Side 1 av 8 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 71

Thread: Spørsmål om kurs i utlandet

Nykommer lindakatt's Avatar

Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Spørsmål om kurs i utlandet

Det er kanskje dumt av meg som fullstendig noob å poste noe som helst her, men tenkte jeg vil spørre noen som har mer peiling enn meg.

Kom hjem fra Egypt i går, hadde ett introdykk der nede. Det er på topp 3 av mest fantastiske ting jeg har gjort i hele mitt liv! Har alltid vært veldig vanntrygg og veldig glad i vann, og har vært å finne med dykkemaske og snorkel det meste av tiden på enhver ferie. Alltid hatt lyst til å dykke, men ting har liksom aldri klaffet helt når jeg har vært på ferie, og hjemme i Norge så har det blitt "glemt" litt. Men, etter dette introdykket stillet saken seg helt annerledes. Dette er noe for meg! I den grad man kan snakke om ren lykke, er det det nærmeste jeg har kommet. En helt annen opplevelse å komme seg lenger ned enn bare å ligge i overflaten! Har ikke superlativer nok.

Så det jeg da lurer på er; hva tenker dere om å ta PADI OW i utlandet? Eller vil det være "tryggere" å ta det i Norge? Og er CMAS å foretrekke over PADI, eller går det stort sett ut på det samme? Må også nevnes at stedet jeg uansett ville valgt å ta PADI OW, om jeg skulle ta det i utlandet, vil være samme stedet som jeg tok introdykket, følte at jeg ble veldig godt tatt vare på, og var trygg hele veien. Virket veldig profesjonelt, hvor sikkerhet ble satt veldig høyt. Inget ansvar ble lagt over på meg under introdykket, annet enn at jeg måtte puste selv og være i stand til å signalisere om ting var ok/ikke ok, eller om jeg ville opp. Samt at jeg ble drillet i 10 minutter rett under overflaten om hvordan tømme maske, hvordan jeg skulle reagere om jeg ikke fikk luft (blandt annet ved at instruktør viste meg hvordan han ville gitt meg sin ventilator så jeg fikk puste frem til vi kom til overflaten) og diverse annet. Hovedfokuset lå ihvertfall på sikkerhet, og jeg følte meg veldig trygg. Og var kun ca 5 meter ned.

Ser også at ved de fleste kursene i Norge dykkes det kun med tørrdrakt. Sikkert et veldig dumt spørsmål, men vil det da bli vanskelig/uvant å klare å dykke med våtdrakt etter kun å ha brukt tørrdrakt...? Planen min er jo å fort som bare det komme meg tilbake i Rødehavet.

Håper noen vil ta seg tid til å svare på mine noob spørsmål!

edit: endret tittel til noe mer beskrivende

0 Not allowed! Not allowed!

Meget aktiv per--o's Avatar

Ble medlem
    Mar 2009
    Sted
    Oslo, Norway, Norway
    Thumbs Up/Down

Sv: Spørsmål!

velkomen til dykkerverdenen !!! ;D

kan si med en gang at jeg vil anbefale deg og ta kurs i norge. jeg hadde mitt første dykk etter kurset på corsica, og de skrøyt seg sønder og sammen om hvor flink jeg var osv, osv. det handlet om hvor kurset var tatt ! (og ikke om hvor "pro" jeg er ).

og gå over fra tørrdrakt til en 3mm shorty i rødehavet vil bli en drøm! mye lettere og man er også "friere" i vannet.

kom igang med dykking og lykke til med det

mvh per o

To dive or not to dive?

what a stupid question!

Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Takktakk for svar Da går jeg utifra at det bare er å melde seg på kurs, da!
    Men, noen som har noen formening om hva man skal velge, PADI eller CMAS? Eller er det same thing, different name? Skal det først gjøres, skal det gjøres riktig nemlig

Meget aktiv

Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    midt-troms
    Thumbs Up/Down

Anbefaler også å ta kurs med tørrdrakt og med nordiske forhold. Fikser du det så fikser du å dykke i syden også.

Når det gjelder OWD-kurs så ville ikke jeg bry meg om hvilken organisasjon. Meld deg på det som begynner tidligest

Ble medlem
    Mar 2009
    Sted
    Oslo, Norway, Norway
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by lindakatt View Post
    Skal det først gjøres, skal det gjøres riktig nemlig

that`s the spirit 8)

har ikke erfaring med cmas, men padi fungerer hverfal fint!

man kan få en sånn "welcome to the family" følelse, men har ellers ikke noe negativt og si om padi

bare lov meg en ting: IKKE kjøp en sånn "nybegynner pakke" fra dykkersjappa. snakk heller med erfarene dykkere (som ikke nødvendigvis står bak kassa) om hvilket utstyr en bør anskaffe seg olice: kan begynne med å anbefale apeks xtx 50 ventilsett

mvh per o

To dive or not to dive?

what a stupid question!

Ble medlem
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Right, lover :lol:

Har planer om å ta OW hos proDykk i Oslo. Erfaringer? Ser at de lærer oss å bruke tørrdrakt, samt har 6 sjødykk istedenfor 4.

Også skal man tilbake til Hurghada igjen! Tok introdykk på en snorkletur ved small giftun, så både napoleon fish og moray eel. Fantastisk!!! Går utifra at det ikke blir heeelt det samme å dykke i Norge, men

Ble medlem
    Mar 2009
    Sted
    Oslo, Norway, Norway
    Thumbs Up/Down

blir nok ikke så mye murene i norge nei :P men det er faktisk mye fin dykking i norge også olice:

liten filmsnutt fra noen uker tibake: http://www.youtube.com/watch?v=GQWjt-tK7Yw

er ingen mesterfotograf eller redigerer, men det får bare være :azzangel:

To dive or not to dive?

what a stupid question!

Meget aktiv Bjørn Opperud's Avatar

Ble medlem
    Feb 2006
    Sted
    oslo
    Thumbs Up/Down

6 dykk er obligatorisk i Norge.

Hvilken organisasjon du tar kurset gjennom har mindre å si en hvem som tilbyr/underviser kurset. De aller fleste gjør kun nøyaktig det de må i forhold til lover og regler, og det organisasjonen pålegger de å gjøre. Dette gjelder enten du tar kurset i Norge eller utlandet. I utlandet (usikker på om Norge er eneste unntak) er det kun 4 obligatoriske sjødykk på PADI OWD.

Prøv å se om du finner noen som legger mer i et grunnkurs enn "hvor fort kan vi få x antall elever gjennom de 6 dykkene+ teorieksamen", og legger lista litt høyere for seg selv og elevene sine. De finnes, men det kreves kanskje litt mer research enn bare første treffet på gulesider.no.
    Jeg tror ikke du vil finne en mange kurstilbydere som sier noe annet enn at deres instruktører er kjempeerfarne og at de har drevet med dykkeropplæring i xx antall år, så den typen markedsføring kan du trygt se bort fra. Prøv heller å se om du kan finne faktiske beskrivelser av hva kurset består av, og hvem som skal undervise det.

Det første jeg ville sjekket hvis jeg var ute etter noe mer i grunnkurset mitt enn bare "å få dykkelappen", var om den/de som har tenkt til å undervise kurset faktisk dykker aktivt selv, eller om de bare underviser. Det kan kanskje høres teit ut, men det er desverre en god del instruktører som tilnærmet utelukkende dykker i kurssammenheng. Et annet poeng er hva slags dykking instruktøren driver med på sin fritid. Selv om instruktøren din i alle fall i første omgang kun skal lære deg det grunnleggende om dykking, kan det ofte være en idè med en instruktør som kan/driver med dykking litt utover det aller mest grunnleggende.

Gruppestørelse og instruktør/elev ratio er også et veldig viktig poeng. 1 instruktør og 1 divemaster med 14 elever på samlebånd legger ikke helt til rette for god læring, men gir instruktøren veldig mange sertifiseringer.

Litt avhengig av hvor du tar kurset kan jeg godt henge meg på anbefalingen om å ikke hoppe rett på den typiske grunnkurspakka. Gjør noen søk på siden her, så finner du ca 1000000 diskusjoner om det emnet.

Dykking i rødehavet er kjempefint, men Norge har også masse å by på bare du kommer deg til de rette stedene

Senior poster Thomas R.'s Avatar

Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Nordkisa, Akershus
    Thumbs Up/Down

Ta lappen her hjemme !

Jeg tok kurs i Australia med våtdrakt. Angrer ikke for det var helt sinnsykt fett, men jeg stilte litt på bar bakke da jeg kom hjem og det var en extra slange fra 1. trinnet. Det blir litt som om å ta lappen i USA på automat og komme hjem til Norge å skulle kjøre bil med manuelt gir.

Vi hadde bare 4 open water dykk på kurset der nede, men jeg har hørt at det er 6-7 dykk her hjemme.

Per anbefaler å styre unna "nygebynner pakke", men det bør være mulig å få ok rabatt på alternativ pakke da du tar kurset. En pakke sammensatt med tanke på hva du ønsker å få ut av dykkingen om et år eller to, ikke en som er satt sammen av sjappa for å tjene mest mulig.

Jeg kjøpte det meste av mitt utstyr brukt her på siden og er vel stort sett fornøyd med det, men jeg kjøpte også endel nytt.

Man is now able to fly through the air like a bird
    He's able to swim beneath the sea like a fish
    He's able to burrow into the ground like a mole
    Now if only he could walk the earth like a man - this would be paradise...

- Tommy Douglas

Senior poster Thomas R.'s Avatar

Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Nordkisa, Akershus
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by lindakatt View Post
    så både napoleon fish og moray eel. Fantastisk!!! Går utifra at det ikke blir heeelt det samme å dykke i Norge, men
    Det er sjøstjerner og krabber da

Man is now able to fly through the air like a bird
    He's able to swim beneath the sea like a fish
    He's able to burrow into the ground like a mole
    Now if only he could walk the earth like a man - this would be paradise...

- Tommy Douglas

Side 1 av 8 123 ... SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg