Se resultatene av undersøkelsen: Hvor ulovlig er det å ta med seg en hummer hjem?

Personer som har stemt
99. You may not vote on this poll
  • Sykt ulovlig

23 23.23%
  • Strengt forbudt

42 42.42%
  • Greit nok,men moralsk forkastelig

11 11.11%
  • Helt ok

15 15.15%
  • Supert

8 8.08%
Side 1 av 27 12311 ... SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 268

Thread: Hummer

Nykommer HøvdingLarsen's Avatar

Ble medlem
    Oct 2007
    Sted
    Buskerud
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Hummer

Hvis om atte dersom en hummer forviller seg oppi fangstnettet på eget initiativ.......

0 Not allowed! Not allowed!

Nassse
    Guest

SV: Hummer

For meg spiller det ingen rolle om den jeg dykker med tar med seg hummer eller ikke (jeg liker krabber bedre) Men snuten vill bli mindre glad for det.

Ekstremt aktiv Caro's Avatar

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Bergen vest
    Thumbs Up/Down

"Hvor ulovlig"?

Det er ulovlig, enkelt og greit. Burde ikke være så vanskelig å forholde seg til, spør du meg...

Hvis hummeren forviller seg opp i nettet på eget initiativ så er det jo bare å plukke den ut og sette den pent fra seg igjen. :P

Litt garvet

Ble medlem
    Nov 2004
    Sted
    Buskerud
    Thumbs Up/Down

hehehe.... jasså du er her også?

Administrator Busdiver's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Stavern i "ville" Vestfold
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Caro View Post
    "Hvor ulovlig"?

Det er ulovlig, enkelt og greit. Burde ikke være så vanskelig å forholde seg til, spør du meg...

Hvis hummeren forviller seg opp i nettet på eget initiativ så er det jo bare å plukke den ut og sette den pent fra seg igjen. :P
    Fullstendig enig med unge Caro her!

I vår klubb har vi i alle år innført selvjustis:
    Om noen på en klubbtur taes med hummer i nettet over vannflata, er det full eksklusjon i 3 år. Vi er IKKE interessert i denslags reklame i lokalavisa, om øvrigheta skulle ta noen av oss med slik kontrabande! Det har rett og slett ikke klubben RD TIL!

Hva det enkelte medlem måtte finne på på egenhånd av hummerfangst uten å være på klubbtur eller når han evt. leier båt eller utstyr av klubben må være den enkeltes ansvar, men i vårt område FOREKOMMER det (særlig for noen år siden) at dykkere kontrolleres når de kommer til land. Og DA blir det dyrt. Lensmannsetaten har hjemmel til evt. å inndra både utstyr og båt (fangstmidler) samt til å gi klekkelige bøter.

Dette mener jeg selv om jeg ikke er enig i at det finnes så mye mindre hummer nå enn det jeg så over et gitt antall dykk i 1982 når jeg starta opp.

[size=8pt]Bilder under: tilfeldig valgt dykk fra Tjømetreffen 2006. Så 5 hummer, gadd bare å fotografere 2 av dem. Foto: undertegnede[/size]
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Click image for larger version. 

Name:	HummerEN2006Tjometreffen.jpg 
Views:	1762 
Size:	55.6 KB 
ID:	19897   Click image for larger version. 

Name:	HummerTO2006Tjometreffen.jpg 
Views:	1779 
Size:	59.9 KB 
ID:	19898  

mvh
    Dag Deberitz, Stavern - dagbritz(krøllalfa)online.no

Særklasse

Ble medlem
    Apr 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Skal vi ekskludere de som har stemt at det er OK eller supert i 3 år fra Dykkesiden? >

Ekstremt aktiv spetznaz's Avatar

Ble medlem
    Dec 2005
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Froskemannen god ide!

www.dykkepedia.com
    Diving Is Required

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Oct 2003
    Sted
    Florø
    Thumbs Up/Down

;D

Må ellers bare si at det kan ikke stå så aller værst til med hummerbestanden der nede, med tanke på denne uttalelsen til Dag:
    Bilder under: tilfeldig valgt dykk fra Tjømetreffen 2006. Så 5 hummer, gadd bare å fotografere 2 av dem. Foto: undertegnede

Var på et kvelds/nattdykk i forrige uke, og så 10-12 teiner på sandsletta, og høyt oppe i en bratt skrent satt EN liten forskremt hummer og gjemte seg...

Klarer ikke å si at kriminaliteten ved å ta en hummer er verdt utestengelse i 3 år fra dykkeklubben vår, når fritidsfiskere klarer å "minelegge" store områder med teiner uten at det er ulovlig... Det er noe med å skjære seg i fingen, og å kutte av seg armen . Tror det er et fett for hummeren hvem den blir kokt av...

For min egen del er hummerfangst ulovlig ved dykking. Hva andre gjør, står de for selv. (Som ved det meste her i livet...)

Vennlig hilsen

Siggen

Florø; vestlandets beste dykkeby!

Meget aktiv mattis's Avatar

Ble medlem
    Oct 2002
    Sted
    Folkedal i Hardanger
    Thumbs Up/Down

Einig med tanken bak froskamannens uttalelse, MEN :

Skal me la alle som køyrer for fort bli utestengt frå dykkesiden og ?

Ser på det som alvorligare å utsetja folk for fare.

Folk er kanskje ikkje utryddingstrua, men alikevel... (går me i oss sjølve, så truar me vel kloden/faunaen på eit eller anna vis alle her inne..) olice:

å ta hummer under dykking er ulovlig. enkelt og greit.
    Vil nokon gjera noko ulovlig, så får det stå for deira rekning

Meina hugsa at me lærte noko i barneskulen om å "kaste den første steinen.."

Dei som lurer på kor dei orda kjem frå, så leit i bibelsogeboka.

Alltid dykkeklar !

WEb cam 18 m dyp www.dykkarklubben.no

Nykommer

Ble medlem
    Feb 2006
    Thumbs Up/Down

I løpet av 2 år med fridykking kan jeg telle på en hånd de gangene jeg har sett hummer, og det er i et område med mye hummer. Så at det er et forbud mot å ta hummer under dykking er for meg latterlig og helt ubegrunnet. Skulle liksom vi som dykker være en fare for bestanden, eller er vi liksom i stand til å ta så mye hummer liksom ? Svaret er nei, men dette er en av de gamle lovene som blir stående p.g.a uvitenhet.

Snakket med en av de mange hummerfiskerene her jeg bor. Sesongen begynnte 1. Oktober. Han har yrkesfiskerløyve ( 1500 kr koster det pr. år ), og setter 50 teiner. I løpet av 4 dager har han fått 118 hummer. I fjor tok han 98 på en måned. Halvparten av de han hadde fått var rognhummer.

Fritidsfiskerene har begrensing på 20 teiner, og mange av de har fått over 50 på kun noen dager.

Yrkesfiskeren hadde fisket hummer i over 40 år, og sa at de siste årene hadde fisket tatt seg opp betraktelig.

Han sa at hummerfiske er svært utbredt langs hele kysten, og at oppsyn var helt fraværende. Derfor var det mange som fisket hummer hele året med all slags redskap kunne ha fortelle.

DETTE SIER VEL SITT OM AT DET IKKE ER DYKKERENE SOM UTGØR DEN STORE TRUSSELEN MOT HUMMERBESTANDEN OM NOEN GJØR DET.

Flaskedykkere ( som kan være nede lengre og har større rekkevidde) jeg har snakket med sier at de og sjelden ser hummer, og at det ikke er så lett å finne de.

Jeg ser ikke noe galt i at en dykker tar noen hummer i løpet av sesongen når de som fisker fra båt kan ta hundrevis i sesongen. Hvorfor skal de som fisker fra båt favoriseres ? Sjøen er for alle !

Side 1 av 27 12311 ... SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg