Side 1 av 8 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 10 av 76

Thread: Sidescan sonar - Diskusjon, bilder, erfaringer mm.

Hybrid View

Previous Post Previous Post   Next Post Next Post
    Meget aktiv GlennK's Avatar

Ble medlem
    Feb 2004
    Sted
    Akershus
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

Sidescan sonar - Diskusjon, bilder, erfaringer mm.

Som topic sier, her kan vi kanskje utveksle erfaringer, bilder osv osv rundt sidescan systemer.

Siden det ble så mye frem og tilbake vedr. forskjellige sonar systemer i salgstråden min, så tenkte jeg det kanskje var interesse for en slik tråd her på forumet.

Er det noen som har noen bra bilder gjort med sidescan systemer, del de med oss!

Erfaringer og tips rundt forskjellige systemer er også velkomne.

Selv har jeg en del bilder, synspunkter og erfaringer med litt forskjellige systemer og oppbygning, og deler dette gladelig med andre som har interesse av slike systemer.

Kanskje vi også kan utveksle domumentasjon osv. i denne tråden også?

Med vennlig hilsen
    Glenn

0 Not allowed! Not allowed!

Ble medlem
    Feb 2004
    Sted
    Akershus
    Thumbs Up/Down

SV: Sidescan sonar - Diskusjon, bilder, erfaringer mm.

Var det plutselig ingen som hadde noen synspunkter på bruk, anvendelighet, pris, kvalitet osv osv på sidescan sonarer nå?

Det var jo så mye frem og tilbake vedr. bra gode og dårlige bilder i salgstråden min, så jeg hadde håpet at en del av det kunne fortsatt være del av en diskusjon/menings utveksling her i denne tråden.

Nå er det jo også enda et sidescan system til salgs her på forumet, et Sportscan system komplett med PC og transport kuffert.
    Prisen er ikke så ille heller, etter mitt syn.

Glenn

Meget aktiv parknudsen's Avatar

Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Kristiansand
    Thumbs Up/Down

Det er et svært intressant tema, men jeg har ikke nok erfaring eller peiling til å diskutere stort

Men kunne godt tenke meg en forklaring på hvordan man får "lagt" farge på bildene slik som dem du brukte som eksempel i salgstråden din.

Du viste jo et bilde tatt med en M1 hvor det var brukt rød/gul farge for å fremheve kontraster(eller hvordan er uttrykkes). Dette gjorde jo bildet svært mye bedre å lese etter min mening. De bildene du visste som du hadde "tatt opp" var jo i svart/hvit og ikke like lett å lese.

PA

Topdal DK

Ble medlem
    Feb 2004
    Sted
    Akershus
    Thumbs Up/Down

Fargepaletter kan man velge etter som hva man ønsker.
    Hvordan det gjøres, og hvilke farger/paletter som er mulig å bruke varierer fra system til system.

F.eks så er det en del forhånds valgte farge oppsett i f.eks Sportscan programvaren, mens i Lowrance programvaren som benyttes til å vise data fra feks PingFin og Burton kan man velge alle farger selv.

Jeg kan legge ut eksempler dersom det er ønskelig.

Glenn

Meget aktiv

Ble medlem
    Jul 2004
    Thumbs Up/Down

Jeg lurer litt på hvordan søket utføres sånn praktisk.

Hvilken båt bruker dere? Hvor mange "overkjøringer" gjør dere.. etc etc.

Mvh.
    Andreas

Senior poster

Ble medlem
    Jun 2002
    Sted
    Stavanger
    Thumbs Up/Down

Det er noen virkelig flotte sss bilder her: http://www.abc.se/~pa/sture/

Vet du om det mulig å forlenge kabelen på Sportscan systemet til si 60m og evt. hvor mye noe slikt ville kostet?

Øystein

Utstyr er kun en liten bit av DIR!

Ble medlem
    Feb 2004
    Sted
    Akershus
    Thumbs Up/Down

Ja, Sture og Per er de to "guruene" innenfor SSS i Europa vil jeg påstå.
    En del av de bildene er laget med sonarer helt opp i 1200kHz, men de har igjen ingen rekkevidde. Tror det er 15m eller noe som er effektiv rekkevidde.

De har brukt ca. 10 år på å utvikle en del av disse systemene, og hva det koster kan man bare gjette seg til (selv om man neppe kommer i nærheten av hva det virkelig har kostet).

Og ja, det er mulig å forlenge kabelen til en Sportscan. Du kan enten kjøpe en forlengelses kabel, eller du kan selv skjøte den. MEEN du må huske på at Sportscan ikke er trykk testet til større dyp enn 30 meter, så dersom du hiver på 60 meter kabel (som er maks extention fra Imaginex) så kan du ikke svinge eller sakke ned farten slik at fisken synker, da drukner den.
    Og npr man da tenker på at 100% av elektronikken liger inne i fisken, så kan det bli en dyr erfaring.

edit: En ferdig 60m (200fot) kabel til Sportscan koster US$795.- + frakt/mva

Glenn

Ble medlem
    Feb 2004
    Sted
    Akershus
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by Andreas BS View Post
    Jeg lurer litt på hvordan søket utføres sånn praktisk.

Hvilken båt bruker dere? Hvor mange "overkjøringer" gjør dere.. etc etc.

Mvh.
    Andreas
    Et sonar søk gjøres ved kjøring på paralelle linjer. Et sveip over et område vl som oftest avdekke om det finnes noe av interesse der eller ikke. Men for å identifisere evt. objekter så trengs det som regel flere sveip fra forskjellige retninger mot objektet. Dette for å få sett objektet fra så mange vinkler som mulig, for så å kanskje klare å identifisere det uten å være nødt til å dykke.

Man kan bruke all slags båter, vi har brukt alt i fra en liten 4-seters "ungdomsbåt/speedbåt", Buster RS, snekke, skøyte og større arbeidsbåter. Type søk og utstyr avgjør litt hvor stor båt som er nødvendig eller hensiktsmessig for søket.

Liten vits i å dra opp en 50 fot stålbåt i et fjellvann som er 200x200 meter stort kan man si. Da fungerer det bedre med en 8fot gummibåt eller en kano.

Glenn

Meget aktiv

Ble medlem
    Apr 2004
    Sted
    inderøy
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by oysteinm View Post
    Dette va stygg interessante tinger. Føler veldig til iver når jeg ser den kvalitet de klarer å bringe frem på sonarbildene. Hva er vanlig kvalitet på slike bilder og hvor mye ustødighet pga bølge takler slike instrumenter? Varierer dette med prisleiet på utstyret? Ofte sett på som kvalitets spekter også(pris differansen).

Joda Glenn vi er med deg. Dette er et spennende tema.

tah

DIM/DIY

Ble medlem
    Feb 2004
    Sted
    Akershus
    Thumbs Up/Down

Quote Originally Posted by catfish View Post
    Quote Originally Posted by oysteinm View Post
    Dette va stygg interessante tinger. Føler veldig til iver når jeg ser den kvalitet de klarer å bringe frem på sonarbildene. Hva er vanlig kvalitet på slike bilder og hvor mye ustødighet pga bølge takler slike instrumenter? Varierer dette med prisleiet på utstyret? Ofte sett på som kvalitets spekter også(pris differansen).

Joda Glenn vi er med deg. Dette er et spennende tema.

tah
    For å si det slik, den kvaliteten du ser på bildene til Sture er nok mulig å få til med kommersielt utstyr som er i "vanlig" salg, men det koster nok mer enn det smaker.
    Disse bildene som vises er *ikke* gjort under søk, men gjort i ettertid med best mulig tilpasning av frekvens, avstand til objektet, hastighet på båten, antall ping pr. sek osv osv.

Skal man ha slik oppløsning som Sture viser på f.eks :

så har man next-to-nothing i range. Jeg går ut i fra at Sture har brukt noe slikt som en rekkevidde på 15 meter eller noe når han har laget disse sonogrammene.
    Og slike ranger er jo ikke noe man kan ha nytte avf ute i felten. Man klarer ikke å lokalisere noe objekt eller vrak med det, men man kjører med en sonar med lengre rekkevidde og lavere oppløsning.
    edit: Sture har benyttet en 440kHz transducer på 407x3mm og programvare som han selv har skrevet når han laget dette bildet. Dybden er 50 meter.

Som på f.eks :

så er rangen satt til 200meter, da vi ikke visste hvor i terrenget skuta lå.
    Det er forøvrig Norvard som ligger utenfor Moss som vises.
    Jeg la ved noen forskjellige farge kombinasjoner, for å vise hvor stor forskjell det kan gjøre på et objekt.

Når det gjelder bølger, så takler selve sonaren det meste. MEN dersom det er bevegelse i slepefisken så blir bildene ubrukelige. Derfor er systemer hvor svinger/transducer er montert i/på skute siden veldig sårbare for bølger.
    En slepefisk+en god porson med kabel ute i vannet er den beste løsningen, da bevegelser fra båten ikek vil påvirke slepefisken.

Glenn

Side 1 av 8 123 ... SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg