Resultater 1 til 9 av 9

Thread: Utslett etter dykking

Nykommer

Ble medlem
    Jun 2008
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Utslett etter dykking

Hei!

Jeg er helt fersk både her og på dykking generelt. Holder på å ta Open Water kurset nå, og hadde første sjødykket på søndag. Det gikk kjempebra, utligningen gikk av seg selv og heller ingen andre problemer. kjempemorro! Det eneste er at jeg nå i etterkant har oppdaget at jeg har fått utslett.

Merket det utpå kvelden samme dagen som dykket at jeg hadde fått masse bittesmå nupper på hele magen, og spesielt under hvor blybeltet har vært, og under bikinitoppen. Det ser ut som vanlig kontakt eksem, bare dette utslette har sett ut til å hoppe over den "blemmete" stadiet som klør, og rett over i uttørking (sluttstadiet). For jeg regnet med å bli verre, men det virker som nuppene har gått rett over i uttørkingsstadiet. Jeg har også fått flere steder på kroppen etter hvert. Fra i går kveld til i dag har jeg også begynt å få på lår og legger, men disse er ikke samme typen. Disse klør heller ikke, men ser ut som hvite prikker (muligens fordi jeg begynner få litt farge) de er litt større og sitter ikke like tett som de andre.

Jeg vet jeg har sensitiv hud og jeg får kontakteksem hvis jeg utsetter huden for sterke vaskemidler ol. samt at jeg når jeg var yngre reagerte på klor på visse områder på kroppen (bak knærne, på innsiden av albuene og i fjeset)

Jeg fikk utslett i fjeset under bassengdykket, men ikke på resten av kroppen. Så jeg lurer på om det kan være jeg har reagert på vannet/kloret som har vært mellom masken og huden, for det var spesielt rundt øynene og over nesa og i pannen jeg fikk eksem nå. Vi trente mye på tømming av masken, og å ta på masken under vann. Jeg kan også legge til at når jeg var liten fikk eksem på beina hvis jeg gikk ute på vinteren med våte sko, tålte ikke den våte innstengte klamheten jeg fikk mellom foten og skoen. Lurer på om det kan være noe av det samme nå? At jeg reagerer på vannet ligger mellom meg og drakten og ikke selve drakten. Jeg har også for noen år siden vært plaget med kontakt eksem som har kommet kun under bikinikantene. Trodde den gangen at jeg reagerte på solkremen sammen våt bikini. Så jeg bytte solkrem merke og byttet bikini etter et bad. Men nå lurer jeg på om det rett og slett kan være at jeg reagerer på enkelte stoffer i bikinien kombinert med vann, at jeg reagerer bikinien blir liggende våt og "gnisse" på kroppen?

Dette ble kanskje litt langt og mye info, men jeg tenkte det er bedre å få med alt som kan være relevant, tenkte kanskje det var noen her som har vært borti noe lignende og har noen råd.

Litt frustrert nå, be veldig giret etter dykket, men nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, for jeg orker ikke fortsette om jeg skal bli full av utslett etter hver gang.

0 Not allowed! Not allowed!

På gli..

Ble medlem
    Sep 2005
    Sted
    Midt-Norge Aukra
    Thumbs Up/Down

SV: Utslett etter dykking

Om du dykker med våtdrakt, så ville jeg nok prøvd tørrdrakt før jeg ga opp dykking. Bruk klær som tar opp fukt godt. Bomull og lignende.
    I ansiktet kan det være greit å bruke en litt fet krem, slik at ikke kontakten mellom vann og deg blir så utbredt.Det samme med hendene.

Håper noe kan hjelpe deg

Froggy

Møtes på bunnen Og tar det derfra!

Nykommer

Ble medlem
    Jun 2008
    Thumbs Up/Down

Utslettet "blomstret" aldri ut, og ble borte av seg selv på ca en halv uke .. Så det er bra Men vet ikke om jeg tør prøve våtdrakt igjen da :-\\ Instruktøren sa jeg kunne får lov å bruke tørrdrakt så da kan jeg ihvartfall prøve det.

Det virker som om utslettet kommer under der hvor det blir trangt/press mellom meg og drakten. Kom som sagt i hovedsak under begge beltespennende på vesten, og under der hvor blybeltet gnagde. Lurer på om det kan være at stoffet har sittet veldig tett og gnisset mot huden, som har vært årsaken til utslettet? Kan det være noe jeg kan gjøre som kan hjelpe mot dette så jeg fremdeles kan dykke vått? Tror dere det kan hjelpe og smøre med fet krem eller kanskje ta på en t-skjorte el under?

Litt garvet HenrikS's Avatar

Ble medlem
    Apr 2008
    Thumbs Up/Down

Sensitiv hud, sa du? Jeg har akkurat det samme! Vet ikke om det er sånn nå, men da jeg var yngre reagerte jeg en del på saltvann! Det beste er vel å prøve en lege, men jeg er enig i at du burde først prøve en tørrdrakt! Dykking skal jo være gøy- noe det ikke er om man må få utslett hele tiden! Kan jo også ha vært noe i vannet- eller at stoffet har tatt litt på?

-El Henrik.

Litt garvet Wannskrækk's Avatar

Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Kristiansund N
    Thumbs Up/Down

Hei,

Er selv multiallergiker og har hatt utslett/eksem etter våtdraktsdykk. Dette forsvant stort sett etter at jeg gikk over til babyolje og vann som glidemiddel når jeg skulle ha på drakta. Bruker jeg bare litt såpe i vannet ser det ut som jeg har svømt naken blant brennmaneter... :P

Ingen skryter av det, men er det kaldt og jævlig og en er lenge i vannet er det ikke til å unngå å pisse i det trange toalettet... Dette har også litt å si dersom en ikke har elefanthud...

Ellers har jeg hørt at allergikere kan reagere på talkum. Så langt har jeg ikke hatt problemer med dette, men det er kanskje verdt å merke seg.

Lykke til,
    -Franco

Nykommer

Ble medlem
    Jun 2008
    Thumbs Up/Down

Bruker du babyolje fordi drakta er trang å få på eller kun for å unngå utslett/eksem? Jeg har neoprendrakt og har ikke noe problem med å få på drakta i det hele tatt.

Men jeg har tenkt litt på dette nå og jeg bli mer og mer overbevist om at det er pga drakten gnisser på huden der den sitter strammest, som er der utslettet kom. For hvis jeg skulle være allergisk mot drakta, være sensitiv ovenfor saltvann el, ville jeg ikke fått utslett over hele meg da?

Meget aktiv o_s_p_87's Avatar

Ble medlem
    Dec 2007
    Sted
    midt mellom tromsø og nordpolen
    Thumbs Up/Down

ikke nødvendigvis tror jeg.

selv får jeg utslett på henda, og vondt i leddene, ved bruk av hansker av neopren. hetta og en eventuelt flooda drakt er ikke noe problem, selv om dette også er laget av neopren.

løsningen her var jo enkel, da. tørrhansker, nordic blue. om disse flooder så får jeg vondt i leddene, men jeg får ikke utslett.
    trives dessuten bedre i drakter med latex-mansjett rundt håndleddene. resten av kroppen tåler tydeligvis våt neopren... men våthansker står høyt opp på hatlista. tåler forøvrig saltvann.

mvh øyunn

Litt garvet Wannskrækk's Avatar

Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Kristiansund N
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by -Carina- View Post
    Bruker du babyolje fordi drakta er trang å få på eller kun for å unngå utslett/eksem? Jeg har neoprendrakt og har ikke noe problem med å få på drakta i det hele tatt.
    For å få på drakta tidligere brukte jeg 1.5 liter varmtvann iblandet litt shampo/såpe som jeg tømte i drakta før bruk. Uten dette var det ikke lettvint å få den på. Har inntrykk at mange våtdraktsdykkere bruker å gjøre dette. Allergien kom som følge av såpa og ikke drakta, derfor gikk jeg over til babyolje. Etter dette har jeg ikke hatt problemer. Ettersom du ikke bruker glidemiddel kan det nok kanskje se ut som det er neopren du er allergisk mot.

MVh,
    - Franco

Administrator Busdiver's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Færvik, Tromøya, Arendal
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/2

Noen tåler heller ikke latex/gummi som ofte brukes i tørrdraktmansjetter rundt hals og håndledd.

Ofte vil neoprenmansjetter da være bedre for dem.
    Snakk med noen på et velrennomert dykkesenter eller i en dykkeklubb om du ikke er hjulpen med det du får av info hr på Dykkesiden.

mvh
    Dag

mvh
    Dag Deberitz, Færvik, Tromøy, Arendal- dagbritz(krøllalfa)online.no

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg