View RSS Feed

siljemari

Kypros - Zenobia

Rate this Entry
Quote Originally Posted by siljemari View Post
Dykk nr: 81
Dato: 02.08.2013
Sted: Kypros vraket Zenobia
Max dybde: 34,2m
Tid: 36 minutter
Computerdykk.
Dykkere: Joey (Guide), Masterdiver og meg.

Første dykket på Zenobia, jeg tok kontakt med Easy Divers i Fig Tree Bay når jeg var på Kypros.
Der fikk jeg først ett prøvedykk på torsdagen for å sjekke utstyret og avveiing.
Jeg, guiden og en masterdiver reiste ut i lag fredagen til Larnaca. Dykkersenteret stilte med utstyr og transport. På dykkerbåten var det mange dykkere. Jeg forholdt meg enkelt til Joey. Vi rigget opp utstyret og begynte å klargjøre oss på veien ut. (Båtturen tar ikke lengre enn ca 10 min)
Vi dykket første dykket på utsiden av vraket Zenobia. Ett herlig dykk, med ca 30 grader i overflaten og 22 på 34 meters dybde var dette en fryd å være med på. Ett fullspekket dyreliv var det, og ikke minst det fantastiske vraket av Zenobia, ett så stort skip at man ikke rekker over alt. Vi svømte langs akterenden og fikk sett propellen og mye av det store skipet.

Dykk nr: 82
Dato: 02.08.2013
Sted: Kypros vraket Zenobia
Max dybde: 29,4m
Tid: 37 minutter
Computerdykk.
Dykkere: Joey (Guide), Masterdiver og meg.

Mellom dykk nr 1 og 2 ble det servert litt frukt og det man måtte ønske av drikke.
Dykk nr 2 skulle vi inn i vraket. Siden det ligger med slagside ser man ganske mye da sollyset slipper inn via vinduene. Utrolig flott å få svømme inn i vraket, få se toalettene som ennå henger fast i veggene og tapeten på veggene.
Når vi var ferdig med dykk nr 2 fikk vi servert herlig grillmat på båten mens båten kjørte til havn igjen.
Virkelig to nydelige vrakdykk. Absolutt verdt ett besøk viss du skal til Kypros. Og anbefaler på det sterkeste Easy Divers i Fig Tree Bay.

Man vil nok merke at det er mange dykkere rundt seg, men om man har en guide med seg så er det bare å forholde seg til han/hun og alt vil gå fint. Vraket er rigget opp med boye og kjetting ned til vraket, slik at det er enkelt å komme seg ned.
Er også lagt opplegg for sikkerhetsstoppet på 5 meter. Virkelig ett helt fantastisk vrak å dykke på.

Klar for å dykke på Zenobia

Meg og masterdiveren som var med.

Propellen på Zenobia

Meg og masterdiveren langs vraket.

Submit "Kypros - Zenobia" to Digg Submit "Kypros - Zenobia" to StumbleUpon Submit "Kypros - Zenobia" to Google

Tagger: Ingen Legg til / Endre tagger
Categories
Uncategorized

Comments

Om Dykkesiden

Dykkesiden er en portal for alle som er glad i dykking. Her finner du bl.a. nyheter om dykking, diskusjoner om dykking, utstyrsinfo, dykkebilder, loggbok og vrakdatabase.

Følg oss på

Twitter Facebook youtube RSS Feed