Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 21

Thread: Solodykk på klubbtur??

På gli..

Ble medlem
    Jun 2002
    Sted
    Midt- Norge
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Solodykk på klubbtur??

Jeg var med på klubbtur til Stokkøya i helga. Der hadde vi en livlig! diskusjon vedrørende solodykking. Jeg har lyst til å høre hva dere mener om temaet.

Problemstillingen var som følger:
    En av de mest erfarne i klubben (Divemaster med ca. 300 dykk) oppdaget lørdag at batteriet til computeren var dødt. Han hadde mao ikke computer som fungerte.

Diskusjonen gikk da på følgende:
    Kan han da planlegge sammen med to buddyer, som skal dykke sammen, at han blilr med som 3.mann ned til 20 meter. Da skal de signalisere at 20 meter er nådd. Han skiller da lag med de andre to og svømmer alene sakte tilbake til utgangspunktet. (Langsom oppstigning.)

Noen i klubben mente dette var helt greit i og med hans lange erfaring. Andre mente det var helt uakseptabelt sikkerhetsmessig, og noen mente dette ville gi dårlige signaler til ferskingene i klubben.

Hva mener dere?

(PS: Dykket ble ikke gjennomført...)

0 Not allowed! Not allowed!

Kaffox
    Guest

Re:Solodykk på klubbtur??

Quote Originally Posted by ViLar

Hva mener dere?

Tja, sålenge nokon ikkje dykker med meg så kan dei dykke nett slik dei sjølv vil for min del.

Men eg ville sjølv aldri hadde hoppa i sjøen uten verken tid eller dybdemåler (og av den grunn har eg alltid med meg den gode gamle bottomtimeren i utstyrsbagen), og eg hadde heller ikkje gidda dykka med ein buddy som ignorerte såpass viktig utstyr.

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Sep 2002
    Thumbs Up/Down

Hodet sitter tross alt på hver enkelts kropp, noe som av og til er veldig synd . Så det er også da opp til hver enkelt hva de måtte fåreta seg i f.eks en slik situasjon. Se situasjonen litt annerledes da. La si at denne Dive Masteren var på reise i Indonesia, og det viste seg at det var en Hvalhai der nede, som alle kunne dykke med. Hvem hadde TURT å gå glipp av sitt livs dykk, på grunn av batteri ???

(trenger ikke svare den som gliser nå, og ikke vil).

Jeg for min del ville ikke kunne tenke meg å guidet en slik dykker under vann. Å hvis slikt overhode forekommer, bør det være munnkurv på slikt. Men nå snakker jeg i fra mitt hodet da

Foretrekker heller hai enn isflak...

Senior poster

Ble medlem
    Apr 2002
    Thumbs Up/Down

Mulig jeg er teit, men jeg ser ikke helt hvorfor død comp skulle tilsi at han ikke kunne følge de 2 ferske gjennom hele dykket... Som erfaren skulle han ikke ha problemer med å være buddy for 2 ferske. ( 300 dykk er egentlig ikke så mange.. ;D)
    Arne K.

Administrator Thomas Torjusen's Avatar
    9-Ball Champion!Tournaments Won: 1

Ble medlem
    Sep 2001
    Sted
    Fredrikstad, Norway
    Blogg-innlegg
    1
    Thumbs Up/Down
    Received: 14/46
    Given: 16/0

Quote Originally Posted by ViLar
    Kan han da planlegge sammen med to buddyer, som skal dykke sammen, at han blilr med som 3.mann ned til 20 meter. Da skal de signalisere at 20 meter er nådd. Han skiller da lag med de andre to og svømmer alene sakte tilbake til utgangspunktet. (Langsom oppstigning.)
    Hei

I utgangspunktet ser jeg ingen problemer med dette ut fra vedkommendes sikkerhet. Bunntiden på et slikt dykk blir jo minimal. Fortsår det også slik at han starter en sakte oppstigning straks han er på 20 meter. Dette burde jo også være greit.

Tatt erfaringsnivået hans i betraktning så ville jeg gjort dette, MEN ikke på klubbtur.

/Thomas

Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Meget aktiv Andre's Avatar

Ble medlem
    Aug 2002
    Sted
    Fredrikstad
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Thomas
    I utgangspunktet ser jeg ingen problemer med dette ut fra vedkommendes sikkerhet. Bunntiden på et slikt dykk blir jo minimal. Fortsår det også slik at han starter en sakte oppstigning straks han er på 20 meter. Dette burde jo også være greit.
    I utgangspunktet kan det se ganske uskyldig ut, men det kommer an på bunntid osv. Det er ikke noe problem å bendse seg på et slikt dykk hvis man bare har nok bunntid og stiger sakte nok opp. Sett f.eks. at de brukte ca. 30 minutter på vei ned og på 30 meter og så stiger han laaangsomt opp igjen (1 m/min)

Dec to 20m(1) on Air, 15m/min decent.
    Level 20m 28:40 (30) on Air, 0,63 ppO2, 20m END
    Asc to 6m(44) on Air, -1m/min ascent.
    Asc to 3m(47) on Air, -1m/min ascent.
    Stop at 3m 1:00 (48) on Air, 0,27 ppO2, 3m END
    Asc to sfc.(51) on Air, -1m/min ascent.

Off gassing starts at 12,4 m

Han kan da få et problem iom. at den veeldig trege oppstigningen gjør at avgassing i teorien ikke begynner får man når 12.5 meter. dvs. at han har en bunntid på 38 minutter og ikke 30.... Greit nok at dette er å strekke det litt på et slikt grunt dykk, men siden han hverken har klokke eller dybdemåler så blir gjennomføringen av dykket ren gjettning.

Jeg ville heller ha gjenomført hele dykket sammen med de andre, lagt konstant en meter eller 2 over de andre og dermed gjennomfør dykket på deres computere.

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Sep 2002
    Sted
    Harstad
    Thumbs Up/Down

La oss ikke overdramatiser her.

Når det gjelder utstyr så er jeg av den oppfatning at det på veldig mange klubbdykk er en eller annen som ikke har alt sitt i orden. Så er spørsmålet: Kan man fremdeles gjennomføre dykk? Svaret blir ofte ja, ved at man aksepterer økt risiko, og at dykkeleder og buddies gjør det samme.

I dette tilfelle har ikke dykker 1 computer eller dybdemåler. Neivel. I gamle dager målte man opp dybde med tau, og forholdt seg til det. Det jeg prøver å si er at om han velger å dykke etter en annens dykkers dybdemåler, så er også dette forsvarlig, så lenge de har blitt enige om fremgangsmåten.

Det er ikke nødvendig å begynne med lange utregninger og slikt.
    Eksempel:
    Man avtaler f.eks. maks dybde 21 meter, bunntid 40 minutter (eller 30 meter, 20 minutter). Går så ned til 21 meter i løpet av 40 minutter (sjøl om dypest i begynnelsen av dykket er å anbefale). Når tiden har gått sier buddy fra, og så foretar man oppstiging sammen, og er oppe i løpet av 6 minutter, hvis man regner med tre minutter sikkerhetsstopp. Alle tre dykker sammen og kommer opp sammen.
    Det som derimot blir problematisk, da spesielt for dykkeleder, er at en mann skiller seg ut fra gruppen og dykker solo. Det kan selvfølgelig ikke aksepteres, mest sannsynlig ut fra klubbens statutter.

Singeldykking gir dårlige signaler til ferske dykkere. At man er kreativ og bruker litt sunn fornuft vitner om en god forståelse av hva vi driver med.
    Det er nå min mening.

Kyrre
    Harstad

--- Hoka Hey! It is a good day to dive! ---

Kyrre Ingebrethsen
    Harstad Sportsdykkerklubb
    Fotograferer med Olympus C5060 og PT-20.

Meget aktiv Andre's Avatar

Ble medlem
    Aug 2002
    Sted
    Fredrikstad
    Thumbs Up/Down

Det er jo nettopp det som er poenget mitt. Så lenge han mangler utstyr som dybdemåler og klokke har han overhodet ingen mulighet til å "improvisere" hvis noe skulle skje på vei opp alene. Dykker han derimot sammen med buddyer og etter deres computer vil ikke det by på veldig store problemer med mindre han mister kontakten med buddy.

At man før dykket etter andre kriterier og sikkerhetshensyn er da total uvesentlig.

På gli..

Ble medlem
    Jun 2002
    Sted
    Midt- Norge
    Thumbs Up/Down

Sett f.eks. at de brukte ca. 30 minutter på vei ned og på 30 meter og så stiger han laaangsomt opp igjen (1 m/min)

Jeg ville heller ha gjenomført hele dykket sammen med de andre, lagt konstant en meter eller 2 over de andre og dermed gjennomfør dykket på deres computere.
    Det var aldri diskutert å gå til 30 meter! Han skulle bli med to buddyer til 20 meter, og begynne oppstigning med en gang 20 meter var nådd (mao minimal bunntid på 20 meter). Lagsom oppstigning solo.

Han ville ikke gå dypere enn 20 meter selv sammen med andre i og med at han ikke hadde en personlig computer. Han ville heller ikke dykke på de andre to sine computere.

Jeg syntes i utgangspunktet at dette virket harmløst. Det var meget interressant å lese tilbakemeldingene her. Men jeg synes nå fortsatt at dette virker mer harmløst enn f.eks. ett dykk MED alt utstyr ned til 40 meter. Maksdybden blir jo tross alt 20 meter, og bunntiden minimal...

Resultatet på turen ble i alle fall at han fikk låne computeren til kona. Hun ble på land og han ble med en buddy ned til 36 meter... Takk for mange gode tilbakemeldinger

Ekstremt aktiv

Ble medlem
    Sep 2002
    Sted
    Harstad
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by vbh
    ???
    Å starte dykket på defekt utstyr ? Da sier jeg heller nei , og tar det dykket igjen en annen gang.
    Det samme gjør jeg. Men om andre velger å dykke på en annen måte en meg, så legger jeg meg ikke oppi det. Grunnen til at jeg nevnte gamle dager er at man har mulighet til å måle dybde på andre måter enn med allslags nytt utstyr.
    Hadde det for eksempel vært akseptabelt å måle opp 21 meter tau og bruke det som dybdemåler? Og at dykkeleder sender knallskudd i vannet når 40 minutter har gått? Vanligvis ville man ikke akseptert en sånn metode, men vi har ihvertfall ivaretatt behovet for å måle dybde og tid.
    Det at man har moderne utstyr betyr ikke at det er den eneste måten å dykke på.

Om jeg faktisk ville vært med som buddy er en annen diskusjon.

Kyrre
    Harstad

--- Hoka Hey! It is a good day to dive! ---

Kyrre Ingebrethsen
    Harstad Sportsdykkerklubb
    Fotograferer med Olympus C5060 og PT-20.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg