Results 1 to 6 of 6

Thread: Hai kan redde liv

Hai kan redde liv

[size=7pt]Flekket wobbegong (teppehai). Foto: Richard Ling/Wikipeda[/size]

Blod fra hai inneholder sykdomsbekjempende proteiner. Australske forskere har klart å utvinne stoffer som kanskje kan hjelpe i kampen mot kreft, malaria og leddbetennelse.

Forskerne har bombardert blod fra haier med forskjellige proteiner for å få det til å etterlikne menneskets immunforsvar, og har godt håp om å kunne utvikle antistoffer som kan være effektive mot flere sykdommer.

» Les mer på Dykking.no

SV: Hai kan redde liv

Jeg hører haien er en av de få dyrene som aldri får kreft. Dette kan brukes til noe godt, skulle jeg tro! Det var forresten en kjempesøt hai.
    -El Henrik.

oslodiver
    Guest

Hehe, kjempesøt ja!

Administrator Busdiver's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Stavern i "ville" Vestfold

Quote Originally Posted by aleksab View Post
    Hehe, kjempesøt ja!
    Mfffff..., ligner nå litt på min FORRIGE svigermor mener nå jeg da....! ;D
    mvh
    Dag Deberitz, Stavern - dagbritz(krøllalfa)online.no

Quote Originally Posted by HenrikS View Post
    Jeg hører haien er en av de få dyrene som aldri får kreft.
    Nåh, de blir sjuke akkurat som andre dyr, kreft får de også, om enn ikke fullt like mye som hos enkelte andre arter. Har sett flere selv, og når de først er skikkelig syke så bukker de som regel under. Både blodkreft, hjernehinnebetennelse og forskjellige tumorer er funnet i en rekke arter hai. Selve forskningen på hvorfor kreft ikke er like vanlig hos hai har pågått siden dagene før HIV ble oppdaget, men ikke i samme grad, selvsagt. Mange komersieller produkter laget av organer fra hai er å finne på markedet som hevdes skal hjelpe mot alskens, men verden venter fremdeles i spenning på det der helt store gjennombruddet å ha funnet "løsningen."

Ekstremt aktiv rajaa:)'s Avatar

Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Arna i Bergen.

Quote Originally Posted by HenrikS View Post
    Jeg hører haien er en av de få dyrene som aldri får kreft.
    Haier er faktisk et av dyrene som ganske ofte får kreft.
    Rajaa Renate Helle

<<Et godt bilde fanger verden slik vi kjenner den. Et fantastisk bilde viser verden slik vi aldri har sett den f�r>>.

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks