Side 2 av 4 FirstFirst 1234 SisteSiste
Resultater 11 til 20 av 37

Thread: Dykke i lakseførende elver

På gli.. McSnus's Avatar

Ble medlem
    Jun 2006
    Sted
    Sandnes
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

SV: Dykke i lakseførende elver

Er jo gjerne slått opp skilt om forbud mot bading i
    vassdrag som er i fbm. drikkevannskilder, men dette
    er vel knapt snakk om "bading" i den forstand.

hvis ikke rolig bading er lov så er selvsagt ikke dykking heller.. har aldri sett forbud mot bruk av ubåt heller men der igjen går vel det under båt. selv om den er under vann.

jeg driver selv med laksefiske å betaler rimelig mye i året for dette.. så hadde jeg sett en dykker der jeg fisker så hadde jeg nok fått dykker på kroken. dratt han opp i båten og slått han i hodet med noe hardt!

Det er så absolutt unødvendig å dykke i elver med laks i i fiskesesongen. fiskesesongen varer ca. 2mnd men det er fisk lenger enn som så så det er bare tull å dykke der nå. det er totalt mangel på respekt for di som betaler for å fiske. visse plasser betaler du mellom 300-1000kr pr. døgn å da kan du kansje forstå hvorfor du ikke skal gjøre det.. og ja du havnet nettopp på min liste over folk jeg nekter å dykke meg.

å det er da også svært unødvendig å gni det inn med å legge ut på ett forum.. noen ting er det bedre å bare i så fall gjøre enn å spør å informere alle om det

0 Not allowed! Not allowed!
    Mr. White

På gli.. toroskar's Avatar

Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Stavanger
    Thumbs Up/Down

Lese Arnt Eirik Hansens innlegg en gang til kanskje McSnus?? :

Quote Originally Posted by Arnt Eirik Hansen View Post
    Da var det prøvd..
    Tok turen i ett området som er fredet for fisking så vi ikke
    tråkket noen fiskere på tærne midt i døgnet demses

Ble flere observasjoner av fisk men ikke noen skikkelig store.
    En del ørret ble også sett.

Fossen var mest spennende for å si det slik >

Neste gang blir på høsten sammen med elvevakten som vi
    se seg en runde gjennom gytekulpene.

Arnt
    edit: typo

Litt garvet Daniel H's Avatar

Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Halden, Østfold
    Thumbs Up/Down

Vil vel si at når det gjelder Lakse elver, så er vel den prøve først og feile etterpå teorien ganske så idiotisk
    Men etter hva jeg har lest her i forumet før, så er vel du Arnt Eirik Hansen lovens lange arm....... eller nær venn med noen som er olice: Så mitt forslag er: ring onkel P, et eller annet sted. Eller spør kameraten din

Særklasse Arnt's Avatar

Ble medlem
    Jan 2002
    Sted
    Berlevåg.. Nærmest Ishavet
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/2

Quote Originally Posted by Daniel H View Post
    Vil vel si at når det gjelder Lakse elver, så er vel den prøve først og feile etterpå teorien ganske så idiotisk
    Nå er jeg litt spent på hva som er prøvd først og feilet.. om jeg forstår utsagnet rett?

Men etter hva jeg har lest her i forumet før, så er vel du Arnt Eirik Hansen lovens lange arm.......
    Æhh.. Nei, not, neppe.. og alt det der

eller nær venn med noen som er olice:
    Vi bor i Berlevåg.. De fleste er vel nær venn med noen andre her som
    på andre små plasser. Hjelper dog ikke å være venn om man bevist
    bryter loven på noen måte :

Så mitt forslag er: ring onkel P, et eller annet sted.
    Personlig har jeg en formening om at jeg ikke trenger det. Går
    mere på sunt folkevett, og noen sier jeg ikke har det til tider.. :azzangel:

Eller spør kameraten din
    Vi spurte elvevakta.. som neste gang skal være med..

Arnt

Litt garvet Grizzly78's Avatar

Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by McSnus View Post
    jeg driver selv med laksefiske å betaler rimelig mye i året for dette.. så hadde jeg sett en dykker der jeg fisker så hadde jeg nok fått dykker på kroken. dratt han opp i båten og slått han i hodet med noe hardt!

Det er så absolutt unødvendig å dykke i elver med laks i i fiskesesongen. fiskesesongen varer ca. 2mnd men det er fisk lenger enn som så så det er bare tull å dykke der nå. det er totalt mangel på respekt for di som betaler for å fiske. visse plasser betaler du mellom 300-1000kr pr. døgn å da kan du kansje forstå hvorfor du ikke skal gjøre det.. og ja du havnet nettopp på min liste over folk jeg nekter å dykke meg.

å det er da også svært unødvendig å gni det inn med å legge ut på ett forum.. noen ting er det bedre å bare i så fall gjøre enn å spør å informere alle om det
    Er du redd for å dele med andre?

Uansett total mangel på respekt for allemansretten og for folk som ikke fisker laks. Tror neppe det er eller blir et problem om noen dykkere suser nedover elva. Slår du kanopadlere i hodet også? Fiskesesongen varer ikke så lenge nei... synd at det er da mange har ferie og mulighet for slike sysler (kano mm).

Synes nå det er best å dykke i elva på tidlig i sesongen. Når sesongen er slutt bør laksen få ro til å gyte. Det burde være i din interesse også, eller? Og som laksefisker burde du vite at det meste av fisken vandrer ut i sjøen igjen etter gyting. Mindretallet overvintrer i elva. (Noen dør også da).

Man er bare nødt til å respektere at man må dele naturen med andre. Man kan ikke kjøpe seg til eksklusive rettigheter som holder allmennheten ute. Og bra er det!

Dykk i vei! Blir neppe noe stort problem for fiskerene med det første. Og laksefiskerene kan neppe skylde på dykkere for manglende fangst. Uten at jeg veit det sikkert, tror jeg ikke en dykker vil påvirke fangsten i stor grad. Dorging etter kano, gir fangst. Virker ikke som fisken blir nevnerdig påviket av det.

Og man trenger ikke spørre grunneier om lov. Eneste man bør være obs på er eventuelle drikkevannsrestriksjoner, men er vel få lakseførende elver som har det. Allemannsretten gjelder på land som vann!

På gli.. McSnus's Avatar

Ble medlem
    Jun 2006
    Sted
    Sandnes
    Thumbs Up/Down

håper noen gjør en slik feil å dykker en plass di av sunn fornuft ikke burde dykke på å blir sittende fast i innsugings slusen for drikkevann. helt idiotisk å dykke i lakse elv. jeg fisker da heller ikke akkuratt i det hullet du har skåret ut for isdykking selvom jeg helt sikkert har lov til det. men da hadde det blitt mye galne dykkere. gidder ikke diskutere dette mer.. jeg kjenner sinnet begynner å koke. blir virkelig forbanna av slike diskusjoner.

Mr. White

Meget aktiv moped's Avatar

Ble medlem
    Oct 2002
    Sted
    Tromsø
    Thumbs Up/Down

Elva det her er snakk om er statsgrunn, som jo nylig er overdratt til Finnmarkseiendommen. Her er det som kjent våre venner i det morsomme huset i Karasjok som holder i trådene. Så en eventuell tillatelse bør vel komme herfra? (Jo, jeg er klar over at den lokale jeger- og fiskeforeningen forpakter vassdraget.)

Morten

wreckseeker

På gli.. toroskar's Avatar

Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Stavanger
    Thumbs Up/Down

Noen som vil være med å dykke i Figgjoelva i Sandnes??? Det er vel i nærheten av deg McSnus?? Bli med?? ;D

På gli.. McSnus's Avatar

Ble medlem
    Jun 2006
    Sted
    Sandnes
    Thumbs Up/Down

du får da satse på at du ikke treffer på meg! gi meg beskje om hvor og når så skal jeg komme å fiske dere opp igjen

Mr. White

Litt garvet Grizzly78's Avatar

Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by McSnus View Post
    håper noen gjør en slik feil å dykker en plass di av sunn fornuft ikke burde dykke på å blir sittende fast i innsugings slusen for drikkevann. helt idiotisk å dykke i lakse elv. jeg fisker da heller ikke akkuratt i det hullet du har skåret ut for isdykking selvom jeg helt sikkert har lov til det. men da hadde det blitt mye galne dykkere. gidder ikke diskutere dette mer.. jeg kjenner sinnet begynner å koke. blir virkelig forbanna av slike diskusjoner.
    Hva med kano, vil du svare på det? Og tror du virkelig at fisket blir ødelagt av en dykker eller to? Hvis du kun har kort for de minuttene dykkeren fyker forbi, kan jeg forstå det. Men de fleste har minimum døgnkort.

Skremmende hvor egoistisk samfunnet har blitt. En dykker eller en kano som bruker noen minutter på å suse forbi et laksevald er da ikke noe problem. Hvis det ødelegger din fiskeopplevelse så er det du som har problemer. Enn så lenge er det langt fra et problem, og inntill videre er det bare å dykke eller padle i kano eller kaiakk.

Man fisker ikke i et hull i isen hvor det dykkes. Fordi man skal vise hensyn og velge et annet sted på vannet. I en elv er det langt vanskeligere. fiskerene står tett i tett, og helst der hvor fisken står. Da må det bli lit "kollisjoner". Men dykkeren eller padleren oppholder seg jo ikke på en plass så lenge at det vil by på problemer.

Og til sist. Du vil sikkert ikke bli buddyen min. Ta det med ro, du er nok ikke den jeg vil foretrekke å dykke med du heller. Like barn leker best.

Side 2 av 4 FirstFirst 1234 SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg