Side 3 av 4 FirstFirst 1234 SisteSiste
Resultater 21 til 30 av 32

Thread: Råd til medisinsk personell ved dykkeulykke

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Jan 2005
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Sv: Råd til medisinsk personell ved dykkeulykke

For å legge til noe om hvordan dette 113/AMK fungerer.
    Til hver AMK er det en eller annen dykkelege som har vakt. Ved vaktskifte ringer ny vakthavende dykkelege til AMK for å fortelle at vedkommende er den som har vakt nå og hvilket telefonnummer han/hun kan nås på.
    AMK har allerede protokoller og rutiner som sier at vakthavende dykkelege skal kontaktes ved dykkeulykker.
    Alle disse dykkelegene er lært opp på Haakonsvern, av blant annet Riisberg som er nevnt innledningsvis.

Det skjer sikkert glipper hos AMK som sikkert kan forbedres.
    Men AMK, ambulansepersonalet og de vakthavende dykkelegene behøver sannsynligvis ikke hjelp fra et internettforum for å lage en behandlingsplan/førstehjelpsplan for dykkeulykker.

bk

0 Not allowed! Not allowed!

Ekstremt aktiv Andreas's Avatar

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Høvik
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by bk View Post

Men AMK, ambulansepersonalet og de vakthavende dykkelegene behøver sannsynligvis ikke hjelp fra et internettforum for å lage en behandlingsplan/førstehjelpsplan for dykkeulykker.
    Nei. Og det har på ingen måte vært hensikten her. Les den innledende posten (her) som er oppdatert basert på innspill. Rådene som gis er helt og holdent basert på den planen som er utarbeidet av Seksjon for hyperbarmedisin ved Haukeland Universitetssykehus, og etter dialog og kvalitetssikring av dykkelege Jan Risberg, både via e-post og som deltager i denne tråden.

Rådene vi gir folk flest er for det første helt entydig: Ved akutt behov for hjelp, ring 113.
    Dette står da også først med ekstra store bokstaver.

Deretter: Alle oppfordres av dykkelegene til å bruke 55 36 45 50 som et lavterskeltilbud når det er et problem.

Det har forekommet at medisinsk personell har gjort feilvurderinger ved dykkeulykke. Ingen er feilfri. Derfor gjengir vi de råd som gis dem av dykkelegene:

Quote Originally Posted by Andreas View Post
    Råd til medisinsk personell – førstehjelpsbehandling ved dykkeskader:

Det gis til slutt et sammendrag av disse rådene. Vi er ikke kvalifisert til å gå inn i en faglig debatt om disse. Det får tas med de rette faginstanser. Men jeg kan ikke se noe problem i at vi henviser til dem?

Hovedbudskapet er kanskje at dykkelegene ønsker å bli oppringt!

A.

DKTV, Hot Rod Underwater Exploders (HRUEx) og æresmedlem i "vi som ikke lukker drakta klubben", og første dykker av gullbamseordenen

På gli..

Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Bodø
    Thumbs Up/Down

Ta kontakt med både 1-1-3 og dykkelege på Haukeland. Men!, slå først alarm til 1-1-3, ring så dykkelege.

Har erfart fra flere hold at dette med å ringe kun 1-1-3 ikke har blitt tatt på alvor. Når dykkelege i ved Haukeland har blitt involvert så har ting skjedd umiddelbart. Dette kan jo ha en sammenheng med hvilken operatør og vedkommedes kompetanse vedr dykking/dykkeskader som man treffer på 1-1-3.

Alle instruktørene som jeg har hatt opp gjennom årene har også påpekt dette, med også å kontakte dykkelege.

BSDK har iallefall begge numrene på sin alarmplan.

Ekstremt aktiv spetznaz's Avatar

Ble medlem
    Dec 2005
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Menne hva er poenget med denne tråden? Om man har akkutt behov for hjelp ringer man 1-1-3 og sier klart i fra om at man har en dykkerulykke.

Har man ikke akkutt behov for hjelp, ringer man 55 36 45 50 for dykkerelaterte spørsmål...

Behandlingsmetoder med ustyr "vanlige dykkere" ikke har eller kan dosere/bruke blir å skyte litt over mål.

Hvorfor ikke fokusere på alarmplaner og handlingsplaner dykkerene har med seg ut på dykkestedet? Slik at man effektivt kan etablere kontakt med de rette instanser og ha en effektiv og god innformasjonsflyt.

NDF har en mal til fellesjournal og alarmplan her: http://ndf.no/getfile.php/70/felles_dykkejournal.pdf

Kan denne forbedres på noen måte?

www.dykkepedia.com
    Diving Is Required

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Høvik
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by AndreasR View Post
    Menne hva er poenget med denne tråden? Om man har akkutt behov for hjelp ringer man 1-1-3 og sier klart i fra om at man har en dykkerulykke.

Har man ikke akkutt behov for hjelp, ringer man 55 36 45 50 for dykkerelaterte spørsmål...

Behandlingsmetoder med ustyr "vanlige dykkere" ikke har eller kan dosere/bruke blir å skyte litt over mål.
    Leser du den innledende postingen tror jeg du vil være enig i at det fremgår klart at vi ikke gir råd til vanlige dykkere om å ta i bruk disse behandlingsmetodene. Et tillegg til din "prosedyre" ovenfor er imidlertid at dykkelegene også sterkt og klart oppfordrer leger og annet medisinsk personell om å ringe 55 36 45 50 for dykkerelaterte spørsmål, også (og kanskje spesielt) når symptomene er svake.

Nå er ikke målet med denne tråden å nå behandlere. Målet er å nå vanlige dykkere, slik at de vil stå sterkere på for å få medisinsk personell til å ta denne telefonen, og generelt kunne vite noe om riktig behandling gis.

Jeg har vært med i etterspillet av noen ulykker hvor helt feil behandling er blitt gitt, og hvor jeg kunne stått sterkere på hvis jeg var mer informert om hva som er riktig og god behandling (hvilket jeg har funnet ut i ettertid) – blant annet saker som har endt med uførhet, store følgeplager og store erstatningssummer.

Jeg tror med andre ord at informerte pasienter og pårørende har større sjanse for å få riktig behandling. Det verste som kan skje er at de oppfattes som ”plagsomme” av enkelte behandlere. De riktig flinke i helsevesenet er (som mange andre steder) ikke redde for å avsløre at de ikke kan alt, og har sjelden imot en aktiv part som ønsker å sikre at det blir best mulig.

A.

[hr]

EDIT:

Quote Originally Posted by AndreasR View Post
    Hvorfor ikke fokusere på alarmplaner og handlingsplaner dykkerene har med seg ut på dykkestedet? Slik at man effektivt kan etablere kontakt med de rette instanser og ha en effektiv og god innformasjonsflyt.

NDF har en mal til fellesjournal og alarmplan her: http://ndf.no/getfile.php/70/felles_dykkejournal.pdf

Kan denne forbedres på noen måte?
    Dette støter jeg 100 %. Se noen postinger ovenfor, der noen av oss har vært inne på det sporet, men ikke klart å følge det opp.

DKTV, Hot Rod Underwater Exploders (HRUEx) og æresmedlem i "vi som ikke lukker drakta klubben", og første dykker av gullbamseordenen

Nykommer

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Kongsberg
    Thumbs Up/Down

For å kommentere noen av punktene:

Det med at det er spesifisert at man skal ringe 113 er greit, men murphys lov gjelder fortsatt. Når det blir tråder som KAN misforstås vil alltid noen gjøre det. I tråden her er vel allerede det et faktum.

Ved akutte hendelser er greia som følger:

Sikre stedet (få dykkeren på land/i båt)
    A - Luftveier
    B - Pust
    C - Cirkulasjon

Dersom vedkommende er våken, så puster han, men er han bevistløs så er det frie luftveier som er første tiltak. Deretter vurdering av pust og om vedkommende har tegn til liv. Hvis ikke pust start munn til munn. Dersom ikke tegn til liv start HLR.

Hvis man er alene, så varsler man 113 nå. Dersom man er flere tilstede gjøres det mens andre sjekker ABC.

Hvis vedkommende puster start tilførsel av O2. 10-15 liter/min på en maske med reservoar.

Fortsett overvåking i tiden frem til helsepersonell kommer på stedet. Hvordan de skal behandle pasienten er det min soleklare mening at vi må overlate til dem. Det er greit at det skjer feil, men det er på ingen måte et problem spesifikt for hyperbar medisin. Helsepersonell vil uansett behandle i forhold til sine protokoller og ikke en dykkers mening.

Når det er sagt, så er det i alle caser jeg har vært med på lavterskel for kontakt med dykkelege (men ikke alltid Haukeland).

At Haukeland er tilgjengelig som et lavterskeltilbud er helt klart viktig å få frem. Her kan man kontakte en spesialist dersom man er usikker. Dette er et kjempeverdifult tilbud som vi skal benytte en gang for mye.

Når en prosedyre på et nettforum begynner å snakke om diazepam, antall IV nåler, etc så går vi ut helt feil spor. Som det var konkludert her: Lag noe tilsvarende for gode beredskapsplaner. Det sammen med et tiltak for å få førstehjelpskurs ut i feks dykkerklubber har en effekt.

Per Willy

Litt garvet @nne's Avatar

Ble medlem
    Jan 2010
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by babuman View Post
    Hvis vedkommende puster start tilførsel av O2. 10-15 liter/min på en maske med reservoar.

babuman:

Jeg bare må spørre deg om et spm jeg har gått å tenkt på lenge, hvor mye lærer dere om dykkerskader i ambulanse personell faget i utdanningen deres ??
    Jeg veit ikke om det er noen som har sovet i timene sine eller om lærebøkene eller om timene deres inneholder svært lite informasjon om dykkerskader.

Visst jeg sier nesten 4 timer i ambulanse og det KUN er gitt oksygen 3-4l/min på brillekateter og KUN gitt kvalmenedsettende i venekanyle. Er det mangel på kunnskap eller soving i timene ??

Ingenting er umulig, det tar bare lengre tid !!

Nykommer

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Kongsberg
    Thumbs Up/Down

Hei @nne

Det jeg skrev i forrige innlegg er rettet mot førstehjelpernivået (dvs ikke helsepersonell som kommer til). Det betyr at du som førstehjelper skal iverksette O2 i nevnte mengde.

Når det gjelder hvilke tiltak som skal gjøres av helsepersonell, så er det noe mere sammensatt. Da må det gjøres en reel vurdering av oxigeneringen av cellene. Aller helst skulle vi prehospitalt hatt en mulighet for å måle pO2 og pCO2, men det har vi ikke. Vi må basere oss på klinikk (det vi ser), og sPO2. Basert på dette må vi vurdere behovet for mengde og hvordan vi skal gi O2. Dette betyr at det eksemplet du kommer med kan være helt korrekt behandling.

Når det er sagt, så er det ingen tvil om at kunnskapen om hyperbar medisin er alt for lav blandt ambulansearbeidere spesielt, og helsepersonell generelt. Det er mange flinke, men også mange som har mindre kunnskap og erfaring. Det kan således også hende at det eksamplet du nevner er en av historiene som ikke burde skje.

Nykommer gunm's Avatar

Ble medlem
    May 2010
    Sted
    Kristiansund
    Thumbs Up/Down

Jeg fikk trykkfallsyke med symptomer først ca 18 timer etter dykk. Selv tenkte jeg ikke på AMK pga at jeg var i så dårlig forfatning. men tok direkte kontakt med sykehus der jeg bor å ga beskjed om at jeg hadde dykket å at jeg sannsynligvis hadde fått dykkesyke (symptomene var så klare). ingen av dem ga noen form for akutt førstehjelp, å de tok heller ikke kontakt med noen dykkelege før etter 2 døgn. Jeg ble tvert imot behandlet som en slagpasient i 2 dager, da det sannsynligvis var det eneste de hadde kunnskap om som var likt mine symptomer, dykkesyke?? næh..det har vi ikke her på sykehuset..

Skulle tro de visste hva de skulle gjøre i en sånn situasjon?
    Ambulansepersonell som kjørte meg fra sykehus til helikopter og videre til behandling i trykktank etter 2 døgn var de første som ga meg oksygen, men det var for meg 2 døgn for sent. De kunne jobben sin til punkt å prikke, men ingen leger på sykehuset??
    Jeg takker hvertfall for alt helsepersonell på turen til trykkammer for at de gjorde turen for meg trygg. De kunne jobben sin. På tide at legestanden frisker opp sine kunnskaper kanskje? :

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Høvik
    Thumbs Up/Down

MEN OBS OBS TELEFONNR TIL TRYKKAMMER I BERGEN ER FEIL! Info avdelingen til Helse Bergen har fått beksjed om det idag!
    Hvor er det telefonnummeret er oppgitt feil?
    Hva er riktig nummer?

EDIT: Quoten er antagelig hentet fra spam. Si ifra hvis det er noe i påstanden, med henvisning til hvor den feilen er.

Side 3 av 4 FirstFirst 1234 SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg