Side 2 av 8 FirstFirst 1234 ... SisteSiste
Resultater 11 til 20 av 71

Thread: Spørsmål om kurs i utlandet

Meget aktiv myhre's Avatar

Ble medlem
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Sv: Spørsmål!

Gratulerer med den "kanskje" beste oppdagelsen i livet!

Det B. Opperud snakker om her ville jeg "lagt meg på minnet". Det er en del kursarrangører som kun tenker samlebånd når det gjelder utdanning av nye dykkere - samt prøver å prakke på deg dårligere utstyr til en heller høy pris.

Har ingen personlig erfaring med proDykk, men har hørt at de er flinke & seriøse.

Hvis du skal ta lappen i Oslo er det jo et sted som tilbyr hele 12 sjødykk inkludert i OWD-pakken også, kontra 6.

Quote Originally Posted by lindakatt View Post
    Også skal man tilbake til Hurghada igjen! Tok introdykk på en snorkletur ved small giftun, så både napoleon fish og moray eel. Fantastisk!!! Går utifra at det ikke blir heeelt det samme å dykke i Norge, men
    Tja, smaken er som baken. Personlig velger jeg Vestlandets tareskog fremfor Hurghada anyday!

0 Not allowed! Not allowed!

-Fredrik Myhre-
    www.fredrikmyhre.webs.com

We must protect Mother Nature for our children, grandchildren and children yet to be born.
    We must protect Mother Nature for those who can't speak for themselves
    such as the birds, animals, fish and trees.

-Qwatsinas

Litt garvet TKvam's Avatar

Ble medlem
    Aug 2010
    Thumbs Up/Down

Jeg var i Hurghada,Egypt i sommer og tok PADI OWD og AOWD. Samme som trådstarter nevner så var det nazi-fokus på sikkerhet, og instruktørene var meget professjonelle. Du tok vel ikke tilfeldigvis intro-dykket gjennom Emperor Divers?

En kompis av meg tok PADI OWD og AOWD hjemme i Norge på samme tidspunkt, og når vi traff hverandre etter ferien så snakket vi naturlig nok om dykking, og sammenliknet kursene. Der var det forskjell!
    Kompisen min hadde vært i en stor gruppe studenter fordelt på litt for lite instruktører, og på AOWD fikk de kun velge to valgfrie adventure dives. Jeg fikk velge 3 adventure dives (5 totalt), og jeg delte instruktør med èn student gjennom hele OWD og AOWD.

Vi hadde begge (jeg og min kompis i Norge) valgt peak performance buoyancy som det ene valgfrie dykket, og jeg ble sjokkert over måten kompisen min ble snytt. Da hadde instruktøren sagt at de skulle øve på nøytral oppdrift under vann, mens instruktøren selv tok seg av en student som tok tørrdrakt-kurs.

Når jeg tok PPB dykket så lærte vi hoovering, og diverse puste-teknikker. Fikk streng beskjed at vi ikke fikk lov til å kompensere med BCD`n gjennom øvelsene, og kun bruke lungene. Vi lærte hvordan vi kunne stige og synke 2-3m kun ved hjelp av riktig puste-teknikk. Dette var alfa-omega dersom man svømte langs bunnen, og møtte en hindring f.eks stein, koraller etc. Vi hadde også diverse øvelser som å svømme under et tau som var plassert 1m over bunnen. Vi fikk også tid til litt fun games, som å velte et 1kg bly på bunnen kun ved hjelp av å dytte den over ende med regulatoren, hoovre horisontalt, vertikalt opp ned og i sitte stilling, alt i 30 sekunders intervaller.

Nå kan det være at jeg var heldig med mitt kurs/instruktører, og min kompis var uheldig. Fordelen med å ta kurset i Norge er at du slipper å tenke på tørrdrakt-kurs når du kommer hjem.

Hva som er best av PADI og CMAS vet jeg ikke. Hør med ditt lokale dykkersenter eller hva dine fremtidige buddies har. Tror ikke du kan gå på en smell uansett.

Litt garvet Thomas's Avatar

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Arendal
    Thumbs Up/Down

Hei Linda!

I Norge er det påbudt med 2 individuelle dykk i tillegg til de 4 PADI-dykkene, så derfor 6 dykk totalt i Norge. Er vel blitt svart på her før da men.. Når det gjelder ProDykk så er det bare å kjøre på. ProDykk er ett seriøst senter som utdanner mange dykkere hvert år. Har selv vært der og tatt kurser, og trives veldig godt der.

Rødehavet er jo helt fantastisk å dykke i! Men det er veldig mye flott her i Norge også! Og vinteren er best, synes jeg, så tørrdrakt er en lur ting å bruke. Og det er mye lettere å gå fra tørrdrakt til våtdrakt enn motsatt.

Lykke til, du blir garantert bitt av dykkebasillen!!

Nykommer

Ble medlem
    Sep 2010
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Thomas View Post
    Hei Linda!

I Norge er det påbudt med 2 individuelle dykk i tillegg til de 4 PADI-dykkene, så derfor 6 dykk totalt i Norge. Er vel blitt svart på her før da men.. Når det gjelder ProDykk så er det bare å kjøre på. ProDykk er ett seriøst senter som utdanner mange dykkere hvert år. Har selv vært der og tatt kurser, og trives veldig godt der.
    Det er ikke påbudt med dykkesertifikat i Norge men når det gjennomføres i padi regi stemmer det at man skal ha 6 dykk før man får owd.

Prodykk er veldig bra, ta deg noen tørrdraktsdykk med dem

Viktor

Ex-dir

Litt garvet Thomas's Avatar

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Arendal
    Thumbs Up/Down

Ja det var i padi-sammenheng jeg mente også. Dykkelappen er ikke påbudt i Norge, men i padi-regi må man ha 2 dykk utover padi-standard. :-)

På gli.. stiska's Avatar

Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/3

Jeg ville tatt lappen i Norge med tørrdrakt. Det er veldig mange bra plasser å dykke i Norge og mange flere/mer farger og liv enn folk flest pleier å forestille seg før de prøver det.. (selv om det selvfølgelig ikke kan sammenlignes med rødehavet)

Når det gjelder å gå fra tørdrakt til våtdrakt blir dette en drøm, andre veien er mye vanskeligere..

Lykke til med kurset

..Don't let it end with a bend..

Nykommer lindakatt's Avatar

Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Takk for svar alle sammen!
    Skjønner det bare er å komme seg på ett kurs heller før enn siden Og jeg skal huske det dere sier om at det er fint i Norge og, er vel bare det at det ser veldig blått og mørkt ut og fullt av kun blåskjell og tang når man ser fra strandkanten, så er litt vanskelig å forestille seg at det er så mye mer å se nedi der enn makrell og tang, men høres jo ut som jeg tar feil der

Men, er det ikke påbudt med dykkelappen i Norge...? Er ikke det litt uforsvarlig da...?

Meget aktiv per--o's Avatar

Ble medlem
    Mar 2009
    Sted
    Oslo, Norway, Norway
    Thumbs Up/Down

nei det er ikke påbudt :thumbdown: men det er ytterst få som vil dykke med en uten lappen, og du får heller ikke bli med på klubbturer eller lignende.

(blir jo litt vannskelig for politiet og drive og kontrollere under vann olice: )

mvh per o

To dive or not to dive?

what a stupid question!

Meget aktiv Bjørn Opperud's Avatar

Ble medlem
    Feb 2006
    Sted
    oslo
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by lindakatt View Post
    Takk for svar alle sammen!
    Skjønner det bare er å komme seg på ett kurs heller før enn siden Og jeg skal huske det dere sier om at det er fint i Norge og, er vel bare det at det ser veldig blått og mørkt ut og fullt av kun blåskjell og tang når man ser fra strandkanten, så er litt vanskelig å forestille seg at det er så mye mer å se nedi der enn makrell og tang, men høres jo ut som jeg tar feil der

Men, er det ikke påbudt med dykkelappen i Norge...? Er ikke det litt uforsvarlig da...?
    Det der med hvorvidt du må ha dykkesertifikat eller ikke i Norge kan du bare se bort fra. Du vil ikke bli straffeforfulgt av politiet dersom du dykker uten, men jeg vil nok tro at forsikringsselskapet ditt ville hatt et og annet å si dersom noe skulle skje, og sist men ikke minst må du selvsagt lære deg å dykke hvis du skal gjøre det.
    Skjønner ikke hvorfor det der stadig vekk kommer opp når noen spør om sånne ting som dette ??? Det står ikke i noen lov at du må ha på deg drakt hvis du skal dykke om vinteren heller.

Etter min mening er det værdt å vente på et bra kurs. Hvordan opplevelsen din av grunnkurset blir, og ikke minst hva du lærer og får ut av det kan/vil ha mye å si for om dette med dykking blir noe du trives med. Hvis du må vente noen uker ekstra på det kurset du egentlig ville tatt kontra det som startet først, så ville i alle fall jeg gjort det, selv om jeg skjønner at det er kjipt å vente

Nykommer lindakatt's Avatar

Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Misforstå meg rett, har så absolutt ingen planer om å hoppe i vannet uten kurs, synes bare det er en litt skummel tanke at det er lov. Jeg hadde aldri i verden turt det, er litt for klar over at jeg har sånn ca null forutsetninger for å vite hva som er trygt og ikke trygt. Man tuller ikke med livet sitt om man kan unngå det, mener jeg

Side 2 av 8 FirstFirst 1234 ... SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg