PDA

View Full Version : Bør Keiko Avlives

Thomas Torjusen
04-09-2002, 21:52
Se sak på vår hovedside:

http://www.dykkesiden.com/html/news/archives/00000539.shtml

Det er enkelte som mener at Keiko bør avlives, Hva mener du?

/Thomas

Vegard15415
05-09-2002, 16:50
IKKE rør KEIKO for FAEN :)

Scubagirl
05-09-2002, 18:27
ENIG!! :)
ellers så kan de jo ta livet av den neste hollywoodstjernen som havner på kjøret eller noe.... >:(

Scubagirl
05-09-2002, 21:48
>:( >:( >:(HRMFFFFFFFF >:( >:( >:(

soffe
05-09-2002, 23:55
Det er jo ikke sånn at han bare kan slenge seg med en annen hvalflokk. Han kan jo ikke overleve alene.

Skulle vært en "tja" blant alternativene.

Thomas Torjusen
06-09-2002, 07:29
Skulle vært en "tja" blant alternativene.

Det er det nå.

/Thomas

Pompel
06-09-2002, 08:06
Skyt en hval!! Smart mat, for smarte mennesker. ;) ;)

mvh
Helst anonym 8) ::) :o

anomyous
06-09-2002, 08:40
syke tullinger ! høres ut som norske bønder , som vil avlive altmuligrart

hadde vært god reklame for det hyklerske "miljø" (avgifts) landet norge også - NOT !

avliv heller den syke djevelen som vil avlive dyret fordi det truer noen fisk som dumme folk holder fanget i et oppdrettanlegg - som sagt , samme hykleriet som med bønder som vil utrydde rovdyr for holde på deres "rett" til å slippe ut hjelpeløse innavla sauer som ikke kan klare seg i naturen uten å trenge å passe på dem.

the-spirit
06-09-2002, 10:16
Hett emne om dagen dette her :o
Synes ikke den stakkars forvokste delfinen skal skytes. Disse marinbiologene som "kjenner" Keiko har jo kommet på banen og jeg synes vi bør sette "vår" lit til dem, og samt for en gangs skyld sette vår egoisme til side og la det stakkars dyret være i fred!!! Sier ikke at noen her gjør det motsatte, men bli heller ikke fristet.

The Spirit

SindreB
06-09-2002, 10:18
Norge er hatet nok som hvalfanger nasjon allerede og avliving er helt feil. La Keiko være i fred, slik at disse fanatiske "dyrevennene" som har brukt 20Mill USD for å få han i havet kan få se at de mislyktes stort.

Ikke gi Keiko mat!

Sigve
06-09-2002, 11:24
Hei

Nå må jeg først si at jeg ikke har så mye peil på spekkhoggere, men her er mitt synspunkt likevel: Keiko ble fanget som 2 åring, og har vært i menneskets hender i over 20 år. Det er klart at man ikke bare kan lære ham å bli selvstendig igjen på et par år. Jeg mener at man bør tilbakeføre Keiko til et basseng/akvarie igjen (slik som han hadde det i USA). Han har vært blandt mennesker hele sitt liv, så hvorfor ikke la det fortsette slik?

Sigve

Diver_DAD
06-09-2002, 19:11
ENIG!! :)
ellers så kan de jo ta livet av den neste hollywoodstjernen som havner på kjøret eller noe.... >:(

Høres ut som en bra ide ;)

Hammer70
07-09-2002, 01:43
Avlive!!!? Er dere sprøyte gale? Før vi vet ordet av det har vi bombetokter mot intetanende fritidsbåteiere! Neineinei!!! Leve Keiko! Noe mat må han jo klare å fange selv. Man krysser bare ikke nord-Atlanteren på tom mage! Problemet er snarere hans sosiale problemer. Hyper-selskapssyke dyr som spekkhoggere må få lov til å ha litt kontakt med andre, og ettersom han ikke har nubbesjans til å bli akseptert i en vill flokk, bør han få lov til å sosialisere seg litt med mennesker, som han jo har kjent hele sitt liv. Skarpe propeller kan imidlertid bli et problem. Hva med kun å tillate bading, snorkling og dykking til faste tider? ;D Tror absolutt han ville like det! Dette forutsetter også muligens litt organisert mating. Hvis han skulle finne på å spise noen, er det over og ut! Vinteren blir vanskelig. Dersom han bestemmer seg for å bli, blir mating tvingende nødvendig. Send regninga til slemmingene som slapp ham ut!

Skulle det skjære seg helt, får de heller bygge et stort basseng i en fei.

Spise spekkhoggerkjøtt? Har hørt det smaker som en blanding av viskelær og lim. Hver sin smak da... :P

Oystein
09-09-2002, 18:59
Jeg kan ikke annet enn å kaste meg inn i denne utrolig dykkerelaterte "pollen".

Jeg husker en gang en bleie-ape i Kristiansand. Han vokste opp med far og mor og 68900 søsken (Alle fra den andre kjente apefamilien). Da bleie-apen ble renslig og sterk ble den plutselig ape igjen, uten nærkontakt med sin menneskelige familie (Alle 68902). Vi vet alle at det i dag sitter en sinnsforvirret sur og voldelig apegutt i bur og savner sine kjære... Jeg tror Keiko bør få komme seg hjem til sine kjære. Dvs. Craig McCaw, Macaulay Culkin, Joe Pesci, Jason James Richter, Flipper, King Kong og Michael Jacson, eller kanskje aller helst: tilbake til Island.

By the way - Keiko er vel ikke omtalt under Dykkern's innlegg "Kompisen bruker mye luft?" ???

Oystein

Scubagirl
09-09-2002, 21:16
By the way - Keiko er vel ikke omtalt under Dykkern's innlegg "Kompisen bruker mye luft?" ???

Keiko er vel den beste fridykkeren av noen av oss ;D så det er vel ikke noe problem? 8)

motti54
09-09-2002, 22:30
La det stakkars dyret få være i fred! >:(

Actinia
09-09-2002, 23:04
Norge er allerede hatt på mange kanter for hvalfangsten, og hvis vi skal toppe det hele med å skyte en av verdens mest kjente hvaler, vil nok mange glass renne over...

Divergirl
10-09-2002, 23:37
Er det ikke 'vårt' ansvar å gjøre det vi kan slik at Keiko kan overleve i det fri, med tanke på at det var 'vi' som tok dyret vekk fra naturen og plasserte det i fangenskap ???

H.

Hammer70
11-09-2002, 01:45
Jo, vi har et ansvar, og han skal ikke bare overleve, han skal LEVE! Den sosiale biten er viktig, og det er ikke så enkelt at man bare kan "la ham være i fred". Keiko kommer selv til å oppsøke sine venner menneskene resten av livet. Dessuten er det helt UNATURLIG for...eh...meg i hvert fall, å ikke respondere når en vaskekte spekkhogger hilser på. Finn et passende sted der han får mat og kos til faste tider, beskyttelse mot hysteri og stress, og full frihet ellers! (Når jeg tenker over det, skulle jeg ønske det var meg...) Kanskje han kan trives her. Å sette ham i basseng igjen blir litt vel drastisk etter ett år på frifot/friloffe. Stakkars hval! Må bare gjøre det beste ut av det, men den som skyter ham får grisebank! :-X

Angående Julius, så kastet man i det minste ikke ham ut i skogen, og ba ham klare seg selv! Det kan derimot være en mulig løsning for Brigitte Bardot...

ViLar
17-10-2002, 01:05
Vi hadde familieutflukt på søndag for å hilse på Keiko. Det var masse folk der - han har jo fast plass nede ved det ene verftet. Men akkurat denne søndagen skulle han ha maraton- trening. De dro ut 0830 og ennå kl. 1800 var de fremdeles ute :P. Vi så dem midt på fjorden - noe svart/hvitt som svømte ved siden av båten. Det hadde vært veldig gøy å se han på nært hold, men han blir jo ikke akkurat vill av dette da..

Nå er det visstnok bestemt han skal få bli i Halsa så lenge han vil.. Og det kan jo bli en stund dersom han får "leke" med sine gode venner hver dag (les: hvalvenner fra amerika).

PS: Vi hadde ikke med dykkerutstyret, men det var fristende.. Dykke med Keiko - det svinger av det.... ;D

JET
17-10-2002, 10:35
Hvalkjøtt smaker godt, men som noen andre nevnte, så er det utrolig mange som bryr seg om denne hvalen, og dermed får vi mye utenlandsk oppmerksomhet pga. dette. Så jeg mener vi bør gjøre vårt beste for å gi Keiko et best mulig ferietilbud i Norge og kanskje skaffe oss litt positiv pr. som kan være mye viktigere for Norge i andre sammenhenger enn om vi bruker noen millioner på å aktivisere en hval. I statsbudsjettet står det at vi skal bruke 177 millioner på Naturvernforbund i året som kommer. 6 milliarder på togbane, osv. Hva betyr det om vi bruker noen kroner på dette stakkars dyret ?

mvh
JET

McDiver
17-10-2002, 18:44
Hello folks!

I don`t care if whales are cute.
If given a chance I would shoot.
This might come as a shock to you,
but I would have eaten Flipper too..... ;D

Fire in the hole......... ;)

DKD
17-10-2002, 20:19
Kan vi ikke lage en diskusjon på hvorvidt de som innførte dykkeforbud på stakkarn burde avlives. Det er tydelig vis ikke personer som driver med dykking. Hvem ville vel ikke dykke ved siden av en gedigen spekkhugger? Det er faktisk innført en 50m forbudt sone rundt Keiko, men hver dag er det nyskjerrige som er og klapper på han. Jeg pakker snart utstyret og kjører til Halsa :)

/DKD

Tor
18-10-2002, 01:17
Keiko er et gedigent PR. ippo fra USA sin side som vi faller pladask for. At en hval skal koste så mye penger er jo vanvittig, bli kvitt pengesluket. Om ikke avlive, den utvis den til USA.

komodo dragon
18-10-2002, 13:55
La dykker'n Keiko være ifred "once for all"

Om det koster penger? klart det koster! Skal koste!!! :D

twistah
18-10-2002, 14:16
Alle dere som noensinne har vært på steder som har slike dyr i fangenskap (ala Aquaworld) SKAM DERE !

Det er dere som burde ta regninga for denne deprimerte fisken. Slike dyr hører hjemme i havet ikke i et badebasseng til beskuelse av solbrente nordmenn. Så lenge det er et marked for slike ting vil Keiko-skjebner forfølge dere til evig tid.

>:(

Tor
18-10-2002, 14:37
Kunne ikke blitt mer enig. Der fikk de så hatten passer. Å la dem dø en smertefull død i basengene er ok, mens nakkeskudd er forkastelig ????

johnen
18-10-2002, 21:55
kan dere tenke for et styr de ville blitt om han vart avliva her i norge, har ikkje norge vert på verdenskartet før så ville de iallefall blitt de då.....

greit nok at de er en sikkerhetssone på 50 meter rundt han, men viss folk likevell kan klappe han, så kan vel vi dykke me han..
de han no berre vert den opplevelsen då ;D ;D ;D ;D ;D ;D

syns keiko ska få leve og bestemme sjøl om han vil ha oppmerksomhet eller ikkje.......

Tor
21-10-2002, 12:33
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=310910

Interessant betraktning fra Norske forskere som burde leses av "dyrevennene".

;D

Bikaboo
22-06-2004, 13:58
Jaja.. Denne saken løste seg jo selv :-\\