Dykkesiden.com
Hovedside Hjelp Søk Kalender Arcade Logg inn Registrer
Logg inn

Registrer deg (gratis)
14:22Hovedmeny
Forsiden
Nyhetsarkiv
Diskusjonsforum
Dykkesiden-effekter
Siste 50
Bruktmarked
Dykkesidens Topp 50
Dykkerlogg
Vrakarkiv
Shopping
Fotogalleri
Video
Tips oss
Om dykkesiden
Wap
Oversikt dykkeblader
Aktuelt
Fotokonkurransen 2010
Elisabeth Kristoffersens Blogg
Thomas Grindevolls Blogg
Fra fotogalleriet
nisse
nisse
Loggboken
Siste 3:
1. tinge, Rødberget
2. Peter_pan, Østmarkneset
3. Peter_pan, Væreholmen

Loggfør nytt dykk

Flest loggført:
1. lambi666, 83 dykk
2. tinge, 81 dykk
3. (Bergen)Rene, 79 dykk
4. Lillian L, 70 dykk
5. terje knes, 61 dykk
6. Kallemann, 60 dykk
7. medic1136, 56 dykk
8. Peter_pan, 54 dykk
9. Caro, 46 dykk
10. Åse, 46 dykk

Se alle 22123 registrerte dykk !
Fra YouTube
Loading...

Dykkesiden  |  Diverse  |  Utstyr (Moderator: Busdiver)  |  Emne: Bytte fra neopren til lateks halsmansjett 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] 2  Alle Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Bytte fra neopren til lateks halsmansjett  (Lest 5372 ganger)
sigstens
Dykkeprater
DKTV
Ekstremt aktiv
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

Smil til undervannsverden, og du får vann i munnen

Bytte fra neopren til lateks halsmansjett
« på: Torsdag 31.03 2005, 02:30:03 »

Dama har en Nemo neoprendrakt, med vrien hals. Stadige lekkasjer, på tross av omstendelig bretting Angry. Nå har jeg lyst til å montere på en lateks mansjett i stedet.

Så da er spørsmålet; hvordan gå frem?
ALT 1: Skal jeg beholde endel av gammel hals som "varm-neck", og feste på lateksen på utsiden (ser sikkert stygt ut??),
ALT 2: Skal jeg feste lateksen på innsiden, og klippe opp en kile i neoprenhalsen, slik at det ikke blir for trangt for utvendig "varmneck".
ALT 3: Kutte vekk mest mulig av gammel hals, og lage en standard lateks tetting?

Tar i mot råd og tips. Noe jeg ikke har tenkt på?

Vennlig hilsen

Siggen
Loggført

Har inne søknad om signatur. Den jeg hadde ble sensurert Wink

Busdiver
Medlem i DKTV, Larvik DK samt Tjøme og Nøtterøy Dykkeklubb
Global Moderator
Hyperaktiv
Utlogget Utlogget

Hopp i havet du også! Se: www.tndk.no

SV: Bytte fra neopren til lateks halsmansjett
« Svar #1 på: Torsdag 31.03 2005, 08:02:23 »

Hei Siggen!
Alt. 3: Klipp vekk HELE den gamle halsen.

Vet Poseidon Service tar kr 230,- + mva. for en slik latex halstetning. Når jeg gjør dette kjøper jeg Viking-halser eller de man kan kjøpe fra danske Gummifabrikken, som har DIVESTORE som forhandler i Norge. De er nesten identiske om ikke HELT like.

Vær klar over at de fleste dykkersjappene jeg kjenner til tar mellom 450 og 550 blanke norske kroner for en slik jobb alt inkludert.

Du må kjøpe inn lim/herder, mansjetten og kantbånd. Vurder da hvor mye det lønner seg å gjøre dette selv. Bor du langt uti "huttiheita" langt fra nærmeste draktverksted gjør det nok det likevel for da må du regne med et par hundre og femti kroner i porto på drakta t/r i tillegg.

Lim den nye necksealen på INNSIDEN.

Er kjæresten din veldig tynn i halsen bør du bruke latexhalsmansjett av typen SMALL .

I alle tilfeller må den nye mansjetten tilpasses etter montering FØR dykking for å unngå draktstrangulasjon.

Bruk bare 2-komponent Viking lim eller Panter Soluton. Sørg for at du har romtemperatur og god lufting der du jobber.

OG SELVFØLGELIG AT NEOPRENMATERIALET I DRAKTA ER TØRT FØR DU STARTER.

Dette er den eneste typen lim som løsner med varme fra en hårtørrer neste gang du vil bytte mansjett. Tror det er billigst hos Poseidon Service eller Nuex om du ikker kjøper det i ei dekk-sjappe. Les bruksanvisningen på limet.

Mulig du må klippe litt av den store siden på den kone halsen. Det må du måle til.

Skaff deg nok Viking tøybånd til at du når rundt kanten (+2-3 cm) av den nye mansjetten på innsiden av drakta. (Dette båndet limes altså  på etter at selve mansjetten er limt på i drakta.)

Vreng drakta over en 15 L dykkeflaske. Dermed har du et høvelig "arbeidsbord". Rens limflaten på latexen med MEK eller et forsiktig stryk med ei fille med aceton.. Ikke bruk annet rensemiddel som white spirit, lynol eller rødsprit. Som inneholder noe olje eller fett. Da fester limet heller dårlig.

Bland ut ca 2,0 desiliter med lim/herder i en glassbolle. Les bruksanvisningen på limet.

Siden du skal lime to forskjellige materialer skal du vite at du må pensle over (dvs. mette) neopren-materielet "vått i vått" 6-7 ganger før du begynner med 1 lag lim på latex-mansjetten (ca 3 cm limflate rundt mansjetten) og på innsiden av neoprendrakta. Legg lim også ca 1,5 cm videre enn halsen er i den bredeste delen slik at du nå legger grunnlaget for liming av tekstiltapen etter montering av selve latexmansjetten.

Vent så 5 minutter og legg på et lag lim til. Etter nye 5 minutter legges siste lag med lim på begge flater. Vent nå 10 minutter og så plasserer du mansjetten omtrent der den skal være før opp-bretten på latexdelen du limes rulles på plass. Her kan det være greit å ha et par ekstra hender til hjelp. Limet "hogger" med en gang. Så det må planlegges litt. Rull over med en glassflaske. Jeg pleier å bruke en tapet-skjøtrulle (Jordan) som kan handles i bygg-sjappa.

Vent så en times tid mens drakta fortsatt ligger over dykkeflaska og påfør lim på samme måten som over, men du trenger ikke å "mette" neoprenstoffet nå ,- du har jo allerede limt ca 1,5 cm lenger ut enn det latexen går (du bør ha nok lim igjen),- hvis ikke blander du ut en ny 1/2 desiliter totalt.

Tørk over latexflaten (motsatt side av det du limte til neoprendelen) med MEK eller aceton der kantbåndet skal sitte. Lim på nytt 1. limlag ca 1,5 cm opp på  latexen og ca 1,5 cm ned på neoprenskjøten. Gjenta etter 5 minutter og påfør igjen siste limlag etter nye 5 minutter. Dette skal så tørke i 10 minutter før du legger på båndet pent og sakte rundt kanten slik at det ikke blir stygge bretter. Klipp av båndet 2 cm lenger enn du behøver og klin på lim på oversiden av kantbåndet så langt som overlappen går (ca 2 cm). Det holder med et par minutter mellom hver gang på den siden av båndet som blir liggende nederst. Når du har gjort dette fester du det overlappende av kantbåndet og ruller over med glassflaske eller tapetskjøtrullen igen.

Dryss over med litt talkum for å nøytralisere evt. lim på utsiden.

Vent 24 timer før drakta brukes i sjøen. (I romtemperatur bør limet få tørke skikkelig.)

Og VOILA: Du er en fullbefaren halstetningsmontør!  Wink Tommel opp

Samme fremgangsmåte brukes for å montere latex arm-mansjetter på neoprendrakter. Da brukes 1,5 litersflasker inni armene på drakta som "arbeidsbenk". Disse latex arm-mansjettene limes på UTSIDA av draktarmene. Selvfølgelig med kantbånd rundt skjøten etterpå for å få det pent!

Dag Deberitz
Stavern
-som nok har et par hundre slike liminger på samvittigheten.

Og send meg gjerne en PM om du har flere spørsmål om dette.

Edit: skrivefeil.
« Siste redigering: Tirsdag 22.07 2008, 23:08:26 av Busdiver » Loggført

mvh
Dag Deberitz, Stavern - dagbritz(krøllalfa)tele2.no
Fotoalbum fra dykking og annet: Se her og her

sigstens
Dykkeprater
DKTV
Ekstremt aktiv
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Torsdag 31.03 2005, 10:10:33 »

Tusen takk for et raskt og fantastisk bra svar . Dette virker som måten å gjøre det på!

Har skiftet lateks før, men da kunne jeg lime rett på gammel lateks, så dette blir litt nytt. Tar utskrift, og studerer nøye Cheesy. Så kan det hende jeg kommer desperat tilbake igjen , når jeg er i gang Grin.

Nok en gang TAKK.

Siggen
Loggført

Busdiver
Global Moderator
Hyperaktiv
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Torsdag 31.03 2005, 11:22:15 »

Bare hyggelig Siggen!
Jeg hadde gamle opplysninger når det gjalt det norske salgskontoret til danske Gummifabrikken som lå i Drammen. Nå er det Divestore i Oslo som forhandler Gummifabrikkens (http://www.gummifabrikken.dk/) utmerkede lateksprodukter i kongeriket Norge. Se link til Divestores sider der.

Selv om man kan importere selv også derfra i Danmark, - blir prisen for høy da: fraktandelen for små kvanta samt fortollingsgebyr på Posten (kun moms + gebyret) etc. gjør det uinteressant. Vet at Divestore har delene som hyllevare.

Dag
Stavern

Edit: skriveleifer....
« Siste redigering: Torsdag 17.11 2005, 15:04:19 av Busdiver » Loggført

mvh

salo
Bruker
Meget aktiv
Utlogget Utlogget

Tala inte, dyka nu...

« Svar #4 på: Torsdag 31.03 2005, 11:53:15 »

Sitat fra: Busdiver på Torsdag 31.03 2005, 08:02:23
Hei Siggen!

Fortrinnsvis ja, særlig hvis halstettinga begynner å bli morken.

Men hvilken modell nemo har ho? Hvis det er av de hvor halsstykket har form som klaven på en dykkerhjelm (starter ytterst på skuldrene og går ca ned til inflatoren foran) er det litt drøyt å kappe bort alt Wink

Loggført
Busdiver
Global Moderator
Hyperaktiv
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Torsdag 31.03 2005, 12:30:37 »

Sitat fra: salo på Torsdag 31.03 2005, 11:53:15
Hei Siggen!

Fortrinnsvis ja, særlig hvis halstettinga begynner å bli morken.

Men hvilken modell nemo har ho? Hvis det er av de hvor halsstykket har form som klaven på en dykkerhjelm (starter ytterst på skuldrene og går ca ned til inflatoren foran) er det litt drøyt å kappe bort alt Wink

Det var vel snakk om å klippe,- ikke "skalpere"?? Grin

Dag
Loggført

mvh

roydahl
Dykkende flyentusiast
Bruker
Hyperaktiv
Utlogget Utlogget

Ville heller dykke...

« Svar #6 på: Torsdag 31.03 2005, 13:55:39 »

Om du ikke er i gang alt...
La dama prøve en drakt med latex halstetning.
Har sett flere tilfeller hvor damene ikke helt blir
tilfreds med 'stranguleringen' fra en slik tetning.
Det er fullt mulig å sette på en ny, mykere og mye bedre neoprentetning også.  Billige drakter
er gjerne billige i (nesten) alle ledd...
Men for all del, jeg sverger til latex selv...
Loggført
sigstens
Dykkeprater
DKTV
Ekstremt aktiv
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Torsdag 31.03 2005, 14:32:07 »

Ikke i gang enda, nei Smiley.  Takker fortsatt for tips!

Neoprenet går ikke helt ned til ventilen, takk og pris.  Får tilpasse kuttinga i gamle mansjetten til den nye lateksen.

Er spent på hva Dykkebutikken vår har inne, dersom det er ulike kvaliteter ute og går. Pleier vanligvis å ha bra utvalg.

En litt morsom tilleggsopplysning:
Grunnen til at jeg vil fikse dette nå, er enkel: Jeg fikk meg ny drakt til bursdagen min, med lateksmansjett... gjett hvem som har kapra nyedrakta, og hvem som må bruke sin egen gamle Grin. Så inntil jeg har fiksa hennes, så må jeg bruke den gamle mi... verden er rettferdig Embarrassed.

Vennlig hilsen

Siggen
Loggført

Mille
På gli..
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #8 på: Mandag 29.08 2005, 09:36:14 »

Har også tenkt å bytte ut neopren-mansjetten på drakta mi med lateks. Men kva slags mansjett skal eg velge? Har sett på desse alternativa http://www.divestore.com/index.php/cPath/64_178?osCsid=7f50d38978b1aa66d71bde92c27d37b3
Fins det andre eg bør vurdere?
Loggført
catfish
Meget aktiv
Utlogget Utlogget

ivrig

« Svar #9 på: Mandag 29.08 2005, 10:23:03 »

Og VOILA: Du er en fullbefaren halstetningsmontør!  Wink Tommel opp

Samme fremgangsmåte brukes for å montere latex arm-mansjetter på neoprendrakter. Da brukes 1,5 litersflasker inni armene på drakta som "arbeidsbenk". Disse latex arm-mansjettene limes på UTSIDA av draktarmene. Selvfølgelig med kantbånd rundt skjøten etterpå for å få det pent!

Dag Deberitz
Stavern
-som nok har et par hundre slike liminger på samvittigheten.

Og send meg gjerne en PM om du har flere spørsmål om dette.

Meget bra beskrevet. Jeg har gjenomført to slike runder tidligere og dette er den beste beskrivelsen hittils. Regner med at du ikke har noen innvendinger mot at jeg formidler dette videre innenfor min dykkekrets???

mvh U tah  Wink
Loggført

DIM/DIY

Busdiver
Global Moderator
Hyperaktiv
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Mandag 29.08 2005, 17:03:07 »

Sitat fra: catfish på Mandag 29.08 2005, 10:23:03

snip....
Meget bra beskrevet. Jeg har gjenomført to slike runder tidligere og dette er den beste beskrivelsen hittils. Regner med at du ikke har noen innvendinger mot at jeg formidler dette videre innenfor min dykkekrets???

mvh U tah  Wink

Neida catfish!

Bra om flere får greie på dette. Det ække sååå vrient. Mange bor langt fra dykkeverksteder og kan greie dette utmerket selv med litt gode råd!

Dag
Loggført

mvh

Erik
Ekstremt aktiv
Utlogget Utlogget

Guide på Lektern

« Svar #11 på: Onsdag 15.02 2006, 01:48:28 »

Ved nærmere ettertanke er dette sikkert noe som flere har bruk for?

Fungerer denne beskrivelsen like godt for en skalldrakt? Hvis ikke, hvilke endringer er det? mengde lim? Evt. andre ting?

Erik
Loggført

www.dykkeprat.no

Busdiver
Global Moderator
Hyperaktiv
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Onsdag 15.02 2006, 06:11:23 »

Sitat fra: Erik Lindseth på Onsdag 15.02 2006, 01:48:28

Fungerer denne beskrivelsen like godt for en skalldrakt? Hvis ikke, hvilke endringer er det? mengde lim? Evt. andre ting?

Erik

Fungerer minst like bra på skalldrakter! Men er det nylondrakt må man bruke 4 lag på nylon-underlaget. På latexdelene skal det også være 3 lag med lim. latexdelene tilpasses før man limer. Viking gummidrakter skal også ha 3 lag med lim om det limes på gummimaterialet. Limes latex halstetninga på innsida bruk 4-6 lag med lim på webbingen....

Lykke til!

Lykke til!

Dag
tlf 922 35777
« Siste redigering: Onsdag 15.02 2006, 06:17:14 av Busdiver » Loggført

mvh

Martin
Bruker
Meget aktiv
Utlogget Utlogget

PADI diver; skal vi spille kort?

« Svar #13 på: Torsdag 2.03 2006, 00:39:35 »

Sitat fra: sigstens på Torsdag 31.03 2005, 02:30:03
ALT 1: Skal jeg beholde endel av gammel hals som "varm-neck", og feste på lateksen på utsiden (ser sikkert stygt ut??),
ALT 2: Skal jeg feste lateksen på innsiden, og klippe opp en kile i neoprenhalsen, slik at det ikke blir for trangt for utvendig "varmneck".
ALT 3: Kutte vekk mest mulig av gammel hals, og lage en standard lateks tetting?

Jeg sto med samme dillemma med lignende drakt sist uke. Jeg endte opp med et ALT 4. Dette fordi den gamle neoprenehalsen hadde veldig stor diameter nederst. Jeg var redd for å ikke få stor nok kontaktflate for limet, og klippet av den hele gamle mansjetten minus 2 cm nederst. Slik fikk jeg 3-4 cm kontaktflate, og det ser ut til å holde greit. Jeg valgte personlig å ikke montere bånd på innsiden, men hadde istedet noen ekstra lag lim over skjøten.

Lykke til!
Loggført

Wet dreams ;o)

Espen A
Enjoy bubbles:)
Bruker
Meget aktiv
Utlogget Utlogget

Owd, Aowd, Nitrox, og Rescue, DM, OWSI, Efr-I.

« Svar #14 på: Mandag 8.05 2006, 22:18:27 »

Sitat fra: Busdiver på Onsdag 15.02 2006, 06:11:23
Sitat fra: Erik Lindseth på Onsdag 15.02 2006, 01:48:28

Erik

Ville bare legge til en kommentar til denne tråden for det om den er gammel..

Det holder godt med 2-3 lag med tokomponent lim til å mette neoprendrakter.. Man smører ganske tykt på det første laget, venter til det er fingertørt, deretter påfører man et nytt tykt lag og venter til det også er fingertørt. Ca 5 minutter tar det som nevnt tidligere, det tredje laget påfører man rett før man påfører laget på halsmansjetten (som forøvrig ofte bare trenger et lag, men jeg bruker to bare for sikkerhetsskyld) Og deretter legger man forsiktig på mansjetten og passer på at det ikke blir bretter av noe slag..

Tapen trenger man bare ett strøk på...

Ps alle limflater må rubbes godt ned og renses før liming..

Fungerer minst like bra på skalldrakter! Men er det nylondrakt må man bruke 4 lag på nylon-underlaget. På latexdelene skal det også være 3 lag med lim. latexdelene tilpasses før man limer. Viking gummidrakter skal også ha 3 lag med lim om det limes på gummimaterialet. Limes latex halstetninga på innsida bruk 4-6 lag med lim på webbingen....

Lykke til!

Lykke til!

Dag
tlf 922 35777
Loggført
Sider: [1] 2  Alle Til toppen Skriv ut 
Dykkesiden  |  Diverse  |  Utstyr (Moderator: Busdiver)  |  Emne: Bytte fra neopren til lateks halsmansjett « forrige neste »
Gå til:  

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siden ble generert på 0.295 sekunder med 40 spørringer.

© Dykkesiden 2008 | Ansvarlig Redaktør: Thomas Torjusen | Kontakt oss
Retningslinjer | Netikette | Team Dykkesiden | Annonsere | Tips oss

Besøk også www.fredrikstadfk.no

Innlegg i diskusjonsforumet representerer den enkelte brukers mening og ikke nødvendigvis Dykkesidens.

Annonser

Annonsere her?

Den gule spalte

Batterier

batteributikken.no

Dykkeutstyr

DiveShopOne
Divestore
Klokker
Metalldetektor

Dykkerreiser

Gulen Dykkesent.