Resultater 1 til 8 av 8

Thread: Bekymret for kamskjelldykkerne

Meget aktiv

Ble medlem
    May 2003
    Sted
    Holmestrand
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Bekymret for kamskjelldykkerne

Tre dødsulykker blant kamskjelldykkere siden 2002 gjør Arbeidstilsynet bekymret. Nå sendes folk til England for å lære mer.

Arbeidstilsynet antyder at ulik dykkekultur kan være årsaken til ulykkene, men utelukker ikke økomomi kan spille en rolle.

» Les mer på Dykking.no

0 Not allowed! Not allowed!

På gli..

Ble medlem
    Sep 2005
    Sted
    Midt-Norge Aukra
    Thumbs Up/Down

SV: Bekymret for kamskjelldykkerne

Nå skal jeg ikke være en bedreviter her, men det er faktisk ikke norske yrkesdykkere med norske sertifikat som har omkommet under disse ulykkene. Jeg mener den norske kamskjelldykkeren har en bedre utdanning enn andre utenlandske yrkesdykkere. Det er også en grunn til at utenlandske sertifikat ikke er godkjent i Norge. Behovet for kamskjelldykkere blir bare større og større, og da senkes kravene for hvem man tar inn i bransjen...
    Problemet kan vel heller være at de er lite oppfølging av bransjen. På en byggeplass treffer man ofte arbeidstilsynet, men hvor ofte besøker de denne bransjen?
    Jeg håper de klarer å finne en bedre måte i kontrollere denne bransjen.

Møtes på bunnen Og tar det derfra!

Senior poster Jørgen*'s Avatar

Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down

Hva er det formelle kravet for å få jobbe som kamskjelldykker?

Kan hvem som helst møte opp på et fiskemottak å levere skjell? Eller er det noen slags kontroll?

Don't Drink And Dive

Hyperaktiv

Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by froskejente View Post
    Nå skal jeg ikke være en bedreviter her, men det er faktisk ikke norske yrkesdykkere med norske sertifikat som har omkommet under disse ulykkene. Jeg mener den norske kamskjelldykkeren har en bedre utdanning enn andre utenlandske yrkesdykkere.
    Hva mener du med ikke å være bedreviter? Det du sier er i allefall direkte feil.

Man lærer ikke å fangste kamskjell ved å ta klasse 1, som er det ENESTE formelle kravet til utdanning for å drive kamskjellfangst.

/H

Sjokket kommer brått på den som ikke tar høyde for det man ikke vet...

Meget aktiv

Ble medlem
    Feb 2005
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Hvordan er økonomien i denne bransjen?

Hvis jeg har forstått reglene rett må man være minimum tre mann på en kamskjellbåt. En dykker, en standby-dykker, og en dykkeleder (som jeg regner med også kan være båtfører?).

Da må altså en mann plukke nok til å dekke tre lønninger, og utgifter til båt, pluss lønn for de timene man ikke har noen dykker i vannet. Jeg aner ikke hvor mye det er mulig å plukke, og hva man kan få per skjell, men jeg ser for meg at man må jobbe knallhardt for å få dett til å gå rundt.

Gjør dette at noen tar snarveier, og firer på sikkerheten, eller er ulykkene rett og slett uflaks?

På gli.. gulingvott's Avatar

Ble medlem
    Mar 2005
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Dragen View Post
    Quote Originally Posted by froskejente View Post
    Nå skal jeg ikke være en bedreviter her, men det er faktisk ikke norske yrkesdykkere med norske sertifikat som har omkommet under disse ulykkene. Jeg mener den norske kamskjelldykkeren har en bedre utdanning enn andre utenlandske yrkesdykkere.
    Hva mener du med ikke å være bedreviter? Det du sier er i allefall direkte feil.

Man lærer ikke å fangste kamskjell ved å ta klasse 1, som er det ENESTE formelle kravet til utdanning for å drive kamskjellfangst.

/H
    Spot on Dragen, jeg er enig med deg.
    Samtidig kjenner jeg igjen argumentasjonen til froskejente. Det var nøyaktig dette lærerne mine på NYD sa når jeg var elev der i sin tid. Vi har den beste yrkesdykkerutdannelsen i verden. I ettertid har jeg møtt folk som ikke automatisk er helt dønn enige i dette og arbeidet med dykkere som har motbevist at utdannelse fra USA, Sverige eller andre land er så mye dårligere enn den norske. Godt at det settes fokus på dette nå. Tre dødsulykker er tre for mye.

På gli..

Ble medlem
    Sep 2005
    Sted
    Midt-Norge Aukra
    Thumbs Up/Down

Når det gjelder dette med om det lønner seg, så er det snakk om at båten skal ha en del av fangsten din. Jeg vet at akkurat nå er den på 35 % i firmaet som har vært mye i rampelyset for tiden. Om man da regner 3 skjell på kiloen, og litt over 20 kr kiloen, må det en god del plukkes for å få dette til å gå i overskudd. Man må også regne med laaaange dager, da feltene blir lengre og lengre unna. Det frister ikke så mye for norske dykkere, som liker å tjene pengene på en lettere måte
    Jeg har selv jobbet i bransjen, og vet at du har alt ansvaret selv. Du er en selvstendig næringsdrivende, som har ansvar for å skaffe deg forsikring, utstyr, og helseattest. Hva dykkeren i sjøen gjør mens du er standby, har du ingen anelse om. Hvor dypt han går, formen hans og alt det der.
    Men dette er valg du selv gjør. Personlig synes jeg kamskjellplukking var helt greit i forhold til andre typer arbeidsdykking. Det er fin sikt, gode pauser mellom dykkene og man bestemmer selv grensene sine.

På gli..

Ble medlem
    Sep 2005
    Sted
    Midt-Norge Aukra
    Thumbs Up/Down

All kamskjelldykking stanses på Frøya. Ingen på ulykkesbåten hadde gyldige sertifikat og helseattest.
    Les mer på http://www.adressa.no/nyheter/sortro...cle1271490.ece

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg