Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 39

Thread: Dypere enn 18 m som Open Water Diver

Meget aktiv Arerj's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Dypere enn 18 m som Open Water Diver

Lurer hva dere synes om at noen med Open Water Diver sertifikat går dypere enn 18 m.

Vi har blitt tipset om en dykkeplass der det beste å se ligger på 20 m, og har lyst til å prøve oss på dette.

Bør vi vente til vi har tatt Advanced Open Water Diver, eller er dette noe vi kan prøve oss på dersom vi føler oss sikre på oppdriftskontroll osv?

mvh.
    Are

0 Not allowed! Not allowed!

Sigve
    Guest

Re: Dypere enn 18 m som Open Water Diver

Hei

Ikke noe problem for dere å gå ned til 20 meter. Jeg trodde selv at Padi Open Water var sertifikert ned til 20 meter, men tar jeg så feil? CMAS* er i alle fall til 20 meter...

Det er ikke noe problem å gå dypere enn 20 meter med Open Water heller, men du bør nesten ha noen dykk og litt erfaring. Ta dybdene gradvis.

Mvh
    Sigve Slagnes

Meget aktiv Arerj's Avatar

Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down

Etter det vi fikk vite er vi sertifisert ned til 18 m
    Å ta dybdene gradvis er vel heller ikke så dumt i grunn

Er en vegg vi dykker på, hadde et supert dykk idag på 17 m, men den skal være best fra 20 m og ned.
    Så, vi får vel bare skaffe oss mer erfaring før vi går mye dypere:P

mvh.
    Are

Elmek
    Guest

Men ha i bakhodet at man skal vere utdannet som advance for å kunne gå dypere enn 18M.

Under 20M krever det som regel en god lykt pga. dårlige lys forhold, noe som igjen gir lite med farger.

En annen ting er når det dreier seg om vegg dykk, pass veldig godt på dybde måleren så man ikke driter seg ut.
    Det har vert nokk ulykker i år.
    Har ikke noe ønske om å lese uerfarene dykkere som har tatt sitt siste dykk.

God dykke tur

På gli..

Ble medlem
    Mar 2002
    Sted
    Sandefjord
    Thumbs Up/Down

OW setifikatet som blir tatt i Norge er gjeldene ned til 20m dersom man har 2 dykk med divemaster logget ,
    men gå etter hjertet , kjenn etter hva du føler for , men hold deg til 20m ikke 20m ogned over før du har tatt aow (bra kurs forresten)

MVH Kim Clausen aka CatMan

På gli..

Ble medlem
    Apr 2002
    Sted
    Trondheim og Oslo
    Thumbs Up/Down

Som ved all dykking gjelder den gyldne regel - er du i tvil om det du planlegger er riktig for deg så er du ikke i tvil om at du legger det hele på hyllen. Overskrid aldri dine personlige grenser. Kjenn dem og stol på dem, samtidig som du ikke er redd for å søke ny kunnskap og erfaring slik at du med tiden kan flytte dem om du ønsker det.

Mye fornuftig har blitt sagt særlig om å gå flere kurs. Gode kurs gir ikke bare ferdigheter men også inspirasjon og glede til å dykke mer.

Angående dybegrenser for OWD gjaldt følgende pr. mars 2002.
    • Dykk ikke dypere enn 18 meter uten erfaring
    • Dykk aldri dypere enn 30 meter ved fritidsdykking
    • Ved nødstilfeller kan du gå til 42 meter men aldri dypere

Hva som regnes som "erfaren" dykker sier disse ingenting om, men på mitt OWD kurs syntes instruktøren jeg var trygg nok i vannet til at han tok meg med til 21,2 meter på dykk 2. Det er altså ikke påkrevet med egne kurs for å gå dypere.

Husk at det er kombinasjonen av tid og dybde du skal passe deg for. PADIs standardtabell er svært konservativ, så om du holder deg innenfor ikke-deko grensen på 45 minutter er 20 meter ingen problem. Pass bare på at oppstigningen går sakte nok og gjennomfør sikkerhetsstoppet. For å gjøre det trengs oppdriftskontroll. Riktig svømmeteknikk og perfekt oppdriftskontroll er en selvfølge å trene på inntil du mestrer det komplett. Personlig har jeg en jobb å gjøre her og legger alltid inn øvelser underveis i dykket for å bli bedre.

God tur

Beste hilsener
    Jon Egil

Meget aktiv

Ble medlem
    Jun 2002
    Sted
    Bodø
    Thumbs Up/Down

Hei alle! ???
    Sjøl tok jeg AOWD etter jeg hadde passert 70 dykk i loggen, og hadde gjennomført alle typer dykk fra drift i Saltstraumen til båt og dypdykk. Det jeg mener er at man ikke må se seg blind på sertifisering dersom noen har dykket aktivt i mange år og tatt dette gradvis. Advancekurset er på sin side veldig riktig å gjennomføre dersom du ikke har noen andre erfarne og dykke sammen med da det gir en bredere erfaring for nye dykkere! Det viktigste PADI-kurset jeg mener ALLE bør gjennomføre er Rescue. Dette er det mest nyttige kurset jeg har vært med på! ;D

Hilsen McDiver
    PADI Divemaster
    240 loggede dykk

"The URGE to SUBMERGE"

VegardJ
    Guest

Hva som regnes som "erfaren" dykker sier disse ingenting om, men på mitt OWD kurs syntes instruktøren jeg var trygg nok i vannet til at han tok meg med til 21,2 meter på dykk 2. Det er altså ikke påkrevet med egne kurs for å gå dypere.
    Isåfall så gjorde Instruktøren din noe han ikke har lov til ihht. PADI sine standarder.

Instruktør manualen har dybdebegrensinger på alle øvelsesdykkene. Sjødykk 1 = maksdybde 12meter Sjødykk 2-4 Maksdybde = 18 meter.

Og det er jo ikke så veldig bra.....

Mvh
    Vegard

På gli..

Ble medlem
    Apr 2002
    Sted
    Trondheim og Oslo
    Thumbs Up/Down

Stemmer nok det Vegard. PADIs standarder ble i det hele tatt ikke tatt så veldig hensyn til. Jeg tok det opp med dem og med Trond Skåre i PADI Norge, og de var enige med meg da, så saken er ute av verden. Men noen flere kurs skal jeg ikke ta hos dem nei.

JE

Senior poster

Ble medlem
    Apr 2002
    Thumbs Up/Down

Mange fornuftige råd og innspill her, men ikke glem at dybde er bare av brikkene i puslespillet. Strømforhold, sikt, dagsform, er det bunn eller fritt fall osv alt dette teller ved planlegging av et dykk.

Noen ganger er det ikke tilrådelig for en fersk dykker i det store og hele å gå i vannet selv om dybden er begrenst.

Men det vitner om gode holdninger og sunn fornuft at du tar opp problemstillingen. Fortsett slik.

mvh
    Arne K.

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg