Resultater 1 til 5 av 5

Thread: Velkommen

Litt garvet Thomas Grindevoll's Avatar

Ble medlem
    May 2008
    Blogg-innlegg
    8
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Velkommen

Velkommen

til min fridykkerblogg her på dykkesiden.com hvor jeg vil ta dere med på noen av mine sprø dybde eventyr i tiden som kommer fremover.

Mitt ønske er å gi tilbake til sporten mine ærlige erfaringer, med håp om at du som leser dette ikke selv behøver å erfare alt selv via prøving og feiling.

Etter min mening består fridykking på alle nivåer av forståelse og respek for elementet vann.

Om det er sannhet i at vi som mennesker har vårt opphav i havet, har vi via årtusener endret oss radikalt, men fortsatt ligger store deler av vår nåværende psyke i vårt opphav.

"Dykkerefleksen" (nedsatt puste/hjertefrekvens/vasoconstriction) er en av disse spennende områder.

Våre "artsfrender" pattedyrene har fortsatt denne "dykkerefleksen", som gjør dem naturlig i stand til å senke hjerte funksjonen ved økt omkringliggende trykk.

Vi som fridykkere kan tilegne oss denne teknikken via yoga – meditasjon, og ulike pusteteknikker, og du kan sette en puls måler på meg/oss og vi kan bevise våre evner til å redusere vår hjerte aktivitet før og under våre dykk.

Min påstand er bl.a at de fleste mennesker kunne oppnå forhøyet kvaliteter i alle sammenhenger ved å være bevisst våre tillærte teknikker. Så kanskje et kurs med meg kunne gi deg forhøyet livskvalitet, hvem vet?

De siste 5 år har legevidenskapen og forskere fattet større interesse for oss fridykkere. Det er mange ulike forskningsprosjekter som pågår "world wide" via våre fridykker miljøer, opp mot bl.a. ulike sykdommer/uforklarlige hendelser. Herunder bl.a. "søvn-apnea" og " krybbedød".

Om vår "gale sport" kan brukes til å løse ulike problemer for det "generelle mennesket" vil vi alle i fridykker miljøene, yte og bistå de allerede internasjonale etablerte forskningsmiljøene på best mulig måte.

Flere prosjekter er startet, og utvidelser av disse prosjektene vil bli gjennomført i 2008- 2011.

Fra litt generell info over til meg: Kommer fra Os sør for Bergen, 27 år, er 4 års medisinstudent. Har vært så heldig å hatt min oppvekst like ved sjøen og dette har trolig bidratt sterkt til at jeg idag fridykker.

Fridykking har vært min store lidenskap siden -96 da en tidligere nabo skaffet meg min første Open Cell drakt. Fra den dagen var jeg stort sett å finne i sjøen når anledningen tilbød seg.

Jeg ble tidlig klar over at det var dypet som hadde tiltrekkingskraft på meg og det var den biten av fridykker sporten jeg ville utforske.

Problemet den gangen var at det ikke fantes noe miljø for det i Norge og miljøet internasjonalt var konsentrert rundt Umberto Pelizzari og Nice i Frankrike.

Hvordan man skulle trene riktig var det få som visste og det tok meg 8 år å finne ut hvordan jeg skulle organisere trening og progresjonsdykk for å få til det optimale.

I 1999 kom jeg i kontakt med fridykkeren Kritijan "Kike" Curavic og yrkesdykkeren Steinar Flåtteng, og hans nettverk innenfor alle kategorier dykking. To personer som hadde stått for mye av grunnarbeidet og markedsføring med å gjøre fridykking kjent i Norge. Kristijan "Kike" Curavic og Steinar Flåtteng er de to personene som i Norge er ansvarlige for at sporten Fridykking ble etablert innenfor regulerte former. Via sitt etablerte og første "Fridykkerteam" med sikkerhetsdykkere på alle nivåer, utarbeidelse av sikkerhetssystemer prosedyrer og rutiner, etablerte de begge dette miljøet forden første norske fridykkerklubb, Oslo Fridykkerklubb. Klubbens første valgte formann var Simen Sørensen, som også sammen med meg var med på det første offisielle norske landslag i fridykking i 2001.

Siden den gang har jeg hatt ett tett samarbeid til Kike og Steinar og begge to har hjulpet meg mye opp gjennom årene med råd og treningstips. Steinar hjelper meg mye også den dag i dag via personlig støtte og via det Kroatiske selskapet www.bodysmart.no og som "mentor"

2001 deltok Simen Sørensen, Tom Skifjell og meg som det første Norske landslaget i fridykking under VM på Ibiza. Jeg hadde min første blackout under konkurranse etter bare 34m som kan skyldes sterk nervøsitet med hyperventilering. Jeg lærte en del fra den episoden og tok lærdommen med meg videre til senere konkurranser.

Selv om jeg gjorde progresjon i variabel vekt og oppnådde 80m her hjemme i 2002 fikk jeg aldrifart på svømmefoten.

Kike satt meg i 2004 inn på et nytt spor: Spørsmålet hans var enkelt: "Hva stopper deg fra å gå dypere?"

Samme året oppfylte jeg min drøm i fridykking ved å fridykke til 100m og å svømme meg ned til over 60m for egen maskin. Jeg var inne på rett spor treningsmessig og bygget videre på dette de neste årene. Spørsmålet fra Kike tok jeg fatt i, jobbet med og det gav resultat.

2005 deltok jeg i individuelt VM i Konstant Vekt i Nice hvor jeg ble nr 17 med 66m, en nær dobling av Ibiza 2001.

Lag VM 2006 sammen med Elisabeth Kristoffersen satt jeg for første gang personlig beste i konkurranse og det var etter bare 4 dager med trening i forkant. Jeg var for alvor blitt klar over at det meste satt mellom ørene.

Påsken 2007 bygget jeg videre på de signalene som jeg hadde fått fra VM og gjorde 80m på en uke med 4 mnd treningsfravær. Etter 5 uker i Egypt i aug/sept samme år var ideen å svømme ned på 100m og opp igjen. Det skjedde aldri! Jeg brukte 4 uker på å øke med 4 meter og samtidig midtveis pådrog jeg meg en trykkfallsyke (CAGE) av fridykking.

I dag er jeg så selvsikker på egen kapasitet at jeg kan bruke en uke på å trene meg opp til å gjøre 80m for egen maskin uten bruk av vekter, men så stopper det opp noen meter senere til min frustrasjon.

Dypere enn 70m i Konstant Vekt kommer alle de berømte små detaljene inn i bildet som avgjør om det vil bli 80m, 90m eller 100m som vil bli sistes stopp.

I 2008 har jeg som mål å minst klare 130m i No Limit her hjemme i Norge og Bjørnefjorden og det er jeg like ved å klare pr. dags dato (27 juli).

Meg og basseng:
    De siste årene har jeg avstått fra å konkurrere i basseng. Den egentlige filosofien til dyp fridykking var nettopp å fridykke dypt i sjøen og ikke tilbringe tid i bassenget.

Undervannsjakt:
    Noe jeg gjør alt for skjeldent. De fiskene jeg er mest fornøyd med er en lyr og en torsk på 8 kg hver.

Så dette var en liten innblikk i min UV verden, og som jeg håper å videreutvikle ved å være fokusert på kroppens signaler, og ivareta alle nødvendige sikkerhets nivåer for vår idrett.

Ta gjerne kontakt med meg, andre fridykkere eller andre som er tilknyttet om du ønsker ytterligere informasjon om vår sport "Fridykking" også herunder "Dyp fridykking".

Vi kan muligens hjelpe deg med informasjon på alle kjente dykke nivåer

0 Not allowed! Not allowed!

Nykommer

Ble medlem
    Feb 2008
    Thumbs Up/Down

SV: Velkommen

Bra Thomas. Viktig å sette ord på tingene ;D

Lykke til med pågående progresjon for norsk rekord til 130 meter til uken.

Steinar

Nykommer

Ble medlem
    Feb 2008
    Thumbs Up/Down

Gratulerer med dagens nordiske rekord Thomas. ;D
    Etter å ha deltatt med deg under progresjonen fram til dagens 102 meter, håper jeg at ditt "utvidede" rekordforsøk førstkommende torsdag vil lykkes, og at du kan legge ytterligere "dybdemetere" til, for ytteligere økning av dagens rekord.

Steinar F.

Nykommer

Ble medlem
    Feb 2008
    Thumbs Up/Down

Gratulerer med dagens rekord i No- Limit til 103 meter.

Steinar F.

Litt garvet Mangern92's Avatar

Ble medlem
    Jul 2008
    Sted
    Vestby
    Thumbs Up/Down

Grsttis