Side 2 av 9 FirstFirst 1234 ... SisteSiste
Resultater 11 til 20 av 90

Thread: Nakensnegler i Norge

Hyperaktiv

Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0

SV: Nakensnegler i Norge

Quote Originally Posted by Froskemannen View Post
    PS! Bildene ligger foreløpig på www.photobucket.com, mens jeg jobber med å lage egne sider... Er rimelig grønn her :
    skal du ha fotoalbumløsning?

0 Not allowed! Not allowed!
    -- planet earth is blue --

Særklasse

Ble medlem
    Apr 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down
    Received: 1/9

Ja, på en eller annen måte... *grmf*

Mvh Christian

Meget aktiv

Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/3

Æsj, jeg er i ferd med å få en solid konkurrent. :thumb:

Særklasse

Ble medlem
    Apr 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

He he... vi får nå se hva det blir. Tror jeg kommer til å fokusere mer på bilder og mindre på marinbiologi enn du har gjort, så helt identiske blir nok sidene ikke. Og jeg er sikker på at vi kan utveksle mange erfaring er lære masse av hverandre, Kåre! Særlig jeg av deg

Mvh Christian :stjerne:

Hyperaktiv Diver_DAD's Avatar

Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Nittedal
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0

Hvorfor mangler "kamera" ved siden av så mange navn ?

Har du ikke sett alle ?

Jeg har dykka på Mosel

Særklasse

Ble medlem
    Apr 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

*hehe* har sett alle og vel så det! Neida... mangler vel fortsatt flesteparten... De med kamera er de jeg har egne bilder av som ligger ute på www.dykkefoto.net (photobucket foreløpig da...)

Mvh Christian

Særklasse

Ble medlem
    Apr 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Har oppdatert listen med noen nye arter, og lagt til et par-tre nye navn på de som allerede var på listen. Se forøvrig første posting for mer informasjon.

Har forøvrig funnet store eksemplarer av smørsnegl og busksnegl og en del mindre brun frynsesnegl i Oslofjorden denne uken, så det ser ut som om de er på vei tilbake Det er fullt av hydroider i fjorden, så nå venter vi bare på frynsesneglene!

Tidligere har det vært diskutert en del rundt bilder av Flabellina verrucosa og Cuthona nana, og jeg har vært blant dem som mente at en del av det som sees på som frynsesnegl faktisk var en Cuthona nana. Ser ut til at jeg må trekke det tilbake - fant nemlig i går i boka "Havets dyr og planter" (NKS-forlaget, 2000) at Cuthona nana kun blir opptil 2,5 cm lang og da er ihvertfall de fleste mine observasjoner temmelig sikkert Flabellina verrucosa. Kåre, du hadde rett - og du hadde rett i at Jussi hadde rett også

Jeg oppdaterer bildebasen og stryker en art fra observasjonslista...

Mvh Christian

Meget aktiv

Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Trondheim
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/3

Quote Originally Posted by Froskemannen View Post
    Tidligere har det vært diskutert en del rundt bilder av Flabellina verrucosa og Cuthona nana, og jeg har vært blant dem som mente at en del av det som sees på som frynsesnegl faktisk var en Cuthona nana. Ser ut til at jeg må trekke det tilbake - fant nemlig i går i boka "Havets dyr og planter" (NKS-forlaget, 2000) at Cuthona nana kun blir opptil 2,5 cm lang og da er ihvertfall de fleste mine observasjoner temmelig sikkert Flabellina verrucosa. Kåre, du hadde rett - og du hadde rett i at Jussi hadde rett også
    Jeg har egentlig ikke peiling, vet du, men med Jussi og Bill Rudman på lag, så var jeg egentlig ganske sterk i troen. Hvis du sammenligner den originale tegningen av arten, som du finner her:

http://www.seaslugforum.net/display.cfm?id=9797

- med mine bilder her:

http://www.seawater.no/fauna/Blotdyr/brunfrynse.htm

- så får det ikke hjelpe at "Dyreliv i havet" er litt uenig. Navnet skjemmer ingen. Som du ser på Sea Slug Forum, så innrømmer ekspertene at dette ikke er enkelt. Jeg vet jeg har sagt det før: Å identifisere arter kun etter utseende er en ganske tvilsom idrett, egentlig.

Når jeg fjerner arter så trøster jeg meg med at det er kvaliteten og ikke kvantiteten som teller.

Særklasse

Ble medlem
    Apr 2003
    Sted
    Oslo
    Thumbs Up/Down

Samme trøst her i gården

Rudman & Jussi er vel ikke lette å argumentere med når de først har bestemt seg heller... Og jeg er jo bare en stakkars novise! Skal på marinbiologikurs i Bergen 21.-23. oktober, så kanskje jeg lærer litt mer da

Mvh Christian

Nykommer

Ble medlem
    Sep 2002
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/1

Jeg har noen bilder av Stor Frynsesnegl, har hatt et par av dem gående i akvarium over et år. De er morsom å se på når de angriper hesteaktiniene.

Har forøvrig lest at det er hovedføden for dem, men hva lever de av i Oslofjorden, aldri sett en Actinia equina der ?

Bildene av frynsesneglen er på aquawest.com, gå til "Terrassarium" og så "Frynsesnegl på tur". Kvaliteten er ikke så god, men jeg synes de er litt morsomme.

-1 Not allowed! Not allowed!

Side 2 av 9 FirstFirst 1234 ... SisteSiste

Facebook Comments

Bookmarks

Bookmarks

Rettigheter til å legge poste innlegg

• Du kan ikkeposte nye innlegg