Resultater 1 til 7 av 7

Thread: Nitrox

På gli..

Ble medlem
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Nitrox

Jeg er nysgjerrig angående bruk av nitrox, men finner ingen informasjon om hvilket utstyr som brukes til å blande dette. Hvilket oppsett er vanlig? Er det utstyr som egner seg til å være med på dykketurer, eller er det stasjonært?

0 Not allowed! Not allowed!

På gli..

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Telemark
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/3

SV: Nitrox

Det er flere måter å lage Nitrox:

Tilsett ren oksygen til en flaske og topp den så med luft for å få den ønskete blandingen (partiell fylling).
    Ta bort nitrogen fra luft ved å bruke et spesielt filtermembran.
    Få nitrox ferdig blandet fra gassprodusenter.

Man bruker jo en kompressor, og den trenger ikke være så utrolig stor den, og vet om flere som har tatt med seg kompressor på lengere dykketurer, men det er klart at på mindre turer blir det vel fort litt tungvindt.

Akkuratt hvordan kompressoren skal settes opp er jeg ikke kjent med, så der skal jeg ikke komme med noe gjetninger.

Simen

"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

På gli..

Ble medlem
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down

Har du mer informasjon om partiell fylling?

På gli..

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Telemark
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/3

Nå er ikke jeg noe blender, så jeg har ikke så mye mer peiling på det. Du må jo regne ut da, hvor mye o2 som skal inn på flaska før du topper med vanlig luft og det setter krav til at flaske og annet utstyr er o2 vasket så det tåler kontakt med rent oksygen.

Kan se for meg at det blir ekstra vannskelig å fylle partiellt hvis du skal ha over 250 bar da kompressibilitetsegenskapene endrer seg og gjør utregningene vannskeligere.

http://nitroxmadeeasy.com/
    Her er en link hvor du finner endel info om oppsett og greier.

Håper jeg har klart å hjelpe deg litt, sikkert flere som kan hoppe inn å bidra mer..

Simen

"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

På gli..

Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Trondheim/Stathelle
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by TBO View Post
    Har du mer informasjon om partiell fylling?
    Greia er at du finner ut hvor mye ren O2 du må tilsett for at flaska, etter at du har fyllt den opp med luft, skal ha ha den ønskede blandingen.

Alt utstyr som kommer i kontakt med blandinger som inneholder mer enn 40% oksygen må være O2-klargjort/vaska... Dette pga eksplosjonsfare.. Fyllehastighet er også viktig å vite om og ta forhold til etter som det og kan gå gæli...

Vil du blande egen nitrox vil jeg anbefale et blenderkurs..! Oksygen er høyeksplosivt og bør behandles med stor forsiktighet!

Litt garvet padi pingle's Avatar

Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    BERGEN SENTRUM
    Thumbs Up/Down

eneste jeg kan tilføye her er vel grunnen til at utstyr må være vasket.... og det er at 0ksygen og olje / oljebaserte produkter er en potensiell bombe. enkelt å glemme at feks silicongrease kan være petroleums basert......

Litt garvet Bubblar's Avatar

Ble medlem
    Oct 2008
    Thumbs Up/Down

Det finnes flere fyllesystemer, men få er egnet som mobile løsninger, da du må ha med minst en nokså stor oksygenflaske (20 eller 50 liter / 200 bar), kompressor, sansynligvis en booster samt endel nøyaktige instrumenter osv. Derfor er dette gjerne en investering et senter eller klubb gjør, og krever vedlikehold. Tror nok ikke nitroxfyllesystemer er spesielt utbredt blant privatpersoner.

Det er litt ulike krav til utstyret og vasking, avhengig av hva slags "fylling" det er beregnet for.

Hvis senteret nær deg kjører partialtrykkfylling (dvs man regner ut hvor mye oksygen og luft som trengs, fyller rein oksygen og topper med luft), så må kraner og flasker være renset for 100% oksygen, og merkes tilsvarende. Denne vasken må gjøres hvert år. Partialtrykk fylles ikke over 230 bar, pga eksplosjons/brannfare.

Men det finnes også sentre som tilbyr membranfylling (som Dykkersport Oslo) og fylling vha aparater som mikser gassen før den går inn i flaskene (som Divestore).
    Her kan flasker som tilfredstiller lavere vaskekrav benyttes, og disse merkes for fylling av "pre-mix" (elns) opp til 40%, og kan ikke benyttes til partialtrykkfylling da de ikke er renset for ren oksygen.
    Videre er det sentere som tilbyr ferdig blandede gasser, men jeg husker ikke i farta hva rensekravene er for slike løsninger. Tipper "pre-mix < 40%" rensning duger. Mener å huske Fue.no tilbyr noe i den duren, bor du i Oslo ta en telefon til dem og hør.

Sjekk hva de tilbyr på sentrene nærmest deg og velg løsning tilsvarende. En 100% renset flaske kan fylles på alle løsninger, men skal du beholde "rensingen" krever det at du bruker ekstra/personlig filter når du fyller flaskene til vanlig, hvis dykkesenteret ikke kan dokumentere at luften er ihht "modified grade E" (luften tilfredstiller strengere renhetskrav). Dette kan være en liten ulempe, men gir deg større fleksibilitet mtp fylling hvis du f.eks reiser mye.

De aller fleste ventiler kan brukes med Nitrox, opp til 40%. Grensen er satt der fordi opp til dette punktet har produsentene "funnet ut" at faren/kosekvenser er så liten, at det er trygt å bruke std.utstyr. Dette er alikevel kun en risiko/sannsynlighetsanalyse, så jeg vil anbefalle å be om O2-rensning ved service på ventilene du skal bruke. Husk at i 1.trinnet har du fortsatt opptill 40% oksygen under svært høyt trykk, så ventilene bør definitivt ikke være fulle av smuss eller smøring basert på hydrokarboner (olje/silicon)

Nitrox gir mange fordeler, men litt mer omstendigheter rundt utstyr og fylling. Dog mener de fleste som bruker nitrox mye at fordelene langt på vei opphever bakdelene, undertegnede er en av dem.

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg