Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 32

Thread: Råd til medisinsk personell ved dykkeulykke

Ekstremt aktiv Andreas's Avatar

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Høvik
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Råd til medisinsk personell ved dykkeulykke

Her har vi samlet noen råd om hvordan medisinsk fagpersonell skal gi primærbehandling frem til dykkelege har gitt videre råd, og hvordan du selv kan øke sjansene for at riktig hjelp gis.

[hr]

[size=14pt]Først og fremst: Ved akutt behov for hjelp, ring 113[/size]

[hr]

Sjekk om riktig behandling gis ved å ringe til vakthavende dykkelege på 55 36 45 50.
    Alle oppfordres av dykkelegene til å bruke 55 36 45 50 som et lavterskeltilbud når det er et problem.

Råd til medisinsk personell – førstehjelpsbehandling ved dykkeskader:

Dette er et sammendrag:

[hr]

FØRSTEHJELPSBEHANDLING VED DYKKESKADER
    FOR MEDISINSK PERSONELL

Primærbehandling
    Bevisstløse pasienter skal ha vanlig førstehjelp med etablering av frie luftveier og adekvat ventilasjon. Puster pasienten selv, skal det gis 100 % oksygen på tettsittende maske med reservoar så raskt som mulig. Gasstrøm bør være minst 10 liter per minutt. Ved redusert bevissthet legges pasienten i stabilt sideleie.

Videre behandling:
    • Venflon i stor vene.
    • Infusjon med Ringer acetat eller NaCl 0,9% 1000 ml per time.
    • Rikelig å drikke dersom pasienten er våken, men ikke vanndrivende væsker som kaffe, te eller alkohol
    • Ved kramper gis diazepam 5-10 mg i.v. eller 10-20 mg rektalt.
    • Ved smerter kan gis paracetamol 1000 mg.
    • Meget viktig: Kontakt umiddelbart dykkemedisinsk ekspertise på Haukland (via AMK sentralen: 55 36 45 50) - også når symptomene er milde.
    • Skaff transport til trykkammer (lav høyde hvis helikopter benyttes). Pasienter med mindre alvorlige symptomer skal også til trykkammer.
    • Nøye overvåkning før og under transport - hele tiden puste 100 % oksygen.

[hr]

[size=8pt]EDIT: Denne teksten er blitt redigert mange ganger underveis, som resultat av innspill under, og innspill per epost, spesielt fra dykkelege Jan Risberg, som imøtekommende har gitt tillatelse til at jeg refererer til og siterer vår korrespondanse. Grunnen til at jeg ikke lar originalen (første utkast) stå øverst (slik vi normalt vil ha det), er at jeg tror det er viktig at det kun blir liggende en versjon av disse rådene ute, slik at det ikke kan misforstås.

Ulempen er at tråden under kan virke litt "goddag-mann-økseskaft", men sånn får det heller være :-)[/size]

0 Not allowed! Not allowed!
    DKTV, Hot Rod Underwater Exploders (HRUEx) og æresmedlem i "vi som ikke lukker drakta klubben", og første dykker av gullbamseordenen

Hyperaktiv

Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Sv: Utkast: Råd til medisinsk personell ved dykkeulykke

bra initiativ!

luftemboli heter luftemboli på norsk

controversial kan vel i denne sammenheng bety at de virker mot hverandre?

hva skjedde med:
    - intercostalt dren i bryst ved pneumothorax
    - kateter ved alvorlig dekompresjonssyke

-- planet earth is blue --

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Høvik
    Thumbs Up/Down

hva skjedde med:
    - intercostalt dren i bryst ved pneumothorax
    - kateter ved alvorlig dekompresjonssyke
    Nettopp! Jeg har ingen god forklaring på det. På ett eller annet vis klarte jeg å overse to av linjene. De var kanskje for kompliserte? Tar det med nå (ovenfor), og retter, så vi slipper mange versjoner.

Mht. "controversial" så lar jeg det stå inntil videre. Jeg tror "contradictions" kanskje ligger nærmere den betydningen du foreslår? Men jeg er på ingen måte sikker

A.

DKTV, Hot Rod Underwater Exploders (HRUEx) og æresmedlem i "vi som ikke lukker drakta klubben", og første dykker av gullbamseordenen

På gli..

Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Bodø
    Thumbs Up/Down

Helse Bergen har ett grei oversikt på initial diagnose og behandling av Dykkeskader
    http://www.helse-bergen.no/NR/rdonly...derendelig.pdf

MEN OBS OBS TELEFONNR TIL TRYKKAMMER I BERGEN ER FEIL! Info avdelingen til Helse Bergen har fått beksjed om det idag!
    Riktig nr er 55364550 (dette er nr er sjekket ut!)

Ser også at på avsnitt primærbehandling skal det ikke stå punktanmerkning foran "væsker som kaffe, te og alkohol", men dette skjønner vel de fleste av sammenhengen.

Litt garvet @nne's Avatar

Ble medlem
    Jan 2010
    Thumbs Up/Down

Dette kjempe bra Andreas konne sett masse positive tegn og masse god omtale om det du har funne frem. Detta skal jeg ta kopi av dette og gå personlig opp på akutten på sykehuset og henga det opp og evt dela ut kopier. Det bør evt andre gjøre også..

Ingenting er umulig, det tar bare lengre tid !!

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Høvik
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by @nne View Post

Dette kjempe bra Andreas konne sett masse positive tegn og masse god omtale om det du har funne frem. Detta skal jeg ta kopi av dette og gå personlig opp på akutten på sykehuset og henga det opp og evt dela ut kopier. Det bør evt andre gjøre også..
    Takk for det men som sagt; først: kvalitetssjekk av kompetente fagpersoner! Jeg har (med litt hjelp av blipper's) råoversatt noe jeg strengt tatt ikke har peiling på.

A.

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Høvik
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Beta View Post
    Helse Bergen har ett grei oversikt på initial diagnose og behandling av Dykkeskader
    http://www.helse-bergen.no/NR/rdonly...derendelig.pdf

MEN OBS OBS TELEFONNR TIL TRYKKAMMER I BERGEN ER FEIL! Info avdelingen til Helse Bergen har fått beksjed om det idag!
    Riktig nr er 55364550 (dette er nr er sjekket ut!)

Ser også at på avsnitt primærbehandling skal det ikke stå punktanmerkning foran "væsker som kaffe, te og alkohol", men dette skjønner vel de fleste av sammenhengen.

Denne var jo grundig og fin. Kanskje litt for grundig? Kanskje like vel ok å lage en kortversjon? Jeg redigerer litt i utkastet ovenfor, med utgangspunkt i denne.

A.

Meget aktiv

Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    midt-troms
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Andreas View Post
    • Ved kramper gis diazepam 5-10 mg i.v. eller 10-20 mg rektalt*
    Til de som ikke vet det, så er Diazepam det samme som Valium og Vival. Beroligende og angstdempende medisin. En tablett er normalt 5 mg.
    (diazepam er virkestoffet)

Litt garvet @nne's Avatar

Ble medlem
    Jan 2010
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Andreas View Post
    Quote Originally Posted by @nne View Post

Takk for det men som sagt; først: kvalitetssjekk av kompetente fagpersoner! Jeg har (med litt hjelp av blipper's) råoversatt noe jeg strengt tatt ikke har peiling på.

A.

Det er en god begynnelsen og det er et godt utgangspungt det går an å jobbe seg ut i fra. Så folk får lese/rådføre seg med folk og evt komme med tilbakemld om det er noe som bør påføres. Håpe på der dukker opp noen dykkerleger som også kan uttale seg og gi et ok signal. Uansett så er noe informasjon er bedre enn ingenting

Ingenting er umulig, det tar bare lengre tid !!

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Høvik
    Thumbs Up/Down

Jeg kontaktet dykkelege Jan Risberg for å høre om han ville kommentere på dette utspillet og kvalitetssikre oversettelsen. Han svarte grundig, konstruktivt, hyggelig og imøtekommende. Han har gitt tillatelse til at jeg referer til og siterer hans svar.

Blant annet opplyste han om at listen vi hadde oversatt dels avviker fra norsk praksis, dels er de selvfølgelige og dels advarer de mot behandling som ikke er relevant i Norge (og kan derfor virke forvirrende). Og så var det ikke oversatt helt presis. Ellers var det bra - Hans hovedbudskap er, slik jeg leser det:

(1) Bruk eksisterende Norske retningslinjer: ”I Norge er det konsensus om de retningslinjene som er trykket på den plakaten du har linket til fra Haukeland. Med unntak av at det er feiltrykket en ”kule” utenfor linjen ”kaffe te eller alkohol” på den norske plakaten så synes jeg den norske teksten bør brukes.” – så da gjør vi det.

(2) Sjekk alltid direkte med vakthavende dykkelege på tlf 55 36 45 50 - spesielt når symptomene er milde: Akuttbehandling av alvorlig trykkfallsyke er ikke noe problem. ”Alle i prehospital tjeneste og på sykehus kjenner viktigheten av å få disse til kammer. I praksis trengs det ikke noen ytterligere veiledning for behandling av disse. […] Utfordringen er pasientene med milde symptomer. Litt hodepine. Litt nummenhet. Litt ”prikkinger og stikninger”. Er det trykkfallssyke? Er det en trang mansjett på armen? Er det overanstrengelse? CO2 forgiftning? Det er dem vi er veldig avhengig av at primærleger og sykehus holder en tett kontakt med oss om. Det vi ønsker er at undersøkende lege skal gjøre en enkel undersøkelse og deretter ringe tilbake til oss. I de aller, aller, aller fleste tilfellene så fungerer det godt. Men noen ganger skjer det at vi ikke blir ringt opp igjen. […] Mitt beste og mest oppriktig mente råd er at ALLE dykkere har en LAV terskel for å kryss-sjekke direkte med oss som går i vakt på tlf 55 36 45 50 at tingene blir gjort skikkelig. Det vil sikkert føre til noen unødvendig ekstra telefoner, i noen tilfeller muligens en viss irritasjon av den helsetjenesten som tar hånd om dykkerne i første omgang – men det vil være en forsikring mot unødvendig forsinkelse.”

Jan Risberg gjentar: Jeg vil gjerne at du reklamerer alt du bare kan for at ALLE dykkere bruker 55 36 45 50 som et lavterskeltilbud når det er et problem.

Da foreslår jeg følgende.
    (1) De mest komplette rådene gis over to sider i A4 her: [b]Initial diagnose og behandling av DYKKESKADER[b]
    (2) I tillegg kan vi trekke ut hovedrådene i punktform, som en PDF eller liknende. Punktene blir da som under.
    (3) ALLE dykkere bruker 55 36 45 50 (spør etter vakthavende dykkelege) som et lavterskeltilbud når det er et problem.

[hr]

FØRSTEHJELPSBEHANDLING VED DYKKESKADER:
    FOR MEDISINSK PERSONELL

Primærbehandling
    Bevisstløse pasienter skal ha vanlig førstehjelp med etablering av frie luftveier og adekvat ventilasjon. Puster pasienten selv, skal det gis 100 % oksygen på tettsittende maske med reservoar så raskt som mulig. Gasstrøm bør være minst 10 liter per minutt. Ved redusert bevissthet legges pasienten i stabilt sideleie.

Videre behandling:
    • Venflon i stor vene
    • Infusjon med Ringer acetat eller NaCl 0,9% 1000 ml per time.
    • Rikelig å drikke dersom pasienten er våken, men ikke vanndrivende væsker som kaffe, te eller alkohol
    • Ved kramper gis diazepam 5-10 mg i.v. eller 10-20 mg rektalt
    • Ved smerter kan gis paracetamol 1000 mg
    • Skaff transport til trykkammer (lav høyde hvis helikopter benyttes). Pasienter med mindre alvorlige symptomer skal også til trykkammer.
    • Nøye overvåkning før og under transport - hele tiden puste 100 % oksygen

[hr]

Jeg kommer til å sette inn en første posting som reflekterer disse rådene. Kommentarer er selvfølgelig fremdeles velkomne.

A.

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg