Resultater 1 til 7 av 7

Thread: Tvistein fyr, forlis en kvartmil sørvest. SAGVÅG II gikk ned Oktober 1949

Nykommer

Ble medlem
    Aug 2009
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Tvistein fyr, forlis en kvartmil sørvest. SAGVÅG II gikk ned Oktober 1949

Tvistein fyr, forlis en kvartmil sørvest av fyret. Osloskipet SAGVÅG II gikk ned Oktober 1949 når en jernlast forskjøv seg.
    Min bestefar gikk ned med dette skipet som denne gang kom sørfra(Arendal?) med en jernlast.
    Dette var den Lørdag 22 oktober 1949 iflg Telemark arbeiderblad den påfølgende mandag den 24 October i 1949.

Noen som kan finne rester av dette skipet?

[size=8pt]Edit: Flyttet fra forum for NYHETSTIPS til forum for Vrakdykking. mvh. Dag Deberitz, global moderator[/size]

0 Not allowed! Not allowed!

På gli..

Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Sv: Tvistein fyr, forlis en kvartmil sørvest. SAGVÅG II gikk ned Oktober 1949

Har dykket mye på og rundt Tvistein oppigjenom årene, sånn ca 20år..... og har sett følgende.
    På østsiden av Tvistein fyr ligger det , mye vrakrester, (flere)? vrak, deler av en kjele, spant/bjelker og ganske mye plater
    innover på østsiden mot Nevlunghavn ligger det spredte rester av stål som noen ganger er synlig sanden andre ganger ikke. På dybder ned mot 40. Sydover for Tvisten er det dypt og værhardt, det er sjeldent det er mulig å dykke der så har bare noen få dykk der.

Administrator Busdiver's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Stavern i "ville" Vestfold
    Thumbs Up/Down

Dette er rester av 2 andre vrak, - Brator og Herman.
    Se link til min forklaring HER.

Sagvåg II ligger nok noe lenger ut mot sydøst.
    Dybdene ca. en kvartmil unna fyret på sydøstsiden ligger på fra ca. 19 til mer enn 80 meter.

Ring min venn borti veien her, - Gudmund Wang Olsen i Stavern, - nr. i katalogen, - så får du sikkert vite mer. Det er Gudmund som har laget de navngjetne vrakkartene med tilhørende vrakhefter om hvert avmerkede vrak. Iflg. Gudmund er ikke skipet lokaliset. Om det da ikke er det Gry har funnet med sonaren sin HER. Du får sende henne en PM....

Hendelsen står relativt grundig omtalt på side 46 og 47 i hans "Skipsforlis på Vestfold- og Telemarkskysten" (ISBN 82-992812-1-0) utgitt i 1993. Det var en fra mannskapet, - den da 65 år gamle Angel Arvesen fra Kristiansund som omkom da han klatret ombord i båten igjen for å redde eiendeler etter først å ha gått fra borde. Båten sank under bena på ham straks han var kommet ombord igjen og han ble nok tatt av dragsuget. I boka står sitert hva Sandefjords Blad skrev om forliset uka etter.

Dette er et litt skummelt område å dykke i grunnet mer eller mindre kontinuerlig sterk sørvestlig strøm.
    Ikke sikkert at lettbåten din ligger der du ankra opp før du hoppa uti!
    Ha alltid en i båten mens det dykkes her sånn!

Mvh.
    Dag Deberitz
    Stavern

[size=8pt]Under:
    Det lille sjøkartutsnittet fra båtsportkart C716 har jeg fått lov av Sjøkartverket å bruke som illustrasjon her på Dykkesiden[/size]
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Click image for larger version. 

Name:	1251148923_C716TvisteinBrator-Hermann-SagvågII (580 x 435).jpg 
Views:	486 
Size:	29.2 KB 
ID:	33679  

mvh
    Dag Deberitz, Stavern - dagbritz(krøllalfa)online.no

Litt garvet Aquazep's Avatar

Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Stavern
    Thumbs Up/Down

Hei, Jeg har selv vært ute i området det er snakk. Det er veldig kupert. Den mest pålitelig kilden er fiskere på forliset og eventuelt de som overlevde/berget manskapet. I og med at vi snakker tre så er det nok lite igjen av den biten, men stålplatene bør kunne gi utslag på et magnetometer. Men som sagt har jeg selv vært over i området med mag. og det er rimelig vanskelig med all jern magnetismen. Vi var ute med en fisker fra Nevlunghavn og de klaget på et sted hvor de kappet opp garna /trålen sin. Jeg mener det var mye lengre ut en 1/4 sjømil som det her er omtalt når vi var med fisker'n ut.

Har du noen inputs som du er interessert i å dele ?

På gli..

Ble medlem
    Aug 2009
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by aquazepp View Post
    Jeg mener det var mye lengre ut en 1/4 sjømil som det her er omtalt når vi var med fisker'n ut.

Har du noen inputs som du er interessert i å dele ?
    En kvartmil er vanlig gammel betegnelse på en nautisk mil altså ikke 1/4 sjømil hvis du med sjømil mener nautisk mil...(1852m)

Litt garvet Aquazep's Avatar

Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Stavern
    Thumbs Up/Down

1/4 natuisk mil. Har du noe mer inputs ?

Nykommer

Ble medlem
    Oct 2015
    Thumbs Up/Down

Re: Tvistein fyr, forlis en kvartmil sørvest. SAGVÅG II gikk ned Oktober 1949

Hei bjovesen. Jeg har mer infomasjon om dette forliset. Send med en epost, så skal jeg gi deg info. Send [email protected]

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg