Dykkesiden.com
Hovedside Hjelp Søk Kalender Arcade Logg inn Registrer
Logg inn

Registrer deg (gratis)
10:24Hovedmeny
Forsiden
Nyhetsarkiv
Diskusjonsforum
Dykkesiden-effekter
Siste 50
Bruktmarked
Dykkesidens Topp 50
Dykkerlogg
Vrakarkiv
Shopping
Fotogalleri
Video
Tips oss
Om dykkesiden
Wap
Oversikt dykkeblader
Aktuelt
Fotokonkurransen 2010
Elisabeth Kristoffersens Blogg
Thomas Grindevolls Blogg
Fra fotogalleriet
Tigerhai dykking på Aliwal Shaol, Sør Afrika
Tigerhai dykking på Aliwal Shaol, Sør Afrika
Loggboken
Siste 3:
1. terje knes, bøkfjord fyr
2. Spitsbergen, Fuglefjellet Isfjorden-Svalbard
3. gurobakke, Gammle kaia på Nes Fort (Lødingen)

Loggfør nytt dykk

Flest loggført:
1. (Bergen)Rene, 70 dykk
2. lambi666, 68 dykk
3. tinge, 63 dykk
4. Kallemann, 60 dykk
5. Lillian L, 53 dykk
6. terje knes, 52 dykk
7. medic1136, 47 dykk
8. lilletommy, 45 dykk
9. DHC-6, 42 dykk
10. Peter_pan, 41 dykk

Se alle 21719 registrerte dykk !
Fra YouTube
Loading...

Dykkesiden  |  Diverse  |  UV foto / UV film (Moderatorer: Busdiver, rajaa:))  |  Emne: Dykkesidens fotokonkurranse 2009 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] 2 3 4 5  Alle Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Dykkesidens fotokonkurranse 2009  (Lest 22758 ganger)
Thomas Torjusen
Administrator
Særklasse
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

Dykkesidens fotokonkurranse 2009
« på: Tirsdag 13.01 2009, 01:24:05 »

Velkommen til Dykkesidens fotokonkurranse 2009!

For 4. år har Dykkesiden gleden av å arrangere årskonkurranse for undervannsbilder. I løpet av 3 år så har brukerne deltatt med over 2.000 bilder i Dykkesidens fotokonkurranse. Alle registrerte brukere kan legge ut bilder i tilsammen 12 kategorier, og hver måned vil brukerne kåre en vinner som blir Månedens Bilde på Dykkesiden. Vi håper at du blir med i år også! Her er det åpent for alle - enten man er "proff" eller nettopp har begynt å fotografere.

I årets konkurranse blir vinneren bli premiert hver måned, og går i tillegg videre til superfinalen på slutten av året. Her vil alle de 12 månedsvinnerne settes opp mot hverandre for å finne ut hva brukerne synes er Årets Bilde på Dykkesiden! Årets bilde for de 3 siste årene ser du ovenfor.
Dessuten vil den brukeren med lavest samlet poengsum gjennom hele året bli kåret til Årets UV-fotograf.

Regler for konkurransen finnes nedenfor. I tillegg vil spesifikke regler for de forskjellige kategoriene bli offentliggjort sammen med månedens tema.

Reglement 2009

Se denne linken for triks og tips til hvordan du bearbeider bildene dine i Photoshop Elements
« Siste redigering: Mandag 16.02 2009, 17:33:06 av Thomas Torjusen » Loggført

Thomas Torjusen - Dykkesidens far

Respekter forumets retningslinjer!

Thomas Torjusen
Administrator
Særklasse
Utlogget Utlogget

SV: Dykkesidens fotokonkurranse 2009
« Svar #1 på: Tirsdag 13.01 2009, 01:36:15 »

Regler Dykkesidens Fotokonkurranse 2009

1. Deltakerne kan levere inn maksimalt 3 bilder pr måned i aktuell kategori. Bildene kan ikke ha vært brukt tidligere i Dykkesidens fotokonkurranse - dersom de da har fått en bedre plassering enn 10. plass. De kan heller ikke ha vært med i andre nasjonale eller internasjonale konkurranser tidligere. Alle kan delta, det eneste kravet er at deltakeren har en brukerkonto på www.dykkesiden.com. Det stilles ikke krav om dykkersertifikat da dette vil utelukke fridykkere. Arrangøren oppfordrer ikke til dykking uten nødvendig opplæring og sertifisering.

2. Bildene må være tatt i nordiske farvann, såfremt ikke den aktuelle månedens kategori tillater noe annet. Nærmere spesifikasjon av regler og retningslinjer for innleverte bilder vil gis i forbindelse med publisering av hver måneds kategori. Bildene skal være tatt med hele linsen under vann (unntak kan gis for kreativ klasse, bildemanipulering eller half/half-bilder). Bilder tatt i basseng er ikke tillatt med mindre månedens kategori klart gir tillatelse til dette. Bilder tatt i ferskvann er tillatt.

3. Bildene kan være tatt digitalt eller analogt, men alle skal leveres digitalt. Deltakerne skal selv legge inn bildene i månedens konkurransealbum. Link til konkurransealbumet vil legges ut der hvor månedskonkurransen blir offentliggjort. Bildene skal ikke legges ut noe annet sted enn i albumet av brukerne, da dette gjør at fotografen ikke lenger er anonym (se også punkt 7. om avstemning etc.). Bildene kan legges ut i tråden av admin eller moderator for å illustrere bildene som er kommet inn.
OBS: Husk på å skrive inn ditt navn i fotorafens navn pr bilde du laster opp.

Husk at du bare kan legge ut bilder du har tatt selv. Dykkesiden tar ikke ansvar for bilder som publiseres uten at du har rettigheter til å gjøre dette.

4. Bildene skal ikke være manipulert eller endret, utover normal bilderedigering som justering av farger, levels, fjerning av partikler etc. Det er ikke tillatt å fjerne eller legge til elementer i bildene. Dobbelteksponeringer er ikke tillatt med mindre dette er spesielt opplyst.

5. Miljøet skal ikke manipuleres eller endres for å ta bildet, og det er derfor ikke tillatt å legge ut eller ta med seg gjenstander ment for motiv. Etiske retningslinjer skal påaktes. Bilder av unormale avvik i det naturlige miljøet eller hvor det er tvil om miljøet er manipulert kan diskvalifiseres.

6. Kategoriene offentliggjøres ved konkurransens start, 1 kategori pr. måned. Premiering offentliggjøres sammen med månedens konkurranse.

7. Avstemningen foretas av Dykkesidens brukere etter at innsendingsfristen løper ut pr måned. Avstemmingen vil løpe ca 1 uke og presenteres som en egen nyhetssak hver måned. Etter dette offentliggjøres vinneren av månedens bilde. Resultatet av avstemningen kan ikke påklages.

Det er den samlede poengsummen som avgjør hvilket bilde som vinner.

Det kan gis fra 1 til 5 poeng til hvert bilde. Dersom to bilder får 1. plass vil ny avstemning mellom de angjeldende bildene foretas.

De 12 månedsvinnerne går videre til en finale hvor Årets UV-bilde blir kåret. Dette vil enten avgjøres av en jury, ved avstemning blant Dykkesidens brukere, eller en kombinasjon av dette. Juryens avgjørelse kan ikke påklages.

8. Dykkesiden forbeholder seg retten til vederlagsfritt å benytte innleverte bilder i forbindelse med publisering av resultatene av konkurransen eller markedsføring av denne og senere konkurranser. Dykkesiden har ikke rett til videresalg av bildene, og fotografen beholder utover det ovennevnte alle rettigheter til bildet.

9. Bilder som ikke samsvarer med ovenstående regler vil kunne bli diskvalifisert og således utelukket fra brukeravstemningen og kåringen av Årets UV-fotograf/Årets UV-bilde.

10. Poengberegningen til Årets UV-fotograf (sammenlagt for alle måneder) vil foregå etter den olympiske modell som bl.a. benyttes i seiling. Poengene fordeler seg som følger:

• 1. plass - 0 poeng
  • 2. plass - 3 poeng
  • 3. plass - 5,7 poeng
  • 4. plass - 8 poeng
  • 5. plass - 10 poeng
  • 6. plass - 11,7 poeng
  • 7. plass - 13 poeng
  • Øvrige plasseringer: Det legges til 1 poeng pr. plass
  • DNS - Did Not Start - sisteplass + 1 poeng
  • Diskvalifiserte bilder: Sisteplass + 2 poeng

Årsaken til at denne beregningen er valgt er at alle innsendte bilder får poeng, uten at antallet er avgjørende for poengtallet (vi vet jo ikke på forhånd hvor mange som kommer inn hver måned).

NB! Det er kun deltakerens beste bilde som får poeng i sammenlagtkonkurransen!

Alle månedsresultatene teller.

11. Ved behov kan regelverket endres i løpet av konkurransen, men dog ikke med tilbakevirkende kraft dersom dette fører til ulempe for allerede innsendte bilder. Slike endringer vil derfor først ha effekt i påfølgende måned.

Loggført

Thomas Torjusen
Administrator
Særklasse
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Tirsdag 13.01 2009, 02:08:34 »

Januar er åpnet - se http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=49941.0
Loggført

tica
Bruker
På gli..
Utlogget Utlogget

Hugy-Man

« Svar #3 på: Tirsdag 13.01 2009, 10:22:43 »

Heia,
kommer der en oversikt over de utvalgte bildedkategorier for hver måned i 2009?

Hilsen,
tica
Loggført
Thomas Torjusen
Administrator
Særklasse
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Tirsdag 13.01 2009, 10:28:52 »

Sitat fra: tica på Tirsdag 13.01 2009, 10:22:43
Heia,
kommer der en oversikt over de utvalgte bildedkategorier for hver måned i 2009?

Hilsen,
tica
Muligens - jeg har den ikke klar ennå, så jeg tar den måned for måned.

/Thomas
Loggført

Thormar
Bruker
Litt garvet
**
Utlogget Utlogget

Hekta på Dykkesiden

« Svar #5 på: Tirsdag 13.01 2009, 17:13:35 »

Hej alle - lige en kommentar til en af reglerne reglerne, som det kunne være godt at få præciseret:

Sitat fra: Thomas Torjusen på Tirsdag 13.01 2009, 01:36:15
Regler Dykkesidens Fotokonkurranse 2009

1. Deltakerne kan levere inn maksimalt 3 bilder pr måned i aktuell kategori. Bildene kan ikke ha vært brukt tidligere i Dykkesidens fotokonkurranse - dersom de da har fått en bedre plassering enn 10. plass. De kan heller ikke ha vært med i andre nasjonale eller internasjonale konkurranser tidligere.

Man kan derfor ikke anvende bilder som har været brugt i andre konkurrenser (undtaget billeder fra Dykkesiden som er blevet dårligere placeret end nummer 10).

I andre fotokonkurrenser er reglerne ofte således at man ikke kan anvende billeder der er blevet 1.-3. i andre store/små fotokonkurrenser, men ellers kan billeder fra andre konkurrenser godt deltage.

Min holdning:
1) Jeg synes ikke man bør kunne bruge billeder man tidligere har brugt i dykkesidens fotokonkurrense (kedeligt at se de samme billeder gentaget)
2) Man bør kunne deltage med billeder som er indsendt til andre konkurrencer, men hvor resultatet endnu ikke er afgjort
3) Angående om man kan bruke bilder som har været anvendt i andre konkurrenser:
    Hvis Nei:
    a) Vi kan måske se de gode bilder på Dykkesiden først :-)
    b) Nogle vil måske udelade at bruke deres virkelig gode bilder (idet de ikke kan bruke dem i andre større konkurrencer hvis de vinder på dykkesiden)
    c) Punkt 2 ovenfor bliver selvfølgelig overflødigt 

Hvis Ja:
    a) vi kommer måske til at se enkelt bilder som har været brukt i andre konkurrenser (men som ikke er blevet 1.-3.)

Kom med jeres holdning !

Mvh Jonas

« Siste redigering: Lørdag 17.01 2009, 20:09:31 av Thormar » Loggført
Leo
Bruker
På gli..
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Tirsdag 13.01 2009, 18:21:12 »

For at konkurransen skal bli bedre, foreslår jeg følgende:

Det må ikke være mulig å se resultatene fortløpende under stemmeavgivingen. Det blir altfor mye "kompis" stemming.

Fjern mest mulig info om fotografen - kun bildetittel er nødvendig. Slik at man ikke kan gjette seg frem til fotograf

Bildenen må kunne vises i større format enn i dag.

Det må bli mulig å legge inn vertikale bilder i like stort format som horisontale bilder. Nå er dette ikke mulig uten at bildet vises uskarpt.

Det er en fordel om det er en mørk eller sort bakgrunn der bildenen vises - bildene kommer mer til sin rett da.

Lasse
Loggført

www.coldwaterphoto.com

Thormar
Bruker
Litt garvet
**
Utlogget Utlogget

Hekta på Dykkesiden

« Svar #7 på: Tirsdag 13.01 2009, 19:49:58 »

Sitat fra: Leo på Tirsdag 13.01 2009, 18:21:12
Det må ikke være mulig å se resultatene fortløpende under stemmeavgivingen. Det blir altfor mye "kompis" stemming.
Enig

Sitat
Fjern mest mulig info om fotografen - kun bildetittel er nødvendig. Slik at man ikke kan gjette seg frem til fotograf
Kan godt se argumentet ud fra et konkurrencemæssigt synspunkt.
Men jeg synes nu det er interessant at kende sted, kamera osv. når jeg ser på billedet - ikke for min vurdering af det, men blot for egen interesse. Og jeg tror ikke jeg gider at browse gennem de samme 40-50 billeder to gange - 1 gang for at stemme, og en gang for at se disse oplysninger efter konkurrensen er afsluttet.

Sitat
Bildenen må kunne vises i større format enn i dag.
Jeg synes det er fint at vi har en konkurrence hvor der ikke kræves meget af kamera-udstyret for at kunne levere et fint billede. Og det giver dem med mindre kameraer mulighed for at beskære fine bilder til Makro, selvom de måske ikke har en 60mm makro linse.
Dog er det svært at beholde detaljer i billeder når det skal være 600x400 i horisontalt format, og endnu sværere hvis det skal være 300x400 i vertikalt format. Og hvis billedet så efterfølgende udsættes for jpg-komprimering for at komme under grænsen på 150 kb, mister det endnu kvalitetsmæssigt.
En mindre ændring som ville tillade billeder på op til 640x480 px (horisontalt format) og 480x640 px (vertikalt), samt en maksimal størrelse på 250 kb, ville give markant bedre billedkvalitet (men ikke nødvendigs bedre billeder, da det jo afhænger af fotografen...). 

Sitat
Det må bli mulig å legge inn vertikale bilder i like stort format som horisontale bilder. Nå er dette ikke mulig uten at bildet vises uskarpt.
Enig (hvis det er muligt)

Sitat
Det er en fordel om det er en mørk eller sort bakgrunn der bildenen vises - bildene kommer mer til sin rett da.
Enig

Det var min holdning

Mvh Jonas
Loggført
tica
Bruker
På gli..
Utlogget Utlogget

Hugy-Man

« Svar #8 på: Onsdag 14.01 2009, 13:40:46 »

Kanskje dem som er de første til å ligge ut et bilded til hver måndes konkuranse kan etterpå også hvere de første bilder som blir lagt opp i avstemning?

Loggført
hysefysa
Bruker
Litt garvet
**
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Fredag 16.01 2009, 22:05:19 »

vil det si at fotografer som dykker med scr eller ccr er hjertelig velkomen til å delta i denne foto konkurransen Huh??

og samtidig ha muligheten til å bli kåret til årets UV-fotograf på denne siden
uten å ha lov til å være med i NM i UV-Foto ?......!!!!!!!!
Loggført
Runeedvin
DKTV
Ekstremt aktiv
Utlogget Utlogget

Hvis månen var en gul ost.. Hadde vi da spist den?

« Svar #10 på: Lørdag 17.01 2009, 02:20:15 »

Denne konkurransen er ikke underlagt reglene til norges dykkerforbund, så ja. (Dykkesiden er ikke tilknyttet NDF og derfor heller ikke underlagt noen andre regler  enn de dykkesiden selv måtte ønske) Man kan dykke mer RB så mye man vil Smiley. Altså: Norgesmesterskapet i undervannsfoto og dykkesidens fotokonkurranse har ingen ting med hverandre å gjøre, så det er ikke naturlig å sammenlikne regelverket.
Loggført

Rune
http://home.online.no/~ed-hal/uw-photo

lilletommy
Klovn
Senior poster
Utlogget Utlogget

Hekta på Dykkesiden

« Svar #11 på: Torsdag 29.01 2009, 01:02:24 »

Hei..
Jeg lurer på om det er mulig å stemme flere ganger???   Jeg har stemt i konkuransen for noen dager siden og da ikke kommet lengere enn halvveis. Så hadde jeg nå tenkt å stemme meg ferdig. Men jeg får opp første bilde og kan på nytt stemme på de bildene jeg allerede har stemt på..

I fjor mener jeg at hvis jeg hadde stemt på halvparten, så kunne jeg dagen etter stemme på den andre halvparten. Eller er det jeg som tar feil..

Er det en mulighet at man kan stemme på bildene litt nå og litt da???  Det syntes nu ihvertfall jeg hadde vært flott.

tommy
www.knesdykk.no
Loggført

Kirkenes dykke og aktivitetsenter

Joikaboller
Nykommer
*
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Torsdag 29.01 2009, 09:53:02 »

lilletommy: Nei man kan ikke stemme på samme bilde to ganger. Men det ser slik ut. Når du trykker på stjernen vil systemet som teller stemmene forkaste din stemme.

Siden dette var noe nytt vi måtte lage for å forbedre stemmeprosessen er det et par ting som trolig må forbedres.

Det du nevner med å kunne hoppe av avstemmingen og så fortsette der en slapp er noe vi vurderer å få med til neste runde.

Takk for innspill!

Smiley

/Pål O.
Loggført
Thomas Torjusen
Administrator
Særklasse
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Torsdag 29.01 2009, 09:55:22 »

Den nye løsningen, som man finner her for januar:
http://www.dykkesiden.com/fotokonk/2009/januar/

tar deg for øyeblikket inn til 1. bilde. Pål ser på om det er mulighet å forberede denne løsningen ytterligere, som man ser av hans forrige post.

Dersom du ønsker å stemme på ett og ett bilde - kan du benytte deg av den gamle løsningen:
http://www.dykkesiden.com/album/thumbnails.php?album=1119

Klikk deg inn på de enkelte bildene og gi deretter karakter. Når du er inne på de enkelte bildene kan du også klikke  på disse knappene

Da blir du tatt videre til forrige/neste bilde.

Du stemmer ved å klikke på disse bildene over bildene:

Man kan se en oversikt over de best rangerte bildene her:
http://www.dykkesiden.com/album/thumbnails.php?album=toprated&cat=-1119

Minner om at den linken over viser gjennomsnitt og i vår opptelling så teller vi totalt poeng. Den endelige listen kan derfor avvike noe.

/Thomas
Loggført

twistah
Administrator
Ekstremt aktiv
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Torsdag 29.01 2009, 11:36:54 »

Sitat fra: testmannen på Torsdag 29.01 2009, 09:53:02
lilletommy: Nei man kan ikke stemme på samme bilde to ganger. Men det ser slik ut. Når du trykker på stjernen vil systemet som teller stemmene forkaste din stemme.

Oops. Ser at jeg her var logget inn med testbrukeren min.
Det var meningen at jeg skulle svare med denne brukeren. Beklager forvekslingen!

(hadde ikke fått morra-kaffen ennå)

/Pål O.
Loggført

Pål Oliver Kristiansen
http://www.paal-oliver.com

Sider: [1] 2 3 4 5  Alle Til toppen Skriv ut 
Dykkesiden  |  Diverse  |  UV foto / UV film (Moderatorer: Busdiver, rajaa:))  |  Emne: Dykkesidens fotokonkurranse 2009 « forrige neste »
Gå til:  

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siden ble generert på 0.186 sekunder med 38 spørringer.

© Dykkesiden 2008 | Ansvarlig Redaktør: Thomas Torjusen | Kontakt oss
Retningslinjer | Netikette | Team Dykkesiden | Annonsere | Tips oss

Besøk også www.fredrikstadfk.no

Innlegg i diskusjonsforumet representerer den enkelte brukers mening og ikke nødvendigvis Dykkesidens.

Annonser

Annonsere her?

Den gule spalte

Batterier

batteributikken.no

Dykkeutstyr

DiveShopOne
Divestore
Klokker
Metalldetektor

Dykkerreiser

Gulen Dykkesent.