Resultater 1 til 9 av 9

Thread: video av co2 forgifting på rebreather...

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    lødingen
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

video av co2 forgifting på rebreather...

http://www.hse.gov.uk/diving/video/co2video.htm

This video made by SKY news shows real footage of an incident where a rebreather diver suffers from Carbon Dioxide poisoning. The video takes the viewer through the incident, explaining how it came about and the lessons that can be learnt. Whilst the video is primarily aimed at rebreather divers, there are issues such as bail-out gas consumption, team size and rescue that may be useful to all divers. HSE is providing approved recreational training organisations with copies of the video for distribution to their rebreather instructors. The film carries no copyright and can therefore be distributed to all interested parties.

0 Not allowed! Not allowed!
    When Chuck Norris puts on his YBOD, everyone else dies.

Ekstremt aktiv spetznaz's Avatar

Ble medlem
    Dec 2005
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

SV: video av co2 forgifting på rebreather...

En god grunn til å ikke drive på med slikt

Anbefaler alle å se den videoen. Hva skjer med 3l bailout? Er ikke det uansett veldig lite?

www.dykkepedia.com
    Diving Is Required

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    lødingen
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by AndreasR View Post
    Hva skjer med 3l bailout? Er ikke det uansett veldig lite?
    han bruker "Auto Air" regulatoren på vesten som bailout.. denne er koblet til diluenten og man vet ikke hvor mye diluent han har igjen...

så ja, det er alt for lite bailoutgass...

Meget aktiv

Ble medlem
    Apr 2003
    Sted
    Moss
    Thumbs Up/Down

Bra video, som viser noe av faren ved bruk av Rebreather.

Vet ikke hvordan det er med dere andre, men jeg lærte aldri å gjenbruke sofnolime på den måten han har gjort her med miksing av gammel og ny lime.
    Og ikke minst, vi ble så og testet hvor kort en 3-liter varer som bailout!

Men alt i alt er det et fint instrument å dykke med

Petter

Driver UV-fotobutikken www.pshop.no.
    Medlem av Moss Undervannsklubb www.muk.no.

På gli.. fredd's Avatar

Ble medlem
    Jul 2005
    Thumbs Up/Down

Må si det samme som han før meg.
    kjøpte en dunk med softnorlime men jeg tror jeg bare brukte den to ganger. dritt kalk. fant ut at AGA sorb (bruker den i marinen) det var den som var best.
    det er ikke noe tvil om at det er et fint instrument å dykke med men det krever at en er veldig strukturert med testing før bruk og vedlikehold.

Ekstremt aktiv Andreas's Avatar

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Høvik
    Thumbs Up/Down

Det er vel ikke noen prinsipiell forskjell på en ponny brukt til vanlig scuba vs "bailout" ponny til bruk med rebreather, er det? Annet enn at en som dykker rebreather kanskje lettere drar på seg deco?

Uansett er vel leksen alle kan lære av dette, at 3l gass forsvinner svinaktig fort når man er stressa, som man sikkert oftest er når man først trenger den ponny'en. Jeg har sett mange 2l ponnyer til salgs - den gassmengden må da forsvinne på null-og-nix.

Jeg har en fireliters 200b ponny, som jo gir litt mer luft å gå på men som er mer å dra på. Men jeg husker fra RD-kurset hvor vanvittig mye luft som ble svidd av på kort tid når jeg skulle få opp en dykker med panikk. Tror jeg brukte opp 1/4 av 232bar*15l på kort tid.

Bra video.

A.

DKTV, Hot Rod Underwater Exploders (HRUEx) og æresmedlem i "vi som ikke lukker drakta klubben", og første dykker av gullbamseordenen

Ekstremt aktiv JonORunde's Avatar

Ble medlem
    Dec 2004
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

3 liter er nesten ingenting, har prøvd å få buddy uten luft på 30m -og det varte ikkje lenge før nærmaste OC-buddy med 2x15 måtte ta over....

Eg dykker no aldri med mindre enn en 7liter med bailout, uansett om det er maks 10m.
    Med ein gong eg planlegger deco, er det minst to 7litere, og på djupere dykk 2xS80 og en 7l/s40 i tillegg.

Jon O

--

Jon Ottar Runde
    http://ribdykking.no - Dykking fra RIB i Oslofjorden

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    lødingen
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Andreas View Post
    Det er vel ikke noen prinsipiell forskjell på en ponny brukt til vanlig scuba vs "bailout" ponny til bruk med rebreather, er det?
    nei, noen prinsipiell forskjel er det ikke.. en flaske er en flaske og en ventil er en ventil...

Quote Originally Posted by Andreas View Post
    Annet enn at en som dykker rebreather kanskje lettere drar på seg deco?

Uansett er vel leksen alle kan lære av dette, at 3l gass forsvinner svinaktig fort når man er stressa, som man sikkert oftest er når man først trenger den ponny'en. Jeg har sett mange 2l ponnyer til salgs - den gassmengden må da forsvinne på null-og-nix.

Jeg har en fireliters 200b ponny, som jo gir litt mer luft å gå på men som er mer å dra på. Men jeg husker fra RD-kurset hvor vanvittig mye luft som ble svidd av på kort tid når jeg skulle få opp en dykker med panikk. Tror jeg brukte opp 1/4 av 232bar*15l på kort tid.

Bra video.

A.
    ja, det handler om å ha "nåkk" bailout gass med seg uansett dybde.. åpent system eller rebreather.. deco eller ikke.. og som videoen viser var tydeligvis at 3 liter ikke var nåkk fra 22m og opp hvis man fikk co2 hit..

med rebreather er det vanlig å ha f.eks en 7liter stageflaske med bailoutgass under armen på ikkedekompresjons dykk..

på mitt rebretherkurs lærte vi: "don't be cheap!"... har man råd til en RB fra 30.000 til 80.000 skal man ikke spare spare på sofnolimen eller være redd for å bruke bailoutgassen hvis noe ikke føltes riktig under dykket..

Senior poster

Ble medlem
    Sep 2005
    Thumbs Up/Down

Tanken på og blande ny og gammel kalk har alderig streifet meg en gang,
    Tviler på at det finnes lære bøker hvor det oppfordres til dette………….eller !!!!!!!
    Blir vel som og pis.. i pilsen når man begynner og gå tom……..har heller alderig streifet meg.
    Så i etterpå klokskapens navn………………ber han vel om problemer.

Men en seriøs diskusjon om hva som hadde vert den beste måten og få med seg
    Buddy med co2 forgiftning opp fra 60 - 100 meter med 1 time deco foran seg kan jo bli interessant.
    men RB yrkes dykkerne har vel en prosedyre som man kan lære av ???...

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg