Dykkesiden.com
Hovedside Hjelp Søk Kalender Arcade Logg inn Registrer
Logg inn

Registrer deg (gratis)
10:18Hovedmeny
Forsiden
Nyhetsarkiv
Diskusjonsforum
Dykkesiden-effekter
Siste 50
Bruktmarked
Dykkesidens Topp 50
Dykkerlogg
Vrakarkiv
Shopping
Fotogalleri
Video
Tips oss
Om dykkesiden
Wap
Oversikt dykkeblader
Aktuelt
Fotokonkurransen 2010
Elisabeth Kristoffersens Blogg
Thomas Grindevolls Blogg
Fra fotogalleriet

Loggboken
Siste 3:
1. terje knes, bøkfjord fyr
2. Spitsbergen, Fuglefjellet Isfjorden-Svalbard
3. gurobakke, Gammle kaia på Nes Fort (Lødingen)

Loggfør nytt dykk

Flest loggført:
1. (Bergen)Rene, 70 dykk
2. lambi666, 68 dykk
3. tinge, 63 dykk
4. Kallemann, 60 dykk
5. Lillian L, 53 dykk
6. terje knes, 52 dykk
7. medic1136, 47 dykk
8. lilletommy, 45 dykk
9. DHC-6, 42 dykk
10. Peter_pan, 41 dykk

Se alle 21719 registrerte dykk !
Fra YouTube
Loading...

Dykkesiden  |  Diverse  |  Tabber, ulykker og nestenulykker (Moderator: Andreas)  |  Emne: Triggerfish 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] 2 3  Alle Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Triggerfish  (Lest 5488 ganger)
The fisherman
Bruker
Meget aktiv
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

Never stop diving!!!!

Triggerfish
« på: Mandag 14.06 2004, 19:19:50 »

En venn av meg (A) var nettopp i Thailand å dykket. De skulle svømme ned på rundt 20m og så opp i en steinformasjon som hadde en åpning på rundt 5 m. Like bortenfor begynte en vegg som forsvant langt ned i dypet.

Før de skal hoppe i vannet sier instruktøren (på engelsk da...): Dere må passe dere for noen fisker. blant annet triggerfish. Denne fisken har en tendens til å bite tak i svømmeføttene deres, den er agressiv.

A tenkte ikke noe mer over dette. Det skjer sikkert ikke meg. Så hopper dykkerne i vannet og begynner nedstigningen. På bunn (ca. 20m) merker A at det er noe som trekker i den ene svømmefoten hans, han snur seg, og ser at det er en stor triggerfish. Fisken begynner å trekke ham bakover. Instruktøren ser da dette og kommer svømmende til unsettning. Han klasker fisken med svømmefoten sin, da hopper fisken over på instruktørens fot. A svømmer opp igjen til de andre og ser instruktøren forsvinner over kanten. Like etterpå kommer instruktøren opp, det hele endte godt.

Instruktøren forteller senere at han måtte slå fisken med den andre svømmefoten til den omsider slapp taket. Dette kunne ha endt dårlig dersom en av dykkerne hadde blitt dratt ned på dypere vann. Heldigvis gikk dette godt. Det var egentlig en ganske morsom hendelse i etterkant.  Grin
Loggført

Padi OWD
Bærum Undervannsklubb
DIR Interessert

Kristian Osvik
Bruker
Ekstremt aktiv
Utlogget Utlogget

SV: Triggerfish
« Svar #1 på: Mandag 14.06 2004, 19:22:34 »

Hvor stor var den fisken? Hvor stor kan de bli? Høres ut som en artig kar. Kniv er fin ting.
Loggført

"Alle vil sette øksa i bjørneskallen, men ingen vil halde i skaftet."
www.hsdk.no

visvas
Litt garvet
**
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Mandag 14.06 2004, 19:24:44 »

Vi møtte også en sånn liten hissigper i thailand, men hadde fått god info om det på forhånd. Så lenge den ikke er altfor stor funker det fint å bare få svømt ut av terretoriet dens, så gir den seg visstnok. Funket hvertfall for vår guide, men fisken var ikke så stor at det ble for vanskelig å svømme.
Møtte masser av den på Madeira og, men der er de bare snille og veldig nysgjerrige Wink
Loggført

Kristian;)
---------------------------------
Bare Trilam atr hd,bio-fins,bio-mask,Dacor Hub Ev.,Dacor Viper Metal,Sunto Vyper,2x7l200b

The fisherman
Bruker
Meget aktiv
Utlogget Utlogget

Never stop diving!!!!

« Svar #3 på: Mandag 14.06 2004, 19:29:21 »

Vet ikke eksakt strl. men fisken var nesten like stor som det ene beinet hans sa han, og han hadde ikke sjans til å svømme imot...  Grin
Loggført

Padi OWD
Bærum Undervannsklubb
DIR Interessert

The fisherman
Bruker
Meget aktiv
Utlogget Utlogget

Never stop diving!!!!

« Svar #4 på: Mandag 14.06 2004, 19:31:32 »

På foto. no er det en som har lagt ut et bilde av en slik fisk, men den ser ikke så stor ut....

edit: linkfix
« Siste redigering: Torsdag 7.10 2004, 17:43:07 av Arnt Eirik Hansen » Loggført

Padi OWD
Bærum Undervannsklubb
DIR Interessert

Christian Skogen
UV-jeger N-172 Skogen
Bruker
Hyperaktiv
Utlogget Utlogget

"Den som planlegger feil planlegger å feile"

« Svar #5 på: Mandag 14.06 2004, 20:05:02 »

Sitat fra: The fisherman på Mandag 14.06 2004, 19:31:32
På foto. no er det en som har lagt ut et bilde av en slik fisk, men den ser ikke så stor ut....

Ja hadde jeg sett en sånn der hadde jeg virkelig blitt redd, som Osvik sa, Kniv er en fint ting, et par hugg og den hadde blitt offer for sin egen taktikk..

edit:linkfix
« Siste redigering: Torsdag 7.10 2004, 17:44:19 av Arnt Eirik Hansen » Loggført

Proud Member Of Ørland Spearfishing Team. Be Proud, Be a Member
N-172

Fisk er mat ikke venner

Voldelig

Togge
Nykommer
*
Utlogget Utlogget

diving forever!

« Svar #6 på: Fredag 18.06 2004, 18:24:12 »

hehe, slem fisk, og den ser ikke akkurat skummel ut heller.

BRUK KNIV!
Loggført

Det er bedre med vakum mellom øra enn ingenting:)

SteinAJ
DIM (Doing It Myway)-dykker og grunder, forfatter
Bruker
Meget aktiv
Utlogget Utlogget

Dive! Dive! DIVE!

« Svar #7 på: Fredag 18.06 2004, 20:53:09 »

Ulike "triggerfish" har ulik grad av revirbeskyttelse og ulik grad av aggressivitet. Den er bare aggressiv i gytetiden. Den legger egg på bunnen, og vokter en "kjegle av vann" som heller ca 15 grader utover, og strekker seg helt opp til overflaten. Ligger eggene på 20 meters dyp, er det h*****es mye vann som beskyttes.

Den verste av triggerfishen er den som kalles "Giant Blue Triggerfish". Den kan bli større enn svømmeføttene dine, og har tenner som kan bite stykker ut av svømmefotbladet. Jeg har sett denne rakkaren angripe (og jage vekk) en 3 meters revhai!

Triggerfishen zoomer seg inn på det som bråker mest og beveger seg raskest. I de fleste tilfelle vil dette være tuppen av svømmefoten, men begynner du å fekte med armene, så beveger jo fingrene seg ganske raskt...

Av samme grunn frarådes fekting med kniv - rakkaren er nemlig uhyre rask.

Møter du den, så spark med svømmeføttene og hold svømmeføttene mellom deg og fisken. Svøm ned og vekk - den avbryter jakten når du forlater territoriet.

Lurer på når Hollywood skal lage "Triggerfish-sommer"?

Grin
Loggført

Stein A. J. Møllerhaug
PADI IDC Staff Instructor
Underwater Digital Photography
Nitrox
Boat
Dry Suit
Wreck
EFR/AED

asiandiver
Gjest
« Svar #8 på: Fredag 18.06 2004, 23:58:25 »

Den er stor nok når den kommer som ei kule mot deg.

Hvis den kommer, snu deg på rygg, hold øyekontakt og spark som fanden vekk. Legg inn en stor sirkel rundt hvis du ser en triggefisk for å unngå møter. Hadde selv noen triggerbitemerker i finnene etter en sesong som inst. i Thailand. Virker som om dykkere med gule finner er favoritten til triggerfisken..
Loggført
Creppy
Bruker
På gli..
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Hekta på Dykkesiden

« Svar #9 på: Onsdag 23.06 2004, 11:32:23 »

Hehe, kanskje en liten misforståelse på gang her? Picasso Triggerfish er så snill som bare det! Kan forresten ikke huske å ha sett den i Thailand... Men Titan Triggerfish derimot (den har flere navn, men det latinske er Balistoides viridescens), er den skumle rakkeren dere prater om! Her er bilde og info om den: http://www.austmus.gov.au/fishes/fishfacts/fish/bvirides.htm
Loggført
The fisherman
Bruker
Meget aktiv
Utlogget Utlogget

Never stop diving!!!!

« Svar #10 på: Onsdag 23.06 2004, 13:22:43 »

Jeg har spurt han nå: Du har rett, det var en titan triggerfish....
Loggført

Padi OWD
Bærum Undervannsklubb
DIR Interessert

DivePack
Gjest
« Svar #11 på: Fredag 25.06 2004, 23:30:02 »

Ta dette med en klype salt men da jeg var i thailand i 2000 sto det noe i bangkok post om en tysker som svømte i overflata (ikke-dykker) strøk med ved koh tao etter at en triggerfish bet ham i halsen og rev over halspulsåren.
Sint liten rakker...  Undecided
Loggført
Creppy
Bruker
På gli..
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Hekta på Dykkesiden

« Svar #12 på: Lørdag 26.06 2004, 12:56:35 »

Jeg var på Koh Tao i 2001, og da fortalte de ansatte om en spesielt aggressiv triggerfish som holdt til i området, som de kalte 'Terror Trevor' eller noe sånt. Han pleide visstnok å ligge på lur bak korallhatter, og vente på at dykkerne svømte intetanende forbi. Når sistemann hadde passert, ville han svømme etter i stor fart og angripe stakkaren! De hadde til og med dette på film, det så ganske skummelt ut!
Jeg vet ikke om historien til DivePack er sann, men hvis den er det, så var det sikkert Trevor som stod bak!!! Trevor døde forresten rett før vi kom, "dessverre"...
Loggført
b-dive
På gli..
Utlogget Utlogget

Duh

« Svar #13 på: Torsdag 7.10 2004, 14:16:21 »

Sitat fra: SteinAJ på Fredag 18.06 2004, 20:53:09

Av samme grunn frarådes fekting med kniv - rakkaren er nemlig uhyre rask.

Grin

Jeg har tatt endel dykkekurs i Thailand videre kursing, og på hvert eneste kurs har instruktørene om og om igjen terpet dette. En dykkekniv er ikke ett våpen og skal ikke brukes som ett heller.
Jeg tok ett lallekurs trodde jeg da jeg kom hit ned i 1999 som var underwater naturalist hvor en lærer  dette, hvordan opptre på korallrev, aggressiv holdning med kniv er da det som skaper mere ugang enn hjelp. Kniven er for å kutte seg ut av tauverk o.l. Hvordan unngå problemer under vann i tropiske farvann, kurset var faktisk dritbra, og prisen var billigere enn om jeg hadde tatt dykketurer av tilsvarende sort (derfor tok jeg det). Har aldri angret men istedenfor hatt stor glede av det.
Mine dumme ideer med kniver og macho holdninger er vekk. Vil anbefale dette for resten også, glem kniven hjemme istedenfor å tro den er ett våpen, for det er den ikke.
Loggført

Get Wrecked

SindreB
Bruker
Nykommer
*
Utlogget Utlogget

CMAS*

« Svar #14 på: Fredag 15.10 2004, 10:56:40 »

Denne tråden var morsom lesing, og minner meg på et møte jeg hadde med en Titan Triggerfish på Koh Tao i august 2001. Divemasterene hadde fortalt gode historier om en aggressiv fisk, triggerfish, som hadde et fryktelig bitt, men iløpet av de første 2-3 scuba dykkene så jeg ingen slike, og visste heller ikke hvordan den såg ut.

Men på en av mange snorkelturer ut fra strendene traff jeg på en ny stor fisk. Før dette hadde jeg bare sett småfisk. Dybden var rundt 3m og fisken stod innimellom noen korallhatter. To ganger dykka jeg ned og studerte fisken på kloss hold. Jeg ergret meg stort over at mitt Ixus i uv-hus ikke var med, for dette kunne blitt fine bilder. Hvis jeg dykka ned fra motsatt side ville jeg helt klart se fisken enda bedre. Der var det ingen korallhatter som skjerma for utsikten. Da jeg var på vei ned tredje gang, var plutselig den koselige klumpete fisken blitt en angripende torpedo! Føsrt da, i samme nanosekund slo tanken meg ”F**N, Det er en TRIGGERFISH!” . Alle de grusomme DM historiene for igjennom hodet og jeg rakk akkurat å snu om og svømte alt jeg maktet skrått bakover mot luft med fisken jagende like bak svømmeføttene. Turen fortsatte baklengs i overflata og snart har jeg et lite forsprang. Det ser ut til at han gir opp og jeg roer litt ned for å få igjen pusten, men da kommer han enda en gang og jager meg 8-10m til. Jeg tok en laaaang omvei tilbake til stranda… Mitt råd: Ikke press en Titan Triggerfish opp i et hjørne!
Loggført
Sider: [1] 2 3  Alle Til toppen Skriv ut 
Dykkesiden  |  Diverse  |  Tabber, ulykker og nestenulykker (Moderator: Andreas)  |  Emne: Triggerfish « forrige neste »
Gå til:  

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siden ble generert på 0.321 sekunder med 38 spørringer.

© Dykkesiden 2008 | Ansvarlig Redaktør: Thomas Torjusen | Kontakt oss
Retningslinjer | Netikette | Team Dykkesiden | Annonsere | Tips oss

Besøk også www.fredrikstadfk.no

Innlegg i diskusjonsforumet representerer den enkelte brukers mening og ikke nødvendigvis Dykkesidens.

Annonser

Annonsere her?

Den gule spalte

Batterier

batteributikken.no

Dykkeutstyr

DiveShopOne
Divestore
Klokker
Metalldetektor

Dykkerreiser

Gulen Dykkesent.