PDA

View Full Version : Slynge til steinbit???

crusty
21-02-2005, 11:28
Skal lage meg en syrefast slynge til å ta steinbitt med (og eventuelt annen fisk som kommer svømmende)

Burde jeg lage den med 1,2 eller 3 spisser?

Burde jeg ha hengslet mothaker eller faste?

Hvor lang burde den være?

Er det noen erfarne steinbittjegere som har noen gode tips?

bmh
21-02-2005, 16:58
Jah, her er det nok mye smak og behag gitt! Alle di alternativene du nevner fungerer bra til steinbit i allefall. Sjøl bruker æ av og til en "5 spisser" men mest bruker æ enkelspiss med hengsler. Veldig grett viss steinbiten ligger rett ned på bunnen, da kan man stikke spissen rett gjennom hodet og litt ned i bakken. Får god kontroll på fisken da, og man kan eventuelt skjære hodet av med en gang. Kan bli litt grums så klart mens fisken roterer. En annen fordel med enkelspiss er jo at fisken ikke så lett skrur av spissen når den roterer...dette kan lett skje hvis man har flere spisser. Så, enkeltspiss fungerer best på steinbit for min del iallefall! Steinbit nammenam, gleder meg til sesongen! :P

ramfjord
21-02-2005, 18:24
Hei!
Bruker et ca 1m langt stålrør som er lukket i begge ender slik at ikke vannet skal komme inn.Spissen er en 3-tagget "gaffel".
Har sikra spissen med locktite sånn at den ikke skal skru seg av.
For meg er dette en enkel/billig slynge som fungerer perfekt. :)

sandviper
22-02-2005, 14:58
Litt OT, men er det ikke best og ha åpning i røret så slynga ikke er positiv?

Når begynner sesongen egentlig (Kristiansand)

jensarne37
22-02-2005, 15:05
1 m stålrør
25 cm aksling
Bit stål
10 cm tynn Aksling

Sveisa saman slik at den tjukkaste akslingen stikk ut av røret. Sveisa tett. Kvest i enden og sveisa på ein lite stålbit som er kvest og tilpassa som mothake. I den andre enden av røret sveisa eg heilt tett. Og sveisa fast den tynne akslingen som eit auge.

Dette vunker meget godt! Spydet er svakt negativt.

bk
22-02-2005, 15:23
Du har ikke noen bilder a for dette hørtes bar ut... ;D

jensarne37
22-02-2005, 15:29
Vi får sjå kva eg får ordna. Det blir ikkje på før seinare i alle fall...

:) :)

bk
22-02-2005, 16:15
Det er flott skal følge med jeg om det kommer noe fremover vet.... ;)

Oluf
22-02-2005, 22:36
1 m stålrør
25 cm aksling
Bit stål
10 cm tynn Aksling

Det er ikke kansje millimeter det er snakk om i diameter?? 250mm og 100 millimeter?? D hørtes da voldsomt tjukkt ut ???

Jonas Isaksen
05-03-2005, 00:35
Eller gjør det enkelt, bruk en harpun med tapet spiss, og få adrenalinkick mens du bringer den i livet på vei opp :)
Spesielt på S-stopp når den vet du er der...

Haakon Nergaard
05-03-2005, 00:43
Lagde en gang en slynge i karonfiber. Støpte den over et kosteskaft jeg hadde dreiet konisk og mens jeg var i gang støpte jeg inn et syrefast bolt med M6 gjenger.. Materialtykkelsen var ca 3 mm så det var solide saker. Hadde to små hull nede ved spissen og selvfølgelig hull ved gummibåndet. Dermed var den så godt som nøytral. Den var uheldigvis med i en ulykke over vann :\'(