Side 4 av 4 FirstFirst ... 234
Resultater 31 til 39 av 39

Thread: UV Jakt ferskvann

Senior poster Symbiose's Avatar

Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Oslo Øst
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

SV: UV Jakt ferskvann

Skal på hytta på toten til sommeren... Du viser meg da eller? Du er vel ikke så langt i fra der.. Ikke utal deg om opprinnelsen til folk du ikke vet noe om... :hot:

Kom opp med en som har definert det da, ikke bare hva dere mener.. link bevis.. Rykter skaper forvirring...

0 Not allowed! Not allowed!
    Mot idiotene kjemper selv gudene forjeves.

Hyperaktiv KOMPRESSOR's Avatar

Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Tangen (Stange)
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Symbiose View Post
    Skal på hytta på toten til sommeren... Du viser meg da eller? Du er vel ikke så langt i fra der.. Ikke utal deg om opprinnelsen til folk du ikke vet noe om... :hot:

Kom opp med en som har definert det da, ikke bare hva dere mener.. link bevis.. Rykter skaper forvirring...

Det heter ITTE på Toten... Du er avslørt! Du har bodd for lenge i byen, ha ha!
    -Eller er det ikke "in" blant blårussen på BI å snakke totning om dagen?...

Og for å jakte gjedde med hagle må man ha.... hagle OG gjedde. Såvidt meg bekjent er det ikke allverdens med gjeddevann borti der (= gærne si'a), men jeg kan ta feil. Poenget er i allefall at det i tidligere tider var svært vanlig å skyte gjedde med hagle på vårparten. Ikke min greie, men heller ikke noe jeg har noe i mot. -Betingelsen er selvsagt at vedkommende ikke forstyrrer offentlig ro og ikke minst fuglelivet. Blyhaggel har som kjent vært forbudt i våtmark i en mannsalder, så det burde holde miljømessig også. Men om det har noe for seg for så mange er jeg ikke sikker på. Etter det jeg har hørt gjøres det for en stor del for "moros skyld", og så pælmer de gjeddekadaveret i buskene. Akkurat dét har jeg noe i mot, enten det brukes hagle eller fiskestang.

Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Oslo Øst
    Thumbs Up/Down

Jeg liker å eie litt så her kommer det til alle " som har det gøy på landet"

http://www.frivannsliv.no/Undervannsjakt.html

LES: Etter å ha rådført oss med fiskeforvalter, samt jurist i sakens anledning, viser det seg følgende:

Loven om Lakse og innlandsfiske paragraf 37, sier at det ikke er lov til å lystre eller bruke lignende redskap for å avlive fisk.

Derimot er harpun definert som et skytevåpen, og derfor har vi lov til å skyte gjedde med harpungevær i ferskvann så lenge det ikke er et lakseførende vassdrag (her kan man allikevel søke om tillatelse i forbindelse med kultiveringstiltak) og man har grunneiers tillatelse.

Er det ikke vakkert!?

Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Oslo Øst
    Thumbs Up/Down

Hehe.. btw Einavatn er desverre blitt et gjeddevann.. Så gjedda ta en andunge engang.. hehe..

På BI er det en del totninger. Kjenner i allefall noen. Men dette er en diskusjon som hører annet sted henn.

Det endrer ikke fakta med at Harpun er et skytevåpen! Så jeg humrer litt for meg selv her jeg sitter da Gutta i byen vet mer om slike ting enn folk på landet ..

Om det nå skulle være andre ting enn ONtopic kan du ta det på PM, Dritt kasting hører ikke hjemme på et forum. Barnehagesnakk kan vi ta på PM evt

Hyperaktiv KOMPRESSOR's Avatar

Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Tangen (Stange)
    Thumbs Up/Down

I tilfelle en jurist samt en fiskeforvalter har tolket harpun til å være et våpen, og at dette dermed kan benyttes til uv-jakt på gjedde, så er jo det en god start. Imidlertid er veien adskillig lengre for å få dette offisielt. Neste tolkning av fagfolk kan like gjerne slå den andre veien. Vi snakker altså om én tolkning som ett miljø støtter seg på, og dessverre ikke noe mer. Du har sikkert passert meg med et halvår i rettslære på skolen så du skal skjønne hva jeg mener.

Drittkasting??! ???
    -Jeg tror du misforstår Dykkesidens uformelle tone en smule

Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Oslo Øst
    Thumbs Up/Down

Ja jeg skjønner hva du mener, men du skal ikke være redd for å ta gjedda med harpun. Du har nå på den nettsiden jeg viste nok bevis til å føre din sak dersom noen mener annet.

Jeg skal i allefall til Eina om 14 dager å skyte den jævel fisken. :P Ingen som liker gjedda alikevel der oppe. Den åt opp all ørreten der oppe. Gjort resten så sky at du får en liten ørret hver 10. år

Dersom du er i nærheta får du si i fra så sleng deg med, Både med og uten dykke utstyr

Eneste jeg må gjøre nå er å finne ut hvordan ta livet av den raskest mulig så den ikke biter meg :P

På gli..

Ble medlem
    Jun 2006
    Thumbs Up/Down

Angående vårjakt på gjedde så kan jeg vel si at jeg har tatt min del. Men bare så det er sagt så er det ikke særlig effektivt å bruke hagle pga at man ofte treffer gjedda med en slik ladning og dermed lages hull på flyteblæra, og den synker. Bedre å bruke grovkalibret og skyte under den slik at den besvimer av sjokket og flyter opp. Veldig effektivt når det ligger mange i en pøl i sivet og koser seg i sola. Da er det bare å pelle. Men husk at grovkalibret kan ha en fare for at kula kommer opp igjen ved feil vinkel.
    Lovligheten på dette kan andre få avgjøre.

Vi gjorde ikke dette pga mat siden elva jeg bodde langs ikke var av det reneste slaget. Men krepsen spiste vi problemet var bare at det gjorde Gjedda og. Vi tørket Gjedda og brukte det som godt til bikkjene.

Hvis man stirrer inn i kjeften til en passe stor gjedde så ser man hva slags rovdyr det er. Farlige saker.

Nykommer

Ble medlem
    Jul 2007
    Thumbs Up/Down

DNs syn på fangst av gjedde i ferskvann med UV-redskap, fra e-post mottatt 7.juli:

"Spørsmål om fangst av gjedde med harpun og slynge

Vi viser til e-mail innkommet til oss 28 juni 2007. I henhold til lov av 15. mai 1992 om laksefisk og innlandsfisk m.v. § 37 nr 3 er det forbudt å bruke skytevåpen unntatt for fangst av gjedde. Skytevåpen er derfor tillatt redskap for fangst av gjedde. Ordet skytevåpen er ikke nærmere definert i loven og det må derfor antas at det med skytevåpen også menes harpun. § 37 nr 6 sier følgende: "Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap". En slynge er dermed ikke tillatt brukt til fangst av gjedde eller annen fisk i ferskvann.

Motsatt står det i viltloven av 29 mai 1981 at det til jakt bare er tillatt å benytte skytevåpen med ladning av krutt. Vilkåret om bruk av krutt er ikke presisert i lov om laksefisk og innlandsfisk. Vi bygger derfor på den fortolkning at dersom det hadde vært meningen å begrense bruken av skytevåpen til våpen med ladning av krutt, måtte dette stått uttrykkelig.

Det stilles ikke i lov eller forskrift konkrete krav til harpun. Vi vil imidlertid gjøre oppmerksom på at lov om dyrevern av 20. desember 1974 også gjelder for fiske. I dyrevernlovens § 2 sies følgende: ”Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål. ”

Med hilsen

Øyvind Bonesrønning
    Direktoratet for naturforvaltning"

Nykommer

Ble medlem
    Aug 2016
    Thumbs Up/Down

Re: SV: UV Jakt ferskvann

Hei. Har lest en del men klarer ikke å finne svar. Er det lov med UV jakt i ferskvann? Er intr. å jakte på gjedda og abbor.

Side 4 av 4 FirstFirst ... 234

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg