Side 2 av 2 FirstFirst 12
Resultater 11 til 20 av 20

Thread: Oppskrift på Kamskjell.

På gli.. durham's Avatar

Ble medlem
    Jun 2006
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Sv: Oppskrift på Kamskjell.

Har testet Monas Gratinerte Kamskjell. Anbefales på det aller varmeste.
    Hvitvinen "Louro do Bolo Godello" passet ypperlig som drikke

0 Not allowed! Not allowed!

Litt garvet Accelerati's Avatar

Ble medlem
    May 2009
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

for enkel moro, kan du jo også barte steke det i Akasiehonning, veldig lett og vanvittig godt

Hyperaktiv KOMPRESSOR's Avatar

Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Tangen (Stange)
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Accelerati View Post
    for enkel moro, kan du jo også barte steke det i Akasiehonning, veldig lett og vanvittig godt
    Detskalikkeværeletthørerdu??! ;D

Ekstremt aktiv Andreas's Avatar

Ble medlem
    Jun 2005
    Sted
    Høvik
    Thumbs Up/Down

For kamskjell (levende/ferske) er det "less is more" som gjelder. Spis dem rå eller stekt veldig, veldig raskt i varm panne med godt smør og server med en twist av noe surt og ørlite noe søtt. Ellers er laks- og kamskjell tartar (finhakket, rå) med bittelitt hvitløk, mye koriander, litt chilli og litt ingefær knallgodt.

Nam.

A.

DKTV, Hot Rod Underwater Exploders (HRUEx) og æresmedlem i "vi som ikke lukker drakta klubben", og første dykker av gullbamseordenen

Nykommer

Ble medlem
    Sep 2009
    Thumbs Up/Down

Samd i at det enkle er det som gjeld med friske kamskjell. Eg brukar berre sautera dei i eit par minutt i ein god mengde smør med litt kvitlauk og finhakka kruspersille. Middels varme (du vil ikkje svi kvitlauk og eg skjønar ikkje kvifor somme kokkar er manisk opptekne av å svi av kamskjella på tusen graders varme i brennande olje), snu dei eit par gonger og hell heile tida smøret over dei. Når dei framleis er mjuke men får attende litt av spretten er dei klare, press over litt sitron og servér med noko godt brød attåt (kan ikkje la godt smør gå til spille!). Aller best laga over primus rett etter dykket!

Skulle eg gjort det meir fancy, ville eg farsert dei i skjella sine på bretonsk vis med ein stuffing av sjalottlauk, kvitlauk, kvitvin, mjukt smør, persille og kvitt brød. Teskjei over, teskjei under, på brett under grillen til det boblar lett.

Som nemnd, KISS. Norske kamskjell er kanskje det ypperste av sjømat som er å få. Som sushi når dei framleis har saltsmak etter sjøvatnet i RIB'en er dei kanskje aller best

Nykommer

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Bømlo
    Thumbs Up/Down

En annen enkel måte er bare å frityrsteike kamskjellene i to -tre minutter... vent litt slik at de ikke er så enormt varme og så server dem som fingermat. Her kan du ha forskjellig type dipp til...som for eksempel krydderblanding eller sur-søt saus.... helt vanvittig deilig... og så enkelt mann....

Hyperaktiv KOMPRESSOR's Avatar

Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Tangen (Stange)
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Stompa01 View Post
    En annen enkel måte er bare å frityrsteike kamskjellene i to -tre minutter... vent litt slik at de ikke er så enormt varme og så server dem som fingermat. Her kan du ha forskjellig type dipp til...som for eksempel krydderblanding eller sur-søt saus.... helt vanvittig deilig... og så enkelt mann....
    2-3 minutter? Er du gal mann!?? De skal så vidt skli over panna og de SKAL være tydelig rå inni om man velger å servere de hele. Hvis kamskjell serveres gjennomstekt kunne man like gjerne servert godt stekt rødspette. Ikke så gæli det, men ikke i klasse med riktig tilberedte kamskjell.

Litt garvet ChristofferW's Avatar

Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Bergen/porsgrunn
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Stompa01 View Post
    En annen enkel måte er bare å frityrsteike kamskjellene i to -tre minutter...
    Med mindre du har dyppet skjellene i noen form for tempurarøre før du frityrsteker de må du være gal hvis du frityrsteker de i to-tre min... du kan jo fritere en aure på tre min...

Nykommer

Ble medlem
    Jun 2011
    Thumbs Up/Down

Her har jeg tatt to tre muskler og lagt det i et renset skjell. Litt salt, pepper, pittelitt hvitvin og en dæsj med salsa. Ost over det hele og gratineres i ovnen ved 200 grader til osten er gyllen.. Ta så på rømme mens det ennå er varmt og det hele blir et fantastisk måltid.

På gli..

Ble medlem
    Apr 2010
    Sted
    Langhus
    Thumbs Up/Down
    Received: 2/0

Rensk heelt nyplukkede kamskjell.
    Putt muskelen + evt. gonaden i en marinade av tørr hvitvin, sitronsaft og litt olje med salt og litt pepper, samt 1 finhakket fedd hvitløk, la trekke i 15 min.
    Kanskjellene skal være så ferske at muskelbukene "vibrerer" i marinaden.
    Tørk fuktigheten/marinaden av kamskjellene med kjøkkenrullpapir som ikke går i oppløsning...
    Fres kamskjellene i panna på sterk varme, ca. 30-40 sek. på hver side til de får lys brun overflate.

Mens kamskjellene ligger i marinaden:
    Trekk grønne eller hvite asparges i kokende vann i 5-6 min.
    Lag Hollandaisesaus (posesaus er greit)
    Server kamskjellene umiddelbart etter steking sammen med asparges og Hollandaisesaus, gjerne med en tørr hvitvin (helst sancerre).
    Ubetalelig...

Brynjar

Side 2 av 2 FirstFirst 12

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg