Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 21

Thread: Maske med styrke

Nykommer

Ble medlem
    Sep 2008
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Maske med styrke

Jeg bruker til daglig briller. Synet mitt er akkurat såpass svakt at jeg trenger de i dagliglivets oppgaver. Jeg kan klare meg uten. Men å lese skilt for eksempel, er vrient.
    Så når jeg skal ut å dykke må brillene av, får at jeg skal kunne bruke maska. Det går greit, men det hadde vert kjekt om glassene i maska hadde styrke tilsvarende brillene mine. Jeg hadde sett mye bedre da.
    Linser er ikke et alternativ. Jeg brukte det et år i militæret (fordi det ikke var lov å bruke briller). Det var ubehagelig og upraktisk.

Er det noen som vet om hvor man kan få tak i en maske (til fridykking) med styrke. Eller en optiker som kan erstatte de glassene som er der, med nye tilpasset meg? Jeg har en omer Alien

Jeg har googla litt, men finner ikke noe serlig.

Takker for svar:-)

0 Not allowed! Not allowed!

Senior poster jacknu's Avatar

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Skarnes
    Thumbs Up/Down

SV: Maske med styrke

Jeg vet at Nittedal Optiske på Ånebysentret har tidligere annonsert med at de driver på med dette.

Prøv å kontakt dem på

http://www.nittedaloptiske.no/

Nede på bunnen i det mørke hav.

Ekstremt aktiv Sid*'s Avatar

Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Om du holder til i Bergensområdet kan du jo stikke innom Nemo. De har som hyllevare løse glass (til en ok masketype) i ulike styrker som enkelt (av deg eller dem) erstatter de originale nøytrale glassene. Om du er komfortabel med masketypen, noe du først vet etter å ha hatt den på ansiktet, koster det ikke allverden å kjøpe den med ønsket styrke (gjerne ulik) i glassene.

Hjälper inte bastu öl och tjära, då är döden nära!

Senior poster Mats Blick's Avatar

Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Lillestrøm
    Thumbs Up/Down

Ta ett par gamla glasögon og försök å limma in glasen nånstans mitt i synfältet. Kan fungere.... eller inte. Har tankat dit henn sjöl, men må finne de gamle brillene först :

Meget aktiv navigas's Avatar

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Sliter med samme problemet Dumt å se uklart under vann når det skal være en opplevelse=P Startet en tråd om dette for en liten stund siden men fikk svarene som har kommet til nå i mer eller mindre grad :P
    Jeg har 7,5+ så det er vanskelig, men det er noen masker(spesielt på negativ) som er gode! På plussiden går de opp til 5+ uten at man må spesialbestille.
    Håper det hjalp litt i alle fall

Følger av DIN-standarden.

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Meget aktiv Geir's Avatar

Ble medlem
    Apr 2002
    Sted
    Haugesund
    Thumbs Up/Down

De fleste fabrikantene har masker med mulighet for optiske glass, jeg har brukt Aqualung Look optical med godt resultat i flere år. Både Mares og Cressi har noenlunde like masker. Før i tiden hadde jeg standard masker med "halvkrumme" (dvs glass med en plan og en krum side) brilleglass limt på innsiden av maskeglasset. Dette gir litt mindre synsfelt enn normalt, og hvis man skal ha litt styrke på glasset blir brilleglasset så tykt at det kan komme bort i ansiktet hvis man bruker lavvolumsmaske. Husk at den normale brytningen mellom maskeglass og sjøvann tilsvarer en styrke på ca -0,5 når du bestiller.
    Eller du kan ta'n helt ut og kjøpe en sånn :http://www.hydrooptix.com/ps_35dd_overview.html

"reparere, kalibrere, konfigurere, destruere, protestere, dekomprimere..."
    >- Pompel...eller Pilt ... eller Gorgon vaktmester ... eller Geir

Ekstremt aktiv Sid*'s Avatar

Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by navigas View Post
    Sliter med samme problemet Dumt å se uklart under vann når det skal være en opplevelse=P Startet en tråd om dette for en liten stund siden men fikk svarene som har kommet til nå i mer eller mindre grad :P
    Jeg har 7,5+ så det er vanskelig, men det er noen masker(spesielt på negativ) som er gode! På plussiden går de opp til 5+ uten at man må spesialbestille.

Har ingen kunnskap om brilleglass, men om en limer sammen de plane flatene på glass styrke f. eks. 4,0+ og 3,5+ får en da 7,5+ ? Vet optikere kan lime glass på glass med lim som er usynlig.

Koster kun en tlf. å sjekke med brilleglassgutta (og damene) om dette kan være en mulighet.

Hjälper inte bastu öl och tjära, då är döden nära!

Meget aktiv navigas's Avatar

Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Narvik, Nordland
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Quote Originally Posted by Sid View Post
    Quote Originally Posted by navigas View Post

Har ingen kunnskap om brilleglass, men om en limer sammen de plane flatene på glass styrke f. eks. 4,0+ og 3,5+ får en da 7,5+ ? Vet optikere kan lime glass på glass med lim som er usynlig.

Koster kun en tlf. å sjekke med brilleglassgutta (og damene) om dette kan være en mulighet.

Hvis det hadde vært sånn så hadde det jo vært lett Men da er det nopen problemer:
    -krumminga på glasset blir uansett ikke større om man limer dem sammen :-\\(mener jeg)
    -man må slipe ned en kant rundt(hvis man limer sammen to dykkerbrille glass) slik at det får plass i ramma.

Tror jeg leste noe om at Nikon lagde maskeglass(noe lignende kameralinse teknikk). Jeg bruker i alle fall det på mine ordinære briller for å slippe at glassene blir ekstremt tykke men vet ikke om de kan bruke dette på dykkermasker. Kan sjekke det ut litt nærmere kommer tilbake nåe jeg har funnet ut mer

Følger av DIN-standarden.

Diving
    In
    Narvik
    -Standard

Litt garvet oeinarso's Avatar

Ble medlem
    Dec 2007
    Sted
    Kragerø
    Thumbs Up/Down

Jeg bruker +6 og bestilte fra Nittedal optiske. Der kunne de lage glass til den masken jeg hadde eller levere en komplett.
    Tror de tokk kr. 500,- per glass. Det er den bedrede sikten vert.
    Yppelig service

På gli.. mk's Avatar

Ble medlem
    Jan 2008
    Sted
    Ølen, Rogaland
    Thumbs Up/Down

http://shop.frivannsliv.no/products/...x-vision-mid-1

Frivannsliv har denne masken som kan leveres med styrke.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg