PDA

View Full Version : DIR - hva er det, og hvilke fordeler gir det ?

tarjeiv
13-02-2003, 10:36
Det har versert en del innlegg rundt dette med DIR (Doing It Right) som dykkefilosofi/konsept.
For mange er dette noe litt uklart, og det har fått litt negativ omtale på bakgrunn av ting som ikke har noe med DIR å gjøre i det hele tatt.

Kanskje vi kunne gi dere DIR-folk en sjanse til å forklare HVORFOR dere er så opptatt av DIR, og hvilke fordeler denne filosofien gir ?

1. Hva kan DIR tilby vanlige sportsdykkere i form av økt sikkerhet ?

2. Hvor går grensen (innenfor DIR) på hva man kan tillate av 'ikke-DIR'-holdninger/utstyr osv ?

3. Hvor kan man få informasjon og kursing ?

4. Hvilke konkrete ting inneholder DIR (helst en forklaring, og ikke linker).

- Tarjeiv (som er positivt instillt til grunntankene bak DIR)

thostr
13-02-2003, 15:35
2. Enten gjør du det riktig eller så gjør du det galt.

Det er nettopp dette synet som gir DIR religiøse overtoner. DIR er mer ortodokst enn katolisismen på dette punktet, og denne grunnsetningen i DIR har klare likhetstrekk med kristendommens "Du skal ikke ha andre guder enn meg". Den opphevede troen på egen overlegenhet er også synlig i navnet - "Doing It Right". Generelt er slike sterke overbevisninger et tegn på manglende toleranse for selvstendige standpunkter, slik man også finner innenfor en del sekter.

Kvalmende.

Bortsett fra dette utrolig idiotiske og anti-intellektuelle standpunktet er det interessant å studere spesielt utstyrskonfigurasjonen, som synes vel gjennomtenkt på de fleste områder. Dette er en minimalistisk tilnærming ('less is more') - den såkalte Hogarthianske utstyrskonfigurasjonen, utarbeidet av Bill Hogarth Main. Hvilken forbindelse det er mellom denne Hogarth og DIR har jeg imidlertid ikke klart å finne klar informasjon om på nettet. Er han Jesus?

tarjeiv
13-02-2003, 15:36
Poseidon Service går sikkert så pass bra at du klarer å rive i 30 dollar.

Jeg er ikke TerjeV - jeg er Tarjeiv - og eier (uheldigvis) ikke noen dykkebutikk.

- Tarjeiv

tarjeiv
13-02-2003, 15:43
Tec02: Please, kom deg opp av skyttergraven og les hva jeg skriver. Jeg er ikke ute etter å ta hverken deg eller noen andre, men kun ute etter mer informasjon (utover det jeg kan finne på nettet - og som jeg har lest mye av) fra dere DIR-gutta, og kanskje tilby dere en mulighet for å fortelle til alle hva dere står for.

JA, jeg er positiv til DIR. Og derfor mener jeg at folk bør få høre om DIR, slik at de også kan bli DIR-positive :D

JEG kjenner svarene på de spørsmålene jeg stillte (iallefall langt på vei), men som jeg skriver innledningsvis For mange er dette noe litt uklart, og det har fått litt negativ omtale på bakgrunn av ting som ikke har noe med DIR å gjøre i det hele tatt.

Kanskje vi kunne gi dere DIR-folk en sjanse til å forklare HVORFOR dere er så opptatt av DIR, og hvilke fordeler denne filosofien gir ?

Og da er 'vi' ment som 'meg og andre på dette forumet' som ikke vet ALT om DIR.

Kom an; Her har du en som du har sjansen til å 'frelse' (ikke spydig ment), ta nå sjansen istedenfor å gå til angrep på meg!

- Tarjeiv (Som fortsatt er positivt til grunntankene i DIR)

remi
13-02-2003, 21:26
Som jeg har skrevet tidligere vil du ha større utbytte av å lese en samlet fremstilling om DIR isteden for å spør om enkelt elementer tatt ut av sammenhengen. DIR er et helhetlig system hvor alle delene virker sammen.

Det koster deg mindre enn PADI sin OWD manual å lese en sammenhengende fremstilling om DIR. http://www.gue.com/catalog/order/dir-manual.shtml

Poseidon Service går sikkert så pass bra at du klarer å rive i 30 dollar.

Dykkeutstyr koster en rundt 20.000,-
30 dollar burde de fleste dykkere klarer å stå i også.

Du får klare deg uten svar på spm 1 og 4 i denne omgang.
Gjør en innsats selv for en gangs skyld, selv om det blakker deg for store pengesummer.

2. Enten gjør du det riktig eller så gjør du det galt.
3. Du kan få kurs i Alta, på Herøy, i Oslo, i Ålesund, osv osv. Hvor vil du ha det ?
http://www.gue.com/
Andrew Georgitsis: [email protected]

Du kan ikke mene at noen skal ta spørsmålene dine alvorlig når du avslutter med å si at du er positiv til grunntankene i DIR. Hvordan i alle dager kan du være det hvis du ikke vet hvor du kan finne informasjon, vet fordeler med DIR og hva DIR inneholder?

Du høres omtrent ut som Jens Didriksen på dk.fritid.dykking som skrev i et par dager at han ikke visste hva DIR gikk ut på helt til han plutselig skrev at han hentet 95% av inspirasjonen til JEDI fra DIR, og dagen etter ba han folk slutte å stille spørsmål om JEDI fordi han ikke var ferdig å utvikle konseptet.

Er det noe du egentlig lurer på ?

:P :P :P

remi

tarjeiv
14-02-2003, 08:41
Spør om det du ikke har fått med deg.

Og kan du ikke heller skrive hva du mener er positivt med DIR da ?
Du kan sikkert skrive det på en positiv måte som synker inn hos dem som faller for PADI sine fargerike reklamer også.

Du høres ut som en type som har mer sans for JJ enn Trey. Det er en ubetinget fordel hvis du skal forklare DIR til folk som for eksempel eier utstyr produsert av Mares.

For min egen del så har jeg aldri hengt meg opp i form, men vært opptatt av innhold. Den kritikken jeg har sett av DIR her i det siste går på stort sett på form virker det som.
Det sier for såvidt en del om dem som komme med kritikken.

Hei Tec02! Nå begynner vi å snakke.
Det jeg vet av DIR er det jeg har lest på nettet (naturlig nok har det blitt mye lesing om utstyrs-konfig, selv om jeg vet at dette bare er en liten del av 'pakken'). Jeg har også fulgt med litt på trådene her, og på no.fritid.dykking. Lastet ned, brente og har sett et par ganger DIR III. Har lest mye av det Peter Fjelsten (?) har skrevet, og også sett på den europeiske utgaven av WKPP (eller hva det heter).

Jeg vet i grove trekk en del, og har som tidligere nevnt et positivt totalinntrykk. Spesielt av DIR III videoen som faktisk er veldig de-mystifiserende.
Jeg lurer vel ikke på så veldig mye konkret, men startet denne tråden for at dere som dykker DIR skulle få anledning til å inspirere andre til å lære mer om DIR.

Samtidig så må jeg si at jeg leser jo det feks. Remi og Picasso skriver på disse sidene. Har også lest mye av det feks. Nordic Explorers, Barents Explorers (og lignende miljøer) har skrevet.
Disse folkene har jo også åpenbart erfaringer det kan være interessant og lærerikt å se nærmere på.

Mitt mål er å bli en bedre dykker. For meg betyr det i veldig stor grad å bli en sikrere dykker. Når jeg leser så mye som jeg gjør, er ikke dette nødvendigvis for å bli mer 'kunnskapsrik' - men for å utvikle meg, mine tankeprosesser og mine holdninger.
I den forbindelse ser jeg på DIR som en god inspirasjonskilde.

- Tarjeiv

Arnt
14-02-2003, 09:29
Jeg lurer vel ikke på så veldig mye konkret, men startet denne tråden for at dere som dykker DIR skulle få anledning til å inspirere andre til å lære mer om DIR.

Og man venter enda spent...

Arnt

Tredje
14-02-2003, 10:25
Jaja.... det er iallefall bedre å være DIR-positiv enn HIV-positiv....

Arnt
14-02-2003, 11:03
Jaja.... det er iallefall bedre å være DIR-positiv enn HIV-positiv....

Er det nå det da...
De har da livets rett dem også?

Arnt

remi
14-02-2003, 16:18
Det hjelper deg fint lite med en DIR rig hvis ikke resten er på plass. Du kan ikke kjøpe deg til å bli en DIR dykker.

Folk adopterer DIR over en lav sko. Men de tar ikke hele pakken. Det de skal ha seg frabedt er stort sett at de fortsatt skal få lov å svømme rundt halvt i svime på luft, ha et kosthold bestående av junk food og det nærmeste de kommer trening er sporten på TV2. Det er ikke noe bedre alternativ.

Steike! jeg er snart tom for ord, hvor tar du all denne oppefra og ned holdningen din?? Du må se bra mye opp til guruene dine. Er det noen som tror at DIR er en egen patent på hvordan man skal gjøre ting riktig? Er ikke DIR satt sammen av mange gode ideer? Disse personene som du ser sånn opp til har vel egentlig ikke gjort så mye annet enn å sette sammen en rekke med ideer de har rappet fra andre og kalt det sitt eget.
Hvem kan bestemme hvorvidt andre igjen ikke kan plukke ut enkelte deler og bruke dem uten å "adoptere" hele konseptet???Er de ikke nettopp dette som har skapt DIR?
Er ikke ethvert trinn i riktig retning til det beste?
Hvis jeg klarte å finne enkelte ting i DIR`s utstyrskonfigurasjon jeg likte så ville jeg sett med meget ublide øyne på enhver som kritiserte meg for å ikke spise riktig mat!!

Jeg klarer ikke å la være å se linjene til andre store feilslåtte prosjekt, når noen gjør seg til herre over hva andre skal tenke og hva som er rett og galt går det som oftest galt.

Konklusjon:

Hvis det er DIR tech02 forfekter i sine innlegg; NEI TAKK TIL HELE DIR.

remi stridh

remi
14-02-2003, 17:13
Den grenseløse idiotien og sammenhengende rekke av usikre dykkepraksiser du har gitt uttrykk for om helmaske dykking, Inspiration, gasswitchblock er så beyond at jeg ikke er litt overrasket av at du har vanskelig med å forstå.

:P
sterke ord fra en person totalt blottet for enhver form for injurierende kraft. hva blir det neste? og hvem bryr seg?
(var det ikke en av dine STORE GURUER som satte frem drapstrusler mot en såkalt stroke?? fordi han var uenig i filosofien hans)

remi
14-02-2003, 17:33
2)
Tenk hvis vi som bilister skulle bruke den filosofien som du gir uttrykk for.
I Søgne har vi vikeplikt fra venstre, men på Lista viker vi for høyre. I Bjugn viker vi for større veier, mens rundt Majavatnet viker vi for de små veiene (her har vi for øvrig valgt å kjøre på venstre side av veien også).
Sikkert en oppskrift for suksess det !

Evnen til å være nøye på detaljene, men ikke miste synet av helheten er den store fordelen med DIR for enhver dykker.

...med andre ord er det ikke nok å forbeolde seg retten til å følge sine ideer, du vil at alle andre også skal gjøre det du mener er riktig?

jeg personlig tror ikke verden er klar for enda en allviter som tror han har monopol på den evige sannhet.

"den som tror seg ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig" sa en gang en meget klok mann.

remi

picasso
14-02-2003, 17:41
Den grenseløse idiotien og sammenhengende rekke av usikre dykkepraksiser du har gitt uttrykk for om helmaske dykking, Inspiration, gasswitchblock er så beyond at jeg ikke er litt overrasket av at du har vanskelig med å forstå.

Gåtta banen.Er det rart det er krig i verden.Når en har et forhold til dir på denne måten så er det vist best å styre unna hele dir.
Nei meddykkere,Adopter det som passer dere fra dir og andre liknende filosofier.
Når det hele utarter seg til religion så styr unna og glem hva det kalles.
Dette handler om deg og din måte å dykke på.
Dette med å måtte kjøpe hele pakka er bare tull.Noen kan være rimelig trangsynte.De ser dykkingen gjennom et "sugerør".
Smaken er som baken,den er delt.

remi
14-02-2003, 17:51
Hvem som bryr seg ?
De usikre dykkepraksisene du gir uttrykk for er det ekstremt få som bryr deg med.
DIR har jevnt og trutt hatt økende popularitet.
Venner og familie av dykkere er sikkert glad for at dine holdninger har så pass liten innflytelse som det har.

Jeg ser at du drar fram en spekulasjon. Kan du underbygge spekulasjonen din eller er det bare den vanlige bs'en som kommer fra din kant ?

usikker dykkepraksis? der kom allviterfunksjonen din igjen, men siden du bruker å uttale deg om ting du ikke vet så er vel ingen overrasket.

spekulasjon? 1 stemmer det? 2 eller stemmer det ikke?

dersom 1, hva tar du på vei for. Dersom 2 sjekk igjen, du har vel direktelinje til STUR GURU.

remi

remi
14-02-2003, 17:53
kanskje noen burde flytte hele diskusjonen til teknisk dykking der ingen leser den. sorry jostein.

picasso
14-02-2003, 18:07
Istedenfor å lire av deg noe intetsigende kan du kanskje skrive noe med innhold:
1. Prøv å forsvar idiotien om helmaske, gasswitch block og inspiration
2. Pek på svakheter ved DIR og kom med bedre alternativer.

Dette handler ikke om svakheter med DIR.Men om at de fleste dykker med en konfigurasjon som de føler seg vel med.Det som passer for meg passer ikke nødvendigvis for deg.
Når jeg utaler meg om et tema,gir jeg uttrykk for min mening og mine erfaringer om dette tema.Jeg sier ikke at hvis du ikke gjør som jeg sier så har du minst en fot i grava allerede.Darwin banker på eller hva det nå måtte være.

Tror faktisk at jeg og Remi kan i en rekke saker bli enige om at vi er uenige.
Med deg ser nok dette ut til å bli meget vanskeligere.

lurre
14-02-2003, 18:17
Her er man usaklig etter tur, saa det er ikke saa lett aa faa et positivt inntrykk av DIR ut fra maaten Tec02 forfekter ideologien (eller hva naa DIR faktisk er), og maaten Remi formidler sitt inntrykk av DIR.

1. Tec02: Hvis du ikke klarer aa argumentere for DIR uten aa traakke paa andre sine dykkefilosofier saa har du i beste fall ikke forstaatt hvordan saklige innlegg boer skrives...

2. Remi: La oss legge religionsbiten bak oss. Det at enkelte foelger DIR som en religion for saa vaere. Som nevnt over, aa komme med hjernevaskefilosofi har vi vel allerede sett ikke funker...

Jeg har naa laert en ting av det som ble skrevet, motvillig, av Tec: Skal man dykke sammen med DIR dykkere saa maa man vaere DIR konfigurert. Og det er forsaavidt noe jeg kan si meg enig i. Dykker man med buddy boer buddy vaere utstyrt paa omtrent samme vis for optimal sikkerhet.

Kyrre
(Som sammen med andre fremdeles venter paa et nyansert syn paa DIR.)

Kjelli
14-02-2003, 22:36
Skal vi nå ta et skritt tilbake og se på dette DIR greiene.

DIR er for en gjeng fanatiske utstyrsfriker som vil heve seg over alle andre når det gjelder dykking.De er liksom ikke litt bedre, men mye bedre tror de.Ikke får du bli med og lære noe av de og de dykker ikke med folk som kommer med frontvest og en 300 bars 6l på ryggen.
Ler av snorkler gjør de også,”stroker” har snorkler sier de.
Sånn var det jeg oppfatta dette DIR greiene for et par år siden.

Jeg har helt fra jeg begynte å dykke sett at teknisk dykking var tingen ,men DIR,fanatisk tull,eller???
Jeg har konvertert over til DIR jeg også,da jeg så helheten i dette konseptet.
DIR er erfaring,utstyr,tanker satt i et system.

Men jeg kan se problemene som mange har om DIR
DIR kan ikke kjøpes ,du trenger erfaring ,trening ,annerkjennelse i miljøet og ikke minst en glød for konseptet og mye mer
Som du ser er det mange som faller ut,da noe av dette er noe en mangler.

Men å si at det er religion er feil.Vi tror på systemet og mener dere alle burde være DIR.
Dette fordi slik som vi driver dykking slik som den har utvikla seg,så er dette den beste måten å dykke på pr.dags dato mener vi.

Vi har kanskje ikke rett,men si hva som er galt så blir det rettet på,vis det øker sikkerheten.
DIR sitt prinsipp er å øke sikkerheten ved dykking.DIR er ikke noe som ble utvikla på en helg i I Florida.Det har tatt tid.De har tatt det beste fra andre og satt det i system med sitt
eget og dette har blitt til DIR,de har gitt det et navn.
Men for å avslutte for nå så sier jeg,vi som dykker DIR sier ikke noe stygt om sportsdykking
Vi bare mener at alle burde dykke DIR for sin og buddy(teamet) sin sikkerhet.
Vi driver alle med det samme på sine måter og vi alle vil det samme,komme opp igjen levende og i fin form.

Les alt dere kan om DIR dere vil se at det er mange sterke personligheter med sterke meninger som mener noe om stor bitte små bagateller.
Studer DIR,holdnigene,utsyret ,hvordan og hvorfor.Det du vil se er at til og med så bagateller er store men nøye gjenomtenkt før det er tatt inn
Alt du lærer er et pluss og liker du det ikke så er det greit for oss..Men bruk det du vil,for det vil øke din og dine sin sikkerhet.garantert!!!!!!!!!!!!!!!

KK

lurre
14-02-2003, 22:44
Herre va no anna ja!

Ting begynner aa falle paa plass for mitt vedkommende ihvertfall. Naa er ikke dykke-engasjementet mitt stort nok til at jeg ser for meg at jeg noen gang kommer til aa kunne bli en dir'rer, men det er klart at det er mange gode moment, baade i siste innlegg og i linken som Tec vedla.

Kyrre
Grand Forks, Norddakota.

picasso
14-02-2003, 22:51
-en trenger ikke være nobel pris vinner for å skjønne at picasso som helst dykker alene ikke bryr seg med fordelene det har å standarisere utstyr og prosedyrer
(at han ikke liker å dele opplevelsene med andre og søker å øke tryggheten gjennom team dykking og samarbeid får bli en annen diskusjon.)

Jeg har bedt hver og en som skriver intetsigende drit_t om å peke på svakheter og argumentere for bedre alternativer. Ikke en av dem har pekt på en eneste ting, eller kommet med et eneste alternativ.

Kan du tenke deg hvorfor alle hakker på formen og ingen våger å ta for seg dykking ?

Du er antagelig det mest trangsynte vesen jeg har råket ut for.Som jeg skriver i mine innlegg så rakker jeg ikke ned på Dir som filosofi.Dersom dir passer som hånd i hanske for deg så er dette fine greier,"for deg".Det trenger imidlertid ikke være det for alle andre.Dette handler faktisk om å prakke noe på andre som de muligens ikke vil ha.

Jeg driver for det meste med jakt under dykkingen min,Og de fineste opplevelsene mine i så henseende er som solodykker.Jeg dykker ikke solo for å dykke solo.Jeg tar gjerne med meg andre dykkere jeg.Men da må de andre dykkerne klare å holde følge med meg i den løypa jeg har planlagt.Problemet er bare at jeg svømmer raskere og har et større område å "fare over" enn mine buddyer klarer.Så praksis blir at jeg kompromisser litt.Meg og buddy planlegger dykket sammen der jeg fortsetter solo etter at han går tom for luft(30bar 450l).Da har jeg vanligvis ca 80 bar(1600) liter igjen.Vi har følgebåt oppe, så jeg ser han til overflaten før jeg fortsetter.
At jeg lider av Padisyken og maler rosa over dårlige ideer må du gjerne utdype nermere før jeg svarer deg på den biten.

GHK
14-02-2003, 22:58
[

Det virker som det er en litt negativ holdning til Tec02 her.
Hva med å senke skuldrene litt?

Det er vel litt opplagt at LITT DIR ikke er noe DIR i og med at DIR er en totallpakke.

Fordelene med DIR er vel opp til ennvær å tenke ut for enten er man enig med filosofien eller så er man likegyldig.

Jeg kan ikke se noe negativt med fleksibelt, enkelt og driftsikkert utstyr, kombinert med gjennomtenkt dykking.

Dragen
14-02-2003, 23:19
...med andre ord er det ikke nok å forbeolde seg retten til å følge sine ideer, du vil at alle andre også skal gjøre det du mener er riktig?

Ærlig talt Remi, hvor store bokstaver må man bruke før du og mange med deg forstår at INGEN DIR-dykkere påstår at alle som skal dykke må dykke DIR?

Poenget er at i DIR's "indre krets" må man da som i alle andre "leirer" få stå for sin egen filosofi. Det må vel være lov til å argumentere for HVORFOR man mener at dette er den beste måten å drive sin sport på!

Jeg er fullt ut enig med Tec02 når han hevder at mange av dere kritiserer DIR's løsninger UTEN å komme med motargumenter på konkrete emner. Dette spesielt når svarene som kommer er på konkrete spørsmål.
At svarene ikke alltid er som man venter er jo litt av vitsen med å spørre ikke sant?

At dere betviler Tec02's integritet når det gjelder hans erfaring, har lite med saken å gjøre, så lenge dere ikke kan hoste opp ET ENESTE motargument til hans forklaringer!

Når Tec02 skriver følgende: <sitat>

"Vi har kanskje ikke rett,men si hva som er galt så blir det rettet på,vis det øker sikkerheten.
DIR sitt prinsipp er å øke sikkerheten ved dykking.DIR er ikke noe som ble utvikla på en helg i I Florida.Det har tatt tid.De har tatt det beste fra andre og satt det i system med sitt
eget og dette har blitt til DIR,de har gitt det et navn.
Men for å avslutte for nå så sier jeg,vi som dykker DIR sier ikke noe stygt om sportsdykking
Vi driver alle med det samme på sine måter og vi alle vil det samme,komme opp igjen levende og i fin form."
<sitat slutt>

-så har i allefall jeg STORE problemer med å finne motargumenter mot dette.
Det er da vel PINADØ lov til å åpent si at DETTE er den dykkefilosofien JEG mener er den eneste HELHETLIGE filosofi på dette omerådet.
Videre må det vel være lov til å argumentere for det man tror på?

Hva med alle de andre "filosofiene" som er ute å går? Er det NOEN her på forumet som i hele tatt kan si om f.eks PADI eller andre har noe slikt? Jeg tror det ikke, og ville i så fall bli gledelig forundret om det eksisterte!

Fatter ikke din utholdenhet Tec02, og må bare si at du må virkelig brenne for "saken" med ditt engasjement på tross av massiv motbør.
Stå på!

mvh

Dragen

remi
14-02-2003, 23:34
-remi skrev 16.18 en lang tirade med dirtt prat uten at han skrev ett eneste ord om utstyr eller dykkeprosedyrer.
Så fortsetter han en halvtime senere å setter ut spekulasjoner om drapstrusler som han totalt nekter å sannsynliggjøre. Hva er poenget med å prøve og tåkelegge at han ikke har peiling på hva han skriver om ?
Fremdeles har han ikke skrevet ett ord som har med utstyr eller dykkeprosedyrer å gjøre.
Remi fortsetter å hakke på formen i budskapet, men har ikke ett eneste argument mot innholdet og ikke ett eneste alternativ som er bedre.

Kan du tenke deg hvorfor alle hakker på formen og ingen våger å ta for seg dykking ?

Gratulerer, du har endelig skjønt det!
Jeg har ikke kritisert utstyrskonfigurasjoner og dykking, men holdninger til det å tenke selv.
Den eneste negative kommentaren mot DIR var betinget av at det tec20 står for var lik det DIR står for. Det har jeg faktisk skjønt ikke stemmer, heldigvis.
Når det gjelder drapstrusler så har jeg vel ikke noe behov for å sansynliggjøre det, jeg har stilt et spørsmål om det stemmer eller ikke at noe sånt har skjedd ( alle som har kjennskap til konfliktene i det internasjonale miljøet vet hva jeg snakker om )
Jeg regnet ikke med at tekko ønsket/kunne svare.
Kanskje du selv er grunnen til at folk hakker på formen og ikke buskapet, du har skapt formen men ikke budskapet.

Til slutt; hvor gammel er du egentlig, du høres ut som en 19 åring som har lest litt for mye og forstått litt for lite.

remi

ps. se på din egen hånd neste gang du peker på noen og kaller dem for idiot, hvor mange fingre peker mot "idioten" og hvor mange fingre peker mot deg selv?? ds

errem
14-02-2003, 23:36
I gamle dager var det noe som ble kalt "netikette" det vil si at en ikke sa/skrev noe til folk på nettet som en ikke ville si til personer ansikt til ansikt.
Jeg med et usselt PADI OWD forstår at jeg er et annenrangs menneske og aldri burde ha satt mine ben i en svømmefot i følge enkelte her på denne stringen.
Det virker for meg som om det er viktigere å sitte dypt i en skyttergrav å skyte på enhver som sier ett ord, enn å svare på et enkelt spørsmål.
Jeg vet innerst inne at kommer det en dykker kolega til megog sier at han kjører DIR så tør ikke jeg dykke med vedkommende fordi jeg ikke vil være bra nok. Jeg vil ikke føle meg som det svakeste ledd.
Ettersom Tec o2 sier at han ikke vil dykke med folk som ikke følger hans eget nivå både mentalt og utstyrsmessig, ser jeg ingen fare i at DIR blir en langvarig affære. Tar man ikke med seg "Ferskinger" på tur dør sportsdykkingen ut.
Vi har alle tatt det første dykket grønne som bananer og like erfarne, fordi noen har funnet en teknisk/vitenskaplig/utstyrmessig/filosofisk plattform til dykking vil det ikke si at alle andre er idioter. om denne platformen heter PADI, DIR, GUE, ANDI, eller noe annet er irrelevant.

Ettersom Remi siterer en klok person forsøker jeg også:
"Det er EN idiot mer i verden, enn det du tror"

Erlend

PS det gjelder selvsagt også meg selv

GHK
15-02-2003, 00:35
i Norge hvor hvert par dykker fra hver sin holme blir det litt vanskelig å kopiere konseptet

En risikofaktor og problem er vel at flesteparten av dykkerene ikke vil være tilsluttet et dykkemiljø.
Samtidig som flertallet dykker alt for lite.
10-15 finværs dykk max i året er liksom veldig greit, og de tror de er rustet for uforutsette hendelser. Som de selvfølgelig aldri har tenkt på at kan oppstå.

Dragen
15-02-2003, 00:53
I oppfølgeren til æres den som æres bør pratet synes jeg vi skal gi "Kjelli" æren for det fornuftige sitatet du ville kreditere meg. :)

Beklager "Kjelli", var litt kjapp her. Håper det er OK alikevel ettersom Tec02 også anerkjenner sitatet...

:-[

Dragen

tarjeiv
15-02-2003, 01:08
Ojsann! Her skjedde det ting..
Bortsett fra en del kranglig, synes jeg diskusjonen har hatt visse verdifulle elementer i seg.

ADVARSEL: Beklager, men denne posten har lite med dykking å gjøre.

Hvis det er en ting jeg kunne tenke meg DIR-gutta skulle endre på, så måtte det være nettopp denne ovenfra og ned holdningen. Før noen får lyst å slå meg i hodet - selv om denne holdningen IKKE eksisterer, så er det det INNTRYKKET man noen ganger får.

George Irvine sier (som nevnt tidligere) at DIR III skal være med på å avmystifisere DIR - noe som tyder på at dette har vært (eller er) et problem, men at man faktisk gjør noe med det.

Og skal jeg være ærlig, så sitter jeg med et slikt inntrykk av deg Tec02. Du har rett i at ingen har kommet med motargumenter mot filosofien. Men det jeg tror du ikke helt ser, er at det er måten du presenterer dine tanker og meninger på som er hovedgrunnen til alt oppstyret. Kanskje er det jeg som er for hårsår, uansett er det en ting som du kanskje kan tenke over.

Jeg har også lært noe mellommenneskelig med disse diskusjonene. Det er tydligvis smart å prøve å sette seg inn i den andres situasjon.
En nevnte netikette. Hele årsaken til at netikette er blitt et begrep, er at man ikke ser hverandre face-to-face = man har kun ett inntrykk å tolke: Det en person skriver. Man har ingen kontekst i form av en situasjon. Man vet lite om den personen som ytrer seg. Man kan ikke lese kroppsspråk osv.

Kanskje alle her burde ta den lille tiden det tar og tenke over hva en person EGENTLIG mener ?
Og kanskje burde man bruke litt mer energi på å bli forstått riktig ?

- Tarjeiv

totto
15-02-2003, 01:27
Til folkens!!

Jeg kan være enig i at det er en del kvasse innlegg, men det er litt fornuftig det Tec02 skriver.

Det han gjentar av spørsmål er hva er galt med DIR/ utstyrskonfigureringen?

Fins det et bedre system som tar opp helheten med dykking av buddy system med tanke på samme utstyr/ trening? Folket er vel enig at det er lettere å holde greie på en kon.fig. enn 100 !

Vel Tec02 det hadde kanskje vært lettere å overtale folket om du hadde en snillere fremgangsmåte av og til!! (Bruk egne tanker ikke siter for mye ENGLANSK)

Mvh
Totto

tarjeiv
15-02-2003, 01:34
Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Det er ikke så vanskelig, for du pakker sjelden inn det du vil si.
(Noe som ikke alltid er positivt)

Men at du ikke pakker inn alt du skal si gir deg ingen rett til å 'henge ut' folk bare fordi du er veldig uenig i hva disse mener om hva som er sikkert.

Det er DET som er problemet.

Jeg personlig 'bryr meg midt bak' hva du egentlig mener. Prøver bare å gi noen tips - og skjønner at det ikke er noen vits. Skal slutte med det fra og med nuh. Jeg er bare interessert i å melke det du (og andre) har av ting som kan gjøre meg til en sikrere dykker. Og jeg forbeholder meg retten til å kjøpe akkurat det brudstykket jeg tror er riktig for meg. Å kalle meg selv for DIR-dykker (eller andre typer filosifier) er så langt i fra målet mitt som det går an å komme.

- Tarjeiv (som egentlig bare vil dykke - og som akter å gjøre det, om ganske nøyaktig 10 timer)

Dragen
15-02-2003, 01:46
Jeg er glad for hver person som tar seg tid til å henge ut dem som kommer med tankegods som skaper unødvendig risiko for folk som har dykking som hobby.
Om det ryker et ego eller to på veien får heller våge seg hvis det sparer oss fra en Maffatone eller to :)

Enig!

pst.. har du tips om det jeg spør om under teknisk?

Dragen

totto
15-02-2003, 01:48
Når Trey og JJ allerede har skrevet svar på spørsmål som stilles så får det heller våge seg at de skriver på Engelsk.

DIR er sånn circa like bra både på Engelsk og Norsk skulle jeg tro. Kanskje litt bedre på engelsk kanskje, siden det er et mye rikere språk.

Vel..
Englansken iriterer kanskje folket mer en den informerer. Har ikke selv problemer, men det kan iritere de med alle de derre ENGLANSKE"sitatene".

Totto

totto
15-02-2003, 02:00
Tec02

Det du gjør noen ganger er at du tar DIR på en prevangtiv vei istedenfor å videreføre den så folket forstår det lettere.

Totto

totto
15-02-2003, 02:20
Tec02

Jepp det er vell en del avsporinger når det gjelder DIR i diskusjonene til "folket", har lettere å ta i bruk skarpere ord mot DIR enn å sette seg inn i den.

Totto

Arnt
15-02-2003, 11:16
En DIR dykker;
-nekter konsekvent å dykke sammen med en utrygg buddy

Er alle som ikke dykker DIR en utrygg buddy?

Arnt Eirik

errem
15-02-2003, 11:21
Sitat tec o2

Du vil finne at DIR dykkere er ekstremt åpne for å ønske velkommen nye dykkere. De fleste har flere plater/vinger, riktig rig'ete ventiler og komplette oppsett du kan prøve hvis interessen melder seg.

Men når vi gjør det så har vi en regel, vi dykker alltid to DIR dykkere sammen med personen som er med på "demo'en". Det er helst DM'er og instruktører som graver og spør, men alle er velkommen. Du trenger en dykkelapp for å være med og dykke, høyere enn det er ikke listen.

Høres hyggelig ut men jeg har bare dykking som hobby og interesse, ikke som livsstil/filosofi.
Jeg dykker på samme måte som jeg gjør det meste her i livet.
Jeg legger ikke en masse detaljerte planer og krisemaksimerer dersom jeg ikke følger planen til punkt og prikke.
Jeg setter visse rammer for et dykk, slenger utstyret på og hopla!
Om jeg skulle følge et totalkonsept for dykking der jeg var avhengig av detalj planlegging av dykk, oppsett av rigg, fysisk skikkethet og mental fulkommenhet, med både meg og partnere ville jeg gå lei på "o time"
Jeg regner dykking og bilkjøring som like farlig. holder du deg innenfor "grensene" , kjenner utstyret, kjenner terrenget og tar høyde for uforutsette ting går det meste bra.

Erlend

PS om det mangler noen bokstaver her og der er det maskinen ikke meg.

Arnt
15-02-2003, 11:23

Og dessverre(?) mener noen at de som ikke
dykker DIR ikke har noe i vannet å gjøre...

Arnt

Dragen
15-02-2003, 11:38
Og dessverre(?) mener noen at de som ikke
dykker DIR ikke har noe i vannet å gjøre...

Arnt

Hva gjør vel det? Man TRENGER nødvendigvis ikke å bry seg.

Mulig jeg provoserer vel mye her, men av og til virker det som om det er en form for misunnelse ute å går over for DIR-dykkere. Er det sånn? Og i så fall hvorfor?

Dragen

Arnt
15-02-2003, 11:46
Hva gjør vel det? Man TRENGER nødvendigvis ikke å bry seg.

Mulig jeg provoserer vel mye her, men av og til virker det som om det er en form for misunnelse ute å går over for DIR-dykkere. Er det sånn? Og i så fall hvorfor?

Dragen

Synes ingenting galt om DIR, men måten enkelte
fremmer det på .. Disse synes jeg opptrer som idioter.

Arnt Eirik
Dykker

Dragen
15-02-2003, 12:01
fremmer det på .. Disse synes jeg opptrer som idioter.

Arnt Eirik
Dykker

Det kan jeg vel vanskelig motargumentere... ;D

Men her som i de fleste andre sammenhenger er det vel viktig å fokusere på sak og ikke person ;)

Eller tar jeg helt feil?

Dragen

remi
15-02-2003, 12:39
Det kan jeg vel vanskelig motargumentere... ;D

Men her som i de fleste andre sammenhenger er det vel viktig å fokusere på sak og ikke person ;)

Eller tar jeg helt feil?

Dragen

Vel ikke helt feil, men saken med DIR har vel vært godt belyst uten at så mange er uenig i at DIR kan være bra for de som føler at de trenger litt ekstra standardisert sikkerhet heller enn å tenke selv.

Forøvrig så har nok enkelte forkjempere for DivingIsReligion skutt seg selv i foten i denne strengen, hvis meningen har vært å vise hvor inkluderende DIR kan/ønsker å være.

remi

Dragen
15-02-2003, 12:53
Vel ikke helt feil, men saken med DIR har vel vært godt belyst uten at så mange er uenig i at DIR kan være bra for de som føler at de trenger litt ekstra standardisert sikkerhet heller enn å tenke selv.

Med all respekt: Du har ikke forstått noen verdens ting!
Eller som før antydet: Du VIL IKKE forstå!

:(

Dragen

thostr
15-02-2003, 13:01
fremmer det på ..

Det største problemet er at mange tilhengere av DIR er intolerante ovenfor andre dykkere og deres måte å dykke på. Et skoleeksempel på dette kan man finne på dette forumet under 'hurtigspenne'-debatten.

Dette er jo ikke noe nytt. Faktisk er det håpløst utdebattert, i stort sett alle dykkeforum verden over virker det som (sjekk f.eks. dykkerelaterte USENet-forum).

I England og en del andre land har grupper brutt ut fra DIR-evangelismen og startet noe de kaller 'Doing It Simple', som er en mer tolerant og vettugt tilnærming til en del av det substansielle tankegodset som DIR-folket forfekter. Her tar man utgangspunkt i DIR, og bærer så det intellektuelle fyllefest-godset i nakken og raeva og hiver det ut. Har ikke sett så mye på det selv, men en grei innledning til 'DIS' er å lese på engelske Diver' sine nettsider:

http://www.divernet.com/technique/0202simple.htm#top

picasso
15-02-2003, 13:05
Jammen godt jeg har en 5-6 kg for mye og dermed ikke på noen måte passer inn i Diving Is Religion.Etter dette vil eg revurdere alle mine slankeplaner.Og vurderer å be alle dykkere som tenker selv å få på seg noen kilo ekstra slik at de blir automatisk sjaltet ut som buddy dersom det skulle eksistere noen skapdirer i deres respektive klubber. :D

Dragen
15-02-2003, 13:19
Det største problemet er at mange tilhengere av DIR er intolerante ovenfor andre dykkere og deres måte å dykke på.

I England og en del andre land har grupper brutt ut fra DIR-evangelismen og startet noe de kaller 'Doing It Simple', som er en mer tolerant og vettugt tilnærming til en del av det substansielle tankegodset som DIR-folket forfekter. Her tar man utgangspunkt i DIR, og bærer så det intellektuelle fyllefest-godset i nakken og raeva og hiver det ut. Har ikke sett så mye på det selv, men en grei innledning til 'DIS' er å lese på engelske Diver' sine nettsider:

http://www.divernet.com/technique/0202simple.htm#top

Ja men... nå er det nå engang DIR denne tråden handler om ikke sant, og at DIR dykkere er intolerante ovenfor andres måter å dykke på kan man vel ikke lese ut i fra innleggene fra en 2-3 stykk "evangelister" som saklig prøver å forklare hva DIR (jfr. trådens overskrift) er?

Vil du diskutere DIS, SÅ START EN NY TRÅD DA MANN!

Du kan f.eks begynne med å fortelle om hva DIS mener om "andre måter å gjøre det på" og om å "tenke selv"...

Dragen

remi
15-02-2003, 15:09
Med all respekt: Du har ikke forstått noen verdens ting!
Eller som før antydet: Du VIL IKKE forstå!

:(

Dragen

hmm, sorry mate men jeg vil gjerne forstå, men det er ikke lett. På den ene siden har man mange dykkere som ikke kan så veldig mye om dykking generelt, de ønsker ofte å lære mer så de stiller spørsmål om ting de ikke vet.
På den andre siden har man noen få som mener å vite veldig mye og som blir oppgitt over hvor lite mange andre forstår. Mellom disse utkantene befinner det seg mange som ikke bryr seg men også mange som følger med på debatten uten selv å tørre å spørre om noe fordi de er redd for den vanlige overhøvlingen fra verdensmesterene.
Ett sted inni alt dette befinner jeg meg, jeg har alltid ment at man bør stille spørsmålstegn ved autoritetene sin motivasjon for å svare slik de gjør, er det for å lære noen andre noe eller er det for å fremheve seg selv?
Hva tror lesere flest om dette? kunne godt tenke meg å høre fra lesere som ikke tidligere har deltatt i debatten.

Fra mitt ståsted så hadde debatten blitt interessant hvis de dummeste og den smarteste hadde utvist litt mer selvkritikk og redusert antallet innlegg betydelig, argumentene for og mot et tema drukner i ideologisk tøvprat og kverulering i tillegg til at enkelte, uten selv å identifisere seg, opphøyer seg selv til sjef over hvem som er idioter og hvem som ikke er det.

Av og til er det veldig viktig hva som var det opprinnelige spørsmålet og andre ganger betyr det ikke noe.

Enkelte mener debatten blir for personfiksert, jeg forøvrig kjenner ikke mange andre dykkemiljøer hvor personfikseringen er høyere enn nettopp i DivingIsReligion.

Noen prøver å gjøre seg selv til guru ved å referere andre sine meninger opp og i mente uten å ta et eneste selvstendig standpunkt, samt oppfordre alle andre til å snakke om dykking i steden for å kritisere ideologien mens de selv knapt har nevnt en eneste erfaringsmessig tanke.

I tillegg kan jeg ikke helt se argumentene om at undertegnede ikke forfekter sikker dykking fordi han har dykket med CCR, har sagt at det går an å foreta sikkert gassbytte med helmaske og dykker med helmaske selv.
Mine råd og svar er i alle fall bygget på erfaringer. Og jeg står 100% for det jeg sier uten å slå opp i den store kloke boken før jeg svarer.

Har vel heller ikke brukt ord som idiot om folk fordi de mener noe annet enn meg?

Hva er det jeg ikke vil forstå?

remi

errem
15-02-2003, 16:09
Jammen godt jeg har en 5-6 kg for mye og dermed ikke på noen måte passer inn i Diving Is Religion.Etter dette vil eg revurdere alle mine slankeplaner.Og vurderer å be alle dykkere som tenker selv å få på seg noen kilo ekstra slik at de blir automatisk sjaltet ut som buddy dersom det skulle eksistere noen skapdirer i deres respektive klubber. :D

Vi får starte en ny retning DMV (dykkere med vom) ;D ;D

Erlend

picasso
15-02-2003, 16:25
Vi får starte en ny retning DMV (dykkere med vom) ;D ;D

Erlend

Javisst ,og her er to nye kurs for PADI
BDMV, begynnerkurs.
RDMV, Redd dykkere med vom. :D
Mulighetene er mange.

Dragen
15-02-2003, 16:31
Remi:

Nå blir jeg mer enn forvirret her:

Mener du eller mener du ikke at en "standarisert sikkerhet" som noen selv har funnet det lurt å adoptere, er sekundært når det gjelder sikkerhet bare man får muligheten til drite på draget x antall ganger på egen hånd(les: tenke selv)?

Hva i himmelens navn skal vi med undervisvning da?

Er det slik at hvis man "tilfeldigvis" skulle råke ut for å ha samme standpunkt som de man lærer en ideologi fra, så er dette ikke et selvstendig standpunkt?

Er det kun standpunkt som går på tvers av det man lærer som er å betegne som selvstendige standpunkt?

Av deg og den du sikter mest til i ditt innlegg(ja, det skinner igjennom) så er det bare å konstatere at det IKKE er deg som har bidratt med flest konkrete og enkle svar på DYKKEMESSIGE spørsmål som er blitt stilt i det siste.

Derimot syns jeg det er på sin plass å nevne at "motparten" din ikke alltid har holdt seg til saken han heller, selv om det etter min mening fremdeles står ca 10-2 i hans favør...

Prøv å fokuser på innhold mere enn form.

George Irvine har også en fremtreden og en arroganse som gjerne og ofte frastøter folk. Tar man seg derimot tid til å lytte til innhold, vil man se at å komme med konstruktive motargumenter er særs vanskelig for et så igjennomtenkt system som DIR. Man blir faktisk imponert over hvor logisk og ikke minst enkelt det hele er bygd opp. Jeg klarer ikke å se hvorfor det å argumentere for et system man forstår og har tro på skal være second best til det å ha funnet opp kruttet selv?

Dragen

Es-Veldra
15-02-2003, 17:44
Jeg er en ganske fersk dykker, og har lest litt inlegg om dette med DIR, og har vert på div. web-sider som dekker dette evnet.

Men, siden DIR er så uendelig sikkert, og burde være en "retningslinje" for alle dykkere, i noens mening, hvorfor prøver da ikke DIR-folka og gå ut og tilby sin kompetanse til alle og enhver, og påvirke disse med sin viten, med tanke på å heve sikkerheten til enhver dykker???

Eller er ikke dette av interesse, for det blir ikke "kult" å være DIR om alle andre er det???

Enkelte mennesker har et stort behov for å føle seg bedre en andre, og sånn jeg har oppfattet DIR så tror jeg at man vil finne mange slike mennesker i det miljøet!!

Dragen
15-02-2003, 18:39
Men, siden DIR er så uendelig sikkert, og burde være en "retningslinje" for alle dykkere, i noens mening, hvorfor prøver da ikke DIR-folka og gå ut og tilby sin kompetanse til alle og enhver, og påvirke disse med sin viten, med tanke på å heve sikkerheten til enhver dykker???

Halloooo!

Hva er det vi prøver på her da?
Vi svarer så godt det lar seg gjøre på ALLE spørsmål om emnet, men de gangene(les: oftest) at svarene ikke passer mottageren, så blir "vi" jo nærmest halshugd fordi vi er for "ekstreme" !

Hva i all verden forventer dere? At vi skal tilpasse svarene slik at alle blir fornøyd uansett hva mottageren er villig til å endre/tilpasse for å bli "DIR"?

Det vil du ikke få oppleve!

Dragen

Es-Veldra
15-02-2003, 18:51
Hva er det vi prøver på her da?
Vi svarer så godt det lar seg gjøre på ALLE spørsmål om emnet, men de gangene(les: oftest) at svarene ikke passer mottageren, så blir "vi" jo nærmest halshugd fordi vi er for "ekstreme" !

Hva i all verden forventer dere? At vi skal tilpasse svarene slik at alle blir fornøyd uansett hva mottageren er villig til å endre/tilpasse for å bli "DIR"?

Det vil du ikke få oppleve!

Dragen

Nå siktet jeg ikke til akkurat dette diskusjonsforumet, og akkurat de som svarer her, de har jeg ingenting å utsette på, har lest igjennom mange diskusjoner og fått forståelse for den kunnskap og de meninger som blir presentert!

Det jeg sikter til er DIR som en organisasjon internasjonalt!!

Kan du vise til noe der, så er jeg lutter øre og interessert i dens lære...

Ars
15-02-2003, 19:26

Man kan si mye om DIR dykkerne, men akkurat dette virker litt urimelig. Ingen andre dykkeorganisasjoner er så rause med å offentliggjøre kunnskap om dykking vederlagsfritt som WKPP/DIR. Det finnes fantastisk mye DIR materiale på internett og hvem som helst får svar på relevante spørsmål på e-mail (ihvertfall hvis du tåler en dose utskjelling på kjøpet :))

Kristian

Es-Veldra
15-02-2003, 19:53
Man kan si mye om DIR dykkerne, men akkurat dette virker litt urimelig. Ingen andre dykkeorganisasjoner er så rause med å offentliggjøre kunnskap om dykking vederlagsfritt som WKPP/DIR. Det finnes fantastisk mye DIR materiale på internett og hvem som helst får svar på relevante spørsmål på e-mail (ihvertfall hvis du tåler en dose utskjelling på kjøpet :))

Kristian

E jo ikkje så kjekt å få svar når man får kjeft på kjøpet ;)
Blir ikkje så lett å spør en gang til då!! :)

Men men, DIR er nok vel og bra det, helt sikkert, og som sagt har eg full forståelse for de som legger dette som en retningslinje for sin dykking, selv om ikke jeg akter å gjøre det!!
Er enig i masse av DIR sine meninger angående utstyr, og kommer nok til å gå for bakplate, harness og vinge når vesten min er utslitt. Men jeg har også troa på egne løsninger, og å bruke det som jeg er komfortabel med, og ha ting der jeg føler de passer best for meg utstyrsmessig. Men det er nok en helt annen diskusjon!!

Arnt
15-02-2003, 20:04
Er alle som ikke dykker DIR en utrygg buddy?

Arnt Eirik

Tidligere ubesvart(?) spørsmål til Tec02 i denne tråd.
Kanskje Hallgeir kan svare på vegne av DIR filosofien?

Arnt

errem
15-02-2003, 20:41
Javisst ,og her er to nye kurs for PADI
BDMV, begynnerkurs.
RDMV, Redd dykkere med vom. :D
Mulighetene er mange.

Mer useriøsitet:

Problemet mitt er at hver gang jeg nermer meg land kommer det en masse folk og dytter meg uti igjen.
De babler noe om en Willy som har fri. ;D ;D ;D

Erlend

PS slik diskusjonen har utartet seg klarar jeg ikke å vere seriøs, jeg har sett lignende i barnehager.
Du sa det, nei det gjorde jeg ikke, jo, nei, jo, nei......

Dragen
15-02-2003, 20:46
Tidligere ubesvart(?) spørsmål til Tec02 i denne tråd.
Kanskje Hallgeir kan svare på vegne av DIR filosofien?

Arnt

Ehm...jeg kan jo alltids prøve, selv om jeg personlig er en DIAR
(Doing It Almost Right eller Stroke som det heter på DIR'sk).

Vel, tanken fra DIR sin side er i grunnen ganske logisk isolert sett. Det man mener og hevder er jo at en DIR dykker dykker tryggest med en person som er konfigurert og har samme holdninger som en selv. DET kan da umulig noen kritisere DIR for så lenge DIR mener DIR er den ultimate konfigurasjon og holdning. Jeg er forsåvidt enig i det.
Eksempelvis, vil jeg gjerne få donert pustegass fra min buddys hovedventil påmontert langslange i nødsfall. Hvorfor? Jo fordi denne VET jeg hvor befinner seg til enhver tid, pluss at jeg VET at den virker(min buddy puster jo i den...). Videre er det enklere å puste fra en slange som er såpass lang at min buddy enkelt kan hjelpe meg med å stenge av eventuelle frosne ventiler mens jeg puster på hans gass.
Jeg skulle meget gjerne ønske at min buddy forsyner meg med samme sikkerhet som jeg forsyner ham.

I begrepet utrygg buddy, vil to dykkere med samme utstyr og rigging og holdninger(etter min mening) ikke kunne betegnes som utrygge i denne sammenheng fordi de begge bidrar like lite/mye til hverandres trygghet.

Altså: To sylferske grunnkurskyllinger med samme utstyr og evner/holdninger/kunnskap/og rigging vil man i DENNE sammenheng ikke kunne betegne som utrygge selv om ingen av dem bidrar i hele tatt med sikkerhet for sin buddy.
Jeg vil gå så langt som å si at de faktisk dykker like trygt på egenhånd(dvs. single).

Følger man tanken videre vil det være logisk å betegne en grunnkurselev som "utrygg buddy" hvis han gjennomfører et dykk med en særs erfaren og kunnskapsrik dykker.

Konklusjon:

Slik du stiller spørmålet Arnt er svaret NEI!

Stiller du dette spørmålet til en DIR dykker, MÅ svaret nødvendigvis være JA!

Vet ikke om mitt forsøk hjalp noe særlig, men et forsøk var det i allefall. :)

mvh

Hallgeir(Dragen)

hansi
15-02-2003, 21:06
Eksempelvis, vil jeg gjerne få donert pustegass fra min buddys hovedventil påmontert langslange i nødsfall. Hvorfor? Jo fordi denne VET jeg hvor befinner seg til enhver tid, pluss at jeg VET at den virker(min buddy puster jo i den...).

Joda, du vet at den virker, men kan det ikke hende at du dauer sjøl da, siden du på det tidspunkt ikke vet om reserve ventilen din virker, og ikke får luft sjøl? Kanskje dåkker må par-puste hele veien ut fra den mørke dupe grotta deres?

Det er vel "stroke" det da for DIR-gutta?

Men da har dåkker vel enda en reserve-sak å hoste opp?

Æ vet da fan**n... æ har ikke peiling på DIR... enda æ har sett DIRIII video.. jo mere DIR æ høre/ser, jo mer frustrert blir æ.. trur æ gjer fa*n...

Har noen dykk på gammelmetoden, trur æ fortsette sånn..

Tryggest det...

Es-Veldra
15-02-2003, 21:22
Joda, du vet at den virker, men kan det ikke hende at du dauer sjøl da, siden du på det tidspunkt ikke vet om reserve ventilen din virker, og ikke får luft sjøl? Kanskje dåkker må par-puste hele veien ut fra den mørke dupe grotta deres?

Det er vel "stroke" det da for DIR-gutta?

Men da har dåkker vel enda en reserve-sak å hoste opp?

Æ vet da fan**n... æ har ikke peiling på DIR... enda æ har sett DIRIII video.. jo mere DIR æ høre/ser, jo mer frustrert blir æ.. trur æ gjer fa*n...

Har noen dykk på gammelmetoden, trur æ fortsette sånn..

Tryggest det...

enighet hos meg!!! :) :) :)

picasso
15-02-2003, 21:40
Useriøse Picasso er også enig.Du dykker stort sett tryggest med en konfigurasjon du er vant til og er konfortabel med.Ser absolutt scenarioer der det svarer seg med en ventilslange på 2 meter. men det er andre der dette er en ulempe.Personlig vet jeg stort sett at begge mine ventiler virker,da jeg alltid bytter under dykk for å teste.Men det kan da være jeg som har klikk med min(mine).Selv om det ikke har hendt.Da ser jeg bort fra vanlig ventilblås(henger seg opp i utblås) eller lekker vann pga utett utblåsmembran.Men begge deler betrakter jeg ikke som noen krise(selv om jeg normalt vil gå til overflaten)

Dragen
15-02-2003, 22:00
Useriøse Picasso er også enig.Du dykker stort sett tryggest med en konfigurasjon du er vant til og er konfortabel med.Ser absolutt scenarioer der det svarer seg med en ventilslange på 2 meter. men det er andre der dette er en ulempe.Personlig vet jeg stort sett at begge mine ventiler virker,da jeg alltid bytter under dykk for å teste.Men det kan da være jeg som har klikk med min(mine).Selv om det ikke har hendt.Da ser jeg bort fra vanlig ventilblås(henger seg opp i utblås) eller lekker vann pga utett utblåsmembran.Men begge deler betrakter jeg ikke som noen krise(selv om jeg normalt vil gå til overflaten)

Hvorfor "useriøse picasso"? Jeg har da aldri hevdet at du er useriøs!? ???

Jeg må spørre(og kun fordi jeg er nyskjerrig, IKKE spydig):
I hvilke situasjoner er langslangen en ulempe?

Dessuten: Det er ALLTID ved ventilbytte at faren for feil ved ventil er størst, så hvor lurt det er å "prøvepuste" sin backup unødvendig er jeg ikke så sikker på.

Dragen

Arnt
15-02-2003, 22:38
Vet ikke om mitt forsøk hjalp noe særlig, men et forsøk var det i allefall. :)

Skjønner ikke alt tidsbruket prioritert her.
Det var et enkelt Ja/nei spørsmål, stillt ut
fra et innlegg Tec02 hadde...

Jaja, hvorfor gjøre ting enkelt...

Arnt

Dragen
15-02-2003, 23:04
Skjønner ikke alt tidsbruket prioritert her.
Det var et enkelt Ja/nei spørsmål, stillt ut
fra et innlegg Tec02 hadde...

Jaja, hvorfor gjøre ting enkelt...

Arnt

Vel, det var vel et enkelt ja/nei spørsmål på linje med f.eks:

"Har du slutta å banke kjerringa di?"

Jaja, hva skal en uskyldig svare? ;)

Leser du din spørsmålsformulering, så vil du se at spørsmålet er rimelig tvetydig.

DERFOR min lille avhandling for at folk skulle ha en mulighet for å se hva jeg egentlig prøvde å svare på....

Dragen(Hallgeir)

errem
15-02-2003, 23:11
Eksempelvis, vil jeg gjerne få donert pustegass fra min buddys hovedventil påmontert langslange i nødsfall. Hvorfor? Jo fordi denne VET jeg hvor befinner seg til enhver tid, pluss at jeg VET at den virker(min buddy puster jo i den...).

Med andre ord: Om ventilen klikker er det bedre at det er den som eier den som oppdager det.

Erlend

picasso
15-02-2003, 23:13
Hvorfor "useriøse picasso"? Jeg har da aldri hevdet at du er useriøs!? ???

Jeg må spørre(og kun fordi jeg er nyskjerrig, IKKE spydig):
I hvilke situasjoner er langslangen en ulempe?

Dessuten: Det er ALLTID ved ventilbytte at faren for feil ved ventil er størst, så hvor lurt det er å "prøvepuste" sin backup unødvendig er jeg ikke så sikker på.

Dragen

Jeg har aldri hevdet at "du" sier at jeg er useriøs.

Med lenger slange så vil du automatisk få er lenger "løkke" og uansett hvor godt en prøver å gjemme denne så er det lettere for at den henkter seg opp i saker og ting.

Angående ventilbytte så er dette en vane jeg har.Og det er mye viktigere for meg å ha følelsen av at den er sjekket og ok enn å provosere den statistikken som du viser til.
Og da er jo mine ventiler dobbelt så sikre som jeg har regnet med. ;D
Og skal jeg først få en ventilklikk så passer det vel best når jeg er forberedt på det,ikke sant. ;)

Dragen
15-02-2003, 23:14
Med andre ord: Om ventilen klikker er det bedre at det er den som eier den som oppdager det.

Erlend

Den var dyyyp...
Forklar!

Dragen
15-02-2003, 23:24
Jeg har aldri hevdet at "du" sier at jeg er useriøs.

Fint :)

Med lenger slange så vil du automatisk få er lenger "løkke" og uansett hvor godt en prøver å gjemme denne så er det lettere for at den henkter seg opp i saker og ting.

Dette er tull! Ved riktig slangeføring, er en langslange vesentlig MINDRE utsatt for å hekte seg fast i noe som helst i forhold til "standardmetoden med slangen over skuldra.

Angående ventilbytte så er dette en vane jeg har.Og det er mye viktigere for meg å ha følelsen av at den er sjekket og ok enn å provosere den statistikken som du viser til.
Og da er jo mine ventiler dobbelt så sikre som jeg har regnet med.
Og skal jeg først få en ventilklikk så passer det vel best når jeg er forberedt på det,ikke sant.

OK...

Dragen

Arnt
15-02-2003, 23:32
Leser du din spørsmålsformulering, så vil du se at spørsmålet er rimelig tvetydig.

DERFOR min lille avhandling for at folk skulle ha en mulighet for å se hva jeg egentlig prøvde å svare på....

Dragen(Hallgeir)

Noe som også hadde vært fullt mulig OM
dykkesiden hadde hatt riktig sitatrekke
ved svar på innlegg.

Utfra mitt spørsmål til Tec02 innlegg er det
et ja/nei spørsmål jeg stillte. Beklager at jeg
ikke brakte deg up-to-date på den.

Dessuten er et uten betydning hva andre måtte
tenke. Siden jeg jo ref. til et tidligere innlegg.

Arnt Eirik

Arnt
15-02-2003, 23:39
Dette er tull! Ved riktig slangeføring, er en langslange vesentlig MINDRE utsatt for å hekte seg fast i noe som helst i forhold til "standardmetoden med slangen over skuldra.

Dragen

Jasså... En slange er nå en gang en slange.
Å si at en lang slange vil være mindre utsatt
kan vel kun forsvares hvis du til vanlig dykker
med et sløvt oppsett. Altså dårlig konfig.

Arnt Eirik.
Long hose meg her og der

Dragen
15-02-2003, 23:42
Jasså... En slange er nå en gang en slange.
Å si at en lang slange vil være mindre utsatt
kan vel kun forsvares hvis du til vanlig dykker
med et sløvt oppsett. Altså dårlig konfig.

Arnt Eirik.
Long hose meg her og der

Javel, tro gjerne det...

Arnt
15-02-2003, 23:44
Javel, tro gjerne det...

Det er en SLANGE da mann....
Hva dere gjør der nede for å gjøre en
kort slange til noe så mye farligere enn
en lang slange, er for meg et mysterium.

Dykker dere noen gang forresten :D

Arnt

Dragen
16-02-2003, 00:08
Det er en SLANGE da mann....
Hva dere gjør der nede for å gjøre en
kort slange til noe så mye farligere enn
en lang slange, er for meg et mysterium.

Dykker dere noen gang forresten :D

Arnt

1. det kommer vel litt an på hvor slangen går hen det da?

Hvor har jeg sagt at en kort slange er "mye farligere"
enn en lang slange hen da? Såvidt jeg husker var det vel Picasso som hevdet at en lang slange lettere ville hekte seg fast i ting og tang. Det er jeg fremdeles uenig i, såfremt slangeføringen er gjort riktig.

2. kan bare svare for meg selv: ALT for lite :'(

tarjeiv
16-02-2003, 00:26
Jeg har stilt spørsmålet som Arnt stiller et par ganger tidligere (til bla. Tec02) (dykker dere noen gang forresten). Dette er vesentlig for min vurdering av utsagnene;

Hvor mye erfaring har dere som DIR'er (eller nesten DIR'er) på dette forumet ?

Feks. Picasso har etter det jeg skjønner veldig lang og bred erfaring, og da blir det nødvendigvis enklere å skjønne at han virkelig prater av egen erfaring - og dermed enklere å stille seg positivt til å trekke lærdom av det han kommer med.

- Tarjeiv

tarjeiv
16-02-2003, 01:26
Jeg ble tidligere spurt hva jeg mente var positvt med DIR. Så en enkel oppsumering på divernet, og tar utgangspunkt i denne (fritt oversatt til norsk - tar forbehold om at det kan være noen få missforståelser/feil fra min side);

1. DIR-dykkere tror på bedre dykkeforberedelser, å være i god form og jobbe sammen i team

Jeg mener; Veldig positivt

2. DIR-dykkerene trener og dykker i team, og kan utføre nøye planlagte dykk

Jeg mener; Veldig positivt, selv om det er mange dykk (som feks. ikke-deko-dykk) som ikke trenger en nøye planleggeing etter min mening.

3. DIR-dykkere konfigurerer utstyret sitt etter en modifisert utgave av 'Hogarthian'-konfigen. Dette innebærer:

a. 2 stk. 232 bar stålflasker, med isolasjonsmanifold. Montert på stålbakplate. (med 2 stk 1.trinn ?)

Jeg mener; Positivt. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor 300 bar er så uglesett når vi snakker om vanlig luft.

b. DIN-kobling på flaskesett/1. trinn

Jeg mener; Positivt.

c. Ingen flaskenett eller sokler på flaskene

Jeg mener; Flaskenett - hvorfor ikke ? Sokler - dropp sokler. Det er to negative ting med sokler: Økt fare for rust + man setter gjerne flasken på soklene = økt fare for at settet faller over ende.

d. Vinge uten bungee-cords eller dumpingventiler

Jeg mener; Positivt

e. Harness satt sammen av kun en lang webbing, uten skulderjusteringen

Jeg mener; Positivt

f. D-ringer på begge skuldrene, og på venstre siden av hoften

Jeg mener; Positivt

g. Skritt-rem

Jeg mener; Er dette virkelig nødvendig ?

h. Aluminium stage-flasker på venstre side, markert med maksimum bruksdybde

Jeg mener; Vanlige sportsdykkere trenger ikke deko-flasker

i. Ingen karabinkroker ("suicide" clips)

Jeg mener; Positivt - men det er ikke lett å få tak i bisselkroker i syrefast stål - noen ideer om hvor dette kan skaffes ?

j. Ingen ankelvekter

Jeg mener; Veldig positivt - har du ikke kontroll på oppdrift/luft i beina - skaff det - ikke utsett problemet med lodd på anklene

k. DIR-lomme på drakten

Jeg mener; Positivt

l. Lyktbatteri festet på høyre side av hoften.

Jeg mener; Man trenger slett ikke canister for å ha en grei lykt til sportsdykking. Har man først det, er det et greit sted å plassere den.

m. Lyktehode festet til høyre skulder når det ikke er i bruk

Jeg mener; Jada, fungerer sikkert bra.

n. Høyre 1. trinn-routing: Vest slange over venstre skulder, 2. trinn på lang slange, går under lyktbatteri, foran, bak nakken og over høyre skulder til munnen.

Jeg mener; Positivt. Snakket forresten med min tidligere instruktør (PADI) og han og flere av hans kollegaer er helt enige i dette prinsippet om ventil+octopus konfig. Det er vel et tidsspørsmål før dette blir standard

o. Venstre 1. trinn-routing: Draktslange under venstre arm. Octopus (andre 2. trinn) holdes på plass rundt halsen med strikk, (manuelt) manometer festet til venstre hofte-D-ring

Jeg mener; Positivt

p. Bottom-timer eller computer på høyre arm - computer kun brukt i Gauge-mode / timer-mode - ikke for dekompresjon

Jeg mener; Ikke bra - Det er flere rapporter fra bla. Haukeland som viser at sportsdykkere med computere har sjeldnere trykkfallsskader en de som dykker uten.
Til deko/bailout osv. bør man selvsagt planlegge og kjøre etter tabeller/regneark, men til vanlig sportsdykking (som etter min mening betyr uten planlagt deko) er computer det beste valget.

4. DIR-dykkere skal trene regelmessig, ha et sunt kosthold og ikke røyke.

Jeg mener; Veldig positivt, men for vanlig sports-dykking holder det at man er i normal god form. Røyker man har man allerede tatt en risiko, og det får bli opp til de som røyker hva de velger å gjøre med livene sine. Jeg bryr meg ikke.

5. DIR-dykkere dykker ikke med ikke-DIR-dykkere

Jeg mener; Tull og tøys. Hva du kaller deg har ingenting med om du ønsker å dykke med vedkommende eller ei. Se forøvrig lenger nede hvor jeg avslører hvem jeg ønsker å dykke med :D

6. DIR er en helhetlig pakke innen dykking. Du kan ikke DIRe 95 %, på samme måte som du ikke kan være 95 % gravid.

Jeg mener; Noen nevnte forkortelsen BS her. Den passer på dette punktet. Hvis jeg kan tjene noe på å ta 95 % av et konsept, fordi jeg har en veloverveid grunn til å ikke ta de resterende 5 % med - så har jo begge parter vunnet ? Hvordan ble forresten DIR-til ? Man har jo tatt det meste fra andre ?
(Helt greit at man ikke kan kalle seg DIRer om man ikke gjør det 100 %, men det er jo kun wannabes som gjør noe KUN for å kunne titulere seg med noe!).

Spør du meg, så er det så enkelt som; Enten har du et bevisst forhold til det du driver med (dykking) eller så har du det ikke. Jeg ønsker å dykke med alle som faller inn under den første kategorien.

- Tarjeiv

tarjeiv
16-02-2003, 01:32
Jeg skal ærlig innrømme at jeg blir litt redd når jeg hører ordene England og dykking i samme åndedrag.
De er vel omtrent eneste landet som har høyere dødsrate pr gjennomførte dykk enn oss i Norge, og de fleste kan fortelle nøyaktig hva det skyldes.

Bare for å gjøre ting korrekt;

Når man leser http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=10;action=display;threadid=818;sta rt=0

Så står det tydlig at "Man antar det er 350 000 dykk i Norge i året, og i 1999 var det 9
dødsulykker blant disse. Til sammenligning med England var det 12
dødsulyker i 99, men der blir det gjennomført 2 millioner dykk i året."

- Tarjeiv

errem
16-02-2003, 10:12
God morgen alle :)
Beklager at jeg ikke stte oppe hele natta og diskuterer men jeg hadde litt anti DIR ting å gjøre ØL og POTETGULL.
Dragen ville ha meg til å utdype hva jeg mente, med det jeg sa på side 6: Får buddy problem og må ha luft med deg, har han et problem som medfører en betydelig mengde med stress, gir du luft minker denne stress mengden litt, opdager du da like etterpå at din reserve ikke virker. Da er det to personer med mer eller mindre topp stressnivå sammen. Det er den som har funksjonerende utstyr som må ha styringen med situasjonen, noe annet går ikke, derfor er det farlig å ta en ekstra risiko.

Så litt slangeprat: Jeg synest å huske fra kurset (PADI) :-\ at de snakket noe om å strømlinjeforme utstyret? for å lette svømming. Med en lang slange vil det være en viss fare for at ting vikler seg inn i andre. jeg henger en masse ting på vesten min: et par lykter, skrotsekk og kansje en slynge eventuelt annet rask som kan være kjekt å ha. Alt dette lever sitt eget li når jeg bader. jeg sier ikke mer.
Det ble også nevnt noe om en trekant på dette kurset(merkelig alt som dukker opp i skallen) der reserve luft og lignende skulle være. Jeg forsøker å leve etter dette og det er det første jeg ser etter med buddy, til nå stemmer det.
Jeg har desverre ikke tid til å følge debatten live utover dagen, fordi jeg skal gjøre litt mer uDIR ting (totalt ukjent med dykker på et ukjent dykkemål)

Have a nice day
Erlend

Dragen
16-02-2003, 10:23
God morgen alle :)
Beklager at jeg ikke stte oppe hele natta og diskuterer men jeg hadde litt anti DIR ting å gjøre ØL og POTETGULL.
Dragen ville ha meg til å utdype hva jeg mente, med det jeg sa på side 6: Får buddy problem og må ha luft med deg, har han et problem som medfører en betydelig mengde med stress, gir du luft minker denne stress mengden litt, opdager du da like etterpå at din reserve ikke virker. Da er det to personer med mer eller mindre topp stressnivå sammen. Det er den som har funksjonerende utstyr som må ha styringen med situasjonen, noe annet går ikke, derfor er det farlig å ta en ekstra risiko.

Så litt slangeprat: Jeg synest å huske fra kurset (PADI) :-\ at de snakket noe om å strømlinjeforme utstyret? for å lette svømming. Med en lang slange vil det være en viss fare for at ting vikler seg inn i andre. jeg henger en masse ting på vesten min: et par lykter, skrotsekk og kansje en slynge eventuelt annet rask som kan være kjekt å ha. Alt dette lever sitt eget li når jeg bader. jeg sier ikke mer.
Det ble også nevnt noe om en trekant på dette kurset(merkelig alt som dukker opp i skallen) der reserve luft og lignende skulle være. Jeg forsøker å leve etter dette og det er det første jeg ser etter med buddy, til nå stemmer det.
Jeg har desverre ikke tid til å følge debatten live utover dagen, fordi jeg skal gjøre litt mer uDIR ting (totalt ukjent med dykker på et ukjent dykkemål)

Have a nice day
Erlend

Hjeeeelp!!

Kan noen forklare meg hva errem egentlig sier/mener her?

Sjønner ikke bæra jeg... ::)

Dragen

errem
16-02-2003, 10:36
Den som er i trøbbel er "offer" den som kommer til unsetning er leder. Den som er leder må ha kontroll, derfor er det viktig å sikre at leder ikke tar unødig risiko ved å benytte seg av reserve utstyr. Først octopussy, så om det ikke går dele. Viser forøvrig til det senere med slangelengder. De fleste har lengst slange på octopussy.

Erlend

hansi
16-02-2003, 11:09
Fyttirakkern.. her går det for seg om natta.

Og fy søren hvor mye dykking og lite BS jeg har skrevet siden jeg gjorde den fatale feilen å se om noen hadde diskutert i tråden iløpet av lørdagen ! God naaaaatt.....

;D ;D ;D

Men iherdig.. det er du ihvertfall.. stå på. (trur æ hadde gitt opp for lenge siden)

Kunne du vært interessert i å dykke på U711 (http://www.vrakdykking.com/u711.htm) utenfor Harstad. På en tur nedover der (midten av mars), er det en tech-gjeng jeg kjenner som planlegger dykk på den.. skulle vært artig å hørt hva de gutta har å si om DIR. (de er forsåvidt ikke langt unna.. du hadde nok klart å overtale dem :D )

Vi andre dødelige tar "Black Watch" ved siden av den, dog litt grunnere...

Arnt
16-02-2003, 11:44
Hver gang du plukker opp en diskusjon som har vært diskutert et dusin ganger før så plukker du temaer og velger vinklinger som du vet utmerket godt skal trigge irritasjon fra de som dykker DIR.

Din evne til å provosere er minst like god, om enn noe mindre tydelig, som hvem som helst. Spesielt for dem som ikke har sett en av de 12 gangene temaet har vært debatert ihelt.

Du vet like godt, og bedre enn andre at stiller du et saklig spørsmål så finner du alltid minst en DIR tulling som er mer enn villig til å bidra til oppklaring av spørsmålet ditt. Akkurat som du vet at hvis du ønsker å provosere fram en reaksjon så klarer du det.

Men ja, kanskje mener du ingenting galt om DIR. Og du har i sannhetens navn vist vilje både til å forstå og forsøke.
Det eneste jeg henger meg opp i postingene dine er at du konsekvent er interessert i å strekke strikken litt ekstra.

(Og jeg synes faktisk litt synd på lommeboka din da du trodde DUI warm-neck hetten var DIR :) )

Takk

Takk

Takk

Takk

I sannhetens navn... DIR meg her eller der, men
tips om DUI hetta kom som en følge av at jeg trengte
en ny hette til drakten min.
Det at DUI hetta på ingen måte leverte det en hette
bør, er jo en annen sak en DIR(foruten om at DIR vel
sier at man ikke skal fryse på skallen :-)

Tjohei ;)

Arnt Eirik
Det VAR et ja/nei spørsmål jeg stillte
i forbindelse med ditt tidligere innlegg...

Dragen
16-02-2003, 11:44
Den som er i trøbbel er "offer" den som kommer til unsetning er leder. Den som er leder må ha kontroll, derfor er det viktig å sikre at leder ikke tar unødig risiko ved å benytte seg av reserve utstyr. Først octopussy, så om det ikke går dele. Viser forøvrig til det senere med slangelengder. De fleste har lengst slange på octopussy.

Erlend

Hva snakker han om? Octopussy ?

Skjønner fremdeles ingenting jeg... :'(

Er det bare meg som ikke forstår? Noen?

Dr....

hansi
16-02-2003, 11:48

No førsta skjønne æ ingenting ;D ;D

Arnt
16-02-2003, 11:51
Et annet sted spør du om Dragen/jeg ikke kommer oss ut og dykker. Og her nesten klager du på at jeg ikke har svart deg enda :)

Hehe... :D
Så du har fått spart opp til et trimix dykk nu da ;)

Arnt

Arnt
16-02-2003, 12:01
100 dykk...........................
Men jeg begynte å telle på nytt fra jeg begynte å gjøre det riktig. ;)

Før det så fortalte computere at jeg totalt hadde stroket avgårde en hel del over 1000 dykk

Jeg har også med andre ord overlevd betydelig mer som stroke enn DIR.
(Nå faller snart Arnt av stolen er jeg redd)

Og fy søren hvor mye dykking og lite BS jeg har skrevet siden jeg gjorde den fatale feilen å se om noen hadde diskutert i tråden iløpet av lørdagen

Hmm.. klarer meg med nærmere 500 stroke dykk til da altså
om jeg er heldig, for det er velkun snakk om flaks vel?

Sitter godt jeg. Det er mange DIR dykkere som har
flust med strokedykk før de ser lyset i tunnelen.
Jeg også har begynt å kjøre forsiktigere i svinger
etter jeg rulla med forrige bilen min ;)

Du har vært flink dem siste 3 siden du har skrevet
All honnør til deg for det. Tar hatten "litt" av ;)

Arnt Eirik

Arnt
16-02-2003, 12:04
Kunne du vært interessert i å dykke på U711 (http://www.vrakdykking.com/u711.htm) utenfor Harstad. På en tur nedover der (midten av mars), er det en tech-gjeng jeg kjenner som planlegger dykk på den.. skulle vært artig å hørt hva de gutta har å si om DIR. (de er forsåvidt ikke langt unna.. du hadde nok klart å overtale dem :D )

Vi andre dødelige tar "Black Watch" ved siden av den, dog litt grunnere...

Jeg dykker U-711... Black Watch tar
jeg på førstedykket den dagen :D :D

Arnt Eirik

Dragen
16-02-2003, 12:05
Hehe... :D
Så du har fått spart opp til et trimix dykk nu da ;)

Arnt

For min egen del:
Trenger ikke spare. har Helium så det holder... ;D

Men noen har kjerring og unger da vet du :P

Dr....

Arnt
16-02-2003, 12:07
Dr....

Dr....
Håper ikke du mener Dr... død vel?

Arnt
Deg vil jeg ikke dykke med nei :D

hansi
16-02-2003, 12:21
Jeg dykker U-711... Black Watch tar
jeg på førstedykket den dagen

Hadde du vart nåkka til kar, så hadde du tatt med dæ gutan og blitt med, ring Bjørn på Dykkersentret for påmelding og info..

DeepC er student og har sikkert dårlig likviditet, men jeg utelukker ikke at han blir med...

Arnt
16-02-2003, 12:24
Hadde du vart nåkka til kar, så hadde du tatt med dæ gutan og blitt med, ring Bjørn på Dykkersentret for påmelding og info..

DeepC er student og har sikkert dårlig likviditet, men jeg utelukker ikke at han blir med...

Huff.. Har så inderlig lyst, men da vi er inne i en
konkurs er jeg arbeidsledig og blakk. Det blir litt
dykking i høye nord, men tur til Tromsø blir det litt
utpå vårparten... See U then

Thomas jobber jo lørdager hos Bjørn, så han sniker
seg vel med for nesten ingenting :D

Arnt

hansi
16-02-2003, 12:32
Huff.. Har så inderlig lyst, men da vi er inne i en
konkurs er jeg arbeidsledig og blakk. Det blir litt
dykking i høye nord, men tur til Tromsø blir det litt
utpå vårparten... See U then

Da er det jo høyaktuelt for deg å sjekke ut mer om DIR, da du jo kjøper masse unyttig utstyr du ikke har behov for.. og gjør det enkelt og sikkert på DIR-måten.

Arnt
16-02-2003, 12:37
Da er det jo høyaktuelt for deg å sjekke ut mer om DIR, da du jo kjøper masse unyttig utstyr du ikke har behov for.. og gjør det enkelt og sikkert på DIR-måten.

Har kjøpt min del av utstyr for lenge siden.
Drakt trenger jeg en gang i fremtiden, men
siden tema er DIR, må jeg si at det blir ikke
DUI. Dessverre everyone... dessverre... Er ikke
blitt påvirket i positiv retning der nei :D

Arnt Eirik

remi
16-02-2003, 12:47
hmm. hvordan vil en Driving It Right-bil se ut? fem-punkts sele, velte bur, hjelm, halongass anlegg og utriggere? ville jo bli sikkert da men...ville man fått alle til å bruke den?. man må vel normalt sett finne et skjæringspunkt mellom sikkerhet og gjennomførbarhet. Det er etter min mening noe som heter sikkert nok.
En person med DIR rigg uten erfaring er vel ikke nødvendigvis sikrere en en person med stroke-utstyr og erfaring?? ( jada jeg vet at DIR ikke bare er utstyrskonfigurering )
Hvordan kan så jeg øke min egen dykkesikkerhet med det håpløse utstyret jeg har? erfaring, øvelse og konstant bevissthet om nødløsninger hvis noe skulle skje kanskje, tror ikke DIR filosofien ville ha fått meg til å gå tilbake til halvmaske nei.
Er jeg en sikker dykker med halvmaske? ja så fremt jeg kan bruke det utstyret jeg har på meg når jeg dykker.
Ville jeg ha vært sikrere med DIR utstyr, kanskje, men ikke uten kunnskap og erfaring med utstyret.
Hva sier det? jo, at det ikke er utstyret som gjør en dykker sikker men holdningen til, og kunnskapen om bruken av utstyret.
Gar jeg forfektet gas-switch-block og CCr som det sikreste som finnes? NOPE. en del utstyr er mer komplisert og trenger mer back-up for å være sikkert, betyr det at utstyret er usikkert, nope, det betyr at utstyret krever mer av dykkeren. Hvis du ikke er interessert i å bli komfortabel med utstyret ditt har du ikke noe innen dykking å gjøre allikevel.
Bli dette mye selvfølgeligheter? yepp. Hva skal jeg gjøre med det?

stoppe her for eksempel.

yepp

remi

picasso
16-02-2003, 12:49
No førsta skjønne æ ingenting ;D ;D

Ja jeg ville nok gi pusteventilen som jeg bruker(har i munnen) på det tidspunkt buddy ber om luft.Octopusen min henger under slangen til pustemunnstykket på min antikvariske Fenzy,Så den vet jeg godt hvor er.Så det er nok ikke noe problem å gi den ventilen har i munnen.

I løpet av min tid som dykker så har jeg hjulpet noen buddyer i nød.Har faktisk også smokket til noen som har vært på vei inn i panikkens favntak.(de faktisk takket meg etterpå) :D

Har som dere sikkert allerede vet 2 stk Poseidon Cyklon super ventiler som normalt er på et ubalansert førstetrinn
Har et ekstra førstetrinn som jeg bruker når jeg bruker flaske med to kraner.(i praksis mitt 2x15 l mares sett).Har null problemer med å se at det gir mer sikkerhet å dykke med to komplette ventiler.Men har klart meg i 25 år med det utstyret jeg har og er fornøyd med det.Samtidig som ingen andre flaskesett jeg har prøvd gir for meg den kombinasjon av behagelig på og luftmengde som mitt gamle Scubapro 2x10l.Har i tillegg til disse to setta en 2x7 og en 15 l, men de er sjelden i bruk.

Har litt problemer med å skjønne hvorfor det er så viktig i dag med balanserte førstetrinn når disse har den beklagelige bieffekt at en kan gå tom for luft uten å få noen forvarsel "dersom manometeret henger seg opp".Mine ventiler blir vesentlig tyngre å puste i når trykket kommer under 30 bar.Uten at jeg på noe vis oppfatter det ubehagelig.Ikke engang som astmatiker.

En annen ting er jo det at når jeg dykker i tropiske farvann så kommer jo det ofte andre dykkere bort til meg og spør om jeg kan skaffe slike ventiler som de jeg har.Og de har jo disse hippe ventilene som dere andre har.Og så kan dere jo se litt på dokumentarer fra Discovery og Animal Channel og lignende.Så vil dere se at disse ventilene dukker opp litt mer enn tilfeldigheter skulle tilsi.Serve trinn 2 selv gjør jeg også.Dog ikke under vann med trefingerhansker. ;)

picasso
16-02-2003, 12:51
Sitatet skulle ikke være der i mitt tidligere innlegg.

hansi
16-02-2003, 14:08
hmm. hvordan vil en Driving It Right-bil se ut? fem-punkts sele, velte bur, hjelm, halongass anlegg og utriggere? ville jo bli sikkert da men...ville man fått alle til å bruke den?.

Meget godt poeng.. Overfører vi DIR-dykking til DIR-bil, så ville dette bli veldig enklere å forstå.

Ville nok valgt DIR-bilen om jeg skulle kjøre med bånn pedal i all slags trafikk og føre.

Nå er jeg ikke så ekstrem (teit) så jeg kjører en normal bil...

Dragen
16-02-2003, 14:30
hmm. hvordan vil en Driving It Right-bil se ut? fem-punkts sele, velte bur, hjelm, halongass anlegg og utriggere?

Det blir bare verre og verre....

Gidder ikke mer i denne tråden.

Dragen

picasso
16-02-2003, 15:07

Dragen

Dere skriver jo at "vi" mangler argumenter. ;)
Doing It Right inneholder en del saker som en kan adoptere
dersom det passer en.Problemet er bare at en del av dere DIRer sier liksom alt eller ingenting.Det er blitt som vi sier en religion.
Derfor blir det lett et elske hat forhold til dette.

remi
16-02-2003, 18:32

Dragen

takk for følget og god tur videre :)

Evil Diver
16-02-2003, 18:36
Jeg har nå lest igjennom hele denne diskusjonen. Jeg viste ingenting om DIR før jeg begynte, og føler nok at jeg ikke vet så veldig mye mer nå. Men dette med utstyr er jo interesant. Kan noen DIR`er fortelle meg hva som må til av utstyr? Er det bare spesielle svømmeføtter, drakter, masker m.m. som blir godtatt?
Det snakkes mye om team. Er det ikke nok å være to stk for å dykke?
Ikke send meg en link som svar på dette, gidder ikke å lese like mye som jeg akkurat har gjort.

NB: Jeg driver med ikke-deko dykking...

tarjeiv
16-02-2003, 19:42
Dere skriver jo at "vi" mangler argumenter. ;)

Det er tydligvis andre som mangler argumenter. Dette lå å ventet i postkassen min når jeg logget på i dag;

-------------

(Idag klokken 00:47:28) tec02 har sendt deg følgende melding:

->*<-

Jeg prøver å formulere meg på en koselig måte.
Det er fælt :)
Også alle de innleggene å svare på da, og jeg skal ut å dykke imorgen. Oi oi oi :)

->*<-

-------------

Han sikter til mine postinger på dette forumet.
Hvor syk går det egentlig an å bli uten å bli innlagt ?

Slike ting provoserer meg så voldsomt at jeg ikke har godt av det. Jeg håper for din egen del at ingen får rede på hvem du egentlig er (men det er vel derfor du ikke oppgir noe som helst informasjon heller).

Pyse kaller man slikt der jeg kommer fra.

Drapstrusler fra DIR-miljøet forundrer meg ikke en tanke...

Sur hilsen Tarjei Vassbotn

tarjeiv
16-02-2003, 20:03
Ser over det du har skrevet - flere ganger. Kan ikke skjønne annet enn at du 'spiller meg' med utsagnene dine.

Hvis ikke dette er tilfelle så gjerne forklar.

- Tarjeiv

errem
16-02-2003, 20:25
Hva snakker han om? Octopussy ?

Skjønner fremdeles ingenting jeg... :'(

Dr....

Det er den gule greia som henger på høyre side på mange dykkere(se bilde) Noen kan forøvrig ha den i rem rundt halsen

Erlend

errem
16-02-2003, 20:34
Ikke dumt, Må vel bare bukke og si meg helt enig.
men jeg ser ikke helt den store forskjelle på hvor du henger reserven. Bare du selv vet hvor den er, gjerne en standard plassering. min standard er lik den på bildet over. Hva andre velger er vel greit om de bare r lett synlige og i "trekanten"

Erlend

PS fint dykk i dag, 30m sikt og kamskjell til dessert.

thostr
16-02-2003, 21:22
Da må vi skille mellom to ting.
Alle kan ha nytte av å adoptere deler av systemet.
Det er både naturlig og står vel omtrent i alle tekstene JJ har skrevet om DIR. Ikke spesielt egnet til å overraske noen mao.
Men du er ikke DIR selv om du kjøper deg en DIR rig.
Du har bedre rig enn du hadde før.
Bedre rig - tryggere og mer utbytterik dykking.

Woah there!

Så det er ikke slik at det bare er Option #1 (ikke dykk) som gjelder hvis man ikke følger alle bud? Man kan faktisk ha et ikke-utrygt dykk uten å være DIR? Her lukter det kompromiss istedenfor kristen manns blod, og det synes jeg er positivt.

thostr
16-02-2003, 23:02
Det som står i innlegget du svarte på er at DIW dykkeren har tatt skritt i riktig vei og forbedret.

DIW ja. Der kom den gode gamle dikotomien tilbake! Den evige kampen mellom det gode og det onde. Godt det er en enkel verden vi lever i, ikke sant? At alt enten er godt eller dårlig. Ikke så rart kanskje, at en subkultur av DIR kaller seg for JEDI?

Så er det bare å lene seg tilbake og vente på at klonene skal angripe...

Allegorisk hilsen,

picasso
16-02-2003, 23:15
Det er tydligvis andre som mangler argumenter. Dette lå å ventet i postkassen min når jeg logget på i dag;

-------------

(Idag klokken 00:47:28) tec02 har sendt deg følgende melding:

->*<-

Jeg prøver å formulere meg på en koselig måte.
Det er fælt :)
Også alle de innleggene å svare på da, og jeg skal ut å dykke imorgen. Oi oi oi :)

->*<-

-------------

Han sikter til mine postinger på dette forumet.
Hvor syk går det egentlig an å bli uten å bli innlagt ?

Slike ting provoserer meg så voldsomt at jeg ikke har godt av det. Jeg håper for din egen del at ingen får rede på hvem du egentlig er (men det er vel derfor du ikke oppgir noe som helst informasjon heller).

Pyse kaller man slikt der jeg kommer fra.

Drapstrusler fra DIR-miljøet forundrer meg ikke en tanke...

Sur hilsen Tarjei Vassbotn

Misforstår jeg her eller tar du meg som en DIRforkjemper a la Tec 2.Siden du siterer meg?

picasso
16-02-2003, 23:31
Den første påstanden din er positivt feil.
Et hvilket som helst balansert 1. trinn er avhengig av et flasketrykk noe høyere enn ventilens mellomtrykk for å puste lett og komfortabelt.
Du vil merke at en balansert ventil blir gradvis mer tungpustet før du går tom for luft. Men du har et poeng at dette vil du typisk ikke merke før flasketrykket kommer ned i sjiktet 15-20 bar, mot 30-50 som er tilfellet for et ubalansert 1.trinn.
Med 15-20 bar igjen på flasken har du nok luft til å enten komme deg til overflaten eller til buddy's langslange. Du har balansert ventilsett, du får beskjed, du har tid til å løse "problemet".

Jeg skjønner nå heller ikke at det skal være mulig å gå tom for luft fordi nålen på manometeret henger seg opp.
Du ser på manometeret ved 5 min mellomrom og det viser det samme hver gang.
Manometeret viser galt. Trenger ikke være hjernekirurg for å skjønne det. Du har ikke en god dag, manometeret tar feil. :)

Om du ikke er dypt på luft er det en tankerekke de fleste klarer.

Hvorfor da alt dette pratet om å gå tom for luft når du må være hjernedød for å gjøre det.
Jeg har av og til gått bortimot tom for luft, men det har bare vært for å få med meg den siste Steinbiten. :D
Og jeg ser ikke på manometeret hvert 5 minutt.
Jeg kan "kjenne" hvor mye luft jeg har igjen når nivået er under 30 bar.Manometeret for meg er et hjelpemiddel for å kunne planlegge utfra mitt forbruk den aktuelle dag.Så typisk så ser jeg på dette gjerne 3-4 ganger i løpet av dykket.Sikkert ikke DIR det heller.Men har fungert i 25 år.Bare flaks selfølgelig. ;)

picasso
16-02-2003, 23:35
Da må vi skille mellom to ting.
Alle kan ha nytte av å adoptere deler av systemet.
Det er både naturlig og står vel omtrent i alle tekstene JJ har skrevet om DIR. Ikke spesielt egnet til å overraske noen mao.
Men du er ikke DIR selv om du kjøper deg en DIR rig.
Du har bedre rig enn du hadde før.
Bedre rig - tryggere og mer utbytterik dykking.
Men du er ikke DIR.
Da må du nok gjøre mer enn å legge VISA master charger lappen din på disken.

Å bli CMAS/PADI utdannet dykker krever kun VISA.
Vil du DIR'e krever det både innstilling og innsats.

Og en god porsjon hjernevask.

Arerj
16-02-2003, 23:38
Du kan "komme deg unna" med primær ventil på std octo slange, men jeg vil anbefale 150cm til føring under arm - diagonalt over brystet - rundt nakken og i munnen.

Ikke at det har noe med emnet å gjøre, men å surre slangen rundt halsen? Er det DIR eller har jeg misforstått det du skrev?

Høres iallefall ikke bra ut å surre en slange rundt halsen ettersom den kan hekte i mye rart.

Mvh.
Are

picasso
16-02-2003, 23:56
Og vi ventet fremdeles på den konstruktive kritikken og argumentene for at alternativene er bedre.......

Jeg kritiserer ikke DIR direkte, for det har jeg ingen grunn til.
Det jeg kritiserer er at enkelte ser ut til å påstå at det er den eneste veien mot målet.

picasso
17-02-2003, 00:14
Det er den beste veien mot målet.
Hvorfor tror du ellers at du ikke ser konstruktiv kritikk eller forslag til bedre løsninger enn det DIR innebærer ?

Morn,du.Masse av det Dir forfekter passer ikke for meg,Men jeg rakker ikke ned på det av den grunn.Det er den beste veien for de som føler seg vel med DIR.Og resten av oss adopterer det som passer oss.For meg veldig lite.

For muslimer så er nok Islam den ultimate religion.Om den er en lykke for verden er en annen sak.

picasso
17-02-2003, 00:25
Jeg ser at du mener det, men jeg finner ikke argumentene dine.

For det første så måtte jeg kjøpe en masse nytt utstyr.Og det jeg har fungerer for meg.For det andre så måtte jeg slutte å dykke solo.Det ville faktisk bortimot ødelegge dykkingen for meg.Så måtte jeg gå på en slankekur for å få vekk mine ekstra kilo.Så måtte jeg begynne å trene.det gidder jeg ikke.Alt dette bare for å komme inn i det gode selskap med en gjeng med sneversynte tullinger.

thostr
17-02-2003, 00:44
Ikke ett av innleggene dine i tråden handler om å gi dykke relaterte råd eller reise konstruktiv kritikk til foreslåtte prosedyrer.

Jeg har ikke tatt høyde for å kritisere prosedyrer heller, jeg har omtalt det jeg oppfatter som negativt ved DIR-tilnærmingen. Den negative kritikken er på et meta-nivå, om det tankemessige grunnlaget for DIR. Dvs så veldig meta er det ikke, det handler rett og slett om at en del DIR-tilhengere er intolerante. Toleranse handler om å kunne tåle og ha respekt for andres meninger og standpunkt selv om man er dypt uenige i disse. Ved å kategorisere alt annet enn DIR som "Doing it Wrong" gjør du og dine sammensvorne dere til talsmenn for et intolerant syn. Da får dere leve med at det raljeres rundt DIR. Kombinasjonen av hovmodighet og intoleranse hos en del DIR-tilhengere gjør det faktisk ekstra fristende å herse med DIR, noe jeg tror er en hovedgrunn til at denne diskusjonen kommer opp til stadighet.

thostr
17-02-2003, 01:05
"Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience" (Anon)

thostr
17-02-2003, 01:36
Det er jo imponerende over hvor mye som går galt i hodet på folk når følelsene deres tar fullstendig overhånd. Jeg skal frastå fra å kommentere dine tiltagende rabide fordommer mot meg. Helvetes idiot.

Ars
17-02-2003, 08:33
Gratulerer med den nye filantropiske tonen i innleggene dine, TecO2. Du står faktisk i fare for å overbevise noen!

Argumentene dine (som faktisk er ganske gode) drukner ikke lenger i intoleranse og fornærmelser samtidig som dine motstanderes argumenter (om intoleranse o.l.) faller døde til jorden.

Kristian

P.S. Beklager at dette innlegget heller ikke handlet om dykking. :)

Arnt
17-02-2003, 09:50
Kun flaks.
Ren og skjær flaks som andre vil si det.
Lykken bedre enn forstanden vil atter andre si.

osv, osv...... :)

Jaja... Andre(les:du) har klart det før
meg, så jeg er ikke så bekymret :)

Arnt

errem
17-02-2003, 10:26
Det du trenger av utstyr for å ta det som er helt basic:
Bakplate
Seletøy av hel web med riktig vinklet D-ring på hver skulder og en D-ring på venstre hofte.
Vinge

For norske forhold: Membran tørrdrakt.

Svømmeføtter som fungere bra til både flutter spark og froskespark. Det utelukker alle split fins og Force Fin. Gode gamle gummifoten er et beste alternativet og finnes fra et par forskjellige produsenter.

Du kan "komme deg unna" med primær ventil på std octo slange, men jeg vil anbefale 150cm til føring under arm - diagonalt over brystet - rundt nakken og i munnen.

Backup ventil hengende i bånd rundt halsen.

Masker - lavt volum

Du kan dykke DIR i buddy par.

Da er du igang ihvertfall :)

Jeg har et par spørsmål,
Du sier vinge, selv dykker jeg vått på sommeren,(over10 grader i vann) og kan se at en vinge er betydelig mer komfortabel i vannet, men ettersom vesten har en annen og kansje vel så viktig funksjon, nemlig liv vest i overflaten harmonerer det dårlig med vinge. Jeg har en stund vurdert å skaffe meg en Fenzy, spesielt når jeg bruker tørrdrakt.
Når jeg dykker tørt er ikke vesten i bruk til annet enn flytehjelp i overflaten . Da er vel det best å ha en "redningsvest"? Med våtdrakt er det mer rom for kompromiss mellom dykkekomfort (lenger mellom oppdriftsenter og vektsenter) og flytevest egenskapen.

Det virker som dere (DIR "gutta") er veldig opphengt i hva som er rett og galt, DIR/DIW . Hva skjer når DIR utvikler seg, finner nye løsninger, eller tar opp nytt utstyr, finner bedre prosedyrer? Vil da alle måtte "hoppe" på det nye , eller bli stemplet som "uverdige"? (DIW)
Jeg går her ut fra at DIR ikke er en "filosofi" i utvikling og ikke en "for all fremtid" fastlagt "filosofi" som aldri kan utvikle seg.

Resten av utstyrs listen er jeg enig i (Force fins er ikke svømmeutstyr, det er kostyme)

Erlend

Arnt
17-02-2003, 10:30
(Force fins er ikke svømmeutstyr, det er kostyme)

Erlend

Jeg må bare le jeg :D :D

Arnt
Beklager at dette innlegget ikke omhandlet dykking.

tarjeiv
17-02-2003, 11:42
Gratulerer med den nye filantropiske tonen i innleggene dine, TecO2. Du står faktisk i fare for å overbevise noen!

Argumentene dine (som faktisk er ganske gode) drukner ikke lenger i intoleranse og fornærmelser samtidig som dine motstanderes argumenter (om intoleranse o.l.) faller døde til jorden.

Helt enig. Nå er det vi andre som må skjerpe oss...
Da kan vi faktisk få litt nyttig ut av dette :D

- Tarjeiv

Triton
17-02-2003, 13:48
Tilbake til spørsmålet.
Jeg tror at fordelene med DIR er todelt:

- Fokusen settes på utstyr, holdninger og mulige sammensettninger av dette.
- Det gir oss noe å krangle om nå da det er blitt mulig med crossoverkurs mellom PADI og CMAS, og alle der er gode venner.

Kanskje DIR kan være noe individuelt. Det som passer for en passer ikke for en annen. Alle er vi individer, og alle både svømmer og tenker forskjellig.

(Det er litt dumt at man har valgt seg navnet DIR, det gjør jo alt annet feil - og det er minst like farlig som å ikke være bevisst sin egen dykking)

Bare noen tanker fra Triton som synes det begynner å bli mye rare innlegg her.

Ganske morsomt . Sist jeg leste tråden var fredag ettermiddag - da var det 4-5 innlegg her. Plutselig nå så er det oppi 13 sider med innlegg på mandag.

Arerj
17-02-2003, 15:05
Den største fordelen med DIR må vel være enkeltheten, slik det er blitt framstilt.

At alle har likt utstyr gjør det enkelt å sette seg inn i løsningene på buddys utstyr. Dette funker også supert for oss som ikke dykker DIR; jeg og fire av mine buddyer har likt utstyr med unntak av tørrdrakter, og det er greit å vite at buddys hurtigspenner (ja jeg vet det er fy-fy) osv er på samme plass som dine.

At utstyret skal være så enkelt som mulig lærte faktisk OW-instruktøren oss, så PADI-dykkere trenger ikke å være nedlessa med unødvendig stash vi heller ;D

Og at det for andre kan virke litt religiøst og mystisk er vel også et pluss - vi liker vel alle oppmerksomhet samt å føle at vi er spesielle? ;D

Are

remi
17-02-2003, 17:43
:) nå har jeg endelig skjønt det!.
Det er jo jeg som dykker DIR!
alt utstyret jeg bruker er gjennomtenkt og utvalgt til min type dykking,
jeg setter meg inn i virkemåte og nødprosedyrer.
Jeg har en tilpasset diett for å få kroppen til å passe i drakta
Jeg ønsker at alle skal bruke tilsvarende utstyr (ikke bare fordi jeg selger det)
Og siden ingen som dør kan kalle seg DIR-dykker, fordi det ikke er DIR å dø, så er DIR 100 % sikkert. :)

Genialt!

men jeg trenger et alter ego for å skryte av meg selv på nettet......Captein Narkose kanskje? eller Doktor Trimix, eller kanskje folk bare kan kalle meg "Deres Høihet, Prinsen Af Dypet" .........og så vil jeg være livstids-diktator i min egen fanklubb. Men jeg trenger en PR sjef også, han kan kalle seg techN2.

Udødelighet er kanskje litt mye å be om sånn til å begynne med... men skitt la gå, vi prøver i alle fall, kanskje vi kan fire litt på krava etterhvert.

Der fikk dere noe å tenke på!

......må nok ha et hemmelig tegn også......lykte cannister på venstre side!

jeg slutter aldri å imponere meg selv, hvor tar jeg alt sammen fra???

remi

(ps jeg tøyser bare litt jeg)

oysteinm
17-02-2003, 20:53
Den største fordelen med DIR må vel være enkeltheten, slik det er blitt framstilt.

Bare synd enkelheten kan virke uoverkommelig og vanskelig når man først oppdager DIR systemet... :-)

Alt i systemet er der for en grunn; hver for seg kan elementene synes banale og enkle, men de forskjellige elementene understøtter og bygger opp om hverandre slik at de fremstår som et robust system. Husk at enkelhet kan være grobunn for kompleksitet :-)

I tillegg til grunnpillarene er det så mange utstyrs detaljer som skal på plass og som trekker oppmerksomheten vekk fra de virkelig viktige delene av systemet. Utstyrs konfigurering er vel grunnen til at DIR kan være vanskelig å fordøye for mange. Grunnen kan være at de fleste utstyrskonfigurasjoner jo egentlig funker; de fleste overlever med det utstyret de bruker. Dessuten er utstyr dyrt og det er klart at det er surt å bytte ut dykkeutstyr for 20-40 000 "kun for å bli DIR". Hva er vitsen med det?

DIR gir ingen fordeler for en enkelt isolert dykker. Først når man er to eller flere som adopterer filosofien og dykker sammen (over tid) oppnår man de virkelige fordelene som DIR bringer med seg. Fordeler som selvsagt oppnås av team som ikke er DIR også, så lenge teamene fokuserer på sikkerhet og å jobbe som et team og ikke som enkelt personer.

Etter et GUE kurs i Mexico brukte jeg en del tid på å prøve å overbevise mine dykkebuddyer om at vi burde prøve å enes om prosedyrer, dykke i team, trene mere på nødsituasjoner, konfigurere utstyr likt, merke flasker på samme måten, bruke standard gasser, lav pO2, osv., kort sagt adoptere en tilnærming til DIR.

Siden jeg begynte å bevege meg mot og lære om DIR har jeg stadig blitt litt "mobbet" av mine dykkebuddyer, men etter litt innsats og masse diskusjon er flere nå ganske nær å kunne kalle seg DIR, og jeg er overbevist om at det gir oss en "edge" når det gjelder sikkerhet og muligheten til å gjennomføre kompliserte dykk (samt enkle dykk selvsagt:).

DIR er ikke så vanskelig dersom man har noen som kan forklare og vise. Man kan lære mye på nettet, men det er nok mye som går en hus forbi før noen forklarer det for en. Selv skjønte jeg ikke hvor essensielt team dykking var for DIR før kurset; jeg hadde mest fokus på utstyr, men etter kurset forstår jeg essensen med DIR og har erfart de fordelene som et DIR team kan oppnå.

Det er synd det ikke er noen GUE instruktører i Norge tilgjengelig for dem som er interessert, men man kan jo prøve å benytte de som har erfaring med DIR. Selv har jeg gitt et par DIR presentasjoner her i Stavanger, med forholdsvis godt resultat; det er ikke så vanskelig og det er nok flere rundt om i landet som kunne gjordt det samme; bare hold det på et litt "useriøst" plan :-)

Jeg gidder ikke å henge meg opp i om folk vil prøve DIR eller ei, det er et fritt land. DIR er den sikreste måten jeg vet å dykke på, og jeg anbefaler den til folk som spør og er interesserte, men det finnes andre måter som fungerer også. Selv har jeg ikke noe i mot å dykke med ikke-DIR dykkere på enkle dykk, så lenge jeg oppfatter at de er trygge dykkere med sunne holdninger. Selvsagt er jeg ingen DIR dykker på disse dykkene, men, men. Jeg tror faktisk strengt tatt ikke jeg kan påstå å ha dykket DIR siden jeg kom fra Mexico siden ingen av buddyene er 100% DIR (kanskje ikke jeg heller ?), men det nærmer seg, det nærmer seg... :-)

Min kjepphest er at på dypere/lengre dykk så dykker jeg kun med dykkebuddyer jeg kjenner og har dykket en del med før. Vi skal benytte trimix, de samme gassene, samme deco plan, de samme prosedyrene, osv. Man kan ikke legge skjul på at det er en viss forskjell i risiko eksponering mellom et grunt ikke deco dykk og dype deco dykk, og DIR er vår måte å takle denne risikoen på.

Å si at DIR er enkelt, er egentlig for, eeh, enkelt. DIR systemet krever veldig mye av deg som dykker, det krever mye av din buddy og enda mer at ditt dykketeam (som inkluderer båtfører, overflatepersonell, den som fylte gass, osv.) Prinsippene er enkle å forstå, men krever mye innsats å gjennomføre.

Øystein ;)

Arnt
17-02-2003, 20:59
Bare synd enkelheten kan virke uoverkommelig og vanskelig når man først oppdager DIR systemet... :-)

Alt i systemet er der for en grunn; hver for seg kan elementene synes banale og enkle, men de forskjellige elementene understøtter og bygger opp om hverandre slik at de fremstår som et robust system. Husk at enkelhet kan være grobunn for kompleksitet :-)

I tillegg til grunnpillarene er det så mange utstyrs detaljer som skal på plass og som trekker oppmerksomheten vekk fra de virkelig viktige delene av systemet. Utstyrs konfigurering er vel grunnen til at DIR kan være vanskelig å fordøye for mange. Grunnen kan være at de fleste utstyrskonfigurasjoner jo egentlig funker; de fleste overlever med det utstyret de bruker. Dessuten er utstyr dyrt og det er klart at det er surt å bytte ut dykkeutstyr for 20-40 000 "kun for å bli DIR". Hva er vitsen med det?

DIR gir ingen fordeler for en enkelt isolert dykker. Først når man er to eller flere som adopterer filosofien og dykker sammen (over tid) oppnår man de virkelige fordelene som DIR bringer med seg. Fordeler som selvsagt oppnås av team som ikke er DIR også, så lenge teamene fokuserer på sikkerhet og å jobbe som et team og ikke som enkelt personer.

Etter et GUE kurs i Mexico brukte jeg en del tid på å prøve å overbevise mine dykkebuddyer om at vi burde prøve å enes om prosedyrer, dykke i team, trene mere på nødsituasjoner, konfigurere utstyr likt, merke flasker på samme måten, bruke standard gasser, lav pO2, osv., kort sagt adoptere en tilnærming til DIR.

Siden jeg begynte å bevege meg mot og lære om DIR har jeg stadig blitt litt "mobbet" av mine dykkebuddyer, men etter litt innsats og masse diskusjon er flere nå ganske nær å kunne kalle seg DIR, og jeg er overbevist om at det gir oss en "edge" når det gjelder sikkerhet og muligheten til å gjennomføre kompliserte dykk (samt enkle dykk selvsagt:).

DIR er ikke så vanskelig dersom man har noen som kan forklare og vise. Man kan lære mye på nettet, men det er nok mye som går en hus forbi før noen forklarer det for en. Selv skjønte jeg ikke hvor essensielt team dykking var for DIR før kurset; jeg hadde mest fokus på utstyr, men etter kurset forstår jeg essensen med DIR og har erfart de fordelene som et DIR team kan oppnå.

Det er synd det ikke er noen GUE instruktører i Norge tilgjengelig for dem som er interessert, men man kan jo prøve å benytte de som har erfaring med DIR. Selv har jeg gitt et par DIR presentasjoner her i Stavanger, med forholdsvis godt resultat; det er ikke så vanskelig og det er nok flere rundt om i landet som kunne gjordt det samme; bare hold det på et litt "useriøst" plan :-)

Jeg gidder ikke å henge meg opp i om folk vil prøve DIR eller ei, det er et fritt land. DIR er den sikreste måten jeg vet å dykke på, og jeg anbefaler den til folk som spør og er interesserte, men det finnes andre måter som fungerer også. Selv har jeg ikke noe i mot å dykke med ikke-DIR dykkere på enkle dykk, så lenge jeg oppfatter at de er trygge dykkere med sunne holdninger. Selvsagt er jeg ingen DIR dykker på disse dykkene, men, men. Jeg tror faktisk strengt tatt ikke jeg kan påstå å ha dykket DIR siden jeg kom fra Mexico siden ingen av buddyene er 100% DIR (kanskje ikke jeg heller ?), men det nærmer seg, det nærmer seg... :-)

Min kjepphest er at på dypere/lengre dykk så dykker jeg kun med dykkebuddyer jeg kjenner og har dykket en del med før. Vi skal benytte trimix, de samme gassene, samme deco plan, de samme prosedyrene, osv. Man kan ikke legge skjul på at det er en viss forskjell i risiko eksponering mellom et grunt ikke deco dykk og dype deco dykk, og DIR er vår måte å takle denne risikoen på.

Å si at DIR er enkelt, er egentlig for, eeh, enkelt. DIR systemet krever veldig mye av deg som dykker, det krever mye av din buddy og enda mer at ditt dykketeam (som inkluderer båtfører, overflatepersonell, den som fylte gass, osv.) Prinsippene er enkle å forstå, men krever mye innsats å gjennomføre.

Øystein ;)

Du er en fornuftig kar du Øystein...
Jeg dykker gjerne med deg om du
vil se krabber her i høye nord....
Hvorfor ikke bli med Tor Arthur opp over??

Arnt Eirik

oysteinm
17-02-2003, 21:07
Du er en fornuftig kar du Øystein...
Jeg dykker gjerne med deg om du
vil se krabber her i høye nord....
Hvorfor ikke bli med Tor Arthur opp over??

Arnt Eirik

Tja, kanskje det :-) Det er bare det at i år _må_ jeg til Plura å dykke grotter; kan ikke la det gå i glemmeboken ;D

Øystein

picasso
17-02-2003, 21:53
Jeg skjønner ikke hvordan det kan brukes som argumenter for et alternativ som skal være bedre.

Er det din oppfattning at du må være tulling for å ha et kompromistløst forhold til dykkesikkerhet ?

Nei jeg sier ikke at du "må" være tulling for å ha et kompromisløst forhold til sikkerhet.Men det ser ut til at det hjelper.
Jeg er fullt på det rene med at dykking er en risikosport,Og mine dykk er alltid et kompromiss mellom sikkerhet og opplevelse.Jeg har x ant tusen dykk til nå uten vesentlige uhell,Derav mer enn halvparten inkluderer elementer av solodykking.En type dykk jeg derimot ikke gjør solo er vrakdykk.Men de er da også sjeldne av den enkle grunn at det er få vrak som er av interesse.Hadde jeg bodd i nord ville dette sikkert vært annerledes.Huledykking har heller ikke den store interessen.Så da står vi egentlig igjen med en eller annen form for jakt eller foto som jeg trives godt med.Begge desse typene er det faktisk dykkemessig en fordel å være alene så en kan konsentrere seg fullt og helt om oppgaven.Men det betinger at du er trygg på deg selv.
Men etter 25 år som aktiv dykker så føler jeg at jeg kan være det.Men etter tec2s standard så er jeg vel for suicidal å regne.

remi
17-02-2003, 22:42
Litt trist at voksne mennesker prøver å spøke seg bor fra at de ikke skjønner noe av det de gjerne liker å uttale seg om.
Ikke at det overrasker, men litt trist likevel.

fy søren, måtte til og med svare på et så opplagt dustete innlegg, utrolig!

ta heller litt lærdom av øystein`s debatt teknikk, trodde et øyeblikk at dir var ok, helt til du måtte åpne munnen igjen.

er det forreste, i følge dine forbilder, mulig å dykke dir i nordiske farvann i det hele tatt? kan de sitte i en hule i mexico og bestemme hvordan du skal dykke? og hvorfor påstår du at du allikevel dykker dir?

forstå det den som kan.

remi

picasso
17-02-2003, 23:12
Jeg er av den oppfatning at du aldri blir så erfaren at du bør ta snarveier med sikkerheten din.

Hvorfor begynte du ikke heller å strikke.Tror ikke jeg har hørt om noen som har tatt kveld av det.På den annen side, er det noen av oss som regner med å ikke ta kveld.

remi
17-02-2003, 23:13
Hvis noen skal kverrulere og kritisere DIR, kan de ikke være så snill å finne en mer kunnskapsrik og intelegent stroke sånn at det blir interessant ?

tror ikke de intelligente gidder å svare deg, hadde de giddet det så hadde de vel ikke vært så intelligente. eller var det intelegent det hette?

tarjeiv
17-02-2003, 23:29
14 sider med postinger... Kanskje max 10 som berører topic i tråden.
Dette må da være ny rekord ?

Ingen skal komme å si at DIR(holdnings)-diskusjoner ikke er tidkrevende iallefall :D

(Så fint at jeg bidrar med enda en da...)

- Tarjeiv

picasso
17-02-2003, 23:36
Hvis noen skal kverrulere og kritisere DIR, kan de ikke være så snill å finne en mer kunnskapsrik og intelegent stroke sånn at det blir interessant ?

Jeg tviler ikke på at du er en intelligent fyr med peiling på en god del ting.Teknisk innsikt har du også.Men samtidig så har du etter min mening tippet helt over i dette "religiøse"
temaet DIR.Har sett denne videoen og ble ikke spesielt imponert over den.En ting skal de imidlertid ha og det er at den var gratis tilgjengelig.Men når jeg har sett film nr 3 så blir det ingen klappjakt på nr1 og 2.
Det er lite og eller ingenting der som eg vil dra nytte av i min dykking.Bare ting som vil sette nye grenser.Nye utlegg av kroner for ingenting tilbake.Skulle jeg få veldig lyst til å kvitte meg med 40000 kroner så står en rebreeder høyest på ønskelisten.Den ville i alle fall gi meg noe nytt.

totto
18-02-2003, 00:03
Har sett DIR III

Finner ikke DIR I eller DIR II noen steder på nettet.
Noen som har en link? :)

Totto

totto
18-02-2003, 00:20
Greit det at DIR I er gammel, men det hadde vært morro å sett den allikevel.

DIR II er under bestilling fra Danmark.

Totto

Andre
18-02-2003, 10:19
DIR I er omtrent 10 år gammel, og du må huske på at imotsettning til hva alle med mangelfull kunnskap løper rundt og tror er DIR dynamisk.

Dynamikken er vel det som jeg ser på som det største problemet til DIR.

Hvordan skal DIR kunne utvikle seg på en sunn måte når DIR dykkere ikke skal kunne få lov til å prøve ut nye ideer de har? Slik det er nå, vil endringer kun komme hvi GI og kompisene får ideen selv eller om de ser en stroke som har funnet på noe fornuftig.

DIR klarer å nå en null-død statistikk på grunnlag at de er samkjørte og konsekvente, ikke fordi at løsningene nødvendigvis er de beste. Dvs. at (hvis vi holder oss til ustyrskonfigurasjon) man eliminerer problem ved at alle bruker likt ustyr på en lik måte. På denne måten fjerner de også en stor del av den største feilkilden til ulykker, nemlig den menneskelige faktor.

Det betyr ikke at en DIR dykker nødvendigvis er en bedre dykker enn en som ikke følger dir prinsippet, men han er kanskje en smule mer forsiktig.

De fleste kjente og beste dykkerne i historien har ike fulgt DIR prinsippet, og det sørgelige er at DIR fantastene ikke klarer å se at det faktisk finnes gode dykkere som vet hva de driver med og gjør dette på en sikker måte selv om de ikke følger DIR 100%.

En annen stor misforståelse er at det er DIR som står bak den konfigurasjonen som DIR-prinsippet bygger på. Denne konfigurasjonen bunner utifra Hogarthian konfigurasjonen som igjen bygger på konfigurering brukt av div. grotte og tekniske dykkere. Det at GI, JJ og gjengen fremstår som hjernen bak en slik konfigurasjon er direkte feil. De har riktignok satt den i system og skrevet ned "reglene", men de har i veldig liten grad stått for utviklingen.

Selv om jeg i utgangspunktet er veldig positiv til DIR konseptet, anser jeg også DIR som den største trusselen mot fremskritt innen dykking idag. Det er veldig lite rom for nytenkning og ihvertfall praktisk utprøving av teoretiske ideer. Det virker som de lider litt av "gamledager var best" syndromet, og de tviholder på mekaniske løsninger og avskyr alt som heter elektronikk.

Et lite eksempel på hvor fastlåste de er i tankegangen er hurtigspenner: ifølge dir skal man ikke bruke hurtigspenner fordi man ikke trenger det. Men enkelte av oss har en kroppsfasong som gjør at vi på land ikke enkelt kommer ut av utstyrsriggen vår, og mener derfor at vi trenger hurtigspennen, og selv om en enkelt hurtigspenne skulle ryke vil ikke riggen falle av. "Dir-svaret" derimot er da at løsningen er ikke hurtigspenne, men å trene/slanke seg slik at man klarer å ta av og på seg uten denne hurtigspennen. De har tydeligvis ikke helt skjønt at det ikke er naturlig eller sunt for alle å gå rundt med v-formet rygg og sixpack mage. Det er forskjell på god form og tynn kropp.

Det er egentlig litt synd at DIR fantastene ikke klarer å innse at de ikke har monopol på god oppdriftskontroll, hensiktsfull utstyrsrigging og sikker dykking. Og verst av alt er vel kanskje at de febrilsk forsøker å gi inntrykk av at alle, som ikke følger eller er enig i deres tankeganger, har mangelfull kunnskap og bør ansees som farlige i vannet.

Jeg har innsett at jeg nok aldri kommer til å bli "DIR" og har vel egentlig aldri følt det som noe mål. Men det betyr ikke at jeg ikke finner konseptet interessant.

Triton
18-02-2003, 10:59
Bra innlegg Andre.

errem
18-02-2003, 11:19
I følge tec O2 er dir i utvikling.
Sitat s 13
"For å ta det siste først. DIR er funksjonalitet, enkelhet og strømlinjeforming når vi snakker utstyr.
Ingen av de tre begrepene er statiske.
Prosedyrene har også fokus på funksjonalitet, enkelhet og effektivitet, som heller ikke er statisk."

Det som kan være verdt å merke seg er at om det utvikles nye retningslinjer, vil alle tidligere dykk være stroke fordi den nyutviklede rutine/metode er DIR, dermed er den gamle metode DIW.

Det som er rett i dag trenger ikke nødvendigvis å være rett i morgen.

Den eneste sannhet er ikke funnet.

Erlend

Arnt
18-02-2003, 14:01
Bra innlegg Andre.

Støttes... Fornuftig skrevet. (Andre's innlegg altså)

Arnt

picasso
18-02-2003, 15:46
DIR II videoen er "best" hvis du vil lære å gjøre et DIR dykk fra A-Å. Begynner med gasfylling, tar deg skritt for skritt igjennom planlegging og gjennomføring.
Det som er "fett" med DIR III er primært undervannsbildene fra NHK.

Nå vet jeg ikke hvor du henter religion fra, men jeg har en holdning som kompromistløst setter dykkeglede og sikkerhet øverst.
Jeg spør ikke meg selv om jeg skal dykke litt sikkert idag, moderat sikkert imorgen og veldig sikkert på lørdag.
Og jeg kan gi deg argumenter punkt for punkt som bygger oppunder holdningen min, og på 14 sider diskusjon har ingen klart å reise et eneste motargument.
Til og med remi skrev at DIR kanskje var det optimale systemet, men for han var "sikkert nok" godt nok.

Du skrev igår at du ikke orket å mosjonere engang.
At vi har forskjellig innstilling til dykking er åpenbart, men hvis du skal kritisere sikkerhetstenkingen min synes jeg du skal gjøre det med argumenter og ikke "flaming".

Ja jeg er ikke i tvil om du har argumenter så det holder.Det har en muslim om hans religion også.Og for han så høres disse også uimotståelige ut.Men for andre som ikke er hjernevasket så blir det liksom ikke det samme.Vi leser litt mellom linjene også.
Som jeg har skrevet i et tidligere innlegg.DIRs filosofi vil bare legge begrensinger på min dykking og er derfor ikke no særlig interrespennende for meg.Sikrere,javel men kjedelig.
Liker faktisk at det er en viss form for risiko, uten å være noen selvmordskanidat.
Du skriver at jeg ikke orker å mosjonere.Det er feil,Jeg gidder ikke.Hvis jeg er så veldig lat og ikke orker noen verdens ting.Hvordan kan det da ha seg at de fleste jeg dykker med ikke klarer å følge meg under vann,selv om jeg er bortimot en generasjon eldre, har astma og etter siste oppdaterte lungetest har 71% lungekapasitet.Pga at jeg er litt overvektig, så kan det ikke være fordi jeg er mer "strømlinjeformet" :D.Du skriver så fint at hvert dykk ikke må være som en svømmekonkuranse.Men jeg liker å mosjonere når jeg kan gjøre det på en måte jeg liker. :D
Så forskjellen er at din fysiske fostring(pumpe jern og jogging,evt sykling) interreserer meg ikke.Og psyken din overbeviser meg ikke heller,så langt. ;)

oysteinm
18-02-2003, 20:23
Dynamikken er vel det som jeg ser på som det største problemet til DIR.

Hvordan skal DIR kunne utvikle seg på en sunn måte når DIR dykkere ikke skal kunne få lov til å prøve ut nye ideer de har? Slik det er nå, vil endringer kun komme hvi GI og kompisene får ideen selv eller om de ser en stroke som har funnet på noe fornuftig.

Jeg antar at du mener _mangelen_ på dynamikk er det største problemet til DIR? Såkalt mangel på dynamikk må jo i bunn og grunn være en god ting, det betyr vel at systemet er stabilitet og at prosedyrer, utstyr og holdninger endres lite, noe som betyr at flere dykkere er på samme bølgelengde.

Hvor stor er sjansen for at nettop du, eller din buddy, eller noen av oss andre kommer på noe som er så genialt at det bare må adopteres av alle andre dykkere? ;D Behovet for endring er jo tross alt lite, men dersom det er noe du ønsker å teste, så gjør du det, men da kan du ikke nødvendigvis kalle deg DIR lenger. Betyr det noe? Hvis det er mye bedre enn DIR, så driter du vel i om du kan kalle deg DIR; da skifter du og argumenterer forhåpentligvis høylytt for hvorfor dette er lurt og burde være en del av DIR. Hvis du tar feil får du vel tilbakemelding om hvorfor dette ikke er lurt. Så får du bestemme deg for hvor viktig din endring eller troskap mot DIR er...

DIR klarer å nå en null-død statistikk på grunnlag at de er samkjørte og konsekvente, ikke fordi at løsningene nødvendigvis er de beste. Dvs. at (hvis vi holder oss til ustyrskonfigurasjon) man eliminerer problem ved at alle bruker likt ustyr på en lik måte. På denne måten fjerner de også en stor del av den største feilkilden til ulykker, nemlig den menneskelige faktor.

Er ikke det bra da? Man må jo være litt pragmatiske... Løsningen som presenters i DIR systemet må man jo anta er rimelig perfekt for de som har satt den sammen, men for andre vil løsningen være et kompromiss. Dette gjelder for alle utstyrskonfigurasjoner, de er ikke perfekte for alle, men mange går med på et kompromiss siden de innser viktigheten av at alle i et team er likt konfigurert. Dessuten er det utrolig hva man venner seg til etterhvert! Jeg er sikker på at de fleste kunne vennet seg til å synes at DIR utstyrs konfigurasjon er bra ;D

De fleste kjente og beste dykkerne i historien har ike fulgt DIR prinsippet, og det sørgelige er at DIR fantastene ikke klarer å se at det faktisk finnes gode dykkere som vet hva de driver med og gjør dette på en sikker måte selv om de ikke følger DIR 100%.

Det ser man selvsagt... De som får på pukkelen er jo de som ikke gjør det på en sikker måte.

En annen stor misforståelse er at det er DIR som står bak den konfigurasjonen som DIR-prinsippet bygger på. Denne konfigurasjonen bunner utifra Hogarthian konfigurasjonen som igjen bygger på konfigurering brukt av div. grotte og tekniske dykkere. Det at GI, JJ og gjengen fremstår som hjernen bak en slik konfigurasjon er direkte feil. De har riktignok satt den i system og skrevet ned "reglene", men de har i veldig liten grad stått for utviklingen.

Tror ikke dette er noen stor misforståelse, alle vet jo at DIR utstyrskonfigurasjon bygger på Hogartisk (og tidligere) utstyrskonfigurasjoner. DIR har utviklet det et skritt lenger, satt det i et system og sagt at "slik skal det være", og æren for det kan man jo tilskrive JJ og GI, ingenting galt i det vel. (Når det er sagt, så må jeg nok en gang påpeke at utstyrskonfig er en liten del av DIR; det er langt viktigere områder som JJ og GI har bidratt betraktelig for å utvikle, f.eks. deco prosedyrer, standard gasser, team dykking i 2. potens, risikominimering ved grottedykking...)

Selv om jeg i utgangspunktet er veldig positiv til DIR konseptet, anser jeg også DIR som den største trusselen mot fremskritt innen dykking idag. Det er veldig lite rom for nytenkning og ihvertfall praktisk utprøving av teoretiske ideer. Det virker som de lider litt av "gamledager var best" syndromet, og de tviholder på mekaniske løsninger og avskyr alt som heter elektronikk.

Tja, kommer fremskritt at nyutvikling eller konsolidering omkring standarder?

Bottomtimeren er jo elektronisk...

Et lite eksempel på hvor fastlåste de er i tankegangen er hurtigspenner: ifølge dir skal man ikke bruke hurtigspenner fordi man ikke trenger det. Men enkelte av oss har en kroppsfasong som gjør at vi på land ikke enkelt kommer ut av utstyrsriggen vår, og mener derfor at vi trenger hurtigspennen, og selv om en enkelt hurtigspenne skulle ryke vil ikke riggen falle av. "Dir-svaret" derimot er da at løsningen er ikke hurtigspenne, men å trene/slanke seg slik at man klarer å ta av og på seg uten denne hurtigspennen. De har tydeligvis ikke helt skjønt at det ikke er naturlig eller sunt for alle å gå rundt med v-formet rygg og sixpack mage. Det er forskjell på god form og tynn kropp.

Løsningen på hurtigspenne er ikke i følge DIR å trene og slanke seg; løsningen er at webbingen ikke skal være så stram at du har problemer med å komme utav den. Skrittstroppen sørger for at riggen sitter på plass, så webbingen trenger ikke være stram.

Hvis du _må_ ha hurtigklemme, så er det ikke DIR, men hva så? DIR sier at man ikke skal ha hurtigspenne, det er gode grunner for det, men dersom man personlig har bedre grunner for at man _må_ ha hurtugspenne, javel, så bruk da endelig det. Det er som sagt ikke verdens undergang at du ikke kan kalle deg DIR.

Det er egentlig litt synd at DIR fantastene ikke klarer å innse at de ikke har monopol på god oppdriftskontroll, hensiktsfull utstyrsrigging og sikker dykking. Og verst av alt er vel kanskje at de febrilsk forsøker å gi inntrykk av at alle, som ikke følger eller er enig i deres tankeganger, har mangelfull kunnskap og bør ansees som farlige i vannet.

Jeg tror nok alle vet det, men DIR representerer et ideal som man kan bruke som et mål for å forbedre sin dykking dersom man ikke er perfekt.

Jeg har innsett at jeg nok aldri kommer til å bli "DIR" og har vel egentlig aldri følt det som noe mål. Men det betyr ikke at jeg ikke finner konseptet interessant.

Ingenting i veien med det. Akkurat som at dykking er ikke for alle, passer ikke DIR for alle. Hvis man synes det er tåpelig, ikke synes argumentene henger på greip, konseptene suger, at det er for komplisert for den enkle taresafarien man vanligvis drar på, dykker 5 ganger i året, ikke vil investere i DIR utstyr eller synes det er dumt at man ikke får tenke ut sine egne personlige finurlige løsninger, så lar man være. Verre er det ikke! ;D

Øystein

Arnt
18-02-2003, 20:28
Flott innlegg Øystein.
Har satt stor pris på å
lese siste innlegg av Andre
og Øystein.

Arnt Eirik

picasso
18-02-2003, 22:37
ØystenM er litt rundere i kantene enn Tech2.
Mer fornuftigt fra den kanten.Da går det jo litt mer an å lese på hva han skriver uten å kjenne dragningen mot tastaturet. :D Enig,brukbart innlegg.Uten at jeg endrer noe standpunkt egentlig. ;)

Arerj
18-02-2003, 22:47
oysteinm er vel inne på noe veldig viktig, nemlig hva som føles riktig for deg og får deg til å føle deg komfortabel og trygg under dykket.
Dersom du setter på en dykker en DIR-rigg og han/hun ikke føler seg trygg og komfortabel med den vil jo nødvendigvis den dykkeren være tryggere i vannet med sin jakkevest og enkeltflaske etc. som han/hun er komfortabel med.
For å eliminere den menneskelige faktor på psyken være på lag med oss. :)

Are

Andre
18-02-2003, 23:48
Såkalt mangel på dynamikk må jo i bunn og grunn være en god ting, det betyr vel at systemet er stabilitet og at prosedyrer, utstyr og holdninger endres lite, noe som betyr at flere dykkere er på samme bølgelengde.

Enkelte kaller mangel på dynamikk for stagnasjon. Vi har sett og kommer til å se en rivende utvikling av dykkerutstyr de neste årene (rebreathere, avanserte computere, decompresjonsmodeller, drakter med varme osv osv.). Desverre tror jeg DIR konseptet

Hvor stor er sjansen for at nettop du, eller din buddy, eller noen av oss andre kommer på noe som er så genialt at det bare må adopteres av alle andre dykkere? ;D Behovet for endring er jo tross alt lite,

La meg heller spørre: hva er sjangsen for at GI og vennene hans skal komme opp med noe nytt og genialt så lenge de er så tilfredse med det de har nå? Hvor stor er derimot sjangsen for noen blant resten av verdens dykkere skal finne på en genial ide, og hvor stor er sjangsen for at GI skal høre på en stroke som har funnet på noe bedre enn DIR konseptet allerede inneholder?

Jeg sier ikke at DIR ikke har noe for seg, DIR har bare kjørt seg inn i en krok ved å fjerne dykkeres påvirkning på systemet. DIR fantaster har en egen evne til å putte fingrene i ørene og synge "lalalalalala", når andre kommer med gode løsninger, bare fordi de nekter å godta forandring eller forslag så lenge de ikke kommer fra GI.

Hadde JJ og GI holdt en pressekonferanse imorgen hvor de hadde sagt at de hadde funnet ut at Inspiration RB'er egentlig var helt ok og DIR alliekevel, hadde salget av inspiration til eksplodert og en god del DIR fantaster hadde ukritisk begynt å dykke RB.

DIR inneholder mye mer enn utstyrskonfigurasjon, men desverre mangler det noe av det viktigste: selvstendig tenking. Er det for kaldt å dykke med DIR godkjent vams, bør det være lov å tenke seg til at man kan bruke en tykkere vams laget av samme materiale uten at GI kaller en for stroke. Veier man 10 kilo mer enn idealvekten, betyr ikke det nødvendigvis at man er en større sikkerhetsrisiko når man dykker så lenge man er i god form. etc. etc.

Andre
18-02-2003, 23:54
oysteinm er vel inne på noe veldig viktig, nemlig hva som føles riktig for deg og får deg til å føle deg komfortabel og trygg under dykket.
Dersom du setter på en dykker en DIR-rigg og han/hun ikke føler seg trygg og komfortabel med den vil jo nødvendigvis den dykkeren være tryggere i vannet med sin jakkevest og enkeltflaske etc. som han/hun er komfortabel med.
For å eliminere den menneskelige faktor på psyken være på lag med oss. :)

Greit nok det, men det hjelper ikke å være trygg på utstyret man bruker hvis det ikke holder mål.

En juletredykker (les: nedlesset i utstyr) kan føle seg som en verdensmester innen dykking, men det gjør ikke risikoen noe mindre (snarere tvert om). En dykker må være trygg på og har erfaring med ustyret sitt, men det må være basert på faktiske forhold.

Andre
19-02-2003, 10:17
-Dykkecomputerer har ikke prosessorkraft ..............
-Algoritmene som brukes...........
-SCR RB brukes for å utvide gasreserver ...............
-Du har 6 timer med dekompresjon.................

Det du snakker om her er dagens teknologi. Jeg snakker om utvikling videre. Jeg vil anta at om 10 års tid (kanskje raskere) vil vi se på dagens dykkerutstyr som klenodier og riste på hodet av at vi tok sjangsen. (Min james bond fantasi er tettsittende 1 mm drakt med valgfri varmeinstilling og skuddsikker slitestyrke, helmaske med headsup display, oksygenutvinning fra vannet og kun en liten flaske gjenbrukbar helium/nitrogen som tilsetning i pustegassen. :-)

At dykkercomputere fremover ikke skal kunne ha prosessorkraft nok til å utregne decompresjonsrutiner "on the fly" ser jeg på som direkte latterlig.

2)
For snart et halvt år siden gikk Trey ut å sa at i de nye hulesystemene de har fått tilgang til i WKP området hadde det begynt å ta i bruk andre prosedyrer enn de som vanlig blir brukt i Wakulla, Leon Sinks +++
Men de ville ha en større mengde erfaring å basere rådene sine på før de gikk ut med detaljene i tilpassingen av prosedyrer. Så GI og vennene hans har allerede gjort det du formulerer " hva er sjangsen for at GI og vennene hans skal komme opp med noe nytt og genialt så lenge de er så tilfredse med det de har nå?" Det må nå være trivelig for deg å høre ? :)

At de nå vurderer andre prosedyrer er jo positivt det, men det strider jo egentlig mot det de selv sier. Gutta dykker altså ikke DIR selv? :-))

Det er jo bare helt naturlig, siden de hele tiden er på søken etter det optimale. Andre slår seg til ro med middelmådighet.

Det er litt av den DIR mentaliteten jeg snakker om. Selv om man ikke dykker etter DIR prinsippet er det ikke sikkert at man nøyer seg med middelmådighet. Hva om prosedyrene andre bruker idag er de samme som GI og kompisene finner ut at de vil bruke imorgen? Vil du fremdeles påstå at man da nøyer seg med middelmådighet?

4)
Nå ville ikke GI og JJ gått ut å anbefalt unødvendig kompleksitet så pressekonferansen din blir veldig hypotetisk. (Vet du forresten hva Trey sa om Inspiration etter å ha fått forklart og prøvedykket systemet ?)

Etter hva jeg vet om Inspiration, så håper jeg han slaktet den noe så inni granskauen... Inspiration ser forsåvidt imponerende ut på papiret og på demoer, men ulykkesstatistikken er nok for at jeg konkluderer med at den er for vanskelig i bruk eller rett og slett for dårlig, og dermed holder meg langt unna.

Hvilken vams sikter du til nå, og hvilke data støtter WKPP-DIR valget om vams seg på?

Gammel historie om Peter F som ble kallt stroke av GI fordi han brukte en annen vams enn det "som var godkjent" av DIR.

Ute av form er ok for middelmådighet, men det er ikke en del av det du ser hos dem som er cutting edge. Det finnes nok av alternativer for dem som søker middelmådighet.
DIR er ikke noe for dem.

Det er forskjell på å ikke være i form og å ikke se ut som brad pitt i kroppen. GI kan flekse muskler på video og jogge til hjerteinfarktet tar ham, men det gjør ham nødvendigvis ikke til en bedre dykker enn andre for det. Man kan rigge seg etter alle kunstens regler, trene så man har optimal kropp, sette seg inn i all verdens dykkerkunnskap og trene på dykking til krampa tar en og allikevel ikke være "the cutting edge" eller en eksepsjonell dykker.

Når det gjelder EKpp og WKpp sin "utvikling" av nye DIR prosedyrer har jeg en liten følelse av at det kun er skjulte avvik fra DIR prosedyrene fordi det har gått opp for dem at skal de nå lenger må man fire litt på sikkerhetskravene. F.eks. Waldbrenner & Beauchaly dykkene ble gjennomført ved å senke sikkerheten. (5 km inni fjellet kan så mye gå galt at 2 RB'er, 2*20 bailout, 3 scootere hver er et kompromiss.

Det er flere forskjellige grupper ved siden av WKPP/GUE exploration som har bidratt til å utvikle DIR prinsipper i senere tid.
Hver gang det blir kaldt refereres det til tre forskjellige:
For extended range i Plura kalde hulesystemer - Jason Weisacosky og teamet hans.

Som ikke lenger har penetreringsrekorden der. "Cutting edge" i Plura for tiden er NE.

At de støtter seg på flere grupper er i seg selv positivt, men de låser seg fremdeles fast til en liten selektiv gruppe som allerede dykker DIR. Hvis de ikke skal stagnere, må de erkjenne at det også finnes dykkere utenfor DIR miljøet som utvikler dykkingen videre.

tarjeiv
19-02-2003, 10:24
Det du snakker om her er dagens teknologi. Jeg snakker om utvikling videre.[SNIP]

At dykkercomputere fremover ikke skal kunne ha prosessorkraft nok til å utregne decompresjonsrutiner "on the fly" ser jeg på som direkte latterlig.

Er det noen av dere som i det hele tatt vet hvilken prosessor som finnes i dykkecomputerene ?

Jeg garanterer dere at disse er raskere enn noen av de hodene som finnes på denne jord når det gjelder matematiske beregninger. Vi snakker ikke om en vanlig bordkalkulator (som de aller, aller fleste vil ha problemer med å konkurrere mot).

Så dette er direkte feil; Dagens computere (har kun sett på Suunot Cobra/Vytec) ER _mye_ raskere en den computeren du har mellom skuldrene til slike formål.

At algoritmene som sitter i disse computerene ikke er optimale kan sikkert stemme - dette vet jeg veldig lite om.

- Tarjeiv (Cand. mag. Informatikk/Matematikk - med 12 vektall innen mikroprosessorteknikk og hardwarearkitektur ) :D

(PS! Sier det ikke for å briefe, kun for å prøve å si at jeg vet hva jeg snakker om slik at 'noen' ikke skal prøve å kverulere)

Andre
19-02-2003, 10:47
Er det noen av dere som i det hele tatt vet hvilken prosessor som finnes i dykkecomputerene ?

Jeg garanterer dere at disse er raskere enn noen av de hodene som finnes på denne jord når det gjelder matematiske beregninger. Vi snakker ikke om en vanlig bordkalkulator (som de aller, aller fleste vil ha problemer med å konkurrere mot).

Så dette er direkte feil; Dagens computere (har kun sett på Suunot Cobra/Vytec) ER _mye_ raskere en den computeren du har mellom skuldrene til slike formål.

At algoritmene som sitter i disse computerene ikke er optimale kan sikkert stemme - dette vet jeg veldig lite om.

At de er matematisk raskere stemmer det, men de mangler evnen til å "improvisere". Det er ikke noe problem å "lure" en dykkercomputer idag til å gi deg decoinfo som setter seg i faresonen. Et annet faremoment er at man lar computeren regne ut hele dykket for seg og man ved computerfeil da mangler kunnskap og dykkerplan til å avslutte på en sikker måte (fordi man ikke gadd å kjøre ut en tabell som backup)

tarjeiv
19-02-2003, 10:57
At de er matematisk raskere stemmer det, men de mangler evnen til å "improvisere". Det er ikke noe problem å "lure" en dykkercomputer idag til å gi deg decoinfo som setter seg i faresonen. Et annet faremoment er at man lar computeren regne ut hele dykket for seg og man ved computerfeil da mangler kunnskap og dykkerplan til å avslutte på en sikker måte (fordi man ikke gadd å kjøre ut en tabell som backup)

Riktig. Men jeg leste nettopp i en lengre avhandling fra Haukeland at statistisk sett er det _mye_ sikrere (i forhold til TFS) å sportsdykke _med_ computer enn uten. Derfor blir det litt feil å si (generelt sett) at man ikke skal bruke computere. Tipper at 90 % av dykkerene på dette forumet er sikrere med computer enn uten.

- Tarjeiv

Andre
19-02-2003, 12:13
Riktig. Men jeg leste nettopp i en lengre avhandling fra Haukeland at statistisk sett er det _mye_ sikrere (i forhold til TFS) å sportsdykke _med_ computer enn uten. Derfor blir det litt feil å si (generelt sett) at man ikke skal bruke computere. Tipper at 90 % av dykkerene på dette forumet er sikrere med computer enn uten.

DIR's grunnlag til å si at man ikke bør bruke computer er:
1. Pris: det finnes mye annet nyttig dykkerutstyr man bør brukepengene på enn en computer fordi du ikke TRENGER den.
2. Man får en slapp holdning til planlegging av dykk og lesing av tabeller. Dermed vet man ikke hva man skal gjøre hvis computeren streiker under dykket. (og man f.eks. hadde 20 min. deco)

Jeg bruker forøvrig computer (2 stk.) på mine luftdykk.

tarjeiv
19-02-2003, 12:37
DIR's grunnlag til å si at man ikke bør bruke computer er:
1. Pris: det finnes mye annet nyttig dykkerutstyr man bør brukepengene på enn en computer fordi du ikke TRENGER den.
2. Man får en slapp holdning til planlegging av dykk og lesing av tabeller. Dermed vet man ikke hva man skal gjøre hvis computeren streiker under dykket. (og man f.eks. hadde 20 min. deco)

Og dette mener jeg er helt riktig tankegang - så lenge du driver med dykking som ikke er 100 % sportsdykking (tipper 90 % av de på forumet her bedriver sportsdykking - uten deko).

- Tarjeiv

Evil Diver
20-02-2003, 23:41
Jeg har en del spørsmål som jeg gjerne vil ha svar OG begrunnelse på:
Er det kun tillatt med bestemte typer vamser?
Er det lov å bruke våtdrakt?
Hvor skal man ha kniven?
Hva er galt med force fins, twin jet o.l?
Hva flaske skal man ha?

Arnt
20-02-2003, 23:46
Hvor skal man ha kniven?
Hva flaske skal man ha?

Har du sjekket noen av alle linkene som er
presentert i dette tema? Hvis ikke bør du kanskje
gjøre det først.

Arnt Eirik

oysteinm
22-02-2003, 11:37

Ja, slike som er varme nok, og opprettholder en del av isolasjonen hvis du blir bløte.
Grunn: Man bør holde varmen i tilfelle lekkeasje.

Ja
Grunn: Ikke alle dykk og hav krever tørrdrakt.

Hvor skal man ha kniven?

På venstre siden av beltet på magen.
Grunn: Fordi det er lett å få tak i den når man trenger den.

De er vanskelige å svømme frosk med effektivt.

Hva flaske skal man ha?

En lang type, ikke tjukk og klumpete. Stål til tørrdrakt, aluminium til våtdrakt.
Grunn: Lang, slank flaske fører til bedre fordeling av vekt, som fører til bedre trim. Stål gir bedre avveining med tørrdrakt og alu bedre avveining med våtdrakt.

Alt dette kan du finne masse linker til på nettet.

Øystein

Orjan
08-03-2003, 21:30
Jammen glad jeg ikke er DIR dykker!

Da vil jeg heller være en lykkelig uvitende kl.1 dykker som sikkert gjør alt feil, i tillegg til å røyke, spise pizza og dykke solo.....

Er ikke overvektig ennå, men det er vel det eneste som mangler...

picasso
08-03-2003, 22:06
Jammen glad jeg ikke er DIR dykker!

Da vil jeg heller være en lykkelig uvitende kl.1 dykker som sikkert gjør alt feil, i tillegg til å røyke, spise pizza og dykke solo.....

Er ikke overvektig ennå, men det er vel det eneste som mangler...

Synes du bør begynne å gafle innpå noe sinnsykt så du kan komme på den sikre siden.Du bør heller ikke dykke med mindre enn 2 i promille.Her gjelder det bare å styre unna Diving Is Religion.

På den annen side er det gjerne ikke så ille hvis en styrer unna Tech 2 og hans måte å fortelle tinga på. ;)

tarjeiv
08-03-2003, 22:14
Interessant:
Om du kjører en enkel profil på en Palm så bruker den tid på kalkulasjonen.
Om du da real time oppdatere parametrene den regner på blir bildet mindre pent.
Forklaring ?

Som det er nevnt tidligere. Det finnes heller ikke software som lager god dekompresjon, så regnekraft eller ikke vil en computer ikke gi deg et godt resultat.

Jeg snakket utelukkende om regnekapasitet (det var en spesifisering i forhold til om hvorvidt en person er i stand til, matematisk, å regne raskere enn en dykkecomputer. Svaret på dette er et ubetinget nei).

- Tarjeiv

tarjeiv
08-03-2003, 22:20
Det er vel ikke overraskende siden gjennomsnitts instruktøren på kurs i dag selv har problemer med å bruke tabell.

Løsningen på det du peker på er dyktigere instruktører ikke unødvendige og dyre dykke computere.

Ja, helt klart er det løsningen på problemet. Løsningen på alle sultproblemer er også at alle deler ressursene broderlig. Løsningen på alle bilulykker er at alle følger reglene og kjører ansvarlig (med alt det innebærer). osvosov.........

For å sitere deg:

'1) Jeg synes du bør ta utgangspunkt i virkeligheten slik den er [ ... ] ikke virkeligheten slik du fantaserer om at den en gang skal bli'

Ergo; Det du beskriver er utopi.

Når statistikken viser at SPORTS-dykkere (legg merke til SPORTS-delen) med dykkecomputere har færre ulykker. Da kan man velge å se på dette på en av to måter: a) Dykkere med computere har mer flaks enn de uten. b) Dykkere med computere er sikrere dykkere enn de uten.

Så kan jo hver og en tro/mene/gjøre det de vil.

- Tarjeiv

hansi
08-03-2003, 22:24
Men tec02 maler fanden på veggen så.. ;D ;D

Orjan
08-03-2003, 22:29
Synes du bør begynne å gafle innpå noe sinnsykt så du kan komme på den sikre siden.Du bør heller ikke dykke med mindre enn 2 i promille.Her gjelder det bare å styre unna Diving Is Religion.

For ikke å snakke om at jeg mener helmaske er trygt å dykke med....

picasso
09-03-2003, 10:53
300bar: For norske forhold først og fremst frys.
Så kommer de andre argumentene du sikkert har fått med deg om alt fra slitasje til reelle gaslover.
Dessuten snakker vi aldri om vanlig luft siden det ikke brukes som pustegass.

Hva godt gjør flaskenett for deg under dykket ?
Har du ikke brukt for det, ikke ta det med deg.

Biselkroker i syrefast stål:
dktechgear.dk / extreme-exposure.com

Lyktehode med goodman handle uten batteripake gjør at du har begge hendene fri selv om du holder lykten i hånden. En ekstra hånd er greit å ha :-)

Skrittrem:
Større poeng med alu flasker som svinger mot positiv mot slutten av dykket enn negative stålflasker.
Helt nødvendig til dykking med DPV.
Har D-ring som er praktisk å klipse dekobøyen til å kjøre den opp bak mellom platen og ryggen din.
Hjelper å holde rig'en på plass.

Dykke computere:
Du skrev om ankelvekter at "har du ikke kontroll på oppdrift/luft i beina - skaff det - ikke utsett problemet med lodd på anklene".

Så da sier jeg som deg, bare om computere: klarer du ikke planlegge og gjennomføre dykket ditt lær deg det. Ikke utsett læringen med å kjøpe deg en computer.

Om hvem DIR dykkere dykker med. Skjønner ikke poenget ditt. Hva de kaller seg er helt uinteressant. Hvilke holdninger de har er det interessante.

Om å adoptere deler av et konsept. Skjønner ikke poenget ditt. Klart du kan adoptere 95% eller 22,3% eller 67,89% eller hva som helst av et konsept.

Det er mange med et bevisst forhold til dykking som ender opp med triste løsninger.

Du tec2, er noe av det mest sprengte vesen jeg har opplevd.
Luft brukes ikke som pustegass.Hvilken verden lever du i?
Godt mulig du ikke bruker det.Men flesteparten av oss andre gjør det og er fornøyd med det.
Og det som er en trist løsning for deg trenger ikke være det for oss andre.

Es-Veldra
09-03-2003, 12:10
Har funnet ut at 300 bar er en nødvendighet for meg, jeg dykker med 18 kg bly når jeg bruker 200 bar 15 liter, det liker ryggen min dårlig, så jeg har handlet 2*6 300bar.
Dette i kombinasjon med bakplate / vinge burde lette beltet mitt med ca 12 kg, noe jeg ser veldig fram til.

300 Bar fare for frys i norske forhold tecO2 ??

Det tror jeg du må forklare for meg, trodde det var luftmengdes hastighet fra komprimert til ukomprimert som var årsak til frys, men jeg tar kanskje feil
??? ???

Gandi
09-03-2003, 12:39
300 Bar fare for frys i norske forhold tecO2 ??

Det tror jeg du må forklare for meg, trodde det var luftmengdes hastighet fra komprimert til ukomprimert som var årsak til frys, men jeg tar kanskje feil
??? ???

Hastigheten er jo større ved å gå fra 300 bar til 1 bar kontra 200 bar til 1 bar.........

Gandi

Es-Veldra
09-03-2003, 13:08
Hastigheten er jo større ved å gå fra 300 bar til 1 bar kontra 200 bar til 1 bar.........

Gandi

Skal være enig i at TRYKKFALLET er større, men man puster jo ikke mer fordi man har 300bar system. Det er mengden jeg spør om her!!

Dragen
09-03-2003, 15:46
Skal være enig i at TRYKKFALLET er større, men man puster jo ikke mer fordi man har 300bar system. Det er mengden jeg spør om her!!

Når trykkfallet er større, vil hastigheten nødvendigvis måtte ØKE for å oppnå samme mengde....og mengden er du jo enig i at er den samme ikke sant?

Nå gjelder jo dette kun 1.trinnet, og sannsynligheten for frysing her er jo noe mindre enn i 2.trinnet.

Es-Veldra
09-03-2003, 15:50
OK skal være enig no ;)

Men det er første gang jeg hører at 300 bar ikke blir anbefalt pga fare for frysing!! E vel greit nok sikret når dykker med dobbel-system uansett, får vi tro :)

hansi
09-03-2003, 17:37

joda, om du bruker like lang tid på det, da blir mengden luft som passerer større og faren for frys øker! Men..

Forskjellen er jo bare til du har pustet flaska ned til 200 bar, da er det jo det samme!

Nå gjelder jo dette kun 1.trinnet, og sannsynligheten for frysing her er jo noe mindre enn i 2.trinnet.

Trodde det var slik at faren for frys først og fremst oppstår i 1.trinnet, og frys her gjør at ventilen blåser, da igjennom 2.trinnet.
Trykkforskjellen i 1 trinn er fra kanskje 300 bar til ca. 10 bar!
I 2 trinnet er det kun fra ca. 10 bar til omgivelses trykk.

Har dykket med 300 bar nå i et par-tre år, og har ikke fått frys, selv ikke ved provokasjon. Og vi har det tidvis kaldt her oppe.

Har man dårlige ventiler, vann i flaske eller fuktig luft, øker selvfølgelig faren for frys!

Orjan
09-03-2003, 22:45
Tenkte jeg skulle starte ei ny greie som heter DIW (Doing It Wrong).

Her får alle dykke med hva de vil, og hvordan de vil.
Noen få regler må vi selvfølgelig ha:

1. Du må slite med minst en av følgende laster: Røyking, overvektig, astma, cowboy-tendenser.

2.Snakk om hva som er sunt eller usunt er forbudt!

3.Du må dykke kun fordi du synes det er gøy!!!

Så hvis du er typen som mener at røyken og colaen har en naturlig plass i dykkebagen, og mener at ethvert dykk bør avsluttes på nærmeste gatekjøkken, si i fra så kjører vi igang dette opplegget her.

errem
09-03-2003, 22:54

1. Du må slite med minst en av følgende laster: Røyking, overvektig, astma, cowboy-tendenser.

Cowboy tendenser? vil det si at du må like country musikk ;)

Erlend

oysteinm
10-03-2003, 21:14

2.Snakk om hva som er sunt eller usunt er forbudt!

3.Du må dykke kun fordi du synes det er gøy!!!

Så hvis du er typen som mener at røyken og colaen har en naturlig plass i dykkebagen, og mener at ethvert dykk bør avsluttes på nærmeste gatekjøkken, si i fra så kjører vi igang dette opplegget her.

Start en ny tråd da, så kan dere diskutere og utvikle konseptet der :-)

Jeg er helt sikker på at du får langt bekjennelser til denne "greien" enn det finnes av oss som bekjenner oss til DIR.

Kan jo ikke skade med ytterligere klargjøring av forskjellene mellom DIR og, eeeh "DIW". :D

Øystein

picasso
10-03-2003, 23:28
Start en ny tråd da, så kan dere diskutere og utvikle konseptet der :-)

Jeg er helt sikker på at du får langt bekjennelser til denne "greien" enn det finnes av oss som bekjenner oss til DIR.

Kan jo ikke skade med ytterligere klargjøring av forskjellene mellom DIR og, eeeh "DIW". :D

Øystein

Det skulle være enkelt å lage en DIW kategori.
Etter tec2s begrep er det alle som ikke er 100% DIR.

Orjan
10-03-2003, 23:32
Jepp!

Dragen
10-03-2003, 23:36
Da blir det stille på DIR-siden..... ;D

picasso
10-03-2003, 23:47
Da blir det stille på DIR-siden..... ;D

Hadde det bare blitt det ,så. :P

På den annen side,så hadde det jo blitt mindre å krangle om. ;D

Bernt
11-03-2003, 17:25
;D Heldigvis er dykking for min del bare på hobby basis, jeg får ikke mange millioner for å drive med det ;), og like greit er det, ellers hadde jeg vel blitt lei til slutt :D

remi
12-03-2003, 13:24
;D Heldigvis er dykking for min del bare på hobby basis, jeg får ikke mange millioner for å drive med det

HVA? er det noen som får flere millioner for å dykke!!???

hvem må jeg drepe for å komme på den listen??

jeg lover å ikke bli lei av dykking.

remi

:)

Andre
12-03-2003, 13:41
HVA? er det noen som får flere millioner for å dykke!!???

hvem må jeg drepe for å komme på den listen??

Han fyren som står bak WKPP opplegget over dammen har et par oljebrønner som finansierer hans leking i grottene der.

Må være utrolig deilig, pengene bare renner inn mens man kan holde på med hobbyen sin fulltid :-)

remi
12-03-2003, 17:30
Han fyren som står bak WKPP opplegget over dammen har et par oljebrønner som finansierer hans leking i grottene der.

Må være utrolig deilig, pengene bare renner inn mens man kan holde på med hobbyen sin fulltid :-)

..... jammen vi har vel oljebrønner i norge også!

remi

picasso
17-03-2003, 15:57
Hvilken verden jeg lever i ?
Samme som deg bare 20år lengre framme i evolusjonen.

Høye tanker om deg selv ja.Like godt det,for det er neppe så mange andre som har det.

baalspawn
17-03-2003, 16:14
Jeg synes det blir litt mye dårlig snakk om DIR på denne siden, og ingen kostruktiv kritikk.

picasso
17-03-2003, 16:59
Jeg synes det blir litt mye dårlig snakk om DIR på denne siden, og ingen kostruktiv kritikk.

Feil.Vi kritiserer ikke DIR.Bare enkelte personer som forfekter DIR.Gjerne da måten de forfekter DIR på.

picasso
17-03-2003, 17:03
Da passer det kanskje med en ting til som sjelden trekkes fram om frysing:

Langslange reduserer sjansen for frys i andre trinnet.

Blir det en renesanse for å dykke narghile igjen,tro. ::)

Arerj
17-03-2003, 17:06
Feil.Vi kritiserer ikke DIR.Bare enkelte personer som forfekter DIR.Gjerne da måten de forfekter DIR på.

Men selv om du er imot denne dogmatiske stilen og "religiøse" framlegginga ser vel du også at DIR har noe for seg?
At de sannsynligvis har bedre vaner og prosedyrer enn oss vanlige dødlige?

Eller?

Are

remi
17-03-2003, 17:47
Blir det en renesanse for å dykke narghile igjen,tro. ::)

Interspiro har et interessant konsept med en lang høytrykks-slange som er under 10 mm tykk, den gir deg mulighet til å dykke narghile uten en tykk og "oveidig" slange. Vurderte å få en slik innvevd i en com-kabel.

Sikkert hærlig å dykke 50 meter uten flaskesett :)

( ja jeg vet at man bør ha back up )

remi

picasso
17-03-2003, 18:40
Men selv om du er imot denne dogmatiske stilen og "religiøse" framlegginga ser vel du også at DIR har noe for seg?
At de sannsynligvis har bedre vaner og prosedyrer enn oss vanlige dødlige?

Eller?

Are

For noen har det gjerne det.For meg,neppe.For meg er dykking opplevelser, ikke bare sikkerhet.Og andre får gjøre som de vil,for meg.

kimjokela
17-03-2003, 20:34
Det vil si "Doing It Close Enough"

Jeg er intressert i emnen og med gledje kan si at har funnet ut en del nyttige ting men fanatisk blir jeg nok aldri. Det er overraskende hvor mange her har noe negativt å si om DIR men er tause når man spør om bedre/sikrere alternativer.

Cyberwarriors, kanskje det er best å svelge stoltheten deres og holde kjeft om dere har ikke noe konstruktivt å komme med? ;)

Arerj
17-03-2003, 21:30
For noen har det gjerne det.For meg,neppe.For meg er dykking opplevelser, ikke bare sikkerhet.Og andre får gjøre som de vil,for meg.

Fint å høre at du ikke er avvisende overfor konseptet generelt, men for deg spesielt. :)
For meg virker det iallefall like tåpelig å avvise det totalt som å framføre det religiøst.

Are

picasso
17-03-2003, 21:48
Med din romantisering av luft som pustegass og frykt for Nitrox og Trimix plasserer du deg selv 20 år tilbake i tid.
Jeg bare registrerer og konstaterer det.

Har overhodet ingen frykt for nitrox el Trimix i ulike varianter,normomix eller ikke.Føler ganske enkelt ikke at jeg har bruk for det.Har tilgang til egen kompressor og fyller mine flasker når det måtte passe.Skulle jeg bruke blandingsgass av ulike typer så måtte jeg gå til anskaffelse av blandingsutstyr etc og annet utstyr jeg trenger.Og det for noen få dypdykk i året.Nei vet du hva.Nei da hadde jeg heller gått til anskaffelse av en rebreeder som jeg nok hadde brukt mye mer.
Du har nok pugget mer teori enn meg de seneste årene,men anser meg alikevel for å være rimelig oppdatert på det meste.I alle fall på det jeg har bruk for.Erfaring har jeg ganske mye av.Ser ikke bort fra at jeg allerede dykket da du gikk i bleier. 8)

picasso
17-03-2003, 23:41
Hva er poenget med dine dårlig skjulte forsøkt på å argumentere at luft som pustegass ikke har vært medvirkende dødsårsak i dykkeulykker mellom 30-50 meter?

Hvorfor trekke fram at det har vært noen TDI og IANTD strokes som har lært seg å blande feil, latt være å analysere og strøket med på mix til stadighet som et argument mot riktig pustegass ?

Solodykket til 100m på luft som endte med dødsfall var en talentløs plan akkurat som danskene sitt 150m på mix uten hverken overflate support eller support i vannet som endte med med 1 av 2 omkomne.
En stroke er en stroke uansett hva han puster. Men av og til gjør pustegassen deg til en stroke helt automatisk.

Fordi du kommer med slike usaklige argumenter til forsvar for å ta med deg gårsdagens pustegasser inn i nåtiden skriver jeg at du romantiserer luft og uttrykker frykt for nitrox og trimix pustegasser.

Jeg har argumentert for at luft ikke har vært medvirkende årsak for dødsfall mellom 30 og 50 meter?
Kan så tydelig huske jeg skrev medvirkende,Javel.
At du ikke forstod det, javel.
Men såvidt meg bekjent ikke den direkte årsak.
Mens derimot Blandingsgass har ved flere anledninger vert den direkte årsak.Er faktisk et fakta uansett dir eller ei.
At en skal være mere forsiktig når en er dypere på luft er for meg ren barnelærdom.
At dette er romantisering av luft som pustemedium er rent tøv.For meg er det rent praktiske og økonomiske årsaker som er grunnen til at jeg foretrekker luft.
Eg er som deg enig med at blandingsgass har sine fordeler.men for meg oppveier ikke fordelene ulempene.

Orjan
17-03-2003, 23:52
Tech2 Du er noe av det staeste jeg har vært borti!

picasso
18-03-2003, 00:20
Tech2 Du er noe av det staeste jeg har vært borti!

Kunne du være så vennlig å beskrive noen du vet er staere. ;D

Orjan
18-03-2003, 09:18
Tror faktisk ikke jeg vet om noen....... :-\

kk
18-03-2003, 12:59
Noen som vet om denne boken er å få kjøpt i Norge? Hvor?

Doing It Right: Fundamentals of Better Diving

picasso
18-03-2003, 18:10
Noen som vet om denne boken er å få kjøpt i Norge? Hvor?

Doing It Right: Fundamentals of Better Diving

Send en melding direkte til Tec02.

picasso
18-03-2003, 18:15
Tror faktisk ikke jeg vet om noen....... :-\

Det måtte i så fall være Saddam Hussein,eller God Dahm Insane som noen kaller han.Hvis ikke så blir han en god nummer 2 ;D

komodo dragon
18-03-2003, 18:52
Snakket med en bekjent av meg som jobber i P4. Han heter Anders Hauglund. Nå har det seg slik at han svært gjerne kunne tenke seg å bli med i denne diskusjonen. Selv er han kun er røykdykker. Det dypeste trekket han har tatt var på Roskildefestivalen i '92 da Titten tei tok fyr ;D

Orjan
18-03-2003, 22:51
Er det Anders Høglund du tenker på?

a04911
19-03-2003, 00:09

Hehe, hei tec02
får vel prøve meg jeg da.. selv om jeg kanskje er litt ute på viddene, men håper innlegget mitt sier litt om inntrykket man får av DIR ved denne tråden her. Jeg har jo ikke noen motforestillinger mot DIR før jeg begynner å lese her, hadde ikke hørt om det en gang for en mnd siden.
Jeg kan ikke så mye om dykking, er nybegynner, jeg røyker, bruker ikke vinge, men bakvest, enkel 15L og sikkert noe bortimot standar "padi utstyr"
Trener, og er vel i bedre form enn mange ikke røykere.
Regner meg vel for en rolig dykker, og tror ikke jeg har så lett for å få panikk.
Spiser vel ikke så altfor sunt, men vil avlikevel hevde at jeg fysisk kan stille på linje med de fleste.
så til saken
Vil du bli med meg ut, dykke på 15 meter og plukke krabber,
konsumere disse med godt tilbehør (ikke alkohol) og så ta ett koselig nattdykk ?

Hvis ikke, vil jeg jo gjerne vite grunnen, og hvis den er DIR relatert, er jeg nok forberedt på å kunne komme med ganske kraftig kritikk av DIR, for det er vel også dykking, det jeg ønsker å gjøre ? eller er det ikke ?
:) :)

Mvh Terje

moped
20-03-2003, 09:08
Hehe, hei tec02
får vel prøve meg jeg da.. selv om jeg kanskje er litt ute på viddene, men håper innlegget mitt sier litt om inntrykket man får av DIR ved denne tråden her. Jeg har jo ikke noen motforestillinger mot DIR før jeg begynner å lese her, hadde ikke hørt om det en gang for en mnd siden.
Jeg kan ikke så mye om dykking, er nybegynner, jeg røyker, bruker ikke vinge, men bakvest, enkel 15L og sikkert noe bortimot standar "padi utstyr"
Trener, og er vel i bedre form enn mange ikke røykere.
Regner meg vel for en rolig dykker, og tror ikke jeg har så lett for å få panikk.
Spiser vel ikke så altfor sunt, men vil avlikevel hevde at jeg fysisk kan stille på linje med de fleste.
så til saken
Vil du bli med meg ut, dykke på 15 meter og plukke krabber,
konsumere disse med godt tilbehør (ikke alkohol) og så ta ett koselig nattdykk ?

Hvis ikke, vil jeg jo gjerne vite grunnen, og hvis den er DIR relatert, er jeg nok forberedt på å kunne komme med ganske kraftig kritikk av DIR, for det er vel også dykking, det jeg ønsker å gjøre ? eller er det ikke ?

Mvh Terje

Vel...? Svaret lar vente på seg...

Arnt
20-03-2003, 09:38

Svaret sier seg vel selv...
Dette "treffet" blir det nok neppe noe av ;)

Arnt Eirik
Jeg blir gjerne med

moped
20-03-2003, 09:45

Arnt Eirik
Jeg blir gjerne med

Hvem kan klandre den utfordrede - det er jo tross alt forbundet med livsfare å plukke krabber på 15m sammen med en stroke. ;D

Arnt
20-03-2003, 10:01
Hvem kan klandre den utfordrede - det er jo tross alt forbundet med livsfare å plukke krabber på 15m sammen med en stroke. ;D

Jeg er ikke redd i det hele tatt når vi støvsuger
bunnen... Men så stroker vi oss jo i vei begge to...

Oppfordrer herved alle skikkelige DIR dykkere til å ta
turen nordover og være med å plukke litt krabber...

Det er morro, men vil dere bruke trimix under 20 meter,
så må dere ta med greiene selv... Vi har ikke utstyr for fylling.

Ps! Beste tiden er nå frem til mai ca.

Velkommen :D

Arnt Eirik

a04911
20-03-2003, 10:53

Arnt Eirik
Jeg blir gjerne med

Hehe, velkommen skal du være...
Sykler du nedover eller, etter ekte dir konsept ?
eller har jeg misforstått ?

Mvh Terje

Arnt
20-03-2003, 10:58
Hehe, velkommen skal du være...
Sykler du nedover eller, etter ekte dir konsept ?
eller har jeg misforstått ?

Mvh Terje

Er arbeidsledig for tiden, så konto er ikke stappa.
Hvor i landet dykker du da? Kanskje seinere jeg kommer ;)

Arnt Eirik
Krabbedødaren... på luft

a04911
20-03-2003, 10:59

MM, men tviler nok på at han har problemer med å svare, har nok bare ikke lest innlegget mitt.
Men skal bli artig å se om de DIR folka faktisk etterlever så strenge selvpålagte regler som jeg har fått inntrykk av at de har.
For alt jeg vet kan det vel hende jeg dykker DIR om noen år selv jeg, sammen med DIR folk, men vil nok aldri la det begrense hvilke folk jeg dykker sammen med ellers...

Terje

a04911
20-03-2003, 11:00

Arnt Eirik
Krabbedødaren... på luft

Rett rundt hjørnet for deg...
Oslofjorden og Vestkysten av Sverige
;D ;D ;D

Terje

a04911
20-03-2003, 11:37

Arnt Eirik
Krabbedødaren... på luft

Koster kanskje

sjekk denne
http://reise.guiden.no/reiseartikkel.php?reiseart=72

Mvh Terje

Stroke
01-05-2003, 20:19
Jeg ser det som positivt at det er noen som har satt rammer rundt holdninger rundt dykkingen og trening og utarbeidelse av prosedyrer.Så dir er et bra konsept kan ikke sei noe annet jeg har selv dykket en del med disse gutta og har selv snappet opp en del gode råd.Men dere dir fanatikkerer ;D må lære dere å høre litt på andre og kanskje andre godt forklarte måter å dykke på det er ikke alltid at en person som Georg irvin har rett.Det er lov å tenke selv også ;)

oysteinm
02-05-2003, 22:54
Det er lov å tenke selv også ;)

Det var ved å tenke selv jeg fant ut at DIR var veien å gå. Slik var det for de andre "fanatikerne" jeg kjenner også ;)

remi
05-05-2003, 15:46
Det var ved å tenke selv jeg fant ut at DIR var veien å gå. Slik var det for de andre "fanatikerne" jeg kjenner også ;)

........og det du tenkte selv var at det var lurt å overlate tenkingen til noen andre? ;D

remi

oysteinm
06-05-2003, 00:16
........og det du tenkte selv var at det var lurt å overlate tenkingen til noen andre? ;D

remi

En klok mann sa en gang noe om å stå på skuldrene til kjemper...

DivePack
26-09-2003, 15:29
Ble konfrontert med at jeg ikke var frelst av en person tilknyttet jehovas vitne her om dagen. Neivel - jeg er ikke frelst og jeg trives med det.
Men for all del: Jeg lever vel ikke DIR og havner derfor i helvete etterpå.
Fra flås til alvor: Man MÅ ikke drive hallelujamisjonering for å komme med synspunkter, tips og velmente råd.
Det støter flere fra seg enn det tiltrekker, så om dere dir-gutta mener alvor med å spre "det gode budskap" om det dere mener er den eneste forsvarlige måten å drive dykking på ville dere kanskje berget noen liv på statistikkene ved å ha en annen tone overfor oss alminnelige hedninger....