og gjøre forholdene kjent. Så kanskje noen plutslig har penger til å utbedre forholdene likevel!

mvh

Ble medlem
    May 2005
    Sted
    Drøbak, Akershus.
    Thumbs Up/Down

Lokalpressen er herved varslet!

Så får vi se om de klarer å få nok oppmerksomhet om det til at det skjer noe.

Side 1 av 10 123 ... SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg