Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 19

Thread: Terper sikkerhet etter dødsulykka

Administrator Thomas Torjusen's Avatar
    9-Ball Champion!Tournaments Won: 1

Ble medlem
    Sep 2001
    Sted
    Fredrikstad, Norway
    Blogg-innlegg
    1
    Thumbs Up/Down
    Received: 14/52
    Given: 16/0

Terper sikkerhet etter dødsulykka

Grottedykkerne i Plura har i år et enda sterkere sikkerhetsfokus enn tidligere. Det er et resultat av at en kjær kamerat i fjor mistet livet langt inne i grotta.

Onsdag 16. august 2006 gikk det fryktelig galt. Under et utforskingsdykk inne i Plura var to svært erfarne dykkere nede på 101 meters dybde. De var der nede for å forlenge hovedlinen og de var på et sted hvor ingen mennesker før dem hadde vært. Hva som gikk galt for den ene dykkerne vet man ennå ikke. Problemene førte til at han omkom. Kameraten greide ikke å få med seg kompisen ut, og han måtte alene ta seg ut av grotten. Denne ulykken var den første som krevde et menneskeliv i Plura. Hendelsen ble en vekker på resten av grottedykkemiljøet. Det innrømmer ledelsen i Norsk Grottedykkerforbund.

Les hele saken i Ranablad.no

0 Not allowed! Not allowed!
    Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Senior poster Fossdal's Avatar

Ble medlem
    Feb 2005
    Sted
    Sunnhordland
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

SV: Terper sikkerhet etter dødsulykka

Sitat fra artikkelen: "Reglene for å dykke i grotta er klare. Ingen får ta seg inn der uten gyldige sertifikater og rett utrustning. "

Hvordan kan man bestemme dette? Om det ikke er et lovverk som sier at man MÅ ha sertifikat for å dykke i havet, hvordan kan desse komme med en slik uttalelse om dykking i grotte?

På gli..

Ble medlem
    Oct 2005
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Fossdal View Post
    Sitat fra artikkelen: "Reglene for å dykke i grotta er klare. Ingen får ta seg inn der uten gyldige sertifikater og rett utrustning. "

Hvordan kan man bestemme dette? Om det ikke er et lovverk som sier at man MÅ ha sertifikat for å dykke i havet, hvordan kan desse komme med en slik uttalelse om dykking i grotte?

For Plura sin del, er det grunneier Terje Arntzberg, som har satt disse reglene det jeg har skjønt.

Ble medlem
    Feb 2005
    Sted
    Sunnhordland
    Thumbs Up/Down

Njaa- skeptisk. Kan han det? I forhold til allemansretten? Kan en grunneier tvinge bærplukkere å ha med kart og kompass i utmark? Kan en grunneier nekte folk å padle alene i elva?

Hyperaktiv

Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Fossdal View Post
    Njaa- skeptisk. Kan han det?

Vel, du må jo gjerne prøve om han kan...

>

Sjokket kommer brått på den som ikke tar høyde for det man ikke vet...

Meget aktiv

Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Hvorfor har du noe å utsette på dette i det hele tatt? Det er jo bare med på å bedre sikkerheten!

Litt garvet Grizzly78's Avatar

Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down

Juridisk sett kan han ikke det. Men tror samtidig det ville vært vanskelig å eventuelt stevnet han for retten hvis han hindret noen i å dykke der.

Om denne "regelen" hans hjelper veit jeg nå ikke da. Har vel ikke omkommet mange usertifiserte dykkere i grotter i Norge, har det? Og er det mange usertifiserte dykkere i Plura?

Jeg kommer aldri til å dykke der uten ordentlig kompentanse. Så er det sagt.

Senior poster Sonic's Avatar

Ble medlem
    Nov 2006
    Thumbs Up/Down

I og med at det er reist en sær debatt om jus hiver jeg meg på ;D

Tror grunneier her står fritt til å regulere forholdet jf. bestemmelsene i lov om om vassdrag og grunnvann §§ 13 og 16 om henholdsvis grunneiers og allmenhetens rådighet:

§ 13. (hovedregelen om grunneierens rådighet)

Vassdrag tilhører eieren av den grunn det dekker, hvis ikke annet følger av særlige rettsforhold. Når et vassdrag helt eller delvis ligger i sameie, gjelder regler i lov 18. juni 1965 nr. 6 om sameige for forholdet mellom sameierne.

Eierne på hver side av et vassdrag har lik rett til utnytting av vannkraften, om ikke annet følger av særskilt rettsgrunnlag.

Grunneieren kan motsette seg at andre uten særskilt rettsgrunnlag utøver rådighet over vassdrag som tilhører ham. Innenfor de rammer lovgivningen setter, kan grunneieren selv råde over vassdraget så langt ikke særlige rettigheter er til hinder for dette.

§ 16. (allmennhetens rådighet over vassdrag)

Enhver kan bruke vassdrag til

a) vannuttak uten grøfting eller bruk av fast ledning eller motorkraft;
    b) bading i samsvar med lov 28. juni 1957 nr. 16 om friluftslivet;
    c) ferdsel uten bruk av motor;
    d) motorisert ferdsel på åpent eller islagt vassdrag når det skjer i samsvar med lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag og grunneieren ikke har nedlagt forbud etter annet ledd.

Bruk av vassdrag i samsvar med første ledd skal skje så hensynsfullt at det ikke volder ulemper av betydning for grunneieren eller for andre brukere. Grunneieren kan forby motorisert ferdsel i vassdraget. Vassdragsmyndigheten kan sette et forbud til side dersom forbudet etter en avveining av de interessene som gjør seg gjeldende, må anses som urimelig. Vassdragsmyndigheten kan gi tillatelse til at det tas en rimelig avgift for ferdsel med motorfartøy i kanaler og vassdrag som er tilrettelagt for dette formål.

Tror det vanskelig skal gjøres å tolke "bading" til også å omfatte grottedykking

mvh Nico

Ble medlem
    Feb 2005
    Sted
    Sunnhordland
    Thumbs Up/Down

Takk, Sonic!

Til de som lurer på hvorfor jeg bryr meg, er det en prinsippsak at folk ikke skal lage egne regler, mao selvtekt. Det er en uting som ikke kan få lov til å utvikle seg.

Videre tror jeg nok også at det er vel så stor sjanse for å drukne i Plura kun iført badebukse som med dykkerutstyr.

Jeg beklager om noen føler at denne tråden har fått feil fokus og at denne diskusjonen burde hatt en egen tråd.

På gli.. Followme's Avatar

Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Ski
    Thumbs Up/Down

Må si meg enig med begge sider av diskusjonen. På den ene siden liker jeg godt at man setter fokus på sikkerheten og at man stiller krav til de som skal dykke på en bestemt måte. Synes vil det er veldig bra og ansvarsfylt av grunneier å krve dette på stevnet han holder på sin eindom.

Samtidig skjønner jeg Fossdal veldig godt. Det er aldri noe særlig at folk tar seg tilrette og gir bestemmelser på områder som er åpene for allmenheten. Er ikke mer enn tre dager siden jeg kom opp av vannet og fikk gristekjeft fordi jeg la ned utstyret og drakt på en offentlig brygge mens jeg tok meg en røyk. En artigkar kunne fortelle meg at utstyret mitt lå i veien i tilfelle han skulle ut med bilen sin. Litt rart at han skulle ut med bil med tanke på at bilen sto bak en båt på henger, og masse annet skrot. Pluss at mannen var dritafull...........

Men alt i alt synes jeg det er flott at de tar ansvar og stiller krav:-)

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg