Resultater 1 til 9 av 9

Thread: Kunstige rev kan redde kysttorsken

Administrator Thomas Torjusen's Avatar
    9-Ball Champion!Tournaments Won: 1

Ble medlem
    Sep 2001
    Sted
    Fredrikstad, Norway
    Blogg-innlegg
    1
    Thumbs Up/Down
    Received: 14/52
    Given: 16/0

Kunstige rev kan redde kysttorsken

Se innslaget hos NRK Nord-Norge.

0 Not allowed! Not allowed!
    Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Kristo
    Guest

SV: Kunstige rev kan redde kysttorsken

Uten å ha lest/sett NRK innslaget, virker jo kunstige rev som en interessant greie. I USA har de en eller annen organisasjon for preservering av marint liv, de driver å senker vrak og kunstige rev der det kan være nyttig for det marine liv og dykkebransjen.

Nykommer

Ble medlem
    Sep 2008
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Interresant. Dette burde det jo gjøres mere av. Noe for Oslofjorden også?

Men en ting jeg lurer på. er dykkere kjent for å gjøre noe skade på det marine liv?

Ekstremt aktiv saski's Avatar

Ble medlem
    Mar 2003
    Sted
    Vollen/ Asker
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by K.B. View Post
    Men en ting jeg lurer på. er dykkere kjent for å gjøre noe skade på det marine liv?
    kommer vel mer annpå dykkeren enn det marine livet. hvis du ser på der det dykkes hyppig i rødehavet så er koraller brukket/slitt ned osv av uvørne dykkere, men der det dykkes skjelden eller aldri så har korallen større diversitet av liv. Hvis alle hadde ligget 2meter over bunn og ikke dratt og holdt seg fast i ting så hadde det vell [email protected] ganske bra med liv der å!

Noen sier jeg er lyktofil, noe jeg ikke skammes over.

Man er ikke ekte DIY før du har en dreibenk på soverommet og loddbolt på nattbordet.

www.diy-ski.dyrstad.nu

Ikke skyld på en dyslektiker!

Nykommer

Ble medlem
    Sep 2008
    Thumbs Up/Down

Godt poeng det. Ikke at penger vil direkte forbygge og utbedre skader, men kanskje man skulle hatt et lite dykkegebyr på de mest atraktive plassene. Ikke store summen. Men nok til at det kan gjøres noe med pengene. Men kanskje viktisk, jeg vil tro at dykkere som har betalt en liten sum, tenker mer på hvordan de dykker. For man er da blitt obs på at dette er ett problem. Spesielt nye og uvårne dykkere.

Ekstremt aktiv saski's Avatar

Ble medlem
    Mar 2003
    Sted
    Vollen/ Asker
    Thumbs Up/Down

kunstige rev har noe forseg. Det kan man selv se hvis man dykker på steder med mye steiener og sprekker som dyr kan gjemme seg i der er diversiteten langt større en på steder med flat bunn og lite gjemmesteder..

men å legge i en sum for å dykke på "ekslusive steder" er vel litt hardt å ta i, heller gjøre personer oppmerksome på vise litt aktsomhet.

Noen sier jeg er lyktofil, noe jeg ikke skammes over.

Man er ikke ekte DIY før du har en dreibenk på soverommet og loddbolt på nattbordet.

www.diy-ski.dyrstad.nu

Ikke skyld på en dyslektiker!

Nykommer

Ble medlem
    Sep 2008
    Thumbs Up/Down

Ja jeg er jo enig at gebyrer for å dykke ikke er noen løsning. Men hvis det er slik at øvørne dykkere er ett problem, så må jo noe gjøres. Mange som reiser for dykke i sydligere strøk reiser vel ofte via dykkesentre eller lignende? De burde jo føle ett ansvar for det her. Både for havet og deres egen del.

Meget aktiv myhre's Avatar

Ble medlem
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Hoi,

For å kommentere overskriften først, så tror jeg dette helt klart kan ha noe for seg. Som enkelte skriver her har denne fremgangsmåten flere ganger vist seg å hjelpe livet i havet der det tidligere har vært artsrike korallrev som har blitt ødelagt av naturlige/unaturlige "fenomener".

Men det er viktig da å gjøre dette på steder hvor det er dokumentert en ødeleggelse eller start på ødeleggelse av naturlig habitat (hardbunn/koraller/store stener), og ikke lage kunstige rev der vi feks. har naturlige store sandbanker/mudderflater. Her vil vi da kunne forårsake en endring av det allerede eksisterende (naturlige) økosystemet, noe som vil føre til at mange arter som lever i disse kan bli utkonkurrert pga. våre miljøpåvirkninger.

Når det gjelder gebyrer for å dykke enkelte steder, er det jo et kjent faktum, at dette er forhold som forekommer i mange land. Skal man feks. dykke i nasjonalparker i sydligere strøk, må man oftest betale en liten sum for akkurat dette. Klart dette bidrar til at de fleste dykkere tenker seg litt bedre om hvor de plasserer hender og finner under dykket, selv om dette burde vært tilfelle uansett! I norske farvann er kanskje dette vanskeligere å få til grunnet mindre kontroll (færre dykkere under oppsyn av "fagfolk" under dykkingen), samt at her er nasjonalparker og kysten generelt finansiert av staten (noe som er heller unntaket i sydligere strøk).

Hovedproblemet med dykkingen, er som generelt i samfunnet (verden over for den saks skyld), at vi mennesker driver rovdrift/skjødesløshet på naturen! Det eneste vårt system er blitt opptatt av er å tjene penger, selv om man gjør flere ting for å "kamuflere" denne interessen. Trenger ikke se lengre tilbake i tid enn at StatoilHydro er med norske myndigheter over til Brasil for å forhøre seg om mulighetene for å kunne tjene noen kr på oljeboring i landet, samtidig som vi liksom skal hjelpe til med å redde regnskogen (JA, vet at kanskje var satt helt på spissen, men hentyder kun poenget).

Ja, en del av oss er i ferd med å innse hva som er i ferd med å skje, men det kan vise seg så altfor, altfor sent! Dessverre...

Jeg sier selvsagt ikke at den allmenne dykker ikke bryr seg om hva han gjør med/mot naturen under dykket, men det skal ikke mer enn en idiot til før et lite samfunn er ødelagt for alltid! Jeg har dessverre selv observert dykkere som trår/står på levende koraller, og som skyter fisk under jakt som hverken er tiltenkt middagsbordet eller kattemat!

Avslutningsvis får man vel si at vi mennesker er adaptive pattedyr som tar til seg læring gjennom hele livet. Vi får bare håpe vi lærer fort nok!!

-Fredrik Myhre-
    www.fredrikmyhre.webs.com

We must protect Mother Nature for our children, grandchildren and children yet to be born.
    We must protect Mother Nature for those who can't speak for themselves
    such as the birds, animals, fish and trees.

-Qwatsinas

Nykommer

Ble medlem
    Sep 2008
    Thumbs Up/Down

Helt enig i det du sier her.

Facebook Comments

Bookmarks