PDA

View Full Version : underrappotering av ulykker?

Pompel
28-08-2002, 01:09
I Adressavisen lørdag den 24/8-02 så var det en etterlysning etter to som hjalp til ved en dykkeulykke i Trondheimsfjorden. Ulykken var nokså nøye beskrevet. Det som forbauser meg er at denne overhode ikke har vært nevnt noen plass før etterlysningen etter de to som hjalp til gikk ut.

Ulykken hvor en dykker ble hentet opp bevistløs fra 11 meters dyp, men ble reddet har unngått avisene fram til nå. Det går bra med han som druknet heldigvis.

Er det slik at det er flere ulykker igjennom året enn vi vet om, men at kun de med fatal utgang når pressen og NDF? Eller er dette et enkelt tilfelle?

Noen som vet mer om dette, eller har synspunkter og innspill?

Arne K.

Sigve
28-08-2002, 14:06
Hei

Det er ikke usannsynlig at det skjer flere ulykker enn det som når pressen. Det er jo ikke akkurat de som blir utsatt for en ulykke som kontakter pressen. Dersom pressen ikke fikk med seg ulykken (eller ble tipset av noen), så er det klart av de ikke kan skrive om den. Ingen regel som sier at alle ulykker skal komme i pressen.

Det er vel ikke alle som rapporterer inn alle ulykkene og nestenulykkene til NDF heller (ikke alle som er medlem av NDF). Det kan jo hende at NDF sitter på info om ulykker som vi her ute ikke har fått kjennskap til... Jeg vet ikke jeg.

Ellers så hadde det vært greit dersom NDF eller ulykkeskomisjonen laget en hjemmeside der de kunne presentere statestikk og ulykker som har vært. Da slipper vi å sitte undrene tilbake og lure på hva det var som egentlig skjedde.

Mvh
Sigve Slagnes