Resultater 1 til 8 av 8

Thread: En liten guide til redigering av bilder

Ekstremt aktiv Runeedvin's Avatar

Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Nesoddtangen, Akershus, Norway, Norway
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

En liten guide til redigering av bilder

Etter å ha sett igjennom de fleste bilder i dykkesidens fotokonkurranse siste tre år har jeg kommet til at det er noen svært små og enkle grep mange av bidragsyterne kan gjøre for å få svært mye bedre reultater.

For å legge meg på en standard de fleste har, så har jeg valgt eksempel fra Photoshop Elements 6. Denne er uansett nokså lik det fleste andre redigeringsprogrammer, så tipsene skal være nokså universale.

1: Ta bilder i råformat om du kan.

I råformat kan du justere fargeballanse, fargemetnig (hvor knæsjt det blir), skygger, lys og skarphet uten at det går utover kvaliteten.

Bilde 1: Menyen for konvertering av råformat.

Spaken "Temperature" angir hvilket lys det er tatt under. Om du f. eks har brukt en halogenlykt til lyskilde kan spaken dras mot venstre, men om du har brukt blitz skal den litt mer mot høyre. Med sollys rett under overflata skal det en del mot høyre. Riktig farge styrer du inn med "Tint" og "Vibrance". Med "Saturisation" kan du gjøre det så knæsjt du vil. For å få svart hvitt finnes det bedre metoder enn å ta den ned til null, men dette er en mulighet.

Lyshet styrer du med "Exposure", "Fill light" og "Brightness". "Exposure" gjør hele bildet lysere eller mørkere, "Brightness" justerer de lyse områdene og "Fill light" lysner skyggene. Om du ønsker at skyggene skal bli helt svarte bruker du "Blacks". Dette er et fint triks for å bli kvitt litt av grumset i vannet når du bruker blitz.

I råkonverteringen kan du også skarpe opp bildet (trekantene oppe i menyen). Dette forklarer jeg under "Unsharp mask". Funksjonen skal bare brukes i konverteringen om du ikke skal justere mer etterpå.

Nå kan du trykke på ok-knappen. (Om du velger 16 bit farger vil ikke adobe elements virke på de neste funksjonene. Bruk derfor 8 bits på menyen nederst.

2. Bruk fargeprofil "SRGB".

Jeg har sett at mange gode bilder tatt av noen av de bedre fotografene blir kjedelige, uskarpe og grøtete. Årsaken er todelt. Den ene er at bildet er tatt i en fargeprofil som heter "Adobe RGB". Denne inneholder mye informasjon og er ideell for trykking i magasiner etc. men microsoft internet explorer fikser den ikke.

Bilde 2: Verktøy for konvertering av fargeprofil i PS.

Under menyen "Image" kan man velge fargeprofil (Convert color profile). Her er det et valg som heter "SRGB". Velg dette og bildene blir mye friskere i farger og kontraster. Husk å lagre fila under et annet navn da orginalbildet får dårligere trykkekvalitet og en fullgod konvertering fra SRGB til Adobe RGB ikke er mulig.

Bilde 3: Bilde vist i "Adobe RGB".

Bilde 4: Bilde konvertert til "SRGB" uten andre endringer.

3. Justering av farger.

Mange tar bildetsom det er og fikser ikke på fargene. Noen tenker at det er juks å skru i Photoshop, men sannheten er at alle kameraer lager feil farger. Hvis bildet er sånn cirka ok bør man først teste ut "Auto color correction".

Bilde 5: Menyen for korrigering i PS elements. Auto Color Correction vil ofte gi et tilstrekkelig bra resultat.

Om "Auto color correction" blir dårlig, så fortvil ikke. Det er et annet triks som heter "Levels". En vanlig måte å justere inn fargene på er å velge først rødt, deretter gult og så blått. "Levels" viser en fargehaug som går fra lyst til mørkt. På hver side av denne er det en peker som du drar inn til der hvor haugen starter på begge sider. Gjør dette for alle tre farger og bildet blir vanligvis bra.

Bilde 6: Verktøyet "Levels". Kurven viser hvor mye det er av hver farge i spekteret mellom lyst og mørkt. Med "Channel" kan du justere rødt, grønt og blått hver for seg.

Hvis ikke "Levels" virker tilfredsstilliende må du faktisk prøve deg fram. Funksjonen "Shadows / Highlight" og "color curves" er alternativer. Disse tar det litt lenger tid å forklare, men prøv deg gjerne fram. Disse finner du under "Adjust Lightning" og "Adjust Color" på bilde 5.

Bilde 7: Bilde etter lett fargejustering.

4. Gjør bildet skarpt.

Bilde 8: Menyen for "Unsharp mask".

Mange tror at kameraet leverer skarpe bilder og at oppskarping derfor ikke skal værenødvendig. Et digitalt kamera gir faktisk et lett slør over bildene og for å unngå dette må vi øke kontrasten mellom punktene med noe som heter "Unsharp mask". Unsharp mask virker kun ordentelig på den bildestørrelsen som skal vises, så derfor må vi først endre størrelsen på fila. På dykkesidens fotokonkurranse er maks størrelse 500 i bredden og 400 i høyden, så om du ønsker at ditt bilde skal fremstå som bra, så reduser størrelsen til dette. Større bilder vil bli litt kjipe uansett hvor bra de måtte være i utgangspunktet. Når bildet er justert til riktig størrelse (image + image size". PS: Juster "pixels" og ikke centimeter) så kan du bruke "Unsharp mask" som ligger under enhance (image i CS3). Unsharp mask har tre spaker. Den øverste, amount, sier noe om hvor kraftig man skal skarpe opp. En vanlig nybegynnerfeil er å dra for hardt i. Da får man hvite felter rundt mørke partier og grums blir synlig. Jeg vil anbefale å brume mellom 60 og 110 avhengig av bildet. Den neste spaken heter radius. Denne sier noe om hvor store oområder man skal øke skarpheten på. For et bilde i størrelse 400*500 pixels bør denne ligge mellom 0,4 og 0,7. Til slutt er det noe som heter treshold. Denne brukes til å justere ned de feltene som har fått overbruk av amount. Prøv verdier mellom 0 og 4. Unsharp mask er nesten uten unntak det aller siste verktøyet du bruker.

Bilde9: Bildet etter bruk av unsharp mask. Vi ser at detaljene i steinene kommer litt klarere fram.

0 Not allowed! Not allowed!
    Rune Edvin Haldorsen
    https://runehaldor.foto.no/

Litt garvet Zavage's Avatar

Ble medlem
    Sep 2008
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down

SV: En liten gude til redigering av bilder

Flott insiativ!

Som du antyder finnes det mange skjulte juveler blant bildene her inne...

Kortfattet og grei guide som forsåvidt bekrefter at jeg i alle fall ikke er helt på jordet tross min relativt korte "karriere" innen redigering av undervannsfoto

Tipper denne vil være til stor hjelp for svært mange hobbyfortografer her inne!

Bra, Rune!

- Zavage -

Se mitt fotogalleri på deviantArt:
    http://rainouwphoto.deviantart.com

Ekstremt aktiv spetznaz's Avatar

Ble medlem
    Dec 2005
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Super guide! For mac brukere kan det være en ide å åpne denne tråden i opera eller firefox og ikke Safari. Safari har nemlig Adobe RGB og en ganske annen (og bedre) bildebehandling en de andre nettleserene

Jeg vet ikke om funksjonen finnes i elements, men photoshop har valget Curves og gir deg muligheten til å endre fargene uten å miste så mye informasjon som du gjør med levels. Som et utgangspunkt bør du starte med å sette inn det lyseste og mørkeste fargene på bildet (black/ white points). Når du skjønner tegningen så kan man fortsette med "shadows, midtones og highlights" for å tilpasse kurven enda bedre til bildet.

www.dykkepedia.com
    Diving Is Required

Ekstremt aktiv Runeedvin's Avatar

Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Nesoddtangen, Akershus, Norway, Norway
    Thumbs Up/Down

"Color Curves" funker omtrent likt som Curves. Jeg har ikke gjort mer enn kun å nevne den da intensjonen var at denne guiden skulle være så enkel som mulig. Jeg er ellers enig i at "Curves" er knallbra. Du skal ikke se helt bort fra at det kan komme utvidelser på guiden

Quote Originally Posted by AndreasR View Post
    Jeg vet ikke om funksjonen finnes i elements, men photoshop har i allefall valget Curves og gir deg muligheten til å endre fargene uten å miste så mye informasjon som du gjør med levels. Som et utgangspunkt bør du starte med å sette inn det lyseste og mørkeste fargene på bildet.

Rune Edvin Haldorsen
    https://runehaldor.foto.no/

Senior poster fetmann's Avatar

Ble medlem
    Sep 2007
    Sted
    Røyken
    Thumbs Up/Down

SV: En liten guide til redigering av bilder

Suveren guide. Skal hjem å prøve disse knepene i kveld!

Ekstremt aktiv Caro's Avatar

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Bergen vest
    Thumbs Up/Down

Gode tips! Jeg har også et par tips (for Photoshop) som kan bidra til å gjøre bildene bedre.

Beskjæring
    Bruk crop-verktøyet i verktøypaletten til å beskjære bildene. Du kan f.eks. beskjære bildet kraftig for å få et spennende "makrobilde". Eller du kan kutte vekk forstyrrende elementer som du ikke vil ha med på bildet.

Fjerne rusk og partikler
    Det er flere måter å fjerne rusk på. Hvis det bare er noen få støvkorn du vil ha bort, og bakgrunnen har en jevn farge (f.eks. hvit «sne» på svart bakgrunn) er det lettest å bruke Spot Healing Brush. Du kan tilpasse penselens størrelse og skarphet etter størrelsen på partiklene du ønsker å fjerne. Derretter er det bare å «klikke» eller «male» de bort.

Det finnes også et filter for å fjerne rusk under menyen Filter > Noise > Dust & Scratches. Men vær oppmerksom på at det lett kan ødelegge detaljer. Så du bør evt. maske ut det som ikke skal påvirkes. Har bildet så mye rusk at du må ta dette i bruk så er det kanskje like greit å forkaste bildet.

Meget aktiv

Ble medlem
    Apr 2004
    Sted
    inderøy
    Thumbs Up/Down

Bra innspill.
    Jeg leste i Dykking nr 5 i 2008 opp ei ny blekke "Adobe Photoshop for Underwater Photographers ". Er den i samme gate? Finnes det noe delforum på DS om dette temaet? DS kjører jo fotokonkurranse, da burde vi jo ha en slik samle tråd også.
    Bra at noen vil dele sin kunnskap på dette området også.

T

DIM/DIY

Nykommer

Ble medlem
    Apr 2009
    Sted
    Sørlandet
    Thumbs Up/Down

Sv: En liten guide til redigering av bilder

Ja her er det vist bare hjem å øve. Er ny på foto fronten, men etter endel dykk er
    det liksom åpnet seg en helt ny verden

lars

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg