Side 7 av 7 FirstFirst ... 567
Resultater 61 til 69 av 69

Thread: Mye opp og ned, farlig?

Nykommer

Ble medlem
    Mar 2008
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

SV: Mye opp og ned, farlig?

Har grunnkurd og AOWD fra PADI og vi hørte egentlig aldri noe annet enn 18 m/s, og dekompresjonsstopp... legger merke til at dybdemåleren min en uwatech gnager litt når jeg går opp slik som jeg lærte på kurs.

Vi lærte også et ninjatrix om å IKKE gå fortere enn luftboblene... hvor fort går luftboblene? Er dette et anerkjent trix?

Tok begge kursene høsten 07

0 Not allowed! Not allowed!

Meget aktiv

Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Quote Originally Posted by Chariffen View Post
    Har grunnkurd og AOWD fra PADI og vi hørte egentlig aldri noe annet enn 18 m/s, og dekompresjonsstopp... legger merke til at dybdemåleren min en uwatech gnager litt når jeg går opp slik som jeg lærte på kurs.

Vi lærte også et ninjatrix om å IKKE gå fortere enn luftboblene... hvor fort går luftboblene? Er dette et anerkjent trix?

Tok begge kursene høsten 07
    Da lurer jeg noe jævli på hvilken erfaring instruktøren din har... Det er altså ikke din feil at du har en inkompetent instruktør, men ta lærdom av dette: 18m/min er ABSOLUTT MAKSIMAL OPPSTIGNINGSHASTIGHET du vil ha! Dette SKAL instruktøren din ha sagt, hvis ikke får du herved lov å meg å klappe til ham/henne og si "Fy deg!"
    En annen har linket til en artikkel på DAN sin hjemmeside hvor temaet oppstigningshastighet blir tatt opp, anbefalt å lese! Der ser du også hvor latterlig man kom frem til 18m/min regelen (de bare bestemte seg for et tall!!), bare det burde være nok til å fyre av flere grå i toppetasjen...

Dessuten: Dekompresjonsstopp skal du _ikke_ ha blitt fortalt å gjennomføre! Det betyr at du har gått utenfor NDL grensene og der har ikke en dykker som ikke har opplæring i dekompresjon noe å gjøre! Går du utenom tabellen må du gjennomføre NØDdekompresjon, men det er altså en NØDsituasjon, noe uforutsett, uplanlagt, og ikke en situasjon man ønsker å havne i!
    Sikkerhetsstopp er uttrykket som "vanlige" sportsdykkere forholder seg til, altså en ekstra sikkerhet som gjøres før man går til overlfaten. Dessverre oppstod dette som en konsekvens av 18m/min opp etter at Doppler radar ble tatt i bruk... Håper du bare bommet på uttrykket, at du mente å skrive sstopp og ikke deko?

Et dekompresjonsstopp er en PLANLAGT hendelse ut fra en PLANLAGT overskridelse av NDL grensene. I den planleggingen skal stoppdybder, varighet på disse samt total gassforbruk for dykk+deko være planlagt i forkant av dykket, ikke som en konsekvens av noe som skjedde underveis!

Uwatec bunntidstager (bottomtimer høres langt bedre ut...) varsler iht. hastigheten opp prosentvis. Mener det er når man overstiger 12m/min at den markerer 100% og begynner å blinke med pilen sin. Andre kan bekrefte/korrigere nøyaktig hastighet. Gjør som Uwatecen din sier du, så har du langt større margin å gå på enn om du følger 18m/min!

Luftboble"trikset" trodde jeg forsvant ut av vokabularet til instruktører for flere år siden En stygg relikvie fra den gangen man ikke hadde duppedingser som fortalte deg hvor fort du gikk opp.

Litt garvet svensk's Avatar

Ble medlem
    Nov 2007
    Thumbs Up/Down

Om man nu inte dyker med alla instrument dubblerade skulle "luftbubbletricket" vara bra att ta till om djupmætaren går sønder och man tappat bort sin parkamrat. (som vanligt skall fler æn en sak gå fel ...)

Om man inte brukar kolla luftbubblor nær man dyker ær det dock svårt att veta vilken storlek på bubblorna som stiger med "rætt" hastighet. Olika stora går med olika hastighet. Sedan beror det på om det ær søt eller saltvatten också.
    Men om man går upp långsammare æn alla bubblor ær man rætt sæker. Bættre æn inget.

På gli.. Scubsy's Avatar

Ble medlem
    Mar 2008
    Thumbs Up/Down

Min instruktør gav oss som huskeregel om å "stige opp senere enn boblene" hvis vi syntes det var stress i begynnelsen å følge med på computeren. Har gjort dette noen ganger. Er ganske ny i dykking og lurte på hvorfor dykkecomputeren min ikke var fornøyd med oppstigningen min hvis jeg gjorde dette.

Da jeg dykket i dag bestemte jeg meg for å følge med på hvor fort boblene gikk i forhold til hva dykkecomputeren min ba meg om å gjøre. Computeren min holdt meg på matta mens boblene føk opp i sinnsyk fart i forhold til meg. Er ganske sjokkert over hvor stor forskjell det var.

Kommer kun til å følge det bobletrikset hvis det er nød.

Meget aktiv

Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Scubsy View Post
    Min instruktør gav oss som huskeregel om å "stige opp senere enn boblene" hvis vi syntes det var stress i begynnelsen å følge med på computeren.
    Dette er jo hæærn tute meg bare helt utrolig! Å be elever gjøre dumme ting helt fra begynnelsen, i stedet for å lære dem gode vaner!
    Uff, at det ikke er mulig å få sjekket ut instruktøren FØR man begynner på kurs er absolutt en uting (Nei, jeg har ingen gode forslag for hvordan man skal gjøre det....)

Kommer kun til å følge det bobletrikset hvis det er nød.
    Bra, da har du i det minste lært noe nytt og meget fornuftig. Skulle inderlig ønske instruktøren din leser kommentaren din og at denne tar lærdom selv og endrer undervisningen sin.

Nykommer

Ble medlem
    Mar 2008
    Thumbs Up/Down

Du kan følge de bitte små boblene (som er så store som knappenålshoder) ikke den lufta du blåser ut.
    De bitte små boblene vil stige med ca 8-10 meter pr sek. Noe som er helt i tråd med god oppstigningshastighet.

Nykommer

Ble medlem
    Feb 2013
    Sted
    spain
    Blogg-innlegg
    1
    Thumbs Up/Down

Re: Mye opp og ned, farlig?

Som DM i padi og dsd leader + 3 star instructor i cmas og Coursedirector i ITDA har jeg dykket mye på forskjellige steder og det kreves mye kunnskap om dekomp og tabeller, desverre har padi skjøvet tabellene ut i kulden til fordel for computere, men selv om jeg dykker med to computere ( for egen sikkerhet og for å kontrollere dykkerne når jeg har både nitrox og vanlige dykkere på luft, så kontrollerer jeg alltid tabellene selv om de etterhvert ligger innlært i hodet. 18 m,/ 60ft. pr min er en absolutt regel som ikke bør overstiges, jeg lar alltid mine dykkere ta sikkerhetstopp på 5 m /3 min uavhengig av dybde. Skal du dykke som nevnt ovenfor her , så kan du like gjerne fridykke. jeg tar alltid mine dykkere ned til dypeste planlagte stopp og jobber oss opp igjen til trygg dybde / tid, regelen min er første mann til 50 /bar - 50 / min så går vi opp til sikkerhetstopp uavhengig av dybde. Jeg sluttet å logge dykkene mine da jeg passerte noen 1000 dykk for noen år siden, men har selv hatt ganske slitsomme og for noen uansvarlige dykk under huden i min ferske tid som dykker. Jeg vil ikke si hvor dypt jeg har vært på luft, men jeg vil aldri gjøre det igjen, sikkerhet, sikkerhet , sikkerhet... Ett av de mest graverende eksemplene jeg har jobbet med var jeg som ung, (selv om jeg var erfaren dykker så var det alltid noen som visste bedre )dykket på tistelgorm i suezkanalen, først ned på 20 meter for å feste båten i baugen av vraket, deretter opp og hente ny line, ned på 26 m og feste line i akter på vraket så vi kunne ha to muligheter for sikker oppstigning i tilfelle current. deretter opp og hente dykkere for så å guide dem på ett dykk rundt vraket, før vi gikk opp og hadde lunch og deretter ned igjen for å dykke inne i skipet.. etter ca 35 min gikk vi opp igjen til safetystopp, før vi satte kuren mot land og avsluttet med ett drift dykk over RAZ mohammed utenfor sharm el sheik Legger ved en video om det skulle ha interesse ... Etter at padi og cmas gikk i clinch for en del år siden så gikk norske myndigheter inn og lagde en standard for sikker dykking, den lærer man på owd kurset og holder man seg til den så er og bør man være trygg.. på den andre siden så er jo mesteparten av moroa for en owd dykker med limit til 20 m. mellom 5 og 15 meter i sjøen. det er der du finner mest liv og fisk.... lykke til videre

Last edited by thooor; 17-06-2014 at 12:27.

Nykommer

Ble medlem
    Feb 2013
    Sted
    spain
    Blogg-innlegg
    1
    Thumbs Up/Down

Re: SV: Mye opp og ned, farlig?

Helt riktig LARSK2 det er en veldig god grunnregel å bruke om man ikke har manometer og klarer å bestemme oppstigningen, men jeg er litt usikker på om jeg ville sendt mine elever opp surface med en hastighet på 8 - 10 meter pr sekund... lol i ITDA så bruker vi faktisk 9 meter pr minutt som en trygg oppstigningsregel, om vi ikke har shallow decomp..

mv torgrim holte. Instructor Trainer and regional manager ITDA Scandinavia http://www.itdanorway.org

Nykommer

Ble medlem
    Apr 2014
    Thumbs Up/Down

Re: Mye opp og ned, farlig?

Takk for en fantastisk spennende video. Venter bare på at ud skal åpne opp for sharm el sheik, så blir min drøm om å dykke på thistlegorm oppfylt. Tok ssi advanced adventurer i hurghada for 3 uker siden

Side 7 av 7 FirstFirst ... 567

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg