Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 18

Thread: Dykking ved fergekaier?

Litt garvet Grizzly78's Avatar

Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Dykking ved fergekaier?

Hvordan er reglene når det gjelder dykking ved og rundt fergekaier. Mener å huske at det var noe debatt rundt det for noen år siden. Dersom man dykker utenfor fergetidene (dvs på natta når de ikke går), burde det kanskje gå bra?

0 Not allowed! Not allowed!

Ekstremt aktiv Evil Diver's Avatar

Ble medlem
    Sep 2002
    Sted
    Haram, Sunnmoere
    Thumbs Up/Down

SV: Dykking ved fergekaier?

Så vidt meg bekjent gjelder dette dykkeforbudet i nærheten av fergekaier i nokre få kommuner på Sunnmøre. Trur det er Sula, Ålesund og Haram.
    Husker ikkje antall meter, men det er mulig det er 200.

"Alle vil sette øksa i bjørneskallen, men ingen vil halde i skaftet."
    www.hsdk.no

Nassse
    Guest

100 meter fra fergekai i alle retninger.

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Tigerstaden
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Bjørn E View Post
    Hvordan er reglene når det gjelder dykking ved og rundt fergekaier. Mener å huske at det var noe debatt rundt det for noen år siden. Dersom man dykker utenfor fergetidene (dvs på natta når de ikke går), burde det kanskje gå bra?
    Å dykke rundt en fergekai er å be om Darwin-prisen. Vil DU satse livet ditt på at
    det ikke blir en utrykning med fergen ?

Vi har over 3 tusen kilometer strandlinje i dette landet. Rundt 12km er opptatt av private,
    det meste næringsbygg, noe over 120km er opptatt av militære, reservat, kaier, havner,
    mærder og lignende.

Det blir kanhende to og en halv prosent. De bør vi klare oss uten, man kan ikke
    ha _alt_ til dykking, man må drive litt næringsvirksomhet også.

Erfaringene fra noen utforskningsdykk på nye, ukjente plasser er at vi knapt har
    skrapt i overflaten på de gode dykkeplassene; spesielt fra Stavanger og nordover.
    Vi dykker også på ca 10% av det antallet vrak det er grunn til å tro ligger innenfor
    dykkbare dybder. Massevis av disse er aldri lokalisert.

Så jeg ser ikke poenget med å utfordre Darwin med et fergekaidykk.

-- mrr

-- mrr

Litt garvet Grizzly78's Avatar

Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down

Det var da en voldsom reaksjon... Dårlig dag i går mrr?

Takk dere andre som svarte på mitt spørsmål

Nykommer kjay19's Avatar

Ble medlem
    May 2007
    Sted
    Bergen
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Kristian Osvik View Post
    Så vidt meg bekjent gjelder dette dykkeforbudet i nærheten av fergekaier i nokre få kommuner på Sunnmøre. Trur det er Sula, Ålesund og Haram.
    Husker ikkje antall meter, men det er mulig det er 200.
    Tror det gjelder alle fergekaier i Ålesund havnedistrikt, som også inkluderer mange av nabokommunene. Forbudet kom etter en dødsulykke ved fergekaia på Sula for noen år siden.

Senior poster Smokie's Avatar

Ble medlem
    Jul 2006
    Sted
    Aukra
    Thumbs Up/Down

Mordalsvågen utenfor Molde har vel også et "dykking forbudt" skilt, så det gjelder nok ikke bare Ålesund havnedistrikt.

God på bunnen! (Selv om det til tider er langt ned!)

Senior poster

Ble medlem
    Apr 2005
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Jeg vil si at mrr har gitt et godt svar på ditt spørsmål , selv om svaret ikke er det du ønsket så er det en fornuftig fremstilling på hvor dumt det er å dykke på ei fergekai, og hvor store muligheter der er til dykking andre steder. At det formelt sett er lovlig enkelte steder bør ikke forhindre deg - eller meg fra å bruke fornuft

Selvsagt er det praktisk å kunne kjøre bilen frem til dykkestedet og hoppe rett i vannet, men har du tenkt på belastninga du påfører fergemanskapa som ser bobler i vannet rett foran ferga, ikke kan styre unna men må kjøre rett over boblene, bare venter på smellet når noe treffer propellen?

Ikke sikkert du (startet) dykket på fergekaia heller, men ble tatt av strøm og ført inn til / foran fergekaia, har skjedd dødsulykker på denne måten.

--

Jan H

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Tigerstaden
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Jan H View Post

Be careful what you ask for.

Jeg har sett Darwin-kandidater stryke med, og måttet være tolk i politiets førsteavhør av overlevende.

Jeg har også mistet ikke mindre enn tre gode venner i risikosport og krigshandlinger, så jeg vet nøyaktig hvordan det føles.

Så når du ber om råd til Darwin-pris-aktiviteter legger jeg ikke fingre imellom.

Og, jeg kaller en spade en spade. Hvis du begår en idiotisk handling og omkommer kommer jeg fortsatt til å hevde at du er en idiot.
    Jeg vil si at mrr har gitt et godt svar på ditt spørsmål , selv om svaret ikke er det du ønsket så er det en fornuftig fremstilling på hvor dumt det er å dykke på ei fergekai, og hvor store muligheter der er til dykking andre steder. At det formelt sett er lovlig enkelte steder bør ikke forhindre deg - eller meg fra å bruke fornuft

Selvsagt er det praktisk å kunne kjøre bilen frem til dykkestedet og hoppe rett i vannet, men har du tenkt på belastninga du påfører fergemanskapa som ser bobler i vannet rett foran ferga, ikke kan styre unna men må kjøre rett over boblene, bare venter på smellet når noe treffer propellen?

Ikke sikkert du (startet) dykket på fergekaia heller, men ble tatt av strøm og ført inn til / foran fergekaia, har skjedd dødsulykker på denne måten.
    Det er lett å bli tatt av propellstrøm. Har hørt flere skrekkhistorier om nestenulykker der dette har hendt.

Det er generelt dykkeforbud innenfor 50 meter fra norske hovedhavner og fergekaier i riksveisamband, dessuten må all dykking i skipsleder klareres med den lokale havnemyndighet. Jeg oppfordrer til å gjøre dette; havnenene har plikt til å likebehandle slik dykking med annen aktivitet i leden, men kan tildele deg bestemte tider. Det er også dykkeforbud ved kraftverk, ilandføring av kabler og rør, mærder, militært område, samt ved en håndfull industriområder. Allemannsretten gjelder all kystlinje unntatt ca 12 km, for det meste nær store byer. Det er også noen meget få konsesjoner fra før 1814 som gir rett til eksklusiv bruk av strandlinje.

Alt dette skal være merket i hovedsjøkartet for området.

Nøyaktig rettsstatus er dessverre ikke helt klar alle steder, for det er ofte at lokale dykkeforbud ikke meldes til Statens Kartverk, slik man er pliktig til.

Har f.eks. ikke sett Ålesunds 100-metersgrense annonsert fra kartverket.

-- mrr

-- mrr

Litt garvet

Ble medlem
    Dec 2001
    Sted
    Ålesund
    Thumbs Up/Down

For Ålesund området kan man finne ordensforeskriftene på havnevesenets hjemmeside.
    http://www.alesund.havn.no/Modules/P...=962&level=962

På side 12 står det om dykking.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg