Side 2 av 6 FirstFirst 1234 ... SisteSiste
Resultater 11 til 20 av 54

Thread: Solo-dykking, nybegynner.

På gli.. hcknudsen's Avatar

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Tananger,Stavanger
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

SV: Solo-dykking, nybegynner.

Hvad andre gør kan vel være det samme, det er deg det gælder, så at vite om andre gør eller ikke er vel av lite værdi, men deres meninger kan jo give en ide.

Da jeg i sin tid begyndte kendte jeg ikke noen som drev med uv-jakt, for at forsikre min kære mor om at jeg var forsiktig lod jeg i starten blyet ligge hjemme, det sætter automatisk begrænsninger mht dykkingen (husk altid bøje). Det rare med at bare snorkle ved uv-jakt er at du egentlig får mye ut av det, og ikke mindst som nybegynner, du har tilgang til lidt mindre fisk, men kan være heldig i tareskogen, faktisk lærer du mye om fiskeadfærd fordi du har mindre fleksibilitet og må lære at være rolig og se utrolig godt efter.
    Nu kan man jo diskutere om det er forsvareligt at snorkle alene, men da bliver diskussionen bare for banal for meg Den eneste livstruende skade jeg har pådraget meg var en kniv i ryggen på byen, tilmed uden bøje, så alt er relativt, og hvem går ikke på byen uden at tænke videre over det?

hc

0 Not allowed! Not allowed!

Nykommer

Ble medlem
    Sep 2008
    Thumbs Up/Down

Tusen takk for alle svar.

Å solo-dyke var vel egentlig en nødløsning fra starten av. En ikke særlig god løsning har jeg insett. Så nå som det har kommet ett kurs i Stavanger i regi av frivannsliv har jeg meldt meg på det I tilleg kom jeg over en kar fra Søm, utenfor Kristiansand, som gjerne skulle vise meg litt på klubbens søndagsdykk. Så nå er det bare å handle stesj, og hoppe i sjøen. Gleder meg.
    :dykker:

K.B.

Meget aktiv

Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Solkysten
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Er det en klubb med fridykkere i Kristiansand?

En annen sak jeg ser er at mange fridykker sammen, men de bruker ikke buddy-system. Dvs de spotter ikke hverandre. Da er det lite poeng sikkerhetsmessig. På uv-jakt er det ikek ofte man spotter, da å holde avstand gir mer fisk..
    Lurt å begynne med å utforske vannet og seg selv med buddy, men etter hvert, når man kjenner seg selv og holder seg kraftig innenfor rammene, synes jeg ikke det er å utfordre noen sjebne å fridykke solo. Poenget er bare å ta det veldig veldig med ro og ikke være i nærheten av å (holde pusten) sine grenser.
    Men som nybegynner ville jeg lært og dykket med andre.

Frihet er uten bobler....

Meget aktiv myhre's Avatar

Ble medlem
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Hoi!

Som nybegynner, uten særlig erfaring slik det her synes, er det vel ikke spesielt lurt å bedrive solo-fridykking. Lurt er det kanskje ikke uansett, men etterhvert med erfaring, lærer man seg fort sine egne grenser og da kan det mer forsvares å bedrive fridykking alene (i mine øyne). En gjennomsnittlig fornuftig person ville aldri presse grenser alene!!

Bare husk line og bøye, slik at du aldri er i tvil hvis du føler du må droppe blyet!! Blyet henger jo uansett fast i linen, slik at det bare er å trekke dette opp igjen hvis behovet har meldt seg.

En god regel er også å si ifra hvor du drar/ hvor lenge du skal være/ og når du skal gi beskjed for gjennomført dykk. Ja, jeg vet at du her ikke får øyeblikkelig hjelp hvis ulykken skulle være ute, men de pårørende har iallefall et sted de kan lete etter en på.

Og HUSK å kjøre forsiktig til og fra dykkestedet, det er statistisk på denne strekning du er i størst fare for å bli utsatt for en ulykke! :P

Enjoy!

-Fredrik Myhre-
    www.fredrikmyhre.webs.com

We must protect Mother Nature for our children, grandchildren and children yet to be born.
    We must protect Mother Nature for those who can't speak for themselves
    such as the birds, animals, fish and trees.

-Qwatsinas

Nykommer

Ble medlem
    Sep 2008
    Thumbs Up/Down

Det er, etter det jeg har sett, ingen egen klubb for fridykkere/uv-jegere i Kristiansand.
    Kristiansand dykkerklubb har hatt opplæring på en ungdomsgruppe i fridykking i høst. Men de driver nå med apparatopplæring. Så der var det ikke mye hjelp.
    A-dykk, har (tror jeg) utleie av fridykkerutstyr. Men det er det.
    Men begge stedene virka positive til at en fridykker kan være med på utfluktene deres. Så da vil det jo ihvertfall være noen rundt en.

Jeg kom tilfeldigvis over Søgne dykkerklubb. Ligger like utenfor Kristiansand. De har hatt en ungdomsgruppe frem til nå. De har pakka sakene for vinteren. Men han instruktøren der virka veldig positiv til fridykking. Så jeg skal, om jeg får utstyret tidsnok, dra ut dit på søndag.
    http://sognedk.no/ny_side_16.htm Steinar Monsen er mannen å kontakte.

Det ser ellers stusselig ut i Kristiansandområdet. Men jeg håper jeg tar feil om det. Isåfall gjemmer folk seg godt.
    Er du, lalo, i kristiansandområdet?

Myhre:
    Sant som det er sagt. Bil er fali det. Derfor kjører jeg buss, sykler eller går. Eller var det fordi jeg ikke har noe bil tilgjengelig her :

På gli.. durham's Avatar

Ble medlem
    Jun 2006
    Thumbs Up/Down

Synes denne debatten kanskje er en smule unyansert, og med en del bastante meninger.

Når man bedriver UV-jakt sammen med andre, så er min lille erfaring at man holder litt avstand til hverandre. Alle har lyst til å jakte. Det samme skjer i konkurranser. Min påstand er at det å dykke sammen med andre når man bedriver UV-jakt i liten grad er med på å bedre sikkerheten, med mindre man dykker ned hver sin gang med den ene liggende i overflaten.

Under nordisk mesterskap så hadde vi med reddningsdykker på hver båt. Hvilken funksjon skulle denne ha? Dersom man hadde oppdaget en ulykke, så ville det allikevel være for seint.

Shaggy: Har du noe slags dokumentasjon på at de fleste ulykker med uv-jegere skjer når de er alene?

Er det ikke slik at en buddy kanskje gir falsk trygghetsfølelse, slik at man vil være mer tilbøyelig til å tøye grensene, og således løpe større rissiko?

På gli..

Ble medlem
    Apr 2003
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by shaggy View Post

Dykking alene er (med noen ekstremt få unntak) den eneste måten fridykker dør på.
    Dette var ukjent for meg og jeg stiller meg tvilende til påstanden. Kjenner ikke til ett eneste dødsfall i det norske UV-jakt miljøet, som skyldes solo-dykking.
    Likevel vil jeg sterkt fraråde å debutere alene i sjøen.

På gli.. Delfinen's Avatar

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Ålesund
    Thumbs Up/Down

Kan spøre seg selv om hvor lang tid det tar før buddyn finner deg etter at du har svelget noe vann eller omvendt du finner han på bunnen.....

UV-Jeger N-166

Nykommer

Ble medlem
    Sep 2008
    Thumbs Up/Down

De som faktisk dykker fler enn en i området, praktiserer de bruk av to dykkere på en line/bøye? Det vil jo være vesentlig for sikkerheten. For med mindre det er isvann man dykker i, så vil ikke kroppen nedkjøles nok til at man overlever særlig lenge uten oksygen. Klart det finnes eksempler på at mennesker har overlevd en time bevisstløs under vann, for å å ha så griseflaks at de våkner helt fine med HLR. Bare litt kalde! Men i snitt er det ikke mange minutter og sekunder det er snakk om bevisstløs før det er hadet for alltid.

Meget aktiv

Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Solkysten
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Quote Originally Posted by K.B. View Post

Det ser ellers stusselig ut i Kristiansandområdet. Men jeg håper jeg tar feil om det. Isåfall gjemmer folk seg godt.
    Er du, lalo, i kristiansandområdet?
    Det er flere smågrupper som holder på. Ser på frivannsliv sin rapport/siktside at flere dykker av og til. Sjekk dem kanskje? Noen har apostadr ute der.
    Jeg dykker en sjelden gang ja, men blir mindre for hvert år... Er nå snart 40, og med den hyppigheten jeg har på bruk av ustyr holder tre drakter og tre masker etc som ligger der til jeg blir 60 :P
    Grunnen til mindre dykking er at det blir mindre og mindre fisk i området.. Er litt lyr igjen, men den passer best til kattemat synes jeg..

Frihet er uten bobler....

Side 2 av 6 FirstFirst 1234 ... SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg